Текст як одиниця мовлення

Додано: 15 квітня
Предмет: Українська мова, 9 клас
30 запитань
Запитання 1

Прочитайте текст і визначіть, які засоби міжфразового зв'язку тут наявні:

З давніх-давен люди оцінили смакові, поживні й цілющі якості капусти. Вважалося, що вона містить усі сім благ - гаряче і холодне, сухе і вологе, гірке й солодке, а також гостре. Лікарі радили давати капустяний сік дітям, аби ті швидше виростали, радили вживати цілющу капусту при запаленнях та свіжих ранах.

варіанти відповідей

лексичні повтори

займенник

синоніми

вставні слова

Запитання 2

Який вид зв'язку наявний у цьому тексті :

В Україні ремез найчастіше селиться на вербі. Дерева дають йому і притулок і будівельний матеріал. Будувати гніздо птах починає в другій половині квітня, а закінчує лише в травні. Пів місяця споруджується чудова будівля ,яка викликає подив і захоплення. Не віриться, що пташка може виткати такий міцний білуватий матеріал (Із журналу).


варіанти відповідей

паралельний.

послідовний

неоднорідний

однорідний

Запитання 3

Тема тексту - це...

варіанти відповідей

А група слів, словосполучень та речень

Б оцінка предмета чи явища

В його зміст, те, про що в ньому розповідається

Г «відоме» і «нове»

Запитання 4

Правильно названо засоби міжфразового зв'язку в тексті в кожному рядку, ОКРІМ

варіанти відповідей

А синоніми

Б займенники

В прислівники

Г омоніми

Запитання 5

Визначити вид міжфразового зв’язку в тексті:

"Шевченко – наш поет і перший історик. Шевченко перше всіх запитав наші німі могили, що вони таке, і одному тільки йому дали вони ясну відповідь, ясну, як Боже слово. Шевченко перше всіх додумався, чим наша старосвітчина славна і за що проклянуть її грядущі роди" (П. Куліш).

варіанти відповідей

паралельний

послідовний (ланцюжковий)

поєднання паралельного й послідовного (ланцюжкового)

Запитання 6

Визначити вид міжфразового зв’язку в тексті:

"Саме інженери примусили вчених подумати, як втрутитися в найглибші тайники кристалів, перетворити графіт на алмаз. Інколи вони вкраплені в метеоритах, що прилітають з космосу на землю. Очевидно, створюють їх височенні температури, надвисокі тиснення удару при падінні на землю" (В. Собко).

варіанти відповідей

паралельний

 послідовний (ланцюжковий)

 поєднання паралельного й послідовного (ланцюжкового)

Запитання 7

Визначити вид міжфразового зв’язку в тексті:

"Вельбот відійшов од берега. З вельбота мисливці стежили за двома товаришами. Сміливо залишали ті під собою великі скелі. Та ось вони вже в тому місці, де треба закладати динамітні набої. Ножами вишкрябують ґрунт з-під скель. Роблять глибокі діри. Закладають туди набої" (М. Трублаїні).

варіанти відповідей

паралельний

послідовний (ланцюжковий)

поєднання паралельного з послідовним (ланцюжковим)

Запитання 8

Слова, найбільш значимі у змісті тексту ( абзацу), називаються

варіанти відповідей

 головними


самостійними

 ключовими

тематичними

Запитання 9

Основна думка тексту - це...

варіанти відповідей

 те, чого текст навчає, що схвалює або засуджує

 те, про що розповідається в тексті

висновок, що робить автор

це частина тексту, об'єднана однією мікротемою


Запитання 10

З яких частин складається текст?

варіанти відповідей

вступу (зачину), теми, мікротеми, кінцівки

 теми, основної думки, мікротеми, абзацу

 вступу (зачину), основної частини, кінцівки

Запитання 11

Оберіть із запропонованих назв тільки назви типів мовлення

варіанти відповідей

 Розповідь

 Розмовний

Публіцистичний

Роздум

Науковий

Опис

Запитання 12

Виберіть УСІ основні ознаки тексту

варіанти відповідей

 наявність теми й основної думки

 пов'язаність речень за змістом

наявність односкладних речень

відсутність абзаців

наявність складних безсполучникових речень

Запитання 13

Визначте тему та головну думку тексту


Понад 300 років помідори були лише декоративною рослиною, вони навіть вважалися отруйними. З історії відомо, що особистий кухар американського президента Джорджа Вашингтона був підкуплений британською розвідкою і намагався отруїти голову держави, додаючи йому в їжу... помідори. Сьогодні відомо, що вони багаті на вітаміни, каротин, мінеральні речовини.

варіанти відповідей

Історія помідорів. Помідори багаті на поживні речовини

Помідори. Помідори є отруйними

Спроба отруїти президента. Роль британської розвідки

Запитання 14

До тексту якого типу мовлення підходить заголовок "Дівчина мов писанка"?

варіанти відповідей

опис

розповідь

роздум

Запитання 15

До тексту якого типу мовлення належить загловок "Вклоняймось святій українській берегині - українській хаті" ?

варіанти відповідей

опис

роздум

розповідь

Запитання 16

Основне повідомлення в реченні міститься..

варіанти відповідей

 у "новому"

 у "відомому"

 у присудку

у підметі

Запитання 17

Що таке абзац?

варіанти відповідей

Це вступна частина якогось, введення, передмова.

Це спосіб закінчення виступу, коли кожна наступна фраза емоційно посилює попередню.

Це сукупність тематично об'єднаних речень, в одному з яких називається тема.

 Це подiя чи система подiй, у яких розкриваються характери, що розв'язують суперечностi мiж ними.

Запитання 18

Що таке мікротема?

варіанти відповідей

 Це зміст тексту, те, про що (або про кого) в ньому йдеться.

Це виділена в тексті окрема, відносно закінчена, думка.

Це завершення тексту, своєрідний підсумок усього висловленого.

Це те, заради чого створено текст (задум його автора), те, до чого він закликає, що схвалює, що заперечує, від чого застерігає, тобто висновок, який випливає зі сказаного або написаного.

Запитання 19

Чим визначається перехід від однієї мікротеми до наступної?

варіанти відповідей

 Темою

 Стилем

Ключовими словами

 Абзацом

Запитання 20

До тексту якого типу мовлення підходить заголовок "Як будували хати в наших краях"?

варіанти відповідей

 опис

розповідь

роздум

Запитання 21

Визначити тип мовлення поданого тексту.

"Багато бачив я гарних людей, але такого, як батько, не бачив. Голова в нього була темноволоса, велика й великі розумні сірі очі, тільки в очах чомусь завжди було повно смутку: тяжкі кайдани неписьменності й несвободи. Весь у полоні сумного, і весь в той же час з якоюсь внутрішньою високою культурою думок і почуттів. Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий. Тіло бліде, без єдиної точечки, волосся блискуче, хвилясте, руки широкі, щедрі. Такт любив і шанобливість" (О.Довженко).

варіанти відповідей

 опис

розповідь

роздум

Запитання 22

Заголовок тексту повинен відображати:

варіанти відповідей

 тип мовлення;

«відоме» та «нове»;

тему та головну думку тексту;

  стиль мовлення

Запитання 23

Кожна мікротема тексту зазвичай розкривається

варіанти відповідей

в абзаці

 в темі

 в головній думці

 в заголовку

Запитання 24

Прочитайте текст

[1] Для України Ніна Матвієнко більше ніж співачка. [2]  Жоден артист не зрівнюється з нею в глибокій спорідненості з народом. [3] І річ не тільки в тім, що неповторний голос мисткині знають усі. [4]   Вона зворушливо красива у своїй простоті, щира, відверта. [5] Артистка переконана в тому, що Бог дав їй талант, щоб через нього вона робила людей щасливими. [6] У найтяжчі для України часи Ніні Митрофанівна прагне дарувати людям частинку себе та своєї душі. [7] Кожна її пісня – чи то про матір, чи то про любов – додає сили, вселяє надію.  

Засобом міжфразового зв’язку 2 і 3 речення є

варіанти відповідей

синонім     

сполучник 

 спільнокореневе слово         

займенник  

Запитання 25

Прочитайте текст

Я почвалав туди і раптом побачив, що кам’яна брила над кущами ожила і посунула понад ними, змінюючи свої обриси. Я зупинився, придивився пильніше і похолов - та це ж бурий ведмідь! Я прикипів до місця.

Засобом міжфразового зв’язку речень є

варіанти відповідей

синонім     

сполучник 

лексичний повтор         

займенник  

Запитання 26

Визначити тип мовлення поданого тексту.

 Темна соковита зелень серед жовтого - то були кущі смородини чи малини. Отже, десь поблизу вода... Я почвалав туди і раптом побачив, що кам’яна брила над кущами ожила і посунула понад ними, змінюючи свої обриси. Я зупинився, придивився пильніше і. похолов - та це ж бурий ведмідь! Я прикипів до місця. 


варіанти відповідей

 опис

розповідь

роздум

Запитання 27

Прочитайте текст

Набагато частіше на вибір майбутнього фаху впливають батьки, їхня робота, уподобання. Та не завжди це можна вважати найкращим. Свою майбутню спеціальність треба обирати самостійно, цілеспрямовано.


Засобом міжфразового зв’язку 1 і 2 речення є

варіанти відповідей

синонім     

сполучник 

 спільнокореневе слово         

займенник  

Запитання 28

Прочитайте текст

В Україні ремез найчастіше селиться на вербі. Дерева дають йому і притулок і будівельний матеріал. Будувати гніздо птах починає в другій половині квітня, а закінчує лише в травні. 

Засобом міжфразового зв’язку 1 і 2 речень є

варіанти відповідей

займенник

вставне слово

сполучник

лексичний повтор

Запитання 29

Прочитайте текст

(1) У давньогрецького лікаря Асклепія (Ескулапа) було дві доньки — Панацея та Гігія. (2) Вони мали дар зцілення, і допомагали батькові в лікуванні. (3) Самовпевнена Панацея вважала себе всесильною й хвалилася: «Я можу знайти єдині ліки, які позбавлять від усіх хвороб». (4) А скромна Гігія казала, що такого засобу не може бути. (5) Боги дали людині Розум, Волю, Пам'ять, щоб вона могла себе порятувати в непередбачуваних обставинах. (6) Так і пішли сестри різними шляхами. 

Засобом міжфразового зв’язку 1 і 2 речень є

варіанти відповідей

синоніми

лексичні повтори

спільнокореневі слова

займенник

Запитання 30

Прочитайте текст

(1) У давньогрецького лікаря Асклепія (Ескулапа) було дві доньки — Панацея та Гігія. (2) Вони мали дар зцілення, і допомагали батькові в лікуванні. (3) Самовпевнена Панацея вважала себе всесильною й хвалилася: «Я можу знайти єдині ліки, які позбавлять від усіх хвороб». (4) А скромна Гігія казала, що такого засобу не може бути. (5) Боги дали людині Розум, Волю, Пам'ять, щоб вона могла себе порятувати в непередбачуваних обставинах. (6) Так і пішли сестри різними шляхами. 

Засобом міжфразового зв’язку 2 і 3 речень є

варіанти відповідей

сполучник

лексичний повтор

вставне слово

особові форми дієслів

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест