Тест "Підмет, присудок"

Про матеріал
Українська мова.Синтаксис.Тест "Підмет,присудок"Підготовка до ЗНО для учнів 10-11 класів
Перегляд файлу

 

C:\Users\Виталий\Desktop\ввв.jpg

 

 

 

 

 

 

Синтаксис. Просте речення

1.Простим є речення

А Далеко чути звуки, гучно линуть голоси.

Б Ясної тихої днини кружляє над землею, сідає на обличчя павутиння.

В Пташині зграї злітають високо в небо, і від того здіймається вітер.

Г Осінь не забарилася, бо закони природи невблаганні. (ЗНО 2007р)

2. Простим є речення

А По діброві вітер виє, гуляє по полю, край дороги гне тополю до самого долу.

Б На узліссі і галявині зеленіє перший ряст і цвітуть проліски та сон-трава.

В Шелестить пожовкле листя, по діброві гуляють хмари.

Г Пам’ять могла б убити нас, коли б не мала рятівної властивості забувати.             (ЗНО 2008)

3. Позначте речення зі складеним дієслівним присудком:

А Книга – це змога погомоніти з людиною через тисячоліття.

Б Я люблю очима тишу цілувати.

В Там будуть горіти до ранку в туманних дзеркалах троянди.

Г Мені осіння ніч короткою здається.

Д Зоря на небі рожева вже почала займатись. (ЗНО 2006)

3. Поширеним є речення

А Кілька покупців почали сперечатися.

Б Мільярди людей прагнуть жити в злагоді.

В Хлопчаки били байдики.

Г Вистава була надзвичайна.

Д Трава не скошена. (ЗНО 2007)

 

 

 

 

 

 

4. Установіть відповідність між видом відокремленого члена речення і прикладом.


Відокремлений член речення

1означення

2прикладка

3обставина

4додаток

Приклади

А Я так люблю тебе, мій краю, красу твоїх степів і гір.

Б Данилко радо, з підскоком, біг до сусідів.

В На світі все знайдеш, крім рідної матері.

Г Він, п’ятирічний хлопчик, міг би гратися годинами.

Д Ночували гайдамаки в зеленій діброві, на припоні пасли коні, сідлані, готові. (ЗНО 2007)


 

5. Поширеним є речення

А Хай кожен із вас заспіває.

Б Гостям весело.

В Дідусь буде відпочивати.

Г Хлопець виявився не ликом шитий.

Д Край неба жеврів. (ЗНО 2008)

 

6. З’ясуйте причину вживання розділового знака


Розділовий знак

1тире між підметом і присудком

2тире перед узагальнювальним словом

3тире при відокремленій прикладці

4тире в безсполучниковому реченні

 

 

 

 

 

Приклади

АТонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи – усе це дихало молодою парубоцькою красою.

Б Здобути волю – то мій рай.

В Я тільки тепер побачив село – нужденну купку солом’яних стріх.

Г Від малих дітей голова болить, а від великих – серце.

Д Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий.


 

7. Простим є речення

А Не доля вирішує – людина творить свою долю.

Б Було, мабуть, гарно: вночі випав сніг.

В Світло хлюпнуло по верхівках дерев, замиготіло, застрибало по кущах.

Г Ліс іще дрімає, а з синім небом уже щось діється. (ЗНО 2008)

 

8. Тире між підметом і присудком НЕ ПОТРІБНЕ в реченні (розділові знаки пропущено)

АУ наш час екологія це розгалужена система наук.

Б Козак як мала дитина.

В Природа ось законодавець смаку краси і досконалості.

Г Вода добрий друг і помічник людини.

Д Баобаб дуже високе дерево. (ЗНО 2008)

 

9. Поширеним є речення

А Три верби схилилися.

Б Сіно було свіже, зелене, пахуче.

В Сонце трудиться в поті чола.

Г Час минає.

Д Хлопці накивали п’ятами. (ЗНО 2008)

10. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова  ( ЗНО 2009)


1підмет

2присудок

3означення

4обставина

 

 

 

 

А Молодість здатна творити несподіване й неймовірне.

Б Як розбещує людину сама можливість принижувати інших!

В Не дивиться їм грізно в очі «завтра».

Г А він   стоїть наперекір усім напастям.

Д Народ шукає в геніях себе.


 

11. Поширеним є речення

А Дід був ковалем.

Б Минула тривожна ніч.

В Хай він чекає.

Г Осінь буде ясніти.

ДДві верби говорили-балакали. ( ЗНО 2009)

12. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.


Відокремлений член речення

1означення

2прикладка (різновид означення)

3обставина

4додаток

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклади

А Сам Лисенко, бездоганний лицар української пісні, прекрасний композитор і піаніст, зостався в моїй пам'яті як найчарівніша людина.

Б Он хмарки бредуть повільно одна за одною над самим обрієм, схожі на білих лебедів.

В Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти, десь на далекій полонині.

Г Ви щасливі, високії зорі, все на світі вам видно звисока.

Д Троянди, гріючись на сонці нескупім, нам серце радують відродженням своїм. ( ЗНО 2009)


13. Спонукальним є речення

А Жінки втомились бути непрекрасними.

Б За правду, браття, єднаймось щиро.

В Весна прийшла, та якось несподівано!

Г Шматок землі, ти звешся Україною.

Д Дрібнота буть не годна ворогами.  (ЗНО 2010)

 

14. З’ясуйте синтаксичну роль виділених слів (цифра позначає наступне слово).

Мова (1)Гоголя — це своєрідний український (2)«говір» за мелодикою, синтаксисом, словником, тому важко рівнопотужно перекласти (3)Гоголя українською: втрачається (4)неповторний аромат українськості.


1Гоголя

2«говір»

3Гоголя

4неповторний

 

 

А іменна частина присудка

Б прямий додаток

В непрямий додаток

Г узгоджене означення

Д неузгоджене означення

 (ЗНО 2010)


 

15. Поширеним є речення

А Двоє музик продовжували грати.

Б Комплімент повинен бути щирим.

В А Максим вийшов сухим із води.

Г Григорію закортіло скупатися.

Д Холод стає помітнішим і помітнішим. (ЗНО 2010)

 

16. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире

1 перед узагальнювальним словом

2 між підметом і присудком

3 при відокремленій прикладці

4 між частинами безсполучникового речення

 

 

 

 

Приклад

А А мова — то пісня душі, покладена на слова.

Б І сльози, і прокльони — все мине.

В І ось прийшла неділя — день легкий.

Г Мало життя прожити — треба життя зрозуміти.

Д Я усміхнусь — і все навкруг сміється. (ЗНО 2010)


 

17. Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Навколо аеродрому лежали пшеничні поля, розбавлен..і яскраво-ядучими квітами, над якими тягуче нависали оси. (2) Зранку сонце прогрівало асфальт і сушило траву, що пробивалася крізь бетон..і плити. (3) Біля злітної смуги рвалися на вітрі полотнища прапорів, тяглися дерева, обплетен..і павутиною й запален..і гострим ранковим світлом. (4) Над аеродромом безмежно нависало небо раннього червня, воно розгорталося під вітром, лунко підіймалося, й опадало вниз. (5) Оглушуючи ранок своїм допотопним дуднінням, [...] розвертався над сонним містечком, будячи його з легкого та примарного сну.

Простим є речення

А друге

Б третє

В четверте

Г п’яте  (ЗНО 2011)

 

18. Приєднайте до частини «Хмари вкрили весь небосхил…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.


Варіант завершення речення

1… і рясна злива не забарилася.

2… та й зависли над принишклим містом.

3… навіть клаптика світлого не лишилося.

4… дарма що недавно вигрівало сонце.

Тип речення

А просте з відокремленими членами

Б просте з однорідними членами

В складнопідрядне

Г складносурядне

Д складне безсполучникове 

 (ЗНО 2011)


 

 

 

 

 

19. Приєднайте до частини «Лелеки повернулися до рідного гнізда…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.


Варіант завершення речення

1… як заструменіли весняні ручаї.

2… і заходилися його лагодити.

3… і враз ожила простора садиба.

4… перелетівши сині моря.

 

 

Тип речення

Апросте з відокремленими членами

Бпросте з однорідними членами

Вскладнопідрядне

Гскладносурядне

Дскладне безсполучникове

(ЗНО 2011)


20. Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Гордий птах змахнув крильми і злетів на/зустріч новим пригодам. (2) Він уважно приглядався до всього, що було внизу. (3) Птах мав (…) зір і добре бачив, як люди збивалися з ніг, поралися по городах, згрібаючи на купи сухе картоплиння та спалюючи його разом із зів’ялим листям. (4) Дим від вогнищ тягнуло в долину, але він не стелився пасмами, а зразу ж піднімався до/гори підфарбовуючи все не/баченою досі прозоро-блакитною аквареллю. (5) А небо, навпаки, залишалося високим і чистим, і в тій височині розкошланими клаптями вати плавали не/великі хмарки.

Простим є речення

А перше

Б друге

В третє

Г п’яте                                                                                                   (ЗНО 2011)

 

 

 

 

 

 

 

21. З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.


Відокремлений член речення

1означення

2прикладка (різновид означення)

3додаток

4обставина

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад

А А воно, могутнє світило, усе більше виповнювало собою світ.

Б Від квітів, особливо пальм й аспарагусів, одразу повіяло життям.

В Цвіте липа так буйно й розкішно, що все місто плаває в задумливому мареві.

Г Обабіч шляху лежали незнайомі поля, перекраяні вузькими довгими нивами.

Д Виблискуючи проти молодого місяця мокрим днищем, серединою ріки повільно плив за течією перекинутий човен. (ЗНО 2011)


22. Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Поза хатами стежка розширювалась і прямувала попід кам’яною горою до самісінького ліска. (2) Між деревами ховався невеличкий струмок, у ньому — завжди холодна й різка джерельна водиця. (3) Трохи віддалік дорога круто забирала праворуч, і опускалася в/низ до річки, блакитний відблиск якої було […] видно з/верху дерева. (4) На/весні річка в цьому місці широко розливалася, затоплюючи собою велику ділянку землі, а влітку, коли вода спадала, на лузі селилося безліч усякої дрібної звірини, і великий птах там полював. (5) Аж ген від отого лісочка, що не/виразно синів удалині, і до високого пагорба був його луг.

Простим є речення

А перше

Б друге

В третє

Г п’яте                                                                                             (ЗНО 2012)

 

23. З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра позначає наступне слово).
Українській класичній (1)прозі (2)завжди була (3)властива яскрава (4)поетичність.


1прозі

2завжди

3властива

4поетичність

Апідмет

Б присудок

В означення

Г додаток

Д обставина      (ЗНО 2012)


24. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Розділовий знак

1тире між підметом і присудком

2тире перед узагальнювальним словом

3тире при відокремленій прикладці

4тире в безсполучниковому реченні

 

 

 

 

 

Приклади

А Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.

Б Здобути волю — то мій рай.

В Я тільки тепер побачив село — нужденну купку солом’яних стріх.

Г Від малих дітей голова болить, а від великих — серце.

Д Прийде осінь — у засіках буде хліб золотий.            (ЗНО 2012)


 

25. Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Навесні ми часто блукали сонячними пагорбами поміж торішнім листям визбируючи перші не/сміливі фіалки, вдихали міцний і п’янкий дух землі. (2) А коли забуяв зеленню травень, заквітчав широкі, не/приховані від людського ока луги ромашками, усе наче потонуло в білому морі, якому не/ має кінця-краю. (3) Ковтаєш трепетний запах квітів, і тебе вабить кудись у не/звідане. (4) А згори ніжно припікає сонечко, у чистому прозорому небі — ні хмаринки, тільки лине […] пісня жайворонка.

Простим є речення

А перше

Б друге

В третє

Г четверте                                                                                    (ЗНО 2012)

26. З’ясуйте, яким компонентом ускладнено просте речення.


Речення (розділові знаки пропущено)

1Знала я дочко за ними принаймні три чесноти.

2 Зовні однак ніщо не віщувало рясної травневої грози.

3 Під вечір годині о сьомій самотній блукав я в саду.

4 Де він там зачепився старий бурлака.

Ускладнювальний компонент

А уточнювальна обставина

Б звертання

В вставне слово

Г однорідні означення

Д відокремлена прикладка

 (ЗНО 2012)


 

27. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.


Член речення

1підмет

2присудок

3означення

4обставина

 

 

 

Приклад

А Я лиш син народу.

Б Весна захлиналася буйним цвітом вишень.

В Писати вірші — жить непросто.

Г І гнеться дерево від плоду.

Д Русявий день гаптує сни світанню.                 (ЗНО 2012)


28. Поширеним є речення

А Ранок був свіжим.

Б Тиша ніби скло.

В Запахло медом.

Г Став накрапати дощ.

Д Три тополі обнялися.                                                                    (ЗНО 2012)

 

29. Установіть, якими однорідними членами ускладнено кожне речення.


Однорідні члени речення

1підмети

2присудки

3додатки

4означення

 

 

 

 

 

Приклад

А Звичністю, буденністю позначено тут життя.

Б Пливуть переді мною сині води, білі піски.

В Світ здається чарівною казкою, нерозгаданим плетивом мрій.

Г Тихо опадає цвіт яблунь і груш.

Д Під моїм вікном густо, медово пахне акація.             (ЗНО 2012)


 

30. Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Прилинули не/зліченні теплі молдавські вітри, насунуло з півдня велике жовте одноманіття. (2) Наставали дедалі кращі й леткі наче мильні бульбашки дні, і кожний видавався так до краю шляхетним, що всяка хвиля тривання була чудом надмірним і ще не/звіданим. (3) У тиші глибоких і гарних днів змінювалась не/помітно тканина листків. (4) Аж певного дня дерева постали в солом’яному вогні цілком здематеріалізованого листя, у красі легкій, як відцвілі пелюстки, як прекрасні пави й фенікси, котрі мусять лишень схитнутись і затріпотіти, щоб струсити те злиняле та не/потрібне пір’я.

Роль підмета виконують слова, виділені в усіх рядках, ОКРІМ

А молдавські вітри

Б кожний видавався

В хвиля тривання

Г не/потрібне пір’я                                                                      (ЗНО 2013)

 

 

 

 

31. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире

1тире при відокремленому означенні

2тире в складносурядному реченні

3тире при однорідних членах речення

4тире між підметом і присудком

 

 

 

 

 

Приклад

АЯ усміхнусь — і все навкруг сміється.

Б Печаль пече — гаряча і нестримна.

В Для гордої і владної душі життя і воля — на горі високій.

Г Непереможна безборонність — твій меч єдиний і єдиний щит.

Д На річці, у лісі, на полі — усюди німа тиша.                      (ЗНО 2013)


 

32. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире

1тире в неповному реченні

2тире при відокремленій прикладці

3тире при однорідних членах речення

4тире між підметом і присудком

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад

А Найбільше у світі любив він осінь — природи солодку зрілість.

Б Дівчина внесла оберемок майористих квітів — до цього похмура кімната враз ожила.

В Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячні кульбабки — біля ставу.

Г Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія — це справжньої поезії дороги.

Д Зображення флори і фауни: квітів, дерев, тварин — свідчать про обожнення природи нашими предками.                       (ЗНО 2013)


 

33. Неповним є речення

А Згаяного часу і конем не доженеш.

Б По блакитному степу вороний вітер.

В Пахло колосом, стернями і волошками.

Г На прощання, милий брате. що сказать тобі?                               (ЗНО 2013)

34. Визначте синтаксичну роль виділеного дієслова в реченнях


1підмет

2компонент складеного дієслівного присудка

3обставина

4додаток

 

 

 

 

 

 

А Звичай робити писанки виник в Україні ще з дохристиянських часів.

Б Поет не міг написати рядка без вогненного перевтілення в образи.

В Він мені казав вивчити напам’ять про Каїна та Авеля.

Г На колишній Гетьманщині на Водохреще парубоцтво сходилося на лід помірятися силами.

Д Співати - це обов’язково, як дихати.                         (ЗНО 2013)


 

35. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


1 перед узагальнювальним словом

2 між підметом і присудком

3 при відокремленій прикладці

4 у безсполучниковому реченні

 

 

 

 

 

 

А Дмухнув вітрець - і мрії ті пропали.

Б Мемуари, щоденники, листи - усе це джерела для вивчення історії.

В Соловей співає - серце завмирає.

Г У будь-якій ситуації залишатися Людиною - ось єдина умова життя.

Д Часом над горами встає веселка - різнобарвний стовп світла.  . 

                                       (ЗНО 2013)

 


 

36. Установіть відповідність між способом вираження підмета та прикладом речення з таким підметом.


1іменник

2прикметник, що переходить в іменник

3дієприкметник, що переходить в іменник

4словосполучення

 

А Увік я вірна буду, мій сердечний друже.

Б І забуте в душі ожива.

В І дивились на мене ті очі, як веселки, з-під маєва брів.

Г Сміливі завжди мають щастя.

Д Ішли дві долі різними шляхами.            (ЗНО 2014)


 

37. Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Дуб здавна постає як символ незламної сили, могутності та переможного довголіття. (2) У селі (В,в)ерхня Хортиця, яке нині перетворилося на передмістя Запоріжжя, височить дуб-велетень, вік якого понад вісімсот років. (3) Ще за часів (К,к)иївської Русі з брунатного жолудя проклюнувся паросток і, набираючи сили, згодом перетворився на розлоге дерево. (4) Під ним проходили мешканці (П,п)івденних степів, у його затінку вони відпочивали, ховалися від дощу або палючого сонця. (5) Нині над дубом-велетнем мчать реактивні лайнери, пролітають штучні супутники (З,з)емлі, а він, як і колись, живе, зеленіє, задумливо шумить серед безкраїх рідних обширів.

Простим є речення

А друге

Б третє

В четверте

Г п’яте                                                                                     (ЗНО 2014)

 

 

 

 

 

38. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.


1підмет

2присудок

3означення

4обставина

 

 

 

 

А Щирі друзі глечика не поб’ють.

Б Учорашнє ніби сон, що випурхнув з очей.

В На десерт подали сік із полуниць.

Г Перехожі з подивом поглядали на дівчину.

Д Ніч осіння на дощ і туман багата.      (ЗНО 2014)


39. З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.


Відокремлений член речення

1означення

2обставина

3прикладка

4додаток

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад

А Бо коли, закохані в минуле, прокуняєм свій великий час, наша лінь ніколи не розлучить.

Б Буду, мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися повік.

В Там, у степу, схрестилися дороги, немов у герці дикому мечі.

Г Не шкодуй добра мені, людині, щастя не жалій моїм літам.

Д Чи винні ми щось комусь у житті, окрім наших батьків?  (ЗНО 2015)


 

 

 

 

 

 

 

 

40. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире

1тире при відокремленій прикладці

2тире в реченні з однорідними членами

3тире між підметом і присудком

4тире в неповному реченні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад

А Найбільше у світі любив він багрянолисту осінь – природи солодку зрілість

Б Дівчина внесла оберемок майористих квітів – до цього похмура кімната враз ожила.

В Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячно-тремтливі кульбабки – біля ставу.

Г Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія – це справжньої поезії дороги.

Д Зображення флори й фауни: квітів, дерев, тварин – свідчать про обожнення природи нашими предками.                      (ЗНО 2015)


41. Граматичний зв'язок між підметом і присудком порушено в реченні

А Більшість учасників конференції прибули пізніше.

Б Василь з Іваном рано-вранці поїхали на косовицю.

В На галявині росло дванадцять молодих берізок.

Г ООН ухвалила важливе рішення щодо миротворчого контингенту.

                                                                                                                (ЗНО 2015)

 

42. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Унизу,(1) за Ворсклою,(2) розгорталася в заобрійну далеч мальовничі простори рідної Вкраїни,(3) звідти попід самі вікна підступало море народного життя з його журбами й радощами,(4) з чародійними пісенними вечорами,(5) сповненими поезії,(6) яка бентежила душу то піснею-задумою,(7) то лукавим жартом,(8) то щемкою сльозою.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації, запропоноване в рядку

А коми 1 і 2 – при уточнювальній обставині

Б кома З – між частинами складносурядного речення

В коми 4, 7 і 8 – між однорідними членами

Г кома 5 – при відокремленому означенні

Д кома 6 – перед підрядною частиною складного речення  (ЗНО 2015)

43. З'ясуйте, яким членом речення є виділені слова в прикладах.


Член речення

1підмет

2присудок

3додаток

4означення

 

 

 

 

 

Приклад

А Забування вичищає авгієві стайні пам'яті.

Б Хвилина - це наче й мало.

В Глечики з глини прикрашали невеликий мисник.

Г Андрій раптом зупинився подумати.

Д Вибиватися в люди - справа зовсім не проста.                          (ЗНО 2015)


44. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире.

1тире при відокремленому означенні

2тире в складносурядному реченні

3тире при однорідних членах речення

4тире між підметом і присудком

 

 

 

 

Приклад

А Я усміхнусь – і все навкруг сміється.

Б Печаль пече – гаряча і нестримна.

В Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій.

Г Непереможна безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит.

Д На річці, у лісі, на полі – усюди німа тиша.                        (ЗНО 2015)


 

 

 

45. З'ясуйте, яким компонентом ускладнено речення


Речення (розділові знаки пропущено)

1 Щирий людський сміх кажуть віку додає.

2 Тихо курілися луки переливаючись барвами.

3 Народи явлені у Слові достойно жити можуть на землі.

4 І нехай в'януть білі й рожеві червоні й блакитні троянди.

Ускладнювальний компонент

А вставне слово

Б однорідні члени речення

В відокремлене означення

Г відокремлений додаток

Д відокремлена обставина

                                           (ЗНО 2015)


46. Установіть, яким членом речення є кожне зі слів, позначених цифрами (цифра стоїть перед словом, яке вона позначає).

У кого (1) серце мудрістю (2) багате, (3) тому глибини (4) всякі перейти.


1серце

2багате

3тому

4всякі

 

А додаток

Б означення

В обставина

Г підмет

Д присудок                    (ЗНО 2015)


47. З'ясуйте причину вживання тире в наведених реченнях.


Випадок уживання тире

1перед узагальнювальним словом

2між підметом і присудком

3при відокремленій прикладці

4у безсполучниковому реченні

 

 

 

 

 

 

 

Приклад

А Дмухнув вітрець - і мрії ті пропали.

Б Ні сивий академік, ні учитель, ні учень - ніхто не відповість на це питання.

В Соловей співає - серце завмирає.

Г У будь-якій ситуації залишатися Людиною – ось єдина умова життя.

Д Часом над горами встає веселка – різнобарвний стовп світла.

                                        (ЗНО 2015)


 

48.  Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Чогось непокоїться хлопець, чомусь безпричинно тягне його в глибінь вечорів, де місяць і зорі ворожать угорі. (2) Ідеш шляхом, і здається тобі, наче от-от зі щастям зустрінешся. (З) І, як загадкові лісові [...], кличуть далекі дівочі пісні. (4) Він часто поривається до них, але близько не наважується підійти. (5) І не тому, що несміливий, а тому, що потаємна, ще нерозпізнана ним дівоча душа була святою для Романа. (6) Ще не знайшов тої, для якої зміг би небо прихилити.

Складений іменний присудок ужито в реченні

А першому

Б четвертому

В п'ятому

Г шостому                                                                                           (ЗНО 2015)

49. Відокремленим додатком ускладнено речення

А Напевно, це був інший світ - чудовий невідомий храм.

Б Щасливий і веселий, я дивився на високе бездонне небо.

В Тихі конвалії, білі і ніжні, скоро розплющать срібні повіки.

Г Там, замість житечка, у теплеє літечко враз терен зацвів.

Д Вітру на морі не було, проте клекотав сильний прибій.               (ЗНО 2015)

50. З’ясуйте, яким членом речення є виділений фрагмент.


Член речення

1підмет

2присудок

3означення

4обставина

 

 

 

 

Речення

А Щирі друзі глечики не поб’ють.

Б Учорашнє ніби сон, що випурхнув з очей.

В На десерт подали кисіль з вишень.

Г Перехожі з подивом поглядали на дівчину.

Д Русявий день гаптує сни світанню.   (ЗНО 2016)


 

51. Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Після не/довгої темної ночі починало світати. (2) Край неба вже горів не/рожевим огнем, а ясно-червоним полум’ям. (3) Промайнула хвилина, друга – і пучок жовтогарячого світла заіскрився, розливаючись по горах і лісах. (4) Повітря було кришталево чисте, прозоре. (5) Сонце обливало землю яскравим світлом, гріло, пестило теплом свого проміння. (6) Обізвалася трава не/впевненими голосами тисячі тендітних мешканців: коників, джмелів, комариків. (7) У повітрі бриніла не/перевершена жайворонкова пісня. (8) Прокинулось усе.

У ролі підмета вжито в тексті виділене слово

А прозоре

Б проміння

В тисячі

Г усе                                                                                                   (ЗНО 2016)

 

52. З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.


Відокремлений член речення

1означення

2прикладка (різновид означення)

3обставина

4додаток

 

 

 

 

 

 

 

Приклад

А Киваючи рясною головою, зелений ліс до сонця засміявся.

Б Зіткана сонцем з добра і любові пісня – зажура моя чорноброва.

В На лівобережжі, замість верб і чагарників, видно смуги темені.

Г Заспівай, як кажуть, наостанку, щоб цвіла мелодія в устах.

Д Умитий сонцем, ген над берегами калиновим багаттям жеврів схід.  (ЗНО 2016)


 

53. Приєднайте до фрагмента речення «Ластівки літали понад самою землею…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.


Варіант завершення речення

1… навіть хлопчаки їх не лякали.

2… сповіщали про наближення дощу.

3… дарма що шуліка висів у небі.

4… і байдуже їм було до всього.

 

Тип речення

Апросте з відокремленими членами

Бпросте з однорідними членами

Вскладнопідрядне

Гскладносурядне

Дскладне безсполучникове

                                   (ЗНО 2016)


 

54. З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово.


Член речення

1підмет

2додаток

3означення

4обставина

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад речення

А Як кажуть в народі, життя прожити – не поле перейти.

Б Перед виходом з дому Орест затримався перевірити квитки на потяг.

В Як виховує людину сама можливість зробити добро!

Г Батьки повинні навчити дитину долати життєві перешкоди.

Д Відчувати радість за успіхи ближнього – ознака альтруїзму.      (ЗНО 2017)


 

 

 

 

 

 

55. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Приклад речення

1Десь недалеко вдарив грім – луна котилася глухо, грізно, довго.

2Ні талановитий учень, ні досвідчений учитель, ні сивий академік – ніхто не може знати всього бодай з окремого питання будь-якої науки.

3Моя мати – наївність, тиха жура і добрість безмежна.

4Розмалюю я половину героїв у позитивні тони, а половину – у негативні, як це наймодніше зараз.

Випадок уживання тире

А тире при відокремленому означенні

Б тире в складному безсполучниковому реченні

В тире на місці пропущеного члена речення

Г тире при однорідних членах речення

Д тире між підметом і присудком    (ЗНО 2017)


 56. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Вогнища то згасали,(1) то знову спалахували,(2) жахаючи собою темряву,(3) і тоді здавалося,(4) що на яр налетіли якісь фантастичні чорні птахи,(5) які кружляють над ним,(6) махаючи велетенськими крилами,(7) і все намагаються викрасти ті вогні.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

А кома 1 – між однорідними членами речення

Б коми 2, 6 – при відокремленій обставині

В кома 3 – на межі сурядних частин складного речення

Г коми 4, 5 – на межі підрядних частин складного речення

Д кома 7 – при однорідних членах речення                                  (ЗНО 2018)

 

 

 

 

 

57. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире

1тире при відокремленій прикладці

2тире в складносурядному реченні

3тире при однорідних членах речення

4тире між підметом і присудком

 

 

 

 

 

 

Приклад речення

А На річці, у лісі, у полі – усюди панувала таємнича німотна тиша.

Б Непереможна безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит.

В Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій.

Г Київськими вулицями вишикувалися каштани – почесна варта весни.

Д Я усміхнувся щиро – і все навкруг радіє і сміється.               (ЗНО 2018)


58. Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) Незважаючи на не/щастя, розчарування, насмішки односельців, брак освіти, роботи цієї не/пересічної художниці стали справжніми зразками декоративно-прикладного мистецтва. (2) Узявши на озброєння тексти пісень, казок і легенд та не/повторну природу рідної України, Катерина Білокур відтворила досі не/бачений ніким світ, що був частиною її […]. (3) Коли вона малювала ніщо не заважало їй фантазувати: жовтогарячий колір перетікав у коричневий, змішувався з усіма відтінками зеленого, синього, червоного, фіолетового… (4) На полотні художниці вдавалося поєднувати рослини у фантастичні композиції, у яких одна квітка могла бути весняною, а інша – геть літньою…

Простим є речення

А перше

Б друге

В третє

Г четверте                                                                                                (ЗНО 2018)

 

 

59. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Барви київських мозаїк –(1) це одне з тих див,(2) яке захоплювало і,(3) мабуть,(4) ніколи не перестане захоплювати всіх,(5) хто по-справжньому цінує прекрасне,(6) не розгублене у віках мистецтво,(7) але ж тут майстерність не лише в кольорах…

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

А тире 1 – між підметом і присудком

Б коми 2, 5 – на межі підрядних частин складного речення

В коми 3, 4 – при вставному слові

Г кома 6 – при відокремленому означенні

Д кома 7 – на межі сурядних частин складного речення                   (ЗНО 2018)

 

60. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова (цифра позначає наступне слово).

(1)Звичай (2)плести навесні вінки (3)з давніх-давен (4)поширений у багатьох народів світу.

А підмет

Б присудок

В означення

Г додаток

Д обставина                                                                                 (ЗНО 2018)

 

 

61. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак). Уважалося,(1) що рондель,(2) традиційна форма французької літератури,(3) придатний лише для пейзажної чи інтимної лірики,(4) однак Павло Тичина створив свій різновид цього жанру,(5) що увійшов у поетичний світ революційним фанфарним маршем,(6) сповненим самобутніх рефренів.

 

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

А кома 1 – при вставному слові

Б коми 2, 3 – при відокремленій прикладці

В кома 4 – перед сурядною частиною складного речення

Г кома 5 – перед підрядною частиною складного речення

Д кома 6 – при відокремленому означенні  (ЗНО 2019)

62. З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.


Відокремлений член речення

1додаток

2означення

3обставина

4прикладка (різновид означення)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад речення

А Окрім заповідників і національних парків, значну роль у збереженні флори та фауни відіграють заказники.

Б Заказники, місця тимчасової заборони полювання, створюють з метою відновлення природних комплексів.

В Власники природних об’єктів, оголошених заказниками, зобов’язані забезпечити режим охорони та збереження таких територій.

Г Поставивши за мету захист рослин і комах, в Україні створили кілька ботанічних та ентомологічних заказників.

Д Іноді заказник відіграє важливу, фактично вирішальну роль у збереженні й відновленні певного рідкісного виду.                (ЗНО 2019)


 

63. Доберіть приклад до кожної умови вживання тире.


Умова вживання тире

1тире між підметом і присудком

2тире на місці пропущеного члена речення

3тире при відокремленій прикладці

4тире в безсполучниковому складному реченні

 

 

 

 

 

 

Приклад речення

А Краще кепсько виконати свій обов’язок, аніж добре – чужий.

Б Бути особистістю – це бути самостійним джерелом дії.

В Звільнишся від зла – у тебе залишиться лише добро.

Г Любов, щирість, милосердя – такі риси має виховувати в собі кожен.

Д Я знаю лише одного тирана – тихий голос мого сумління.

 (ЗНО 2019)


 

64. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Аж тут підвівся Орфей і,(1) ударивши по золотих струнах своєї кіфари,(2) заспівав: то була пісня,(3) що її найдужче любила його мати,(4) прекрасна муза Калліопа,(5) і,(6) можливо,(7) саме згадка про неї надала Орфеєвому голосу ще більшої сили,(8) щирості,(9) влади.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

А коми 1 і 2 – при відокремленій обставині

Б кома 3 – перед сурядною частиною складного речення

В коми 4 і 5 – при відокремленій прикладці

Г коми 6 і 7 – при вставному слові

Д кома 8 і 9 – при однорідних членах речення                                (ЗНО 2019)

 

 

 

 

65. З’ясуйте, яким членом речення є виділений фрагмент.


Член речення

1підмет

2іменна частина складеного присудка

3означення

4додаток

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад речення

А Життєвий успіх людини часто пов’язаний з умінням спілкуватися.

Б Мовлення – надзвичайно важливий чинник порозуміння між людьми.

В Умовою успішного спілкування є знання правил мовного етикету.

ГТой самий комунікативний намір можна здійснити по-різному.

Д Конфлікти можуть виникати через невдалий добір мовних засобів.                      (ЗНО 2019)


 

66. Приєднайте до фрагмента «Візьміть за правило щодня читати кілька сторінок книжки…» запропоновані варіанти його продовження та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.


Фрагмент речення

1 і ви помітно збільшите свій словниковий запас.

2 щоб отримати справжню насолоду від занурення у світ образів.

3 обираючи її з-поміж запропонованих для позакласного читання.

4 зокрема твори сучасної літератури.

 

Тип речення

А просте речення з відокремленим означенням

Б просте речення з відокремленим додатком

В просте речення з відокремленою обставиною

Г складносурядне речення

Д складнопідрядне речення

                                       (ЗНО 2019)


 

 

Відповіді

Просте речення. Члени речення

 

 


4. 1д, 2г, 3б, 4в

6. 1б, 2а, 3в, 4д

10. 1в, 2а, 3б, 4г

11б

12. 1б, 2а, 3д, 4в

13б

14. 1д, 2а, 3б, 4г

15 г

16. 1б, 2а, 3в, 4г

17 г

18. 1г, 2б, 3д, 4в

19. 1в, 2б, 3г, 4а

20а

21. 1г, 2а, 3б, 4д

22а

23. 1г, 2д, 3б, 4а

24. 1б, 2а, 3в, 4д

25б

26. 1б, 2в, 3а, 4д

27. 1в, 2а, 3б, 4г

28в

29. 1б, 2в, 3а, 4г

30г

31. 1б, 2а, 3д, 4г

32. 1в, 2а, 3д, 4г

33б

34. 1д, 2б, 3г, 4в

35. 1б, 2г, 3д, 4в

36. 1в, 2г, 3б, 4д

37в

38. 1б, 2а, 3в, 4г

39. 1а, 2в, 3г, 4д

40. 1а, 2д, 3г, 4в

41а

42б

43. 1д, 2б, 3а, 4в

44. 1б, 2а, 3д, 4г

45. 1а, 2д, 3в, 4б

46. 1г, 2д, 3а, 4б

47. 1б, 2г, 3д, 4в

48в

49г

50. 1б, 2а, 3в, 4г

51г

52. 1д, 2б, 3а, 4в

53. 1д, 2б, 3в, 4г

54. 1д, 2г, 3в, 4б

55. 1б, 2г, 3д, 4в

56д

57. 1г, 2д, 3а, 4б

58а

59г

60. 1а, 2в, 3д, 4б

61.а

62. 1а, 2в, 3г, 4б

63. 1б, 2а, 3д, 4в

64б

65. 1в, 2б, 3а, 4г

66. 1г, 2д, 3в, 4б

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 листопада 2021
Переглядів
5626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку