Урок 27. ТО Українські землі в складі Російської імперії в др. пол. ХІХ ст.

Додано: 24 лютого 2023
Предмет: Історія України, 9 клас
Тест виконано: 54 рази
54 запитання
Запитання 1

У результаті Кримської війни (1853–1856 рр.) Російська імперія втратила


варіанти відповідей

Брацлавщину.

Західне Поділля.

Східну Київщину.

Південну Бессарабію.

Запитання 2


Героїчна оборона Севастополя тривала під час російсько-турецької війни

варіанти відповідей

1700—1713 рр.

1787—1791 рр.

1806—1812 рр.

1853—1856 рр.

Запитання 3

Інтенсивне використання Російською імперією матеріальних і людських ресурсів України впродовж 1853-1856 рр. зумовлено перш за все потребою


варіанти відповідей

ліквідації антикріпосницьких заворушень селян.

запобігання поширенню европейської «весни народів».

придушення польського національно-визвольного повстання.

ведення бойових дій під час Кримської війни.

Запитання 4

Установіть відповідність між російсько-турецькою війною та одним з її наслідків.


Кримська війна(1853–1856 рр.)


варіанти відповідей

ліквідація Задунайської Січі

скасування кріпосного права в Наддніпрянській Україні

остаточна ліквідація Запорозької Січі

включення Бессарабії до складу Російської імперії

ліквідація греко-католицької церкви на Правобережній Україні

Запитання 5

Оприлюднення під час Кримської війни Маніфесту російського імператора Миколи I про створення рухомого державного ополчення стало приводом до



варіанти відповідей

повстання У. Кармалюка.

початку «Київської козаччини».

повстання Чернігівського полку.

розгортання польського визвольного повстання.

Запитання 6

Реформи 1860–1870-х рр. у Російській імперії сприяли



варіанти відповідей

завершенню промислового перевороту.

скасуванню заборон щодо української мови.

відкриттю українських кафедр в університетах.

зрівнянню в правах усіх верств суспільства.

Запитання 7

Яка з указаних ознак є головною у визначенні поняття «кріпацтво»?



варіанти відповідей

щоденний відробіток селянами панщини

особиста залежність селянина від пана

сплата селянами натурального чи грошового оброку

виконання певних повинностей у маєтку поміщика

Запитання 8


Скасування кріпосного права, наділення селян земельними ділянками за викуп, переведення їх у стан тимчасовозобов’язаних — це основні положення



варіанти відповідей

селянської реформи Йосифа II 1780 р.

аграрної реформи Франца-Йосифа 1848 р.

селянської реформи Олександра II 1861 р.

земельної реформи П. Столипіна 1906 р.

Запитання 9

Чому уряд Російської імперії не запровадив земську реформу 1864 р. в губерніях Правобережної України?



варіанти відповідей

Уряд остерігався перетворення земств на осередки сіоністського руху, оскільки регіоном проходила «смуга осілості» євреїв, серед яких були поширені ідеї сіонізму.

Уряд остерігався перетворення земств на «п’яту колону» в разі війни, оскільки регіон межував з Австро-Угорщиною, із якою вкрай загострилися відносини.

Уряд остерігався перетворення земств на центри «мазепинського духу», оскільки в регіоні спостерігалося піднесення українського національно-визвольного руху.

Уряд остерігався перетворення земств на інструмент посилення польського впливу, оскільки в регіоні поляки-землевласники мали міцні позиції.

Запитання 10


Які питання належали до компетенції земських установ, створених у ході реформи 1864 р. в Російській імперії?


варіанти відповідей

утримання лікувальних закладів, сприяння розвиткові народної освіти

контроль за дотриманням сівозміни, переділ селянської землі в общині

організація та проведення виборів до міських дум і Державної думи

здійснення рекрутських наборів до армії, підтримання правопорядку

Запитання 11

Карикатура на Селянську реформу 1861 р. акцентує увагу на її





варіанти відповідей

причині.

результаті.

процесі.

меті.

Запитання 12

Укажіть рік упровадження міського самоврядування в Російській імперії.



варіанти відповідей

1861 р.

1864 р.

1870 р.

1874 р.

Запитання 13

Виконання селянами Наддніпрянської України повинностей на користь поміщика після отримання ними особистих і майнових свобод пояснюють



варіанти відповідей

тимчасовозобов’язальним станом.

відродженням общинного землеволодіння.

запровадженням зрівняльного землекористування.

невтручанням держави в процес викупу землі в поміщиків.

Запитання 14

Що стало причиною скасування царською владою в пореформений період тимчасово зобов’язального стану селян Правобережної України?



варіанти відповідей

початок Кримської війни

розгортання «Київської козаччини»

активізація діяльності підприємців-меценатів

вибух польського національно-визвольного повстання

Запитання 15


У який спосіб царська влада намагалася забезпечити лояльність українського селянства Правобережної України під час польського повстання 1863–1864 рр.?



варіанти відповідей

скасуванням тимчасовозобов’язального стану селян

наданням дозволу селянам на перехід до козацького стану

отриманням селянами права бути обраними до земських установ

стимулюванням переселення селян для освоєння Сибіру та Далекого Сходу

Запитання 16

Яким роком датовано документ, уривок з якого наведено: «...Користуючись цим земельним наділом, селянин має виконувати [повинності] на користь поміщикам... У цьому стані, що є перехідним, селянина іменують тимчасово-зобов’язаним»?



варіанти відповідей

1848 р.

1861 р.

1870 р.

1876 р.

Запитання 17

Реформи 1860–1870-х рр. у Російській імперії сприяли



варіанти відповідей

завершенню промислового перевороту.

скасуванню заборон щодо української мови.

відкриттю українських кафедр в університетах.

зрівнянню в правах усіх верств суспільства.

Запитання 18

Активний розвиток сільського господарства в Наддніпрянській Україні в 70–90-х рр. ХІХ ст. стримувався



варіанти відповідей

засиллям іноземного капіталу.

поглибленням господарської спеціалізації регіонів.

скороченням поміщицького землеволодіння.

збереженням селянської общини.

Запитання 19


Який із факторів відіграв вирішальну роль у стрімкому економічному розвитку Донбасу в другій половині ХІХ ст.?



варіанти відповідей

кваліфікована робоча сила

значні природні ресурси

розгалужена транспортна інфраструктура

утворення монополістичних об’єднань

Запитання 20

У ХІХ — на початку ХХ ст. розвиток машинної індустрії пройшов такі стадії розвитку: 

промисловий переворот — індустріалізація — монополізація.


Реформи 60 — 70-х років ХІХ ст. на Наддніпрянській Україні сприяли



варіанти відповідей

початку промислового перевороту.

завершенню промислового перевороту та розгортанню індустріалізації.

завершенню індустріалізації та початку монополізації.

завершенню монополізації.

Запитання 21

Особливість економічного розвитку Наддніпрянської України в 60—90-х рр. ХІХ ст. визначалася



варіанти відповідей

початком процесу індустріалізації.

витісненням іноземного капіталу національним.

скороченням обсягів промислового виробництва.

домінуванням державного сектору в промисловості.

Запитання 22

Що гальмувало в Наддніпрянській Україні розвиток капіталістичних відносин на селі після селянської реформи 1861 р.?



варіанти відповідей

виплата селянами викупних платежів

переселення іноземних колоністів

створення військових поселень

виокремлення селянських наділів з общини

Запитання 23

Перша залізниця в Наддніпрянській Україні з'єднала міста



варіанти відповідей

Катеринослав та Кременчук.

Харків та Полтаву.

Одесу та Балту.

Київ та Чернігів.

Запитання 24


Укажіть зміни в соціально-економічній сфері Наддніпрянської України, що відбулися під впливом реформ 1860-х - 1870-х рр. у Російській імперії.



варіанти відповідей

завершення промислового перевороту

витіснення іноземного капіталу національним

формування ринку вільнонайманої праці

подолання селянського малоземелля та безземелля

зникнення дворянства як соціального стану

розгортання трудової еміграції до США та Канади

широке долучення селян до підприємницької діяльністі та торгівлі

Запитання 25

Які зміни в соціально-економічній сфері Наддніпрянської України відбулися під впливом реформ 1860–1870-х років у Російській імперії?

варіанти відповідей

Формування високого рівня концентрації виробництва.

Завершення промислового перевороту.

Витіснення іноземного капіталу національним.

Формування ринку вільнонайманої праці.

Подолання селянського малоземелля та безземелля.

Зникнення традиційного класу феодального суспільства – дворянства.

Запитання 26


Укажіть риси, характерні для економічного розвитку Наддніпрянської України в другій половині XIX ст.


варіанти відповідей

витіснення іноземного капіталу з провідних галузей промисловості

домінування селянського господарства в товарному виробництві хліба

завершення промислового перевороту, початок монополізації

дефіцит робочої сили в сільськогосподарському виробництві

бурхливий розвиток вуглевидобувної, гірничорудної та металургійної галузей

будівництво розгалуженої системи залізниць

розквіт чумацького промислу

Запитання 27

Перші залізниці в Наддніпрянській Україні з’єднували



варіанти відповідей

чорноморські порти з основними районами виробництва товарного хліба.

адміністративні центри губерній зі столицею Санкт-Петербургом.

Донецький вугільний басейн з економічними центрами Росії та Польщі.

Київ зі столицями західноевропейських держав.

Запитання 28

Реформи 1860-х – 1870-х рр. у Російській імперії сприяли



варіанти відповідей

формуванню ринку вільнонайманої праці.

витісненню іноземного капіталу національним.

подоланню селянського малоземелля та безземелля.

розгортанню трудової еміграції до США та Канади.

Запитання 29

Розгляньте картосхему та виконайте завдання


Бурхливий промисловий розвиток регіону, позначеного на картосхемі штрихуванням, відбувався



варіанти відповідей

в середині ХVІІІ ст.

наприкінці ХVІІІ ст.

на початку ХІХ ст.

у другій половині ХІХ ст.

Запитання 30

Розгляньте картосхему та виконайте завдання


Які галузі промисловості були розвиненими в регіоні?



варіанти відповідей

харчова та легка

вугледобувна й металургійна

лісопереробна й металообробна

нафтодобувна й хімічна

Запитання 31

Розгляньте картосхему та виконайте завдання



Основний обсяг інвестицій у регіон становили


варіанти відповідей

іноземні капітали.

державні субсидії.

дрібні приватні пожертви.

ресурси українських купців і землевласників.

Запитання 32

Скасування кріпосного права на українських землях у складі Російської імперії сприяло



варіанти відповідей

появі селянських хуторів і відрубів.

ліквідації поміщицького землеволодіння.

утвердженню натурального господарства на селі.

поглибленню соціального розшарування селянства.

Запитання 33

Що було одним із наслідків селянської реформи 1861 р. для економічного розвитку Наддніпрянської України?


варіанти відповідей

розв’язання проблеми аграрного перенаселення

ліквідація безземелля та малоземелля селянства

поглиблення сільськогосподарської спеціалізації регіонів

скасування землеволодіння поміщиків і секуляризація земель церкви

Запитання 34


Які явища соціально-економічного життя характерні для України другої половини ХІХ ст.?

варіанти відповідей

формування мережі залізниць

початок промислового перевороту

початок масової трудової еміграції

прикріплення селян до землі

націоналізація важкої промисловості

приплив іноземного капіталу в промисловість

швидке зменшення частки міського населення

Запитання 35

Що сприяло швидкому економічному зростанню Наддніпрянської України в другій половині ХІХ ст.?



варіанти відповідей

упровадження системи сервітутів

початок трудової міграції селян

скасування кріпосного права

ліквідація селянської громади

Запитання 36

Що було однією з особливостей економічного розвитку Наддніпрянської України в другій половині ХІХ ст.?



варіанти відповідей

низькі порівняно із загальноімперськими темпи розвитку індустрії

завершення процесу монополізації основних галузей промисловості

перетворення на основну вугільно-металургійну базу імперії

незначний вплив іноземного капіталу в промислових галузях виробництва

Запитання 37

«Негайно вислати з краю Драгоманова і Чубинського як невиправних й однозначно небезпечних для краю агітаторів» — це одна з вимог



варіанти відповідей

Валуєвського циркуляру (1863 р.).

Емського указу (1876 р.).

Університетського статуту (1884 р.).

Столипінського циркуляру (1906 р.).

Запитання 38

Укажіть головну відмінність «молодих громад» від «старої громади», що існували в Наддніпрянській Україні у другій половині ХІХ ст.?



варіанти відповідей

виступали за політизацію національно-визвольної боротьби

діяли як легальні культурно-просвітні організації

активно готували народне повстання проти самодержавства

брали участь у терористичній діяльності російських народників

Запитання 39

Таємне розпорядження міністра внутрішніх справ Російської імперії, що увійшло в історію під назвою «Валуєвський циркуляр», видано



варіанти відповідей

1856 р.

1863 р.

1876 р.

1892 р.

Запитання 40

Установіть відповідність між назвами організацій і прізвищами діячів, причетних до їхнього створення.


«Братство тарасівців»


варіанти відповідей

М. Костомаров, В. Білозерський, М. Гулак

І. Липа, Б. Грінченко, М. Міхновський

В. Антонович, М. Драгоманов, П. Чубинський

І. Франко, М. Павлик, Є. Левицький

М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я. Головацький

Запитання 41

Під час правління якого російського імператора запроваджено такі заборони:


«Не допускати ввозу в межі імперії... яких би то не було книг і брошур, що видаються за кордоном на малоросійському наріччі. Друкування і видавання в Імперії оригінальних творів і перекладів на тому ж наріччі заборонити, за винятком історичних документів...»?


варіанти відповідей

Олександра ІІ

Миколи І

Олександра ІІІ

Миколи ІІ

Запитання 42

Яке розпорядження царського уряду викликало такий коментар сучасника:

«Усі чесні люди кожної цивілізованої нації вважають справу російського уряду відняти в 24 мільйонів українців їхню мову, заборонити друкувати українські газети, виголошувати промови на ювілеях українських поетів, найдурнішим документом, який можна було прийняти у сфері духовного життя...»?


варіанти відповідей

«Маніфест...» імператора Олександра II від 19 лютого 1861 р.

Циркуляр міністра внутрішніх справ П. Валуєва від 18 липня 1863 р.

Емський указ імператора Олександра II від 18 травня 1876 р.

«Маніфест...» імператора Миколи II від 17 жовтня 1905 р.

Запитання 43

Ухвалення якого документа спричинило закриття Південно-Західного відділу Російського географічного товариства?


варіанти відповідей

«Маніфесту…» імператора Олександра II від 19 лютого 1861 р.

Циркуляра міністра внутрішніх справ П. Валуєва від 18 липня 1863 р.

Емського указу імператора Олександра II від 18 травня 1876 р.

«Маніфесту…» імператора Миколи II від 17 жовтня 1905 р.

Запитання 44

«Емський указ» — це



варіанти відповідей

постанова російського уряду про закриття на території імперії осередків товариства «Просвіта» та Літературного товариства ім. Т. Шевченка.

розпорядження російського міністра внутрішніх справ про заборону видання українською мовою навчальних книг, закриття недільних шкіл.

спільна ухвала Сенату та Синоду Руської православної церкви про заборону перекладу українською мовою Біблії та інших богослужебних книг.

таємне розпорядження російського імператора про заборону друкування та завезення з-за кордону книг українською мовою.

Запитання 45

Які із зазначених нижче фактів біографії належать Володимиру Антоновичу?


варіанти відповідей

Один із засновників Кирило-Мефодіївського братства, журналу «Основа», доктор історії Київського університету (з 1864 р.), член-кореспондент Російської академії наук (з 1876 р.).

Організатор і голова Київської громади, головний редактор Тимчасової комісії з розгляду давніх актів (1864—1880 рр.), професор Київського університету (з 1878 р.).

Ініціатор відкриття Харківського університету (1805 р.), створення Філотехнічного товариства (1811 р.), за критику існуючого ладу був ув’язнений у Шліссельбурзькій фортеці (1820 р.).

Активний учасник Київської громади, емігрував до Швейцарії (1875 р.), де заснував Вільну українську друкарню, видавав український журнал «Громада».

Запитання 46


Український національно-визвольний рух у Наддніпрянській Україні 1860—1880-х рр. був спрямований на



варіанти відповідей

об’єднання українського, польського та російського рухів у єдиний визвольний рух.

перехід до легальної політичної боротьби за відродження української державності.

організацію видавничої справи, відкриття недільних шкіл, бібліотек.

створення підпільних терористичних організацій.

Запитання 47

Програмові положення якої організації наведено в уривку з документа: «...Ми, свідомі Українці, назавжди пориваємо зв’язок з українофілами. Ми оддаємо всі наші сили на творення української культури, на соціально-політичне визволення поневоленого українського народу. Ми вживаємо тільки українську мову. Ми працюємо тільки для українського народу. Ми мусимо агітувати за наші думки... кожен повинен протягом року вивчити українській грамоті не менше двох членів для нашої організації...»?



варіанти відповідей

Кирило-Мефодіївського братства

Братства тарасівців

Південно-Західного відділу Російського географічного товариства

Старої Київської громади

Запитання 48

Унаслідок ухвалення якого документа було вислано М. Драгоманова та П. Чубинського з України «із забороною в'їзду в південні губернії та столиці, під таємний нагляд...»?


варіанти відповідей

«Маніфесту…» імператора Олександра ІІ (1861 р.)

Циркуляра міністра внутрішніх справ П. Валуєва (1863 р.)

Емського указу імператора Олександра ІІ (1876 р.)

«Маніфесту…» імператора Миколи ІІ (1905 р.)

Запитання 49

Беручи участь у діяльності Південно-Західного відділу Російського географічного товариства, громадівці намагалися



варіанти відповідей

запровадити мережу недільних україномовних шкіл.

поширювати нелегальну марксистську літературу.

створити українську політичну партію.

організувати систематичні українознавчі дослідження.

Запитання 50

Прочитайте уривок з історичного джерела та виконайте завдання.

«Як не кумедним здавалося нам це засідання Громади під головуванням генерал-губернатора, але нікому з нас і в голову не приходила гадка, що ми користуємося чужим недоглядом. Насправді ми одержали тільки те, на що, за здоровим глуздом, ми мали повне право: збиратися й відкрито займатися науковою діяльністю про Україну й для України».

В уривку йдеться про відкриття



варіанти відповідей

товариства «Просвіта».

Південно-Західного відділу Російського географічного товариства.

Собору руських вчених.

Наукового товариства ім. Т. Шевченка.

Запитання 51

Поява Емського указу імператора Олександра ІІ пов’язана з


варіанти відповідей

активізацією діяльності об’єднань української інтелігенції – громад.

участю українців у польському національно-визвольному повстанні.

викриттям владою учасників Кирило-Мефодіївського братства.

виданням українського альманаху «Русалка Дністровая».

Запитання 52

1863 р. та 1876 р. в історії України пов’язані з:



варіанти відповідей

упровадженням земств та єдиної системи початкової освіти

створенням перших гуртків хлопоманів і народників

заснуванням товариства «Просвіта» та Літературного товариства ім.

Т. Шевченка

забороною друкування та завезення з-за кордону книг українською мовою

Запитання 53

Який варіант заповнення пропусків у поданому нижче твердженні є правильним?

«Напівлегальні об’єднання української інтелігенції – __________ – відновили свою діяльність у _________ роках ХІХ ст. Найбільше об’єднання того часу _________. У 1897 р. за ініціативи _________ було засновано Загальноукраїнську безпартійну організацію».



варіанти відповідей

громади, 70-х, Київська громада, В. Антоновича

товариства, 80-х, Товариство українських поступовців, М. Грушевського

братства, 90-х, Братство тарасівців, Б. Грінченка

партії, 90-х, Русько-Українська радикальна партія, І. Франка

Запитання 54

Прочитайте уривок з історичного джерела та виконайте завдання.

«Єдина справа певних друзів народу під цю пору – це допомагати розвиткові народному, не висуваючи чи то політичних, чи то соціальних гасел. …А щоб дійти цієї мети, людям треба насамперед завчасно й старанно вивчити побут, моральні підвалини, умови життя народного, його світогляд і сподівання…».

Цитований документ відображає засади діяльності


варіанти відповідей

Київської громади.

Братства тарасівців.

Головної Руської Ради.

Товариства українських поступовців.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест