Контрольна робота. Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку. Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності

32 запитання
Запитання 1

Визначте правильне твердження : 

варіанти відповідей

а) Частини складного речення з різними видами зв'язку поєднуються тільки сполучниками сурядності.

б) Частини складного речення з різними видами зв'язку поєднуються тільки сполучниками підрядності.

в) Частини складного речення з різними видами зв'язку ніколи не поєднуються сполучниками.

г) Частини складного речення з різними видами зв'язку можуть поєднуватися сполучниками сурядності, підрядності, сполучними словами та інтонаційно.

Запитання 2

Яке з поданих речень складне з різними видами зв'язку :

варіанти відповідей

 а) Про юність золоту, що одцвіла зорею, лишились старості лиш спогади одні. 

 б) Осінній вітру крок, і хмари над землею, і пада жовтий лист в вечірньому огні. 

в) Коли почую твій співучий голос і легкий сміх навколо забринить, мені здається: серед поля колос гойдається і пташка десь дзвенить. 

 г) На старості літ Джеря любив довгими зимніми вечорами розказувати дочці й онукам, де він бував, що він бачив, в яких краях ходив, з якими людьми зустрічався.

Запитання 3

До складних речень з різними видами зв’язку належать синтаксичні конструкції:

варіанти відповідей

а) Зростала певність, що все скінчиться добре, – і Соломія зазнає ще щасливого життя.

 б) Глибока ніч цілою вагою налягала на груди та не давала дихати, а думки несміло знов мацали мозок, ворушились і розгортались.

в) По чорній річці поміж білими берегами прудко пливе човен, тане вдалині й обертається в цятку; за ним несе вода другий, порожній, хлюпає в його білі боки і фарбує їх у чорний колір.

 г) Гарний сильний голос співав на воді, все наближаючись, все зміцнюючись, і турки заслухались.

Запитання 4

Усі типи зв’язку (безсполучниковий, сурядний і підрядний) характерні складній синтаксичній конструкції:

варіанти відповідей

а) Признаюсь – заздрю планетам: вони мають свої орбіти, і ніщо не стає їм на їхній дорозі. 


 б) Пропасниця тіпала, гарячка палила вогнем, а в грудях так кололо, що Остап на превелику силу діставав собі воду.

в) Удень я здригався, коли чув за собою тінь від людини, і з огидою слухав ревучі потоки людського життя, що мчали назустріч, як дикі коні.

 г) Сон раптом щезає, як змитий водою, і баба чує своє маленьке тіло, якому твердо і зимно лежати долі, на тоненькій ряднині, у вогкім кутку.

Запитання 5

До складної синтаксичної конструкції з сурядним і підрядним зв’язком належить складне речення:

варіанти відповідей

 а) Соломія не знала, як і коли це сталося,– втома і шум комишу приспали її.

б) Остап подавсь на розвідки і скоро вернувся, щоб заспокоїти Соломію: скрізь тихо, спокійно, днина тепла й ясна.

в) Гості почали прощатись, але тут Тетяна Степанівна згадала, чого вона, властиве, прийшла.

г) Кілька разів Остап ускакував у воду мало не по пояс, часто Соломія з розгону натикалася на кущ верболозу, але кожен раз вони давали собі раду і знову мчали вперед, добуваючи останні сили.

Запитання 6

До складної синтаксичної конструкції: “Якийсь зелений хаос крутився круг мене і хапав бричку за всі колеса а неба тут було так багато що очі тонули в нім як в морі та шукали за що б зачепитися” (розділові знаки пропущено) - входить:

варіанти відповідей

а) Три частини.   

б) Чотири частини.

 в) П’ять частин.

г) Шість частин.

Запитання 7

Речення: “Соломії не так жалко було себе, як Остапа; вона уявляла собі, як він тепер лежить хворий і самотній у пущі і виглядала його з очеретів. - має:

варіанти відповідей

а) Сурядний і підрядний зв’язок.  

б) Безсполучниковий і підрядний зв’язок.

в) Безсполучниковий і сурядний зв’язок.

г) Безсполучниковий, сурядний і підрядний зв’язок.

Запитання 8

"Не знаю, чи то з усіма таке діється, але згуки пісні, що торкалися мого вуха, лягали перед очима фарбами, малювали мені з дивною яскравістю цілі образи".

Правильну кількість частин цього речення вказано в рядку:

варіанти відповідей

а) дві     

б) три

в) чотири

 г) п'ять

Запитання 9

Складне речення з підрядним і безсполучниковим зв'язком утвориться , якщо до частини "Уранці вітер ущух, повітря стало  прозорим..." додати фрагмент:

варіанти відповідей

А)...але птахи не поспішали покидати гнізда.

Б)...краплини дощу виблискували на траві.

В)...хоча небо все ще було затягнуте хмарами.

Г)...і було видно дерева понад шляхом.

Запитання 10

Пунктуаційну помилку допущено в реченні:

варіанти відповідей

А) Білястий серпанок над городами, півні кричать, і птаство багатоголосе щебече.

Б) Де недавно були піски, наливаються соком плоди і хвилюються лани золотої пшениці.

В) На селі хутенько, як сонечко закотилось, помовкли голоси й рух усякий завмер

Г) Коли почалася гроза, гра припинилася, і діти кинулися бігти додому.

Запитання 11

Пунктуаційну помилку допущено в реченні:

варіанти відповідей

А) Коли тиша навшпиньки заходить у ліс, тоді листя горнеться до гіллячки, і вітер швидкокрилий лягає спати.

Б) Коли він торкнувся смичком до струн скрипки, все на світі зникло і залишилася тільки музика.

В) Море так невпинно голубіє під стінами скель , а сонце так світить ласкаво, що аж каміння сміється.

Г) Рожевий пил спадав, синіло все кругом, і коси золоті зоря вплітала в трави.

Запитання 12

Правильно вжито розділові знаки в складних синтаксичних конструкціях:

варіанти відповідей

А) Квартири Чубинських гості добре не знають, бо вони недавно переїхали сюди, а коли побачать замкнені віконниці, то подумають,

 що дім порожній.

Б) У вікна било полудневе проміння і видно було, як цілим морем пливли кудись ще зелені ниви, дев’ятсот десятин панського поля, що спускалося часом у балку, а потім здіймалося знову, як хвиля.

В) Тепер поле все ширше розкривало свої рамена, все далі розстеляло свою одежу, і коли хлопець зійшов на горбок, перед ним встали в повній красі всі ниви, зелена пляма низької луки, далека смужка лісу. 

Г) Покірливо дав я себе забрати і, поки залізо тряслось та лящало, я ще раз, востаннє, вбирав у себе спокій рівнини, синю дрімоту далеких просторів.

Запитання 13

У реченні "Сонце заглядало у вікна (1) та лелека кружляв над подвір'ям (2) і придивлявся (3) чи не вибігли діти (4) аби привітати його" ( О.Квітневий)

кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

варіанти відповідей

А) 1

Б) 2

В) 3

Г) 4

Запитання 14

Прочитайте речення:

"Життя наше - це подорож, дружня бесіда - це візок, що полегшує мандрівникові дорогу".

Структуру цього речення передає схема:

варіанти відповідей

А) ( ), ( ),[ ].

Б) [ ], ( ), ( ).

В) [ ], [ ], ( ).

Г) [ ], ( ) .

Запитання 15

Текст – це :

варіанти відповідей

а) група слів, словосполучень та речень;  

б) кілька речень;

в) група речень, об'єднаних темою, головною думкою та граматично;

г) кілька мікротем.

Запитання 16

Тема тексту – це:

варіанти відповідей

 а) те, чого текст навчає, що схвалює або засуджує;

 б) його зміст, те, про що в ньому розповідається; 

в) оцінка предмета чи явища;

 г) “відоме” і “нове”.

Запитання 17

Головною думкою тексту не може бути :

варіанти відповідей

  а) те, чого текст навчає, що схвалює або засуджує; 

б) його зміст, те, про що в ньому розповідається;

в) висновок, що робить автор;

г)  те, заради чого створено текст (задум його автора) .

Запитання 18

Заголовок тексту повинен відображати:

варіанти відповідей

 а) тип мовлення;   

б) стиль мовлення;

в) “відоме” та “нове”;

г) тему та головну думку тексту.

Запитання 19

Речення в тексті пов'язані за допомогою таких мовних засобів (засобів міжфразного зв'язку)

варіанти відповідей

а) займенників, сполучників, синонімів, повторів, спільнокореневих слів;   

б) синонімів, власних назв, мікротем, основної думки;

в) займенників, абзаців, іменників, теми;

 г)  повторів «відомого» і «нового», прикметників, головної думки.

Запитання 20

Мікротема тексту - це:

варіанти відповідей

а)  підсумок усього сказаного;

 б) частина загальної теми;

в) ідея тексту;

г) те, про що розповідається в тексті.

Запитання 21

Визначте тему та головну думку тексту.


Понад 300 років помідори були лише декоративною рослиною, вони навіть вважалися отруйними. З історії відомо, що особистий кухар американського президента Джорджа Вашингтона був підкуплений британською розвідкою і намагався отруїти голову держави, додаючи йому в їжу... помідори. Сьогодні відомо, що вони багаті на вітаміни, каротин, мінеральні речовини.

варіанти відповідей

а) Історія помідорів. Помідори багаті на поживні речовини.

б) Помідори. Помідори є отруйними.

в)  Спроба отруїти президента. Роль британської розвідки.

г) Історія помідорів. Помідори є отруйними.

Запитання 22

З яких частин складається текст?

варіанти відповідей

а) Вступу (зачину), теми, мікротеми, кінцівки;

б) теми, основної думки, мікротеми, абзацу;

в) вступу (зачину), основної частини, кінцівки;

г) теми, основної думки, кінцівки.

Запитання 23

Безсполучниковим складним є речення

варіанти відповідей

Чому так слізно сонце світить, криється у млах?

Чом туга так мене зв'ялила, додолу смуток гне?

Ще в дитинстві я ходив у трави, в гомінливі трепетні ліси.

Часом насниться синій барвінок, сивий полин і сум чебрецевий.

Запитання 24

Безсполучникове складне речення утвориться, якщо до частини Зненацька зірвався вітер... додати

варіанти відповідей

...руйнуючи все на своєму шляху.

...понісся бешкетувати до ставка.

...такий бажаний у ці спекотні дні.

...море зашуміло й захвилювалося.

Запитання 25

Текстові характерні такі ознаки (кілька відповідей) :

варіанти відповідей

ситуативність (зв’язок із контекстом) , наявність смислових частин та їх єдність;

розгорнутість, послідовність, завершеність;

авторська мета та інформативність;

зв’язність і цілісність;

Запитання 26

Частина тексту, об’єднана однією мікротемою - це

варіанти відповідей

кінцівка

основна думка

тема

абзац

Запитання 27

Слова, найбільш значимі у змісті тексту ( абзацу), називаються

варіанти відповідей

головними

ключовими

самостійними

тематичними

Запитання 28

Познач речення, які утворюють текст.

варіанти відповідей

Після літа настає осінь. Через село протікає річка. Школярі ходили збирати гриби. Випав пухнастий сніг.

Після літа настає осінь. Восени сонце менше гріє. Дме холодний вітер. Сірі хмари вкривають небо. Часто йдуть дощі

Часто йдуть дощі. Дме холодний вітер. Після літа настає осінь.. Восени сонце менше гріє

Запитання 29

Комунікативна мета тексту (те, заради чого його створено) – це



варіанти відповідей

тема тексту

головна думка тексту

підтема тексту

мікротема тексту

Запитання 30

Визначити тип мовлення поданого тексту.

"Багато бачив я гарних людей, але такого, як батько, не бачив. Голова в нього була темноволоса, велика й великі розумні сірі очі, тільки в очах чомусь завжди було повно смутку: тяжкі кайдани неписьменності й несвободи. Весь у полоні сумного, і весь в той же час з якоюсь внутрішньою високою культурою думок і почуттів. Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий. Тіло бліде, без єдиної точечки, волосся блискуче, хвилясте, руки широкі, щедрі. Такт любив і шанобливість" (О.Довженко).

варіанти відповідей

 опис

розповідь

роздум

Запитання 31

На зиму лелеки відлітають до далекої країни за морем. Там вони нібито плюскаються в озері й перетворюються на людей.

Засобами міжфразового зв'язку речень є

варіанти відповідей

лексичний повтор

сполучник і вставне слово


прислівник і займенник

прислівник і синонім

Запитання 32

До якого стилю належить поданий текст:

" Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави"? (Конституція України)

варіанти відповідей

науковий

публіцистичний

офіційно-діловий


конфесійний

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест