Тест "Синтаксис та пунктуація" (ІV варіанти)

Про матеріал
Контрольна робота розроблена на ІV варіанти. Структура роботи: 1-8 завдання з вибором однієї правильної відповіді (4 бали), 9-11 завдання на встановлення відповідності (6 балів), 12 завдання: власне міркування на запропоновану тему (2 бали).
Перегляд файлу

Синтаксис та пунктуація

І варіант

  1. У котрому рядку у всіх словосполученнях головне слово   виражене однією частиною мови?

А   дехто з присутніх, зошит в лінійку, намір прийти, довга дорога;

Б   вдарити лозиною, помальований фарбою, ідучи вгору, дбати про батька;

В   навчання дітей, обведений фарбою, схоже на правду, сьогодні ввечері;

Г  промивання шлунку, зроблено під мармур, доведений до відчаю, писати олівцем.

 

  1.  У котрому рядку в усіх словосполученнях однаковий спосіб зв’язку залежного слова з головним?

А  упав на долівку, оперезаний поясом, тихенько зітхає, вдарив рукою;

Б скочив із розгону, наказ директора, здивований побаченим, відчинені віконниці;

В   пахло вогкістю, пішов додому, ліг на диван, поділив на два;

Г   довго розповідав, дорога вниз, розмовляє по-німецьки, його вдача.

 

  1. Простим є речення:

А  Ясної тихої днини кружляє над землею, сідає на обличчя павутиння.

Б   Далеко чути звуки, гучно линуть голоси.

В   Пташині зграї злітають високо в небо, і від того здіймається вітер.

Г   Осінь не забарилася, бо закони природи невблаганні.

 

  1. Поширеним є речення:

А   Вона сиділа склавши руки.

Б    Ми з тобою будемо радіти.

В   Я буду крізь сльози сміятись.

Г   Батько з сином закінчили співати.

 

  1. Позначте речення зі складеним дієслівним присудком:

А   Я люблю очима тишу цілувати.

Б   Зоря на небі рожева вже почала займатись.

В   Там будуть горіти до ранку в туманних дзеркалах троянди.

Г   Мені осіння ніч короткою здається.

 

  1. Поширене означення не відокремлюється комами в реченні (розділові знаки пропущено):

А  Усіяна колосками земля пахне літом.

Б   Балка вкрита садками вилась попід горою.

В   Невідомий нікому я сідаю на лавку слухаю й дивлюся.

Г   Птахолови минали березовий гай пронизаний пасмами світла.

 

  1. Позначте складносурядне речення, між частинами якого не ставиться кома (розділові знаки пропущено):

А  Весна процвіте й наново криниця простеле барвінком круті береги.

Б   Рясніє дощ і падає лункіше м’яких краплин розмірене биття.

В   Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив.

Г   Вишневі зацвіли сади й сніг пахучий падає на воду.

 

  1. Позначте речення, що відповідає такій характеристиці: складнопідрядне речення з однорідною підрядністю:

А  Усіх, хто живе в Україні, має об’єднувати в суспільство українська мова, котру треба знати.

Б  Скажи мені, всесильна мово, з якого джерела буття тече струмок, що зветься Слово, в ріку несмертного життя?

В  Повінь добрих почуттів затоплює вчителя, коли він чує, як довірливо тулиться до нього дитина.

Г Велике діло, коли людина має чисте сумління, коли ніякі тіні не каламутять, не забруднюють душу.

 

  1. Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками:

Односкладне речення

А означено-особове;         

Б неозначено-особове;

В безособове;

Г називне.

Приклади

  1. Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
  2. Над широким Дніпром у промінні блакить.
  3. Нас зустрічають хлібом-сіллю.
  4. Люди, овіяні грозами, обпалені громами.
  5. Багатій, розбруньковуйся, мово!

 

  1.   Установіть відповідність між реченнями й назвами відокремлених членів, якими ускладнено ці речення:

Відокремлений член речення

А означення;

Б прикладка (різновид означення);

В обставина;

Г додаток.

Приклади

  1. Там, замість житечка, у теплеє літечко терен зацвів.
  2. По всім світі пронесу нашу гордість і красу – рідну мову.
  3. Небо розгорнуло намет свій – синій, широкий, глибокий.
  4. Благословенним будь, світанок долі, мій добрий незабутній отчий дім.
  5. З доріг життя сховавши втому, я в отчий край вернусь назад.

 

  1.  Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та видами їх підрядної частини:

Вид підрядного речення

А обставинне допустове;

Б обставинне умови;

В з’ясувальне;

Г обставинне мети.

Приклади

  1. Скажи що-небудь, щоб я тебе побачив.
  2. Рідну пісню треба захищати так, як захищають рідний край.
  3. Якщо ти усміхнешся світу, він відповість посмішкою.
  4. У світі слів немає випадкових, хоча вони й століттями мовчать.
  5. Спинюся я і довго буду слухать, як бродиь серпень по землі моїй.

 

  1.  Сформулюйте тезу, наведіть два переконливі аргументи, що найкраще підтвердять Ваші міркування.

Які чинники, на Вашу думку, впливають на формування особистості?

 

 

Синтаксис та пунктуація

ІІ варіант

 

  1. У котрому рядку у всіх словосполученнях головне слово   виражене однією частиною мови?

А  пасти корів, кинути палицю, будування дачі, пити чай;

Б  дуже тихо, надзвичайно гарно, трохи кислий, досить вдало;

В  гарна дівчина, сказане слово, моє багатство, перші успіхи;

Г  повний води, зелена трава, ця розмова, такі результати.

 

  1. У котрому рядку в усіх словосполученнях однаковий спосіб зв’язку залежного слова з головним?

А розуміти серцем, запізнився на добу, розмова з покупцями, написано на камені;

Б  ця картина, його результати, глибокі почуття, перший ряд;

В  добре видно, чимось заклопотаний, непомітно зникав, стало безлюдно;

Г знімався вгору, крутою стежкою, злегка погойдуючись, нахилившись вниз.

 

  1. Складним є речення:

А Зоря, здавалось, просвітила знову борцям визвольний, легендарний шлях.

Б  Білий пилок сіявся з неба, устеляв сивою памороззю трави.

В  Он ліс знімає золотистий бриль, прощаючись із відлетілим літом.

Г  Хто ставить завдання простіші, той швидше мети досягає.

 

  1. Поширеним є речення:

А  Кілька покупців почали сперечатися.

Б   Мільярди людей прагнуть жити в злагоді.

В   Хлопчаки били байдики.

Г   Вистава була надзвичайна.

 

  1. Позначте речення зі складеним дієслівним присудком:

А  Як прагне людство в злагоді іти назустріч сонцю, радості.

Б   А я таки мережить буду тихенько білії листи.

В  Місяць пливе оглядати і небо, і зорі, і землю, і море.

Г  Який блакитний день видзвонював над стиглими нивами.

 

  1. Поширене означення не відокремлюється комами в реченні (розділові знаки пропущено):

А  Сади омиті музикою згадок ковтають пил міжселищних доріг.

Б  А думки мої натхненні та квітчасті опадають вересневим жовтим листям.

В  Понад сади обтяжені плодами з прощальним криком журавлі летять.

Г  На обрії біліють маревом повиті села.

 

  1. Позначте складносурядне речення, між частинами якого не ставиться кома (розділові знаки пропущено):

А  Я у думках до мами пригорнулась і стало гарно й затишно мені.

Б  Теплий день розхлюпує блакить і ластівки купаються в промінні.

В  Від пісні журливої дуб сколихнувся й лелеки здригнулись вві сні.

Г  Свинцем набрякли сиві хмари і сонце зникло якось враз.

 

  1. Позначте речення, що відповідає такій характеристиці: складнопідрядне речення з неоднорідною підрядністю:

А Мова – наша зброя, якою ми служимо народові, що нас народив, вигодував, виховав.

Б  Коли людині є що сказати, вона виллє з глибини власної душі все те, що має, на папір або полотно.

В  Життя карає неодмінно за кожен гріх, за хибний крок, поки збагнеш, що не година, а все життя – один урок.

Г  Хіба не вірите, що скоро день засвіте, що сонце наше вже з-за обрію встає…

 

  1. Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками:

Односкладне речення

А означено-особове;

Б неозначено-особове;

В безособове;

Г називне.

Приклади

  1. Світлішає в житті і на душі.
  2. Ніжні сутінки Вечір.
  3. Вечірнє сонце, дякую за день!

Вечірнє сонце, дякую за втому!

  1. На пагорбі зеленім біла хата.
  2. Задзвонили в усі дзвони по всій Україні.

 

  1.  Установіть відповідність між реченнями й назвами відокремлених членів, якими ускладнено ці речення:

Відокремлений член речення

А означення;

Б прикладка (різновид означення);

В обставина;

Г додаток.

Приклади

  1. Сад, нахиливши срібні віти, пісні пташині пригадав.
  2. Окрім скрипки, не мав він відради, не було в нього втіхи.
  3. Здавна, кажуть добрі люди, Бог цей світ звелів любити.
  4. Весь простір степу повнився нею, піснею-жагою, піснею-протестом.
  5. Безмежний степ, укритий снігом, спав.

 

  1.  Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та видами їх підрядної частини:

Вид підрядного речення

А означальне;

Б з’ясувальне;

В обставинне причини;

Г обставинне місця.

Приклади

  1. Мені було байдуже, де вони отримували свою інформацію.
  2. Туди, де образи кохані, душа окрилена летить.
  3. Ясени, ясени, бачу вас за селом край дороги.
  4. Вогонь був таким, що в повітрі снаряди зустрічалися зі снарядами.
  5. Прокинувся від того, що в хаті стало видно, як удень.

 

  1.   Сформулюйте тезу, наведіть два переконливі аргументи, що найкраще підтвердять Ваші міркування.

Чи потрібна, на Вашу думку, вища освіта всім?

 

 

Синтаксис та пунктуація

ІІІ варіант

 

  1. У котрому рядку у всіх словосполученнях головне слово    виражене однією частиною мови?

А  уважний до всіх, достойний уваги, червоний від хвилювання, вигідний для нас;

Б  говорити пошепки, думання вголос, неохоче читати, сказав спересердя;

В  грати на бандурі, підкреслене слово, говорити повільно, вчити напам’ять;

Г  далеко від берега, повільно рухатися, стиха розмовляти, близько до моря.

 

  1. У котрому рядку в усіх словосполученнях однаковий спосіб зв’язку залежного слова з головним?

А байдуже розповідає, чекає годинами, поглянув догори, важко дихати;

Б ішов не оглядаючись, зустрівши товариша, дуже душно, стояти нерухомо;

В озивається до неї, ховати в кишеню, червоний від хвилювання, наблизився до нього;

Г моє волосся, на зоряному небі, край битого шляху, його голос.

 

  1. Складним є речення:

А  Мудрість, кажуть, приходить з роками.

Б  Про людину кажуть, що вона велетень, бог, гігант.

В  Наче зачарований велетень, стояв ліс, опушений білим інеєм.

Г  Грими, моя пісне могутня, ясна, на всім українськім роздоллі.

 

  1. Поширеним є речення:

А  Хай кожен із вас поміркує.

Б  Друзі будуть відпочивати.

В  Він виявився не в тім’я битий.

Г  Тут темно.

 

  1. Позначте речення зі складеним іменним присудком:

А  Була неділя.

Б  На ясні зорі й тихі води хай не лягає каламуть.

В  Дуб був гіллястий, міцний, поважний, з товстелезним стовбуром.

Г  Треба жити по-новому, люблячи людей.

 

  1. Непоширену обставину не треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено):

А  Старі верби стоять похнюпившись.

Б  Вишні зацвівши в росах заплачуть.

В  Так вони сидячи діждалися неньки.

Г  Я радіючи дивлюсь на сади в цвіту.

 

  1. Позначте безсполучникове складне речення, між частинами якого слід ставити тире (розділові знаки пропущено):

А  Відбились зорі у воді летять до хмар тумани.

Б  Дощ пройшов хазяйським кроком сад в росі купається.

В  Дуже дивний пейзаж косяками ідуть таланти.

Г  Степ половецький половіє трава аж срібна від роси.

 

  1. Позначте речення, що відповідає такій характеристиці: складне речення з різними типами синтаксичного зв’язку (сполучниковим і безсполучниковим):

А Ріка налітала на камінні зубці, поміж яких застряв дуб-велет, а потік спадав униз, де також стриміли камені.

Б  Не зневірся, не впади у відчай: вир не вкрутить, хвиля не знесе.

В Якщо не можна вітер змалювати, прозорий вітер на ясному тлі, змалюй дуби, могутні і крислаті, котрі од вітру гнуться до землі.

Г Вже вечір тіні склав у стоси, за обрій котиться курай, і дальні пахнуть сінокоси, і дальній пахне рідний край.

 

  1. Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками:

Односкладне речення

А означено-особове;

Б неозначено-особове;

В узагальнено-особове;

Г безособове.

Приклади

  1. З гармат по горобцях не стріляють.
  2. Кругом гомоніли, вешталися, лагодилися до чогось.
  3. Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати.
  4. Довго спали вітри у ярах на припоні.
  5. Буду хлібом і цвітом ділитись, відчиняти ворота гінцям.

 

  1.  Установіть відповідність між реченнями й назвами відокремлених членів, якими ускладнено ці речення:

Відокремлений член речення

А означення;

Б  прикладка (різновид означення);

В обставина;

Г  додаток.

Приклади

  1. Я так люблю тебе, мій краю, красу твоїх степів і гір.
  2. Данилко радо, з підскоком, біг до сусідів.
  3. На світі все знайдеш, крім рідної матері.
  4. Він, п’ятирічний хлопчик, міг би гратися годинами.
  5. Ночували гайдамаки в зеленій діброві, на припоні пасли коні, сідлані, готові.

 

  1. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та видами їх підрядної частини:

Вид підрядного речення

А обставинне умови;

Б обставинне причини;

В означальне;

Г з’ясувальне.

Приклади

  1. Зупинюсь у вечоровій тиші, слухаю, як дихає земля.
  2. Ці дуби, що небо підпирають, певне, ще Батия пам’ятають.
  3. І зірка впала, наче в Бога скотилась по щоці сльоза.
  4. Книга корисна, коли її читають.
  5. І, може, я тому й поетом став, що увібрав у себе казку діда.

 

  1.  Сформулюйте тезу, наведіть два переконливі аргументи, що найкраще підтвердять Ваші міркування.

Як людина, на Вашу думку, повинна  долати перешкоди?

 

Синтаксис та пунктуація

ІV варіант

  1. У котрому рядку у всіх словосполученнях головне слово виражене однією частиною мови?

А  найкраща у світі, єдині вимоги, весняні пахощі, досвідчений юрист;

Б  будинок справа, дорога ліворуч, квиток на поїзд, дуже близько;

В  пізно ввечері, любити вірно, кава по-турецьки, київське метро;

Г  сезон дощів, літня спека, пізній час, наше господарство.

 

  1. У котрому рядку в усіх словосполученнях однаковий спосіб зв’язку залежного слова з головним?

А  іти лісом, талант художника, збудовано з каменю, слухати уважно;

Б   іти до лікаря, конспект лекцій, працює роками, усім відомий;

В  береги Дніпра, любов до землі, не відвернувся від народу, на шкільному майданчику;

Г просить купити, видно здалеку, потихеньку заспівали, далеко від Батьківщини.

 

  1. Простим є речення:

А  Увечері стало хмаритись, тому смеркало швидкою

Б   Зустрілись двоє пізно по зимі, та вже й на скронях паморозь зимова.

В  Любі дерева, справжня весна ще далеко, ще за горами, за морями.

Г  Початок літа – і з-під батьківської опіки виходить молоде покоління.

 

  1. Поширеним є речення:

А  Рахунок заблоковано.

Б  Спинись, хвилино!

В  Світанок дивовижний.

Г  Не всі ми б’ємо байдики.

 

  1. Позначте речення зі складеним іменним присудком:

А  Дихаю найдорожчим у світі чистим степовим повітрям.

Б  Та світи ж ти їм дорогу, ясен місяць угорі.

В  Сонце сідало червоно.

Г  Була ти наче лісова царівна.

 

  1. Непоширену обставину не треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено):

А  Біля багаття обнявшись сиділи друзі.

Б  Та йдучи міркую сам-таки з собою.

В  Гай лежав розпластавшись.

Г  Іван не вгаваючи розповідав про побачене.

 

  1. Позначте безсполучникове складне речення, між частинами якого слід ставити тире (розділові знаки пропущено):

А  Всі бджоли злетілись гудуть золотаві рої.

Б  Переконатися пора зробивши зло не жди добра.

В  Не повернуть минулого ніколи воно пройшло і вже здається миттю.

Г Людина йде до краси творить її цим і відрізняється вона від усього сущого.

 

  1. Позначте речення, що відповідає такій характеристиці: складне речення з різними типами синтаксичного зв’язку (сполучниковим і безсполучниковим):

А  Демократія тим і добра, що при ній не держава руйнує людину, а людина будує державу і саму себе.

Б  Преславне українське слово звучить у серці у моїм, бо мова – хліб, а не полова: я чув її із уст батьків.

В Пігмей бажа високим буть на зріст, порядним хоче виглядати злодій, завжди злочинець – на ділах добродій.

Г Ніколи я не знав, як тяжко жить без солов’я, що в пісні аж тремтить тільцем своїм маленьким.

 

  1. Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками:

Односкладне речення

А означено-особове;

Б неозначено-особове;

В узагальнено-особове;

Г безособове.

Приклади

  1. Пахне в домі димом і вогнем.
  2. Добру і злу, і хлібу знаєм ціну.
  3. Жіночі голоси і перегук дитячий.
  4. На балконі посадили сонях.
  5. Уважніші будьмо до всього в природі.

 

  1.  Установіть відповідність між реченнями й назвами відокремлених членів, якими ускладнено ці речення:

Відокремлений член речення

А означення;

Б прикладка (різновид означення);

В обставина;

Г додаток.

Приклади

  1. Натомившись од щоденних справ, я душею й тілом спочивав на галяві.
  2. Окрім суду природи, я всі зневажаю суди.
  3. Обсипані пилом роси, підсніжники щемно запахли.
  4. Ще вітрами шумів ясно день, та лелеки доріг не втрачали.
  5. Знайшла в пилу золочену підкову – невизнаний старокозацький герб.

 

  1.  Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та видами їх підрядної частини:

Вид підрядного речення

А обставинне умови;

Б обставинне наслідку;

В обставинне мети;

Г обставинне місця.

Приклади

  1. Людина прагне до щастя одвічно, як ріки в долини.
  2. Якби мені сила та воля, жив би без горя.
  3. Соборна Вкраїно, всі храми твої відбудуєм, щоб лунами дзвонів сягнути духовних вершин.
  4. Україна моя починається там, де доля моя усміхається.
  5. Теплий туман слався по полю й наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому.

 

  1.    Сформулюйте тезу, наведіть два переконливі аргументи, що найкраще підтвердять Ваші міркування.

Чи можна, на Вашу думку, чогось навчитися на чужих помилках?

 

 

docx
Додано
14 грудня
Переглядів
275
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку