Я вважав за доречне, щоб мій перший візит у Париж відбувся в день перемир'я, .. листопада 1944. Було багато повідомлень, що колабораціоністи намагатимуться вчинити замах на моє життя, тож ужили крайніх засторог.
Пополудні .. листопада я приземлився в аеропорту Орлі, де Голль зустрів мене з почесною гвардією, і ми поїхали разом околицями Парижа, аж поки добулися до Ке-д'Орсе, де гречно прийняли мою дружину, Мері і мене. Будівлю довго займали німці, і мене запевнили, що я спатиму в тому самому ліжку і митимусь у тій самій ванні, що і Герінг.
11 листопада об 11 годині ранку де Голль повіз мене у відкритій машині через Сенсу і по площі Конкорд. Ми проїхали крізь юрби, які гучно вітали нас, до Тріумфальної арки, де обидва поклали вінки до могили невідомого солдата. Після церемонії, ми спостерігали за парадом. Після параду, я поклав вінок до пам'ятника ..., що не виходив із моїх думок під час цієї події.
Де Голль прийняв мене за пишним обідом у Військовому міністерстві, виголосивши промову про мої заслуги, а ввечері .. листопада після вечері ми поїхали в Безансон. Генерал хотів, щоб я побачив масштабну атаку, заплановану для франц. армії під командуванням генерала ....
Все приготували для поїздки в розкішному спец потязі, і ми прибули, маючи ще вдосталь часу до початку битви. Ми мали їхати на спостережний пункт у горах, але через лютий холод і глибокий сніг шляхи були непрохідні, тож усю операцію відклали. Я провів день у поїздках в автівці з де Голлем, і ми знайшли багато тем для розмов. Моя донька Мері і мій військово-морський помічник ..., боялися що я знову захворію на пневмонію, бо ми вже .. годин їздили за страхітливої погоди. Але все минулося добре, і вечеря в потязі була мила і цікава.
Уночі наш потяг поділився. Де Голль повернувся в Париж, а наша половина поїхала в ... Прибувши туди вранці, я відвідав штаб-квартиру Ейзенхауера. Пополудні я вилетів назад до Нортголта.
Але ситуація на Західному фронті не була така приємна, як нещодавно. Було багато готувань до наступу в напрямку Рейну, але листопадові дощі виявилися найсильнішими за багато років, річки і струмки розлилися, а земля стала болотами. У брит. секторі 2-га армія ... прогнала ворога за річку Мез. Далі на південь ми з'єдналися з америк. 9-ю армією і пробилися по напоєній водою місцевості до річки Рур.
Тепер було б зарано форсувати її, бо рівень води у ній контролювали німці, тож відкривши шлюзи, німці могли б відрізати наші війська на далекому березі. Важкі бомбардувальники намагалися висадити греблі в повітря і спустити воду, але зробити пробоїну не вдалося, і .. грудня америк. 1-ша армія поновила наступ, щоб захопити греблі.
На південь від Арденни Паттона форсував річку .... і наступав на схід до німецького кордону. Там були найміцніші оборонні споруди лінії Зігфріда. Перед могутніми укріпленнями, які затято обороняли, його армія зупинилася. На правій частині лінії фронту 6-та група армій Діверса пробилася крізь Вогези і Бельфорські ворота. Французи після тижневої битви, початок якої я сподівався побачити, .. листопада захопили Бельфор і дійшли до Рейну на північ від Базеля.
Там вони повернули вниз по течії річки, обійшли німецький фланг у Вогезах і змусили ворога відступити. В Страсбург увійшли .. листопада. Протягом наступних кількох тижнів америк. 7-ма армія очистила весь північний Ельзас, повернула праворуч коло 3-ї армії, перейшла німецький кордон широким фронтом і пробила лінію Зігфріда коло Вісамбура.
Ще до початку цього великого руху ми запротоколювали нашу думку, що хибно наступати по всьому фронту і що набагато більше масу військ годилося б зосередити в місці бажаного проникнення. Попередні коментарі ...... справдилися.
.. грудня я розповів Рузвельту про свої лихі передчуття: "Ми ще не дійшли Рейну і маємо багато тижнів провадити велику битву, перш ніж дістатися до Рейну і створити плацдарми. В Італії німці і далі тримають 16 а той більше дивізій. Через "Драгун" ми не пробилися крізь Апенніни до долини По до початку повеней. На всіх фронтах ми не вивели з Європи 5 брит. і брит.- індійських дивізій, щоб дати змогу Маунтбеттену атакувати в березні Райгун. Отже, якщо Ви самі не маєте можливості приїхати особисто до лютого, я мушу запитати Вас, чи не могли б Ви прислати, тільки-но буде змога, Ваших начальників штабів сюди."
Хоч і прихильно поставившись до цього, Рузвельт, як виявилось, не поділяв моєї занепокоєності. Нам загрожував важкий удар. Через .. днів після відсилання того листа нас спіткала криза. Рішення союзників завдати сильного удару з Ахена на півночі, а також через Ельзас на півдні значно ослабило наш центр.
У секторі Арденни єдиний корпус – 8 америк., що складався з 4 дивізій – утримував фронт завширшки 75 миль. Ми передбачали цей ризик в свідомо пішли на нього, але наслідки були тяжкі. Ворог зібрав десь ... дивізій, зокрема .. панцерних.
Чимало тих дивізій були ослабленими, але було відомо що одне формування – .. панцерна армія – сильна і в доброму стані. Ейзенхауер підозрював, що щось готують, проте масштаб і сила удару стали для нас несподіванкою.
Німці і справді мали великий план. Рундштедт зібрав 2 панцерні армії, 5-ту і 6-ту, а також 7-му і мав загалом 10 панцерних і 14 піхотних дивізій. Це велике військо на чолі з танками, повинно було пробитися крізь Арденни до річки Мез, повернути на північ і північний захід, перерізати фронт союзників навпіл, захопити порт Антверпен і пошматувати лінії постачання наших північних армій. Цей удар спланував Гітлер. Наступ почався .. грудня з важкого артобстрілу.
6-та панцерна армія на своєму пн. фланзі наступала на правий фланг америк. 1-ї армії, що просувалася до гребель на Рурі. Після битви ворога вдалося спинити. Далі на південь німці прорвалися на вузькому фронті, проте їх затримали на кілька вирішальних днів. 6-та панцерна армія почала новий наступ, щоб ударити на захід, а потім на північ до річки ...вище від Льєжа. 5-та панцерна армія пробилася крізь центр америк. корпусу і просунулася на велику глибину в бік Мезу.
Хоча для нас це було несподівано, ми швидко здогадалися про його значення і мету. Вирішили зміцнити "плечі" прориву, не дати форсувати Мез на схід і на південь від Намюра і зосередити мобільні війська, щоб ліквідувати виступ із півночі і півдня. Ейзенхауер зупинив усі наступальні дії союзників, кинув із резерву 4 америк. дивізії і ще 6 із півдня. З Англії прибули 2 повітрянодесантні дивізії. На північ від виступу 4 дивізії брит. 30 корпусу, які щойно прибули з фронту на річці Рур, зосередилися між Льєжем і Левеном позаду американських .. і .. армій.
Розбивши фронт .. групи армій генерала Бредлі, німці не дали йому змогу здійснювати ефективне командування з його штаб-квартири в Люксембурзі двома арміями на північ від виступу. Тому Ейзенхауер призначив Монтгомері тимчасовим командувачем усіх союзних військ на півночі, натомість Бредлі зберіг за собою командування .. америк. армією, яка мала стримувати і контратакувати ворога з півдня.
Три з наших дивізій підкріплення стали вздовж Мезу на південь від Намюра. Бредлі зосередив 1 корпус в .... і послав америк. 101-шу повітрянодесантну дивізію охороняти важливе перехрестя в Бастоні.
Німецькі танки повернули на північ і намагалися пробитися на пн. захід, лишивши піхоту брати місто. 101-ша дивізія з кількома панцерними підрозділами була ізольована і цілий тиждень відбивала всі атаки. Війська 5-ї і 6-ї німецьких панцерних армій провадили запеклі бої навколо Марша, які тривали до .. грудня. Тоді німці вже виснажились. Протягом першого тижня битви, негода не давала діяти нашій авіації, але 23 грудня погода поліпшилась і вона вступила в бій з великою ефективністю.
Стратегічні рейди на німецькі нафтоперегінні заводи допомогли позбавити ворога бензину і ослабити наступ. Відкинуті від своєї мети – Мези, німецькі танки рушили на ... Паттон постійно проривався уперед, а німці розуміли, що битва програна.
.. січня 1945 німці здійснили потужні несподівані нальоти на малих висотах на наші передові аеродроми. Наші втрати, хоч і важкі, швидко надолужити, і німецька авіація втратила багато. Через три дні Монтгомері почав контрудар із півночі, щоб з'єднатися з військами Паттона, які наступали з півдня. Вони зустрілися у ..... .. січня.
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома