7 кл. Контрольна робота №7
Прийменник. Сполучник
1.Прийменник і сполучник - це СЛУЖБОВІ частини мови, тому що: А мають лексичне значення та морфологічні ознаки; Б виконують синтаксичну роль; В виконують тільки граматичну роль у поєднанні з самостійними частинами мови; Г виступають членами речення.
2.Позначте рядок, у якому виділене слово є прийменником :
А Мій рідний край, моя земля велика-превелика. Б Самотня струнка тополя сумує край села. В Не край мого серця піснею сумною , заспівай веселої. Г Вони боронилися і перемагали, падали і вставали, обороняючи свій край.
3. Не потребує редагування речення (прийменники вжито правильно):
А Він повернеться у шість годин. Б У сім годин ми зустрінемось.
В Пробило десять годин. Г Котра година? —Дванадцять хвилин
по десятій.
4. Сполучник ужито в реченні : А Задрімали ниви під синіми зорями. Б Ви щасливі, високії зорі, все на світі вам видно звисока. В Невже тобі неволя не обридла? Г Держімося землі, бо земля держить нас.
5. Сполучник ужито для зв’язку простих речень у складне речення:
А Живи не минулим, а прийдешнім. Б Він був артистом і режисером одночосно. В Потрібно їсти, щоб жити, а не жити, щоб їсти. Г Місяць, неначе човен в синім морі, то виринав, то потопав.
6. В якому рядку сполучник з’єднує однорідні члени речення?
А Поміж стеблами жита заясніли голівки і ромашок, і волошок, і червоних маків. Б У синьому небі пропливла легенька хмаринка , і вітерець тихо прошелестів їй навздогін. В Катерина Білокур увійшла в українську культуру як видатна народна художниця,але вона зовсім не відома як письменниця, бо її літературна спадщина ще не досліджена.
Г Про Модеста Левицького говорили у своїх виступах письменники, а гості висловили думку про необхідність видання повного зібрання його творів.
7. Визначити, у якому рядку всі прийменники пишуться окремо:
А на/в/коло, на/відміну/від, з/поміж, із/над; Б незважаючи/на, з/метою, згідно/з, у/справі; В за/для, по/під, відповідно/до, на/перед; Г з/поза, у/супереч, по/близу, незалежно/від.
8. У якому реченні вжиті повторювані сполучники? А І сонце світить, і дощ іде. Б Якщо захочеш, то зробиш. В Уже яблуні і вишні відцвіли, знов жара почнеться. Г Біда помучить і мудрості научить.
9.У реченні Я знаю, що кожній дитині потрібна ласкава увага батьків сполучник ЩО поєднує А однорідні означення; Б частини складного речення; В однорідні обставини ; Г однорідні підмети.
10. Який сполучник підрядності вжитий у реченні Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці А часовий; Б причиновий; В умовний; Г мети.
11. Скільки сполучників ужито в реченні (розділові знаки пропущено)
Щоб рибку з’їсти треба в воду лізти а не хочеться. А 1; Б 2; В 3; Г жодного.
12. Визначити речення, у якому сполучник ТА вжито в значенні протиставного:
А Пам’ятай, що дуже легко сплутати щирість та підступність. Б Будь-яка праця стає творчістю, якщо вкладаєш в неї душу та знання. В Ліпше без вечері лягати та без ворогів уставати. Г Світило ясне сонце та чомусь ще не гріло.
13. Виділене слово є сполучником і його слід писати разом у реченні
А Мріє кожна дитина, (що)б мир запанував на нашій землі. Б (Що)б ви не думали, а я буду навчатися . В (Як)би краще виконати завдання? Г (За)те її люблю, мою Україну чудову, що рідна земленька вона моя…
14. Знайдіть рядок зі сполучниками:
А розповів, як дивно; мріяв про відпустку; апельсин і банан;
Б незважаючи на грім; їхати в авто; дивитися з-під лоба;
В не прийшов, бо проспав; надіявся, що переможе; брат із сестрою;
Г зрадів, адже зрозумів; дивився, проте не бачив; швидкий, наче олень.
15.Указати рядок, у якому похідні прийменники пишуться разом.
А Навесні веселі струмочки зграйками біжать із/під снігу.
Б По/серед ночі до/в/кола зненацька сяйнуло дивовижне видовище.
В З/під старої, ще торішньої трави визирає на світ фіолетове пролісеня.
Г Десять днів тривали народні гуляння під/час свята врожаю.
16.Визначити ті речення, у яких потрібно вживати прийменник У:
А Наше слово ... період Київської Русі сягнуло державного творення.
Б Найбільше зберігається рослинність ... заповідниках, де не порушується біоценоз. В Вулик з вузьковисокою рамкою широко використовувався ... поліській і лісостеповій зонах.
Г Запуск першого ... світі штучного супутника Землі знаменував початок космічної ери.
17. Визначити рядок, у якому міститься речення з парним сполучником:
А Козаки були вмілими воїнами не тільки на суші, а й на морі. Б Славнозвісні чайки козаків не боялися ні бурі, ні оснащених важкими гарматами турецьких галер. В Ріс місяць і блід, росли скелі і блідли. Г Веселку обожнювали, як сонце, і землю, і трави.
18 Правильно вжито прийменники у ВСІХ словосполученнях, ОКРІМ
А іти по хліб; Б українець за походженням; В вишивати по шовку; Г запізнитися із-за хуртовини
19. Прийменник є в кожному реченні, ОКРІМ А До доброї криниці стежка утоптана.
Б Дерево міцне корінням, а людина — друзями.
В У гостях добре, а вдома краще.
Г Без вірного друга велика туга.
20. Укладіть відповідність між словами та їх характеристикою:
1 проте, зате, щоб, немов А прийменники похідні, складні
2 поза , попід, з-поміж, задля Б прийменники похідні , складені
3 тому що, дарма що В сполучники складні
4 у зв’язку з, під час, відповідно до Г сполучники підрядні складені
5 край, кінець, коло, вздовж Ґ прийменники, похідні із самостійних
частин мови
21. Записати речення. Виділити прийменники та сполучники.
Тарас Шевченко народився під українським небом, але його творчість належить усьому людству,бо він перший розказав світові про український народ, його історичне минуле й сучасне, мрії про світле майбутнє. З його віршів та поем постає образ покріпаченої України, а , проте , автор її гаряче любить і через століття звертається до кожного з нас , щоб і ми її любили й берегли .