Що на Чорному морі, На камені біленькому, Там стояла темниця кам’яная. Що у тій-то темниці пробувало сімсот козаків, Бідних невольників, – так починається твір
Висловлення зі «Слова про Ігорів похід» «Хочу-бо списа переломити кінець поля Половецького, з вами, русичі, хочу голову свою покласти або попити шоломом з Дону» належить
Життя українського суспільства кінця ХVІІІ — початку ХІХ століття під виглядом троянців, латинян та інших народів змалював
«…серце моє! / Лишенько з тобою! / Де ти в світі подінешся / З малим сиротою? / Хто спитає, привітає / Без милого в світі?» – співчуває автор своїй героїні у творі
Звертаючись до цього уривку: А Черевань мірковав про стьожку, що княгиня прислала: "Блакитна; чом же не червона? Козак звик червону стрічку в ковнірі носити, а се вже, мабуть, польська мода. Дармо, надінемо й польську: однаково вже тепер на Вкраїні все почалось вестися по-лядськи" вкажіть, у кого з персонажів «Чорної ради» була блакитна символіка?
Не цінує «душі своєї цвіту», не знає, які дива може творити тихий голос його сопілки, персонаж твору
Історичним є твір
Біблійний сюжет використано у творі
«Сцена ж мій кумир, театр – священний храм для мене!.. У театрі грать повинні тільки справжню літературну драму, де страждання душі людської тривожить кам’яні серця», – стверджував
У фрагменті «Байдужна на все, мов дерево. Наприклад, прошу, що то за тип? Вважаєш, якe в неї білля? Гарне і тонке, мов у графині, а її постіль іще краща. Спить, мов царівна. Коли вмивається, не забуде ніколи насипати кілька крапель найтоншої парфуми до води, але зате її верхня одіж… просто — «товпа»!…» описано персонажа «Valse melancolique»
Зустріч митця із селянином є кульмінацією твору
У вірші «Любіть Україну» Володимир Сосюра осмислює справжню суть поняття
У рядках «Моя любов чолом сягала неба, / А Гриць ходив ногами по землі» провідним художнім засобом є
«У мене не було жодного сумніву, що я народився, хоч і під час мого появлення на світ білий і потім – років, мабуть, із десять підряд – мати казали, що мене витягли з колодязя, коли напували корову Оришку», – так у художньому творі розповідає про себе
Світовий мотив підкорення людиною міста як об’єктивний шлях людської цивілізації змоделював на українському матеріалі
МУЖЧИНАМ
Не зірвуться слова, гартовані, як криця,
І у руці перо не зміниться на спис.
Бо ми лише жінки. У нас душа криниця,
З якої ви п'єте: змагайся і кріпись!
І ми їх даємо не у залізнім гімні,
У сріблі ніжних слів, у вірі в вашу міць.
Бо швидко прийде день і у завісі димній
Ви зникнете від нас, мов зграя вільних птиць.
Ще сальви не було, не заревли гармати,
Та ви вже на ногах. І ми в останній раз
Все, що дає життя іскристе і багате,
Мов медоносний сік, збираємо для вас.
Гойдайте ж кличний дзвін! Крешіть вогонь із кремнів!
Ми ж, радістю життя вас напоївши вщерть, -
Без металевих слів і без зітхань даремних
По ваших же слідах підемо хоч на смерть!
У поезії Олени Теліги звучить мотив ролі жінки, яка є
МУЖЧИНАМ
Не зірвуться слова, гартовані, як криця,
І у руці перо не зміниться на спис.
Бо ми лише жінки. У нас душа криниця,
З якої ви п'єте: змагайся і кріпись!
І ми їх даємо не у залізнім гімні,
У сріблі ніжних слів, у вірі в вашу міць.
Бо швидко прийде день і у завісі димній
Ви зникнете від нас, мов зграя вільних птиць.
Ще сальви не було, не заревли гармати,
Та ви вже на ногах. І ми в останній раз
Все, що дає життя іскристе і багате,
Мов медоносний сік, збираємо для вас.
Гойдайте ж кличний дзвін! Крешіть вогонь із кремнів!
Ми ж, радістю життя вас напоївши вщерть, -
Без металевих слів і без зітхань даремних
По ваших же слідах підемо хоч на смерть!
Поезія належить до лірики
МУЖЧИНАМ
Не зірвуться слова, гартовані, як криця,
І у руці перо не зміниться на спис.
Бо ми лише жінки. У нас душа криниця,
З якої ви п'єте: змагайся і кріпись!
І ми їх даємо не у залізнім гімні,
У сріблі ніжних слів, у вірі в вашу міць.
Бо швидко прийде день і у завісі димній
Ви зникнете від нас, мов зграя вільних птиць.
Ще сальви не було, не заревли гармати,
Та ви вже на ногах. І ми в останній раз
Все, що дає життя іскристе і багате,
Мов медоносний сік, збираємо для вас.
Гойдайте ж кличний дзвін! Крешіть вогонь із кремнів!
Ми ж, радістю життя вас напоївши вщерть, -
Без металевих слів і без зітхань даремних
По ваших же слідах підемо хоч на смерть!
У першому рядку першої строфи використано
МУЖЧИНАМ
Не зірвуться слова, гартовані, як криця,
І у руці перо не зміниться на спис.
Бо ми лише жінки. У нас душа криниця,
З якої ви п'єте: змагайся і кріпись!
І ми їх даємо не у залізнім гімні,
У сріблі ніжних слів, у вірі в вашу міць.
Бо швидко прийде день і у завісі димній
Ви зникнете від нас, мов зграя вільних птиць.
Ще сальви не було, не заревли гармати,
Та ви вже на ногах. І ми в останній раз
Все, що дає життя іскристе і багате,
Мов медоносний сік, збираємо для вас.
Гойдайте ж кличний дзвін! Крешіть вогонь із кремнів!
Ми ж, радістю життя вас напоївши вщерть, -
Без металевих слів і без зітхань даремних
По ваших же слідах підемо хоч на смерть!
Поезію написано віршовим розміром
МУЖЧИНАМ
Не зірвуться слова, гартовані, як криця,
І у руці перо не зміниться на спис.
Бо ми лише жінки. У нас душа криниця,
З якої ви п'єте: змагайся і кріпись!
І ми їх даємо не у залізнім гімні,
У сріблі ніжних слів, у вірі в вашу міць.
Бо швидко прийде день і у завісі димній
Ви зникнете від нас, мов зграя вільних птиць.
Ще сальви не було, не заревли гармати,
Та ви вже на ногах. І ми в останній раз
Все, що дає життя іскристе і багате,
Мов медоносний сік, збираємо для вас.
Гойдайте ж кличний дзвін! Крешіть вогонь із кремнів!
Ми ж, радістю життя вас напоївши вщерть, -
Без металевих слів і без зітхань даремних
По ваших же слідах підемо хоч на смерть!
В останній строфі вірша переважає засіб художньої образності, який допомагає зрозуміти характер ліричного героя як вольової, цілісної, життєлюбної особистості
Установіть відповідність між епізодами одного й того ж твору
Епізод
1 хвороба матері героїні
2 героїня відповідає: «Стою та дивлюся, які ви щасливі»
3 герой щороку впрягався поряд із конем і вивозив гній на свою нивку на кам'янистому горбі
4 герой погрожує розстріляти Андрюшу, якщо він покине трибунал
Епізод
А з хати вибігає мати й радіє синові, скаржиться на тяжке життя з «отою відьмою»
Б героїня отримує лист від дядька, у якому той відмовляє їй в утриманні
В герой співає пісню про загублені молоді літа
Г герой проводить розгляд справи черниць
Д герой поставив невеличку комедію, “блискуче провалився”, але працює над ще однією картиною як режисер
Установіть відповідність між жанром і персонажем твору.
Жанр твору Персонаж твору
1 поема А Маруся Богуславка
2 комедія Б Чіпка Вареник
3 роман В прабаба Марусина
4 кіноповість Г Мокій Мазайло
Д Мойсей
Установіть відповідність між назвою вірша та його автором.
Назва Автор
1 «Лебеді материнства» А Сковорода
2 «О панно Інно»» Б Малишко
3 «Всякому місту – звичай і права» В Костенко
4 «Пісня про рушник» Г Симоненко
Д Тичина
Визначте, кому з митців належить наведене висловлювання.
Письменник
1 В.Підмогильний
2 М. Хвильовий
3 М.Коцюбинський
4 Леся Українка
Висловлювання
А « Дуже був занятий своїм оповіданням, але нарешті скінчив.
Називається воно “Тіні забутих предків”… Не знаю, чи воно вдалося мені, але коли б я хоч трохи переніс на папір колорит Гуцульщини і запах Карпат, то й з того був би задоволений…»
Б «Ім’я мого роману – “Сотник Шрамко і його сини” – картина того дивного й загадкового часу, який настав після смерті Богдана Хмельницького. На сцені будуть діяти Брюховецький і Сомко…»
В «“Місто” я почав писати зовсім для себе несподівано – воно, за первісним задумом, мало бути кіносценарієм, і то комедією»
Г «Се драма-казка, за термінологією Гауптмана (так він зве свій “Потоплений дзвін”), але я не знаю, як би се могло по-нашому зватись»
Д «Невже і герой новели був колись, як він говорить, “главковерхом чорного трибуналу комуни”? Нічого подібного! Це просто марення зарозумілого плутаника. У кращому разі він міг хіба що відступати з більшовиками!»
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома