∆ Традиційна українська родина була великою: під одним дахом мешкало кілька сімей різних поколінь.
O Людське життя має бути щасливим, а крихке сімейне щастя складається з багатьох факторів і стосунків.
◊ Правда, і тоді Кайдашева сім’я зустрічалася не тільки в літературі.
□ У народному побуті ці типи взаємин регулювалися відповідними звичаями, ритуалами, нині забутими.
◙ Мир у домі панував лише тоді, коли стосунки батьків і дітей, дідів і онуків, свекрухи і невістки, тещі й зятя, були гармонійними.
Відокремлене означення є в реченні, позначеному
∆ Краса — це яскраве світло, що осяває.
O Краса — могутній засіб виховання чутливості душі.
◊ Я назвав би красу гімнастикою душі — вона випрямляє наш дух, нашу совість, наші почуття, переконання.
□ Краса — це дзеркало, у якому ти бачиш себе і завдяки йому, так чи інакше ставишся сам до себе.
◙ Це вершина, з якої ти можеш побачити те чого без розуміння й відчуття пре-
красного, без захоплення і натхнення ніколи не побачиш.
Однорідні члени, з’єднані безсполучниковим зв’язком, є в реченні, позначеному
∆ Тюльпан був улюбленцем турків.
O З давніх-давен жителів сходу чарувала ця оригінальної форми квітка.
◊ Перси називали її «дюльбаш», що означало «турецька чалма»; у нас вона відома під назвою тюльпан.
□ Його оспівували перські поети, а один із них — Гафіз, стверджував, що, з ним не може зрівнятися навіть троянда.
◙ Щороку вони влаштовували свято на честь цієї чарівної квітки.
Складений іменний присудок є в реченні, позначеному
∆ Опівночі в усіх храмах дзвони відбивають 108 ударів.
O Бо вважається, що в людини є шість пороків: скупість, злість, дурість, легковажність, нерішучість, ненажерливість що кожен із них має 18 різних відтінків.
◊ Цікаві новорічні традиції у японців.
□ Чому саме 108?
◙ З кожним ударом дзвонів душа людини очищається від цих вад, а після останнього японці йдуть спати, щоб на світанку вийти на вулицю і зустріти новий рік із першими променями сонця.
Число 18 з речення, позначеного О, правильно записано словами в рядку
∆ За годину надрізане дерево без шкоди для себе дає близько літра «молока», яке, проте швидко загусає і гіркне на повітрі.
O Він за кольором та смаком нагадує молоко.
◊ Чи знаєте ви, що молочні дерева (алактодендрони) вирощують у країнах Центральної та Південної Америки?
□ При випарюванні липкого соку отримують подібну до воску речовину, з якої виготовляють свічки.
◙ При надрізі кори з дерева витікає солодкий сік.
Відокремлена прикладка є в реченні, позначеному
∆ У процесі експерименту було підготовлено два варіанти повідомлення на одну й ту саму тему — правдиве й брехливе, які надрукували в газеті, передали по телебаченню й радіо.
O Німецький журнал «Шпігель» оприлюднив результати незвичайного дослідження.
◊ Висновок?
□ Телеекран — найкращий засіб маніпулювати громадською свідомістю.
◙ Після цього було проведено опитування яке виявило, що правду від брехні відрізнили 73% радіослухачів, 63% читачів і менше 50 % телеглядачів.
Слово маніпулювати з речення позначеного □, можна замінити на
∆ Принцип, що зветься реверберацією, використовується нині при будівництві
концертних залів, театрів, тощо.
O Справжня луна живе не лише в лісі чи горах, а й у закритих приміщеннях.
◊ Це спеціально вбудовані в товщу кам’яної кладки глиняні горщики.
□ У старовинних церквах Києва і сьогодні можна бачити отвори по колу купола – голосники.
◙ Вони «повертають» і підсилюють слухачеві звук співу чи молитви.
Слово в переносному значенні є в реченні, позначеному
∆ Коли квіти відцвітають, вітер розносить насіння далеко-далеко.
O Та хоч би де проросла ця рослина, вона завжди цвіте, тому люди вплели її до віночка, як символ нескореності та довголіття.
◊ Ці дрібненькі біленькі квіточки здалеку нагадують велику квітку, її називають у народі деревцем.
□ Впліталося до віночка багато квітів: чорнобривців, ружі, деревію, любистку, волошки, ромашки.
◙ Найпочесніше місце належало деревію.
Складним із безсполучниковим зв’язком є речення, позначене
∆ Калина — це той символ безсмертя, невіддільний від життя, що пам’ять людську береже, нагадуючи про милі краї.
O Калина — це символ рідної землі, отчого краю, батькової хати.
◊ Козак умираючи на чужині, просить «насипати високу могилу», посадити в «головах червону калину».
□ У розлуці з цими неоціненними вартостями ми тужимо, згадуємо калину, і вона співпереживає разом із нами.
◙ Козак у похід готується, і думи важкі обступили його.
Однорідні присудки є в реченні, позначеному
∆ Саме воно здатне переносити й передавати велечезний обсяг інформації з минулого у сьогодення і з сьогодення у прийдешнє.
O У слові – інтелект і розум народу, його ідеали, його прагнення, з нього починається і закінчується духовне життя людини.
◊ Ми пізнаємо світ не тільки через органи слуху, дотику, смаку, нюху, але й через слово.
□ У мові, що постійно збагачується, удосконалюється, відображаються культура народу, його побут, звичаї.
◙ Іншими словами зв’язок мови і мислення має свій конкретно-історичний вияв для кожного народу.
Орфографічну помилку допущено в реченні, позначеному
◊ А проте ми намагаємося зрозуміти, як увесь цей світ влаштовано, і яке наше місце в ньому.
O Ще в давнину люди намагалися збагнути природу Всесвіту, але їм не допомагали в цьому різні науки, зокрема математика.
□ Потрібна неабияка уява, щоб оцінити його вік, розміри, шаленість і навіть красу.
◙ Ми живемо в незвичайному і загадковому Всесвіті.
∆ Місце, яке посідають у цьому безмежному космосі люди, може здатися мізерним.
Складнопідрядним з підрядною означальною частиною є речення, позначене
◊ Іноді кажуть, що бути щасливим – це вибір людини.
O А, як відомо, скільки людей, стільки світів.
□ Але чи так просто, не вагаючись, узяти щастя за супутника свого життя?
◙ Тож зрозуміло, що кожен витлумачуватиме щастя по-своєму: для когось щастя – це задоволення, втіха; щастя для інших – це добробут; хтось щастя розуміє як щасливий випадок, талан; а ще щастя – це радість.
∆ Поняття щастя стосується духовного світу людини.
Простим, ускладненим відокремленою обставиною, є речення, позначене
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома