Стилістична норма

Додано: 26 березня 2020
Предмет: Українська мова, 11 клас
Тест виконано: 3513 разів
24 запитання
Запитання 1

Оберіть правильне закінчення твердження.

Стилістика – це розділ науки про мову, який вивчає…

варіанти відповідей

стилістичні особливості засобів словотвору;

стилістичні особливості слів;

стилістичну диференціацію мови, її функціональні стилі;

основні одиниці синтаксису – речення та словосполучення.

Запитання 2

Продовжіть твердження

Стилістичні засоби української мови – це…

варіанти відповідей

одиниці мови, які мають стилістичне забарвлення;

єдність фонетичних, лексичних, фразеологічних, морфологічних, словотворчих та синтаксичних засобів;

вмотивованість використання мовних засобів в усному мовленні;

вміле використання граматичного вираження думки в усному та писемному мовленні

Запитання 3

Укажіть, що лежить в основі розрізнення стилів мовлення

варіанти відповідей

основні функції мови – спілкування, повідомлення, вплив;

лексичні та орфоепічні ознаки; 

сфера вживання;

мета і спосіб використання у певній ситуації.

Запитання 4

Закінчіть твердження.

Нова українська літературна мова к.ХVIII – поч.XIX століття розпочала свою стилістичну розбудову з одного функціонального стилю мовлення – ...

варіанти відповідей

епістолярного;

розмовного; 

художнього;

конфесійного.

Запитання 5

Про який стиль мовлення йдеться?

Один з найшироковживаніших серед усіх стилів мовлення, адже він забезпечує потреби суспільства, пов’язані з політикою, адміністративною та господарською діяльністю, відзначається пропагандистським характером. Цей стиль акумулює в собі логічність, точність, експресивність, емоційність, переконливість, хоча виник і сформувався відносно пізно.

варіанти відповідей

художній;

науковий;

публіцистичний;

розмовний.

Запитання 6

Визначте речення, у якому допущено стилістичну помилку.


варіанти відповідей

Успіх чекає тільки того, хто має сильну волю, певний багаж знань, вразливе серце і вміння бачити (З журналу). 

Метрові не спалося і не писалося (Г.Тарасюк).

Неповторну красу Чернівцям надають, як правило, будівлі з декоративними вежами (О.Масан).

Червоною ниткою через усю поему проходить думка про об’єднання руських князів для захисту Батьківщини (З газети).

Запитання 7

Укажіть речення, яке потребує стилістичного редагування.

варіанти відповідей

Поезіям В.Колодія властиве лірико-філософське заглиблення у злободенні проблеми нашого життя (М.Богайчук).

Науковці, побалакавши про фонетичні особливості староукраїнської мови, зупинилися на багатьох спільностях з іншими мовами (З розмови).

Політика експансіїї – це заходи держави, спрямовані на розширення сукупного попиту, які використовуються тоді, коли економіка перебуває у фазі спаду (В.Базилевич).

До суфіксів книжного забарвлення належать ті, які утворюють загальні й абстрактні назви, назви опредмеченої дії (О.Пономарів).

Запитання 8

Продовжіть подане твердження.

Невід’ємною рисою культури мовлення є...

варіанти відповідей

дотримання специфіки літературної та діалектної вимови;

дотримання норм літературної мови;

чіткість, логічність висловленої думки, незалежно від сфери використання; 

структурна організація усного та писемного мовлення.

Запитання 9

Визначте, яке висловлювання потребує стилістичної правки.

варіанти відповідей

Життя – не «практика без теорії», і тому воно таке яскраве і непередбачуване.

Дуже прикро, що нерідко людей оцінюють «по одежі», не враховуючи їхній внутрішній світ.

Самопізнання повинно тривати упродовж усього життя…

Сумлінність у всьому завжди дає хороший результат.

Запитання 10

Укажіть речення, у якому наявне порушення лексичної сполучуваності слів.

варіанти відповідей

Марійка одержала вищу освіту у Чернівецькому національному університеті імені Юрія Федьковича (З газети). 

Духовний Чорнобиль – це страхітливий полігон, який не має аналогів у світовій історії (Р.Лубківський).

Мовна культура – це надійна опора у вираженні думки та розвиненості людських почуттів... (В.Русанівський).

Художньо-белетристичний стиль широко використовує можливості омонімії (О.Пономарів).

Запитання 11

Визначте рядок, у якому всі словосполучення потребують стилістичного редагування:

варіанти відповідей

зазначений в оголошенні, досягли успіхів рідного слова;

спланувати відпустку, підсумувати вивчене, мого зошита;

любий із присутніх, свою автобіографію, приймати участь;

страшні слова, широта кругозору, посієш вчасно.

Запитання 12

Синтаксичні зв’язки між словами виражаються: 

варіанти відповідей

службовими словами;

формами слів;

інтонацією;

порядком слів.

Запитання 13

Укажіть рядок слів з суфіксами здрібнілості, які надають об’єктові зображення зневажливих, іронічно-гумористичних відтінків значень:

варіанти відповідей

голівонька, ниточка, сонечко, хмарка;

корівка, молочко, пиріжок, смішок;

ідейка, партійка, копійчина, ширка;

рідненький, донечка, ручка, дощик.

Запитання 14

У чому найяскравіше виявляються стилістичні можливості словотвору?

варіанти відповідей

у використанні складноскорочених слів у текстах різних стилів мовлення;

у нагромадженні емоційних суфіксів у словах;

у синонімії словотвірних афіксів;

у використанні у словах суфіксів книжного походження.

Запитання 15

Вкажіть найбільш стилістично виразні словотворчі засоби:

варіанти відповідей

префікс

суфікс

постфікс

корінь

Запитання 16

У якому рядку спосіб словоскладання виступає як стилістичний засіб?

варіанти відповідей

кіловат-година;

вчений-мовознавець;

школа-гімназія;

смуток-жаль.

Запитання 17

Укажіть рядок слів, які носили розмовний характер утворень, а згідно нового правопису закріплені як тенденція до утворення фемінітивів: 

варіанти відповідей

учителька, менеджер, садівник;

артистка, завгосп, відвідувачка;

організаторка, директорка, викладачка;

вихователька, слухач, замісник.

Запитання 18

Визначте, на які групи поділяється лексика української мови за сферою вживання:

варіанти відповідей

власне українські та запозичені слова;

стилістично марковані слова та неологізми;

загальновживані та стилістично марковані слова;

історизми, архаїзми.

Запитання 19

Укажіть, у яких стилях мовлення найбільше виявляють свої стилістичні можливості багатозначні слова:

варіанти відповідей

публіцистичному та конфесійному;

художньому та публіцистичному;

розмовному та епістолярному;

науковому та розмовному.

Запитання 20

Визначте рядок, у якому всі слова – стилістичні архаїзми:

варіанти відповідей

уста, шолом, управа, зіронька;

причепуритися, ректи, обрій, путня;

десниця, перст, письмовець, возсіяти;

кошовий, земство, бунчук, жаровня.

Запитання 21

Визначте речення, у якому використано авторські неологізми.

варіанти відповідей

І рухається день, як верств одвічний здвиг (М.Бажан).

Там серце моє вознеслося в сліпучі верхів’я небес (Д.Павличко).

Є люди, що мало чим цікавляться, я їх дрібнодухами, чи й зовсім пустодухами називаю (О.Гончар).

І влягаються думи золотими томами, золоте німе захоплення, золота стеблина відданості (І.Драч).

Запитання 22

Визначте рядок, у якому всі слова належать до стилістично маркованої лексики:

варіанти відповідей

електродоїння, прогресивка, спонсор, надія, жага;

добривечір, артіль, атрамент, любий, марево;

реготати, лупцювати, репетувати, злиняти;

фіранка, мастак, гультяй, танцювати, плентатися.

Запитання 23

Укажіть речення з контекстуальними антонімами.

варіанти відповідей

Сорочку мати вишила мені червоними і чорними нитками (Д.Павличко).

Книжки не прочитав – розуму не додалося (Народна творчість).

На чорій землі білий хліб родить (Народна творчість).

Багато рук будувало й захищало собор, ще більше рук, мабуть, замахувалося на нього... (П.Загребельний).

Запитання 24

Знайдіть реченн, яке розкриває антонімічні зв’язки між словами у стилістичній функції зіставлення.

варіанти відповідей

Дерева ще безлисті, але вкриті бростю, що от-от має розкритися (Леся Українка).

І чим вище сягає срібноголосий співун, тим барвистіша дзвенить над землею мелодія (К.Наріжний).

Він був сином мужика і став велетнем у царстві духа (І.Франко).

А на полонині чи в бутині велика люлька гріє руки верховинцеві, а добре слово – душу (С.Пушик).

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест