Тест "Складне речення"

Про матеріал
Матеріал містить тестові завдання з теми "Складне речення". Учитель його може використати для підготовки до ЗНО або контрольної роботи
Перегляд файлу

Варіант.

1Приєднайте до частини речення «Сучасні пристрої мають допомагати користувачеві…» запропоновані фрагменти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.

Фрагмент речення

1оскільки були створені власне для цього.  2й полегшувати життя в інформаційному світі.

3але надмірна залежність від них є небезпечною.     4їхня важлива функція – пошук інформації.

Тип речення

Апросте з однорідними членами        Бпросте з відокремленими членами

Вскладнопідрядне       Гскладносурядне          Дскладне безсполучникове

2. Двокрапку треба поставити, якщо до частини речення «Завжди уважно й зацікавлено слухаю кожного співрозмовника…» додати фрагмент

Аякий по-новому оцінює давно відомі історичні факти.

Бпотім ставлю йому питання, аналізую почуте.

Всаме так можна «побачити» його інтелектуальний рівень.

Гпотенційного натхненника моїх креативних рішень.

Ді саме це допомагає мені більше дізнатися про нього.

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

3. Хочеш протидіяти забуванню –(1) споруджуй так звані «палаци пам’яті» за мнемонічною технікою,(2)що її,(3) за легендою,(4) розробив давньогрецький поет Симонід Кеоський,(5) а в наш час популяризував Бенедикт Камбербетч –(6) Шерлок Голмс із британського телесеріалу.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

Атире 1 – перед частиною безсполучникового речення

Бкома 2 – перед підрядною частиною складного речення

Вкоми 3, 4 – при вставних словах

Гкома 5 – перед сурядною частиною складного речення

Дтире 6 – між підметом і присудком

4. Безсполучникове складне речення можна утворити, якщо до фрагмента «Головною в байках Сковороди є його філософія...» додати

Абезцінне «зерно істини», пізнане автором.     Ба не їхня складна мова чи прозова форма.

Всаме вона становила сенс життя мудреця.       Гі ми прагнемо осягнути її глибинну суть.

Дприхована в алегоричних образах.

5. З'ясуйте, який розділовий знак треба поставити на місці крапок.

Розділовий знак

1кома   2тире    3двокрапка        4дужки

Приклад

АВ житті мені весь вік тужити … не жити.

БСхилився вечір до землі і срібним сяйвом ріки стелить ... Б.-І. Антонич...

ВВона прийшла ... заквітчана і мила... і руки лагідно до мене простягла.

ГІ розкажім собі обіймами... про тишину над оболонями.

ДБо така вже природа агави ... вона цвіте, щоб умерти, й умирає, щоб цвісти.

6.Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділового знака.

Розділовий знак

1кома в безсполучниковому реченні            2кома в складнопідрядному реченні

3кома в складносурядному реченні             4кома при відокремленій обставині

Приклад

АМіж зеленими садами, між сірими стінами загравали вже фіолетові тіні.

БУткнувшись у тепло долин, вітер спросоння погойдував чорні тополі.

ВЯра пшениця була молода й висока, а горді соняшники стояли ще вищі.

ГДесь скрадливо скрипнула хвіртка, насмішливо обізвався дівочий голос.

ДУ плесі ворушилися затонулі тіні хат, на яких сторч головою дрімали лелеки.

7.Прочитайте речення.
Надходить пора переміщення барв (1) а сині верховіття дерев на рожевому тлі неба ще розгойдують у собі блакитно-сизі відтінки (2) і відчуваєш (3) скрізь причаїлися невидимі полохливі тіні (4) тому стало і повніше навколо (5) і більш тривожно на серці.
Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

А1   Б2       ВЗ       Г4       Д5

8.Позначте безсполучникове складне речення, між частинами якого слід поставити ТИРЕ (розділові знаки пропущено):

АВідбились зорі у воді летять до хмар тумани.

БЖиття росте лишень з любові лише краса людей навчає жить.

ВДощ пройшов хазяйським кроком сад в росі купається.

ГДуже дивний пейзаж косяками ідуть таланти.

ДСтеп половецький половіє трава аж срібна від роси.

9.Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.

1перед узагальнювальним словом               2між підметом і присудком

3при відокремленій прикладці                    4у безсполучниковому реченні

АДмухнув вітрець - і мрії ті пропали.

БМемуари, щоденники, листи - усе це джерела для вивчення історії.

ВСоловей співає - серце завмирає.

ГУ будь-якій ситуації залишатися Людиною - ось єдина умова життя.

ДЧасом над горами встає веселка - різнобарвний стовп світла.

10.Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.

Розділовий знак

1тире між підметом і присудком              2тире перед узагальнювальним словом

3тире при відокремленій прикладці          4тире в безсполучниковому реченні

Приклади

АТонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.

БЗдобути волю — то мій рай.

ВЯ тільки тепер побачив село — нужденну купку солом’яних стріх.

ГВід малих дітей голова болить, а від великих — серце.

ДПрийде осінь — у засіках буде хліб золотий.

11.Складносурядне речення можна утворити, якщо серед варіантів продовження речення «Двори були прикрашені розмаїтими клумбами …» вибрати

Аі химерно розмальованими лавками.       Бде розрослися невідомі екзотичні квіти.

Вніби там попрацював ландшафтний дизайнер.   Гадже ми змагалися за звання найкращого садівника.          Да під’їзди – дзеркалами та квітами у вазонах.

12. Кома НЕ СТАВИТЬСЯ в реченні (розділові знаки пропущені)

АНа подвір’ї голосно сміються діти і пурхають горобці.

БІ жмуриться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад.

ВДень був сонячним і небо здавалося ще більшим.

ГЖайворонок заспівав для своєї жіночки і їй теж захотілося злетіти в небо.

ДМені потрібне слово а не слава.

13.Вид підрядного речення

Приклад

1 обставинне допустове

А У гущині заростей, де повітря стояло непорушно, було жарко.

2 обставинне мети

Б Мабуть, солов’ї знають, де весна зимує.

3 з’ясувальне

В А де нема любові і страждання, там не живе, не б’ється і життя.

4 означальне

Г Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці.

 

Д Я відкриваю світ собі щодня, хоч, може, він стократ уже відкритий.

14. Складне речення з підрядним обставинним допустовим утвориться, якщо серед варіантів продовження речення У змаганнях ти обов’язково переможеш… вибрати
А адже тренуєшся дні і ночі.           Б якщо до мети йтимеш упевнено.
В коли докладатимеш усіх зусиль.    Г так що пакуй валізи на чемпіонат.
Д хай як не стараються твої суперники.

15. Складне речення з підрядним обставинним умови утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Поспієш на обід… вибрати
А хоч і часу зовсім мало.      Б адже ще часу доволі багато.
В так що голодним не лишишся.       Г бо час трапези перенесли.       Д коли удосвіта виїдеш

16. Виділене слово є сполучником у реченні
А Та не злічить віків, що встигли вже пройти.
Б Добре тому ковалеві, що на обидві руки кує.
В Не писав я до тебе в останні два дні через те, що був у дорозі.
Г О, як потрібно вміти дорожити безцінним спадком, що дали віки.
Д Беруть на кпини молоді міста прапращурів, що вийшли з неоліту.

17. Складнопідрядним з означальною частиною є речення
А І де в світі тая сила, щоб в бігу його спилила.
Б Море так бадьоро хлюпає, що аж слухати любо.
В Так літував Іван у полонині, аж доки вона не спустіла.
Г Благословен, чий труд прекрасний життя здіймає із руїн.
Д Де літо маки стеле килимами, дитя в городі ходить коло мами.

18. Складне речення з підрядним з’ясувальним утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Мабуть, почну писати… вибрати
А коли настане слушна мить.    

 Б якщо наполягатимуть друзі.    

 В як велить чисте сумління.      

Г про що мовчить більшість.        

 Д хоч на творчість немає часу.


1. Складне речення з підрядним обставинним способу дії утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Так вийшло… вибрати
А оскільки клей наносили нерівномірно.     Б хоч ніхто й не сподівався на перемогу.
В бо створене власними руками дороге.       Г що аж земля навколо здригається.
Д як кожен з нас і планував.

2.Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Аж тут підвівся Орфей і,(1) ударивши по золотих струнах своєї кіфари,(2) заспівав: то була пісня,(3) що її найдужче любила його мати,(4) прекрасна муза Калліопа,(5) і,(6) можливо,(7) саме згадка про неї надала Орфеєвому голосу ще більшої сили,(8) щирості,(9) влади.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

Акоми 1 і 2 – при відокремленій обставині

Бкома 3 – перед сурядною частиною складного речення

Вкоми 4 і 5 – при відокремленій прикладці       Гкоми 6 і 7 – при вставному слові

Дкома 8 і 9 – при однорідних членах речення

3..Доберіть приклад до кожного типу речення

Тип речення

1складнопідрядне    2складносурядне      3складне безсполучникове

4складне з різними видами зв'язку

Приклад

АНе бійтесь заглядати у словник: це пишний яр, а не сумне провалля.

БСтаре поволі забувається, а нового не варто порушувати.

ВТреба дати зрозуміти, що світ наш не замерзає і не згасає

ГУ повітрі дощ, і гречка пахне тепло, немов розлився бурштиновий мед.

ДОсяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім новий світ.

4. Котрий з розділових знаків додано помилково?

Поміж хлібами високими,(А) іде студбат,(Б) сухим металевим дзвоном подзвонює колосся,(В) колосковими хвилями переливаються жита,(Г) густо засмаглявіли червоні,(Д) покручені бурями пшениці (О. Гончар).

5.Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.

Розділовий знак

1тире між підметом і присудком                  2тире перед узагальнювальним словом

3тире при відокремленій прикладці             4тире в безсполучниковому реченні

Приклади

АТонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.

БЗдобути волю — то мій рай.

ВЯ тільки тепер побачив село — нужденну купку солом’яних стріх.

ГВід малих дітей голова болить, а від великих — серце.

ДПрийде осінь — у засіках буде хліб золотий.

6. Треба знайти розділовий знак, який був вжитий неправильно:

Юрба ще трохи погомоніла,(А) потопталась, (Б) і,(В) бачачи,(Г) що вже нічого не зробиш,(Д) стала поволі розходитись (Григорій Тютюнник).

7.Доберіть приклад до кожного типу речення

Тип речення

1складнопідрядне            2складносурядне       3складне безсполучникове

4складне з різними видами зв'язку

Приклад

АНе бійтесь заглядати у словник: це пишний яр, а не сумне провалля.

БСтаре поволі забувається, а нового не варто порушувати.

ВТреба дати зрозуміти, що світ наш не замерзає і не згасає

ГУ повітрі дощ, і гречка пахне тепло, немов розлився бурштиновий мед.

ДОсяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім новий світ.

8. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Вогнища то згасали,(1) то знову спалахували,(2) жахаючи собою темряву,(3) і тоді здавалося,(4) що на яр налетіли якісь фантастичні чорні птахи,(5) які кружляють над ним,(6) махаючи велетенськими крилами,(7) і все намагаються викрасти ті вогні.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

Акома 1 – між однорідними членами речення

Бкоми 2, 6 – при відокремленій обставині

Вкома 3 – на межі сурядних частин складного речення

Гкоми 4, 5 – на межі підрядних частин складного речення

Дкома 7 – при однорідних членах речення

9. Знайти речення, у яких є складнопідрядна означальна частина.

1) Надвечір Маланка вийшла з хати і наткнулась на Гафійку, що стояла притулена до одвірка.

2) Маланка розкладає в печі вогонь, щоб зготувати Андрієві вечерю.

3) Вліво від Андрія грав на сонці срібними брижами ставок, немов риби купались у ньому.

4) У неділю Маланка ходила в ліс, де стояли готові зруби, оглядала їх, вибирала кращий матеріал.

5) Як Маланці дороге борошно, так Андрієві снилась фабрика.

10. Указати, в якому складнопідрядному реченні є підрядна з’ясувальна частина.

1) Люди прохали дощу, бо все віщувало голод.

2) Здається, що то шумить колосом нива.

3) Йшла чутка. що Андрію не пощастило.

4) Низенькі хати осіли під синьою банею неба, немов баби в намітках на коліна стали у церкви.

5) Маланка встає дивить у слід, як клубочиться за бричкою позолочений сонцем пил.

11. Складне речення з підрядним обставинним місця утвориться, якщо частину де кує зозуля вписати замість крапок у реченні
А У гаю, …, свято весни вповні.
Б Чекай мене біля ставу, … .
В У тих місцях пісні, …, ліризм посилюється.
Г Виглядатиму тебе, … .
Д Вислів… є двоскладним реченням.

12. Установіть відповідність.

Вид підрядного речення

Приклад

1 обставинне допустове

А Куди голова задумає, туди ноги понесуть.

2 обставинне умови

Б Що темніша ніч, тим яскравіші в ній маяки.

3 обставинне місця

В Коли терпінню приходить край, народ мов буря.

4 обставинне міри і ступеня

Г Держімося землі, бо земля держить нас.

 

Д Не бійся правди, хоч вона гірка.

13.Випадок уживання тире

1тире в неповному реченні

2тире при відокремленій прикладці

3тире при однорідних членах речення

4тире між підметом і присудком

Приклад

АНайбільше у світі любив він осінь — природи солодку зрілість.

БДівчина внесла оберемок майористих квітів — до цього похмура кімната враз ожила.

ВЗацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячні кульбабки — біля ставу.

ГКласична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія — це справжньої поезії дороги.

ДЗображення флори і фауни: квітів, дерев, тварин — свідчать про обожнення природи нашими предками.

14.Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Опівдні насунулися хмари...» обрати

Азаступивши темрявою небо.

Бі зависли над молодими садами.

Вякі змусили все живе зачаїтися.

Гі ринула стоголоса злива.

Дпішов густий літній дощ.

15.Двокрапку треба поставити в складному безсполучниковому реченні (розділові знаки пропущено)

АЗдобули волю відшукали долю.

БПосієш впору збереш зерна гору.

ВГаї шумлять я слухаю хмарки біжать милуюся.

ГПовіяв вітер по долині пішла дібровою луна.

ДЗнаю одне мені вистачить сил подолать перешкоди.

16.Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділового знака на місці крапок.

Розділовий знак

1кома    2двокрапка      3тире     4дужки

Приклад

АЗнаю я … моє ім’я не згасне на прийдешнім сонячнім путі.

БЦе просто день, що врубується в простір … Сергій Жадан ….

ВОсь ранок … синім возом … їде … і сонця сніп в село везе.

ГВдихати вітер Батьківщини … найвище щастя на землі.

ДІ сонце падало за тьмяним морем трав … на землю маки кинувши червоні.

17.Приєднайте до частини «Парламентарі неодмінно ухвалять це рішення...» запропоновані варіанти та з'ясуйте тип кожного з утворених речень.

Варіант завершення речення

1...завчасно провівши тривалі консультації у фракціях.

2...потім же все залежатиме від професійних дій уряду.

3...як у сесійній залі оголосять початок пленарного засідання.

4...але доручать Кабінетові Міністрів розробити програму дій.

Тип речення

Апросте з однорідними членами       Бпросте з відокремленим членом

Вскладнопідрядне         Гскладносурядне             Дскладне безсполучникове


Варіант

1.З'ясуйте, який розділовий знак треба поставити на місці крапок.

Розділовий знак

1кома            2тире     3двокрапка      4дужки

Приклад

АВ житті мені весь вік тужити … не жити.

БСхилився вечір до землі і срібним сяйвом ріки стелить ... Б.-І. Антонич...

ВВона прийшла ... заквітчана і мила... і руки лагідно до мене простягла.

ГІ розкажім собі обіймами... про тишину над оболонями.

ДБо така вже природа агави ... вона цвіте, щоб умерти, й умирає, щоб цвісти.

2.Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділового знака.

Розділовий знак

1кома в безсполучниковому реченні         2кома в складнопідрядному реченні

3кома в складносурядному реченні            4кома при відокремленій обставині

Приклад

АМіж зеленими садами, між сірими стінами загравали вже фіолетові тіні.

БУткнувшись у тепло долин, вітер спросоння погойдував чорні тополі.

ВЯра пшениця була молода й висока, а горді соняшники стояли ще вищі.

ГДесь скрадливо скрипнула хвіртка, насмішливо обізвався дівочий голос.

ДУ плесі ворушилися затонулі тіні хат, на яких сторч головою дрімали лелеки

3.Двокрапку треба поставити в реченні (розділові знаки пропущено)

АВже тиха осінь ходить берегами на вербах трусить листячко руде.

БСашко задихався та зморився більше години вони бігли із Сіроманцем.

ВСонце зайшло степові озера стали на якийсь час темно-червоними.

ГБрязне клинок об залізо кайданів піде луна по твердинях тиранів.

ДСпочатку Тимко образився і хотів піти потім передумав і залишився.

4.Приєднайте до фрагмента речення «Ластівки літали понад самою землею…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.

Варіант завершення речення

1… навіть хлопчаки їх не лякали.        2… сповіщали про наближення дощу.

3… дарма що шуліка висів у небі.    4… і байдуже їм було до всього.

5.Позначте безсполучникове складне речення, між частинами якого слід поставити ТИРЕ (розділові знаки пропущено):

АВідбились зорі у воді летять до хмар тумани.

БЖиття росте лишень з любові лише краса людей навчає жить.

ВДощ пройшов хазяйським кроком сад в росі купається.

ГДуже дивний пейзаж косяками ідуть таланти.

ДСтеп половецький половіє трава аж срібна від роси.

6.Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.

1перед узагальнювальним словом       2між підметом і присудком

3при відокремленій прикладці               4у безсполучниковому реченні

 АДмухнув вітрець - і мрії ті пропали.

БМемуари, щоденники, листи - усе це джерела для вивчення історії.

ВСоловей співає - серце завмирає.

ГУ будь-якій ситуації залишатися Людиною - ось єдина умова життя.

ДЧасом над горами встає веселка - різнобарвний стовп світла.

7.Складносурядне речення можна утворити, якщо серед варіантів продовження речення «Двори були прикрашені розмаїтими клумбами …»вибрати

Аі химерно розмальованими лавками.

Бде розрослися невідомі екзотичні квіти.

Вніби там попрацював ландшафтний дизайнер.

Гадже ми змагалися за звання найкращого садівника.

Да під’їзди – дзеркалами та квітами у вазонах.

8. Установіть відповідність.

Вид підрядного речення

Приклад

1 обставинне часу

А Украй стривожилась земля, коли в похід послали атом.

2 обставинне причини

Б Стояли двоє посеред весни там, де вербичка віття нахилила.

3 обставинне умови

В Чим більший поет, тим глибші корені його творчості.

4 обставинне міри і ступеня

Г Як рясно квітує горобина, то добрий буде урожай вівса.

 

Д Журяться квіти, що на світанні скоро їх вкриють сніги, білі сніги.

9. Складнопідрядним із підрядною допустовою частиною є речення
А Щоб перебудувати світ, треба бути сміливим і сильним.
Б Тепла ще не було, дарма що минуло кілька днів березня.
В Поки мати страву носила, батько став частувати старостів.
Г Займаю саме те місце, яке мені визначила доля, й не прагну кращого.
Д Мабуть, тому що село коло річки близько, таке все свіже, зелене та ярке.

10. Складне речення з підрядним обставинним наслідку утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Густо ріс очерет… вибрати
А що на березі навпроти старого лісу.
Б так що тяжко було крізь нього пробиратися.
В що навесні ще був зовсім рідесенький.
Г що аж не видно було великої річки.
Д дарма що вода від берега давно відступила.

11Складне речення з підрядним обставинним умови утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Поспієш на обід… вибрати
А хоч і часу зовсім мало.      Б адже ще часу доволі багато.
В так що голодним не лишишся.       Г бо час трапези перенесли.    Д коли удосвіта виїдеш
.

12.Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Кожен користувач Siri або Alexa,(1) очевидно,(2) знає,(3) що цифрові помічники не завжди правильно трактують команди власників гаджетів:(4) програмам не вистачає визначеної психологами «теорії розуму» –(5) уміння розпізнавати емоції,(6) думки та наміри людей.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

Акоми 1, 2 – при вставному слові

Бкома 3 – перед підрядною частиною складного речення

Вдвокрапка 4 – між частинами складного речення, що поєднані безсполучниковим зв’язком

Гтире 5 – на місці пропущеного члена речення

Дкома 6 – при однорідних членах речення

13.Доберіть приклад до кожного типу речення

Тип речення

1складнопідрядне 2складносурядне     3складне безсполучникове

4 складне з різними видами зв'язку

Приклад

АНе бійтесь заглядати у словник: це пишний яр, а не сумне провалля.

БСтаре поволі забувається, а нового не варто порушувати.

ВТреба дати зрозуміти, що світ наш не замерзає і не згасає

ГУ повітрі дощ, і гречка пахне тепло, немов розлився бурштиновий мед.

ДОсяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім новий світ.

14. Знайдіть складне речення:

А) Обважніле гілля дерев, зелень кущів, картоплі — все ніби порозбухало водою (О. Гончар).
Б) За селом шелестіли хліба і пахло полином (А. Головко).
В) Ясне сонце геть підбилося вгору, розсіває своє золоте марево по зеленій долині (Панас Мирний).
Г) У зелених заплавах ховалися ситі крижні й не полохані мисливськими пострілами кулики (М. Чабанівський).
Д) Квітчає парк падучим листом карнизи, ліхтарі, дроти, встилає килимом барвистим бульвари, вулиці, мости (І. Вирган).

15.Прочитайте речення.
Надходить пора переміщення барв (1) а сині верховіття дерев на рожевому тлі неба ще розгойдують у собі блакитно-сизі відтінки (2) і відчуваєш (3) скрізь причаїлися невидимі полохливі тіні (4) тому стало і повніше навколо (5) і більш тривожно на серці.
Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

А1    Б2      ВЗ     Г4      Д5

16.Приєднайте до частини «Парламентарі неодмінно ухвалять це рішення...» запропоновані варіанти та з'ясуйте тип кожного з утворених речень.

Варіант завершення речення

1...завчасно провівши тривалі консультації у фракціях.

2...потім же все залежатиме від професійних дій уряду.

3...як у сесійній залі оголосять початок пленарного засідання.

4...але доручать Кабінетові Міністрів розробити програму дій.

Тип речення

Апросте з однорідними членами      Бпросте з відокремленим членом

Вскладнопідрядне     Гскладносурядне       Дскладне безсполучникове

17.Розділовий знак

1тире між підметом і присудком          2тире перед узагальнювальним словом

3тире при відокремленій прикладці      4тире в безсполучниковому реченні

Приклади

АТонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.

БЗдобути волю — то мій рай.

ВЯ тільки тепер побачив село — нужденну купку солом’яних стріх.

ГВід малих дітей голова болить, а від великих — серце.

ДПрийде осінь — у засіках буде хліб золотий.


Варіант

1. Установіть відповідність

Частина речення

Вид підрядного речення

1 Проспівай мені ту пісню, що… .

А обставинне допустове

2 Було холодно, дарма що… .

Б обставинне порівняльне

3 Не знає спокою, хто… .

В обставинне наслідку

4 Вода в Дніпрі піднялася, так що… .

Г означальне

 

Д з’ясувальне

2.Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділового знака на місці крапок.

Розділовий знак

1кома    2двокрапка      3тире     4дужки

Приклад

АЗнаю я … моє ім’я не згасне на прийдешнім сонячнім путі.

БЦе просто день, що врубується в простір … Сергій Жадан ….

ВОсь ранок … синім возом … їде … і сонця сніп в село везе.

ГВдихати вітер Батьківщини … найвище щастя на землі.

ДІ сонце падало за тьмяним морем трав … на землю маки кинувши червоні.

3.Приєднайте до частини «Парламентарі неодмінно ухвалять це рішення...» запропоновані варіанти та з'ясуйте тип кожного з утворених речень.

Варіант завершення речення

1...завчасно провівши тривалі консультації у фракціях.

2...потім же все залежатиме від професійних дій уряду.

3...як у сесійній залі оголосять початок пленарного засідання.

4...але доручать Кабінетові Міністрів розробити програму дій.

4. Складне речення з підрядним обставинним способу дії утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Так вийшло… вибрати
А оскільки клей наносили нерівномірно.     Б хоч ніхто й не сподівався на перемогу.
В бо створене власними руками дороге.       Г що аж земля навколо здригається.
Д як кожен з нас і планував.

5.Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Аж тут підвівся Орфей і,(1) ударивши по золотих струнах своєї кіфари,(2) заспівав: то була пісня,(3) що її найдужче любила його мати,(4) прекрасна муза Калліопа,(5) і,(6) можливо,(7) саме згадка про неї надала Орфеєвому голосу ще більшої сили,(8) щирості,(9) влади.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

Акоми 1 і 2 – при відокремленій обставині

Бкома 3 – перед сурядною частиною складного речення

Вкоми 4 і 5 – при відокремленій прикладці       Гкоми 6 і 7 – при вставному слові

Дкома 8 і 9 – при однорідних членах речення

6.Доберіть приклад до кожного типу речення

Тип речення

1складнопідрядне    2складносурядне      3складне безсполучникове

4складне з різними видами зв'язку

Приклад

АНе бійтесь заглядати у словник: це пишний яр, а не сумне провалля.

БСтаре поволі забувається, а нового не варто порушувати.

ВТреба дати зрозуміти, що світ наш не замерзає і не згасає

ГУ повітрі дощ, і гречка пахне тепло, немов розлився бурштиновий мед.

ДОсяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім новий світ.

7. Котрий з розділових знаків додано помилково?

Поміж хлібами високими,(А) іде студбат,(Б) сухим металевим дзвоном подзвонює колосся,(В) колосковими хвилями переливаються жита,(Г) густо засмаглявіли червоні,(Д) покручені бурями пшениці (О. Гончар).

8.Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.

Розділовий знак

1тире між підметом і присудком                  2тире перед узагальнювальним словом

3тире при відокремленій прикладці             4тире в безсполучниковому реченні

Приклади

АТонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.

БЗдобути волю — то мій рай.

ВЯ тільки тепер побачив село — нужденну купку солом’яних стріх.

ГВід малих дітей голова болить, а від великих — серце.

ДПрийде осінь — у засіках буде хліб золотий.

9. Треба знайти розділовий знак, який був вжитий неправильно:

Юрба ще трохи погомоніла,(А) потопталась, (Б) і,(В) бачачи,(Г) що вже нічого не зробиш,(Д) стала поволі розходитись (Григорій Тютюнник).

10.Доберіть приклад до кожного типу речення

Тип речення

1складнопідрядне            2складносурядне       3складне безсполучникове

4складне з різними видами зв'язку

Приклад

АНе бійтесь заглядати у словник: це пишний яр, а не сумне провалля.

БСтаре поволі забувається, а нового не варто порушувати.

ВТреба дати зрозуміти, що світ наш не замерзає і не згасає

ГУ повітрі дощ, і гречка пахне тепло, немов розлився бурштиновий мед.

ДОсяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім новий світ.

11. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Вогнища то згасали,(1) то знову спалахували,(2) жахаючи собою темряву,(3) і тоді здавалося,(4) що на яр налетіли якісь фантастичні чорні птахи,(5) які кружляють над ним,(6) махаючи велетенськими крилами,(7) і все намагаються викрасти ті вогні.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

Акома 1 – між однорідними членами речення

Бкоми 2, 6 – при відокремленій обставині

Вкома 3 – на межі сурядних частин складного речення

Гкоми 4, 5 – на межі підрядних частин складного речення

Дкома 7 – при однорідних членах речення

12. Знайти речення, у яких є складнопідрядна означальна частина.

1) Надвечір Маланка вийшла з хати і наткнулась на Гафійку, що стояла притулена до одвірка.

2) Маланка розкладає в печі вогонь, щоб зготувати Андрієві вечерю.

3) Вліво від Андрія грав на сонці срібними брижами ставок, немов риби купались у ньому.

4) У неділю Маланка ходила в ліс, де стояли готові зруби, оглядала їх, вибирала кращий матеріал.

5) Як Маланці дороге борошно, так Андрієві снилась фабрика.

13. Указати, в якому складнопідрядному реченні є підрядна з’ясувальна частина.

1) Люди прохали дощу, бо все віщувало голод.

2) Здається, що то шумить колосом нива.

3) Йшла чутка. що Андрію не пощастило.

4) Низенькі хати осіли під синьою банею неба, немов баби в намітках на коліна стали у церкви.

5) Маланка встає дивить у слід, як клубочиться за бричкою позолочений сонцем пил.

14. Складне речення з підрядним обставинним місця утвориться, якщо частину де кує зозуля вписати замість крапок у реченні
А У гаю, …, свято весни вповні.
Б Чекай мене біля ставу, … .
В У тих місцях пісні, …, ліризм посилюється.
Г Виглядатиму тебе, … .
Д Вислів… є двоскладним реченням.

Прочитайте текст.

15.Майте на увазі(1), Дейл Карнегі(2), усесвітньо відомий психолог(3), пропонує простий спосіб стати найкращим співрозмовником(4): заохочуючи інших розповісти про себе(5), будь уважним слухачем від початку до кінця бесіди(6), бо людей значно більше цікавлять власні проблеми.

НЕПРАВИЛЬНИМ є пояснення вживання розділових знаків у рядку

Акома 1 - при вставних словах

Бкома 2, 3 - при відокремленій прикладці

Вдвокрапка 4 - при однорідних членах речення

Гкома 5 - при відокремленій обставині

Дкома 6 - при підрядній частині складного речення

ДЗображення флори і фауни: квітів, дерев, тварин — свідчать про обожнення природи нашими предками.

16.Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Опівдні насунулися хмари...» обрати

Азаступивши темрявою небо.

Бі зависли над молодими садами.

Вякі змусили все живе зачаїтися.

Гі ринула стоголоса злива.

Дпішов густий літній дощ.

17.Двокрапку треба поставити в складному безсполучниковому реченні (розділові знаки пропущено)

АЗдобули волю відшукали долю.

БПосієш впору збереш зерна гору.

ВГаї шумлять я слухаю хмарки біжать милуюся.

ГПовіяв вітер по долині пішла дібровою луна.

ДЗнаю одне мені вистачить сил подолать перешкоди.

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
30 березня 2021
Переглядів
4059
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку