ЗНО 2021. МОВА 24 варіант

Додано: 28 травня 2020
Предмет: Українська мова, 11 клас
Тест виконано: 234 рази
33 запитання
Запитання 1

Лексичну помилку допущено в рядку

варіанти відповідей

лікувальні властивості шалфею  

екстракт зібраного чебрецю  

аромати польової ромашки

цілющі властивості алое

Запитання 2

Апостроф треба писати на місці всіх пропусків у рядку

варіанти відповідей

жираф..ячий, мавп..ячий, коров..ячий 

олив..яний, моркв..яний, полум..яний

дит..ясла, Мін..юст, супер..яхта   

кар..єра, прем..єра, порт..єра

Запитання 3

На другий склад падає наголос у слові

варіанти відповідей

феномен

симетрія

горошина

віднести

Запитання 4

Редагування НЕ ПОТРЕБУЄ словосполучення

варіанти відповідей

яблуневий сік

людяна вулиця

яблучний пень

людне місце

Запитання 5

Відокремлене означення вжито в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Довгі вечірні тіні облягали весь заквітчаний двір.    

Неподалік порослого мохом пня оселилися білі гриби.

Бабусин сад залитий сонцем пахтить яблуневим цвітом.

Крізь ледь відхилену шибку просочується свіже повітря.

Запитання 6

Спільнокореневими до слова лице є всі слова, ОКРІМ

варіанти відповідей

залицяння

поличка

обличчя

личко

Запитання 7

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) Біля старої діброви видніється не/велика галявина. (2) Не/захищена від сонця, вона так нагрівається, що ... по ній ходити не/можливо. (3) Але ящірки спеки не бояться: вони вигрівають свої тіла теплом, що тримається і в/горі, і в/низу. (4) На/дворі сьогодні легкий вітерець, він освіжає не/спокійних метеликів і джмелів, що пораються біля квіток. (5) В/день, такий сонячний і погожий, сюди приходять художники щоб перенести цю красу на полотно.

Окремо треба писати

варіанти відповідей

не/велика (речення 1)

не/захищена (речення 2)

не/можливо (речення 2)

не/спокійних (речення 4)

Запитання 8

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) Біля старої діброви видніється не/велика галявина. (2) Не/захищена від сонця, вона так нагрівається, що ... по ній ходити не/можливо. (3) Але ящірки спеки не бояться: вони вигрівають свої тіла теплом, що тримається і в/горі, і в/низу. (4) На/дворі сьогодні легкий вітерець, він освіжає не/спокійних метеликів і джмелів, що пораються біля квіток. (5) В/день, такий сонячний і погожий, сюди приходять художники щоб перенести цю красу на полотно.

Окремо треба писати

варіанти відповідей

в/горі (речення 3)

в/низу (речення 3)

на/дворі(речення 4)

в/день (речення 5)

Запитання 9

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) Біля старої діброви видніється не/велика галявина. (2) Не/захищена від сонця, вона так нагрівається, що ... по ній ходити не/можливо. (3) Але ящірки спеки не бояться: вони вигрівають свої тіла теплом, що тримається і в/горі, і в/низу. (4) На/дворі сьогодні легкий вітерець, він освіжає не/спокійних метеликів і джмелів, що пораються біля квіток. (5) В/день, такий сонячний і погожий, сюди приходять художники щоб перенести цю красу на полотно.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

2

3

4

5

Запитання 10

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) Біля старої діброви видніється не/велика галявина. (2) Не/захищена від сонця, вона так нагрівається, що ... по ній ходити не/можливо. (3) Але ящірки спеки не бояться: вони вигрівають свої тіла теплом, що тримається і в/горі, і в/низу. (4) На/дворі сьогодні легкий вітерець, він освіжає не/спокійних метеликів і джмелів, що пораються біля квіток. (5) В/день, такий сонячний і погожий, сюди приходять художники щоб перенести цю красу на полотно.

На місці крапок (речення 2) має бути слово

варіанти відповідей

швидко

босоніж

підтюпцем

навшпиньки

Запитання 11

Підкреслені літери позначають однаковий звук у кожному слові рядка

варіанти відповідей

ромашці, граєшся, поштовий   

гріються, кількістю, тюркський    

фестиваль, реформа, Самсонов

креветка, якби, кременчуцький    

зірковий, запорізький, косьба

Запитання 12

Спрощення в групах приголосних треба позначати на письмі в усіх словах рядка

варіанти відповідей

радіс..ний, тиж..невий, контрас..ний  

боліс..ний, щас..ливий, аванпос..ний  

облас..ний, улес..ливий, прихвос..ні  

піс..ний, зап’яс..ний, беззахис..ний      

проїз..ний, буревіс..ник, аген..ство

Запитання 13

Помилку в написанні прислівника допущено в рядку

варіанти відповідей

коли-не-коли, нажаль, зроду-віку   

кінець кінцем, безвісти, навкруги

абияк, не сьогодні-завтра, заново  

нашвидкуруч, в основному, наяву  

до речі, по-третє, по-французьки

Запитання 14

Час 4:15. Правильною відповіддю на запитання «Котра година?» є

варіанти відповідей

без п’ятнадцяти п’ять

без чверті п’ята

чверть на п’яту

чверть по п’ятій

чотири години п’ятнадцять хвилин

Запитання 15

Прочитайте речення. Довгождан(1)а відпустка Ген(2)адія й Ін(3)и до Гол(4)андії раніше здавалася чимось нездійснен(5)им. Подвоєні літери треба писати на місці всіх цифр, ОКРІМ 

варіанти відповідей

1

2

3

4

5

Запитання 16

Помилку у відмінюванні іменника допущено в рядку

варіанти відповідей

концерт Олега Білозір    

світлина з Лесею Українкою.   

телефон Світлани Онищенко

спілкування з Віталієм Кличком     

бажання Святослава Вакарчука

Запитання 17

Прочитайте речення. Ця ... книжка ще стане тобі в ..., адже через ... іспит. Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

варіанти відповідей

учбова, пригоді, два тижні

учбова, нагоді, дві неділі  

навчальна, пригоді, два тижні

навчальна, нагоді, два тижні  

навчальна, нагоді, дві неділі

Запитання 18

Прочитайте рядки. Чи(1) може(2) в цім калейдоскопі літ(3) де все нещадно звичне і щоденне (4) ти просто дивишся мені услід (5) і трохи любиш сни свої про мене? Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ 

варіанти відповідей

1

2

3

4

5

Запитання 19

НЕПРАВИЛЬНО розставлено розділові знаки при прямій мові в реченні

варіанти відповідей

«Коли режисер ставить сценарій, — кажу я, — він мусить твердо засвоїти основну автор­ську думку, тему, проблему».

Режисер одразу скочив з ліжка й простяг руку: «Сідайте, будь ласка, знімайте Вашу куртку й почувайте себе вільно».

«А взагалі Ви нагадуєте прекрасну мавпочку, — каже Сев і серйозно додає. — Вона гризе го­рішок на дереві й влучає ним звідти».

«У неділю моя голова найбільше працює, — говорить Сев. — Я за неділю багато придумую кадрів для картини».

«Дивися, скільки там риби, а в компанію я прийму», — сказав мені брат Ганки, за якою впа­дали всі багатії й парубки на березі.

Запитання 20

Граматично правильне речення можна утворити, якщо до фрагмента Заварюючи каву,... додати

варіанти відповідей

цукор треба додавати за власним смаком. 

повільно помішуйте її ложкою.

варто уважно стежити за її рівнем у джезві.   

нам було запропоновано солодощі.

пінка має згущуватися й підніматися.

Запитання 21

Синонімічним до простого речення Молода людина має зробити правильний вибір професії для реалізації свого потенціалу в майбутньому є складне речення

варіанти відповідей

Молода людина має зробити правильний вибір професії, тому що це дасть можливість їй реалізувати свій потенціал у майбутньому.

Молода людина має зробити правильний вибір професії, адже тоді вона зможе реалізувати себе в майбутньому.

Молода людина має зробити правильний вибір професії, бо вона тоді зможе реалізувати свій потенціал у майбутньому.

Молода людина має зробити правильний вибір професії, щоб реалізувати свій потенціал у майбутньому.

Молода людина має зробити правильний вибір професії через те, що так вона зможе реалі­зувати свій потенціал у майбутньому.

Запитання 22

Однорідними додатками ускладнено речення

варіанти відповідей

Сергій був і батьком, і другом, і вчителем для своїх вихованців.

Аромат фіалки й конвалії заволодів усім простором біля дому.

Смачно, а все ж у супі бракує ще солі й подрібненого кропу.

Не всі вулиці Києва й Харкова широкі й добре заасфальтовані.

Нам, прикордонникам, випала честь захищати рідні рубежі.

Запитання 23

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Комусь,(1) не степовикові, (2) не зрозуміло,(3) як живуть люди на голій,(4) порожній рівни­ні,(5) а малий Данилко виходив крадькома з хати,(6) покинувши сестру,(7) коло якої був за няньку...

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

коми 1,2 — відокремлена прикладка    

кома 3 — на межі головної й підрядної частин складного речення

кома 4 — при однорідних членах речення  

кома 5 — на межі сурядних частин складного речення

коми 6, 7 — при відокремленому означенні

Запитання 24

Доберіть до кожного фразеологізму антонім.

1 тримати в кулаці        А сушити зуби

2 умиватися слізьми     Б замкнути рота

3 розпускати губу          В попускати віжки

4 пасти задніх                 Г давати волю язикові

                                              Д грати першу скрипку

варіанти відповідей

1В 2А 3Б 4Д

1А 2В 3Б 4Д

1В 2Б 3А 4Д

1В 2А 3Д 4Б

1В 2А 3Б 4Г

Запитання 25

Установіть відповідність.

Слово                                  Синонім

1 архаїчний                      А подібний

2 аналогічний                 Б справжній

3 автентичний                В правильний

4 альтруїстичний           Г стародавній

                                              Д безкорисливий

варіанти відповідей

1Г 2А 3Б 4Д

1А 2Г 3Б 4Д

1Г 2Б 3А 4Д

1Г 2А 3Д 4Б

1Г 2А 3Б 4В

Запитання 26

Приєднайте до частини речення Книжки виховують людей... запропоновані фрагменти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.

Фрагмент речення                                                        

1 і дарують естетичне задоволення.                      

2 а журнали здебільшого надають інформацію.              

3 їхню роль важко переоцінити.                                            

4 хоч і не всі це помічають.                                       

                                                                                             

Тип речення

А просте з відокремленим членом

Б просте з однорідними членами

В складносурядне

Г складнопідрядне

Д складне безсполучникове

варіанти відповідей

1Б 2В 3Д 4Г

1В 2Б 3Д 4Г

1Б 2Д 3В 4Г

1Б 2В 3Г 4Д

1Б 2В 3Д 4А

Запитання 27

Установіть відповідність.

Тип односкладного речення        Приклад речення

1 означено-особове                       А Хліб — усьому голова.

2 неозначено-особове                  Б І досі хліб не печено!

3 узагальнено-особове                В Не вчи вченого хліб їсти.

4 безособове                                     Г Вареники їдять без хліба.

                                                              Д Ходімо в пшеничне поле!

варіанти відповідей

1Д 2Г 3В 4Б

1Г 2Д 3В 4Б

1Д 2В 3Г 4Б

1Д 2Г 3Б 4В

1Д 2Г 3В 4А

Запитання 28

З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

Стилет (1) чи стилос? — не збагнув. (2) Двояко Вагаються трагічні терези. (3) Не кинувши у глиб надійний якір, Пливу й пливу (4) повз береги краси.

1            А частка

2            Б сполучник

3            В числівник

4            Г прислівник

               Д прийменник

варіанти відповідей

1Б 2Г 3А 4Д

1Г 2Б 3А 4Д

1Б 2А 3Г 4Д

1Б 2Г 3Д 4А

1Б 2Г 3А 4В

Запитання 29

Батько трагедії

(1-7) Есхіла, одного з найвидатніших давньогрецьких трагедіографів, нази­вають «батьком трагедії». Відомостей про славетного драматурга збереглось дуже мало. Він походив з аристократичної родини, брав участь у бурхливому політич­ному житті Греції, був учасником греко-перських воєн. Есхіл написав понад 90 п'єс, проте до нас дійшло лише 7 трагедій («Плакальниці», «Перси», «Семеро проти Фів», «Прометей закутий», «Агамемнон», «Хоефори», «Евменіди») і деякі уривки. У змаганнях трагедіографів Есхіл здобув 13 перемог.

(8-12) Більшість трагедій Есхіла написані на міфологічні сюжети. У них порушуються проблеми правди, обов'язкового покарання злочинця за пролиту кров, родової пОмсти і прокляття, яке тяжіє над родом. У своїх трагедіях Есхіл прославляв силу розуму, незламність людського духу, велич героїв, які повста­ють проти тиранів.

(13-23) Найвеличнішою трагедією Есхіла є «Прометей закутий», що входи­ла до трилогії про Прометея («Прометей-вогненосець», «Прометей закутий», «Звільнений Прометей»). З першої та останньої частини до нас дійшли тільки невеликі уривки. Для сюжету п'єси Есхіл використав відомий давньогрецький міф про богоборця і захисника людей Прометея, який викрав на Олімпі вогонь і віддав його людям, навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напина­ти вітрила, полювати, приручати тварин, лікувати хвороби, знаходити шлях за зорями і летом птахів, навчив видобувати золото і мідь, користуватися дарами природи. Зевс, розлючений зухвалістю Прометея, велів прикувати титана до Ка­вказької скелі. Щоранку величезний орел викльовував Йому печінку, яка щоночі відростала для нових катувань.

(24-34) Створений поетом образ Прометея вражає могутніми пристрастями і думками, на які здатна лише титанічна натура. Він стає уособленням поступа­льної ходи суспільства, яскравим виявом людської цивілізації. Єдиний з богів, він не тільки прийшов на допомогу людям і врятував їх від загибелі, підготовле­ної безжальним Зевсом, але й дав їм вогонь пізнання, розум і кмітливість, пись­менність і рахунок, навчив їх ремесел і наук. Якщо в міфі про Прометея втілені творчі зусилля людини в її боротьбі із силами природи, то в трагедії Прометей перетворюється на борця з тиранією Зевса, який невинно страждає за все те доб­ре, що приніс людям. У його титанічних рисах відчувається прагнення поета по­казати невичерпні можливості людини, яка, підкорюючи природу, самоствер-джується як особистість.

(35-42) Шляхетний і непохитний Прометей протистоїть брутальній і жорс­токій Владі, підступному прислужникові богів Гермесу, самому Зевсові. Зевс-тиран жодного разу не з'являється на сцені, але його присутність відчувається 270 повсякчасно — і у викривальних промовах Прометея, і у словах заляканих Оке-анід, і в стражданнях нещасної Іо (за те, що її покохав Зевс, ревнива Гера перет­ворила її на корову, переслідувану злим ґедзем). Есхіл першим увів у трагедію прийом контрасту — великодушний Прометей протиставляється безжальному і жорстокому Зевсові.

(43-47) Своєю трагедією Есхіл порушував болючі питання своєї доби. Він підкреслював, що бурхливий розвиток афінської культури, піднесення філософ­ської думки протистоїть дикому варварству минулих епох. Його Прометей — символ нескореності духу, безкомпромісності; він знає, що на нього чекає в майбутньому, але не поступається своїми ідеалами.

(48-60) Есхіл зробив величезний внесок у розвиток трагедії, перетворивши її на важливий суспільний жанр мистецтва, на першорядний за значенням засіб ідейного впливу на співгромадян. Його трагедія не залишилася сталою, застиг­лою, а постійно розвивалася, ускладнювалася. Есхіл уперше вводить прийоми, що стали надбанням драматургії нових часів. Зокрема, він перший використав формулу трагічного мовчання, пісні хору в його трагедіях часто створюють ат­мосферу жаху на сцені, тобто чекання чогось страшного і неминучого. Поет по­чав вживати прийоми контрасту, трагічної іронії. Він уміло використовував про­роцтва і віщування, щоб заново створювати напруження на сцені, викликати жах у глядачів. Його мова сповнена архаїзмів і новотворів, епічних порівнянь, пое­тичних епітетів, яскравих метафор, внутрішніх рим і звукопису. Крім того, вва­жається, що Есхіл уперше запровадив у театрі декорації, мальовані маски з вира­зом трагічних настроїв людини, а також котурни.

За стильовими ознаками текст є                            

варіанти відповідей

художнім

розмовним

науково-популярним

публіцистичним   

Запитання 30

Батько трагедії

(1-7) Есхіла, одного з найвидатніших давньогрецьких трагедіографів, нази­вають «батьком трагедії». Відомостей про славетного драматурга збереглось дуже мало. Він походив з аристократичної родини, брав участь у бурхливому політич­ному житті Греції, був учасником греко-перських воєн. Есхіл написав понад 90 п'єс, проте до нас дійшло лише 7 трагедій («Плакальниці», «Перси», «Семеро проти Фів», «Прометей закутий», «Агамемнон», «Хоефори», «Евменіди») і деякі уривки. У змаганнях трагедіографів Есхіл здобув 13 перемог.

(8-12) Більшість трагедій Есхіла написані на міфологічні сюжети. У них порушуються проблеми правди, обов'язкового покарання злочинця за пролиту кров, родової пОмсти і прокляття, яке тяжіє над родом. У своїх трагедіях Есхіл прославляв силу розуму, незламність людського духу, велич героїв, які повста­ють проти тиранів.

(13-23) Найвеличнішою трагедією Есхіла є «Прометей закутий», що входи­ла до трилогії про Прометея («Прометей-вогненосець», «Прометей закутий», «Звільнений Прометей»). З першої та останньої частини до нас дійшли тільки невеликі уривки. Для сюжету п'єси Есхіл використав відомий давньогрецький міф про богоборця і захисника людей Прометея, який викрав на Олімпі вогонь і віддав його людям, навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напина­ти вітрила, полювати, приручати тварин, лікувати хвороби, знаходити шлях за зорями і летом птахів, навчив видобувати золото і мідь, користуватися дарами природи. Зевс, розлючений зухвалістю Прометея, велів прикувати титана до Ка­вказької скелі. Щоранку величезний орел викльовував Йому печінку, яка щоночі відростала для нових катувань.

(24-34) Створений поетом образ Прометея вражає могутніми пристрастями і думками, на які здатна лише титанічна натура. Він стає уособленням поступа­льної ходи суспільства, яскравим виявом людської цивілізації. Єдиний з богів, він не тільки прийшов на допомогу людям і врятував їх від загибелі, підготовле­ної безжальним Зевсом, але й дав їм вогонь пізнання, розум і кмітливість, пись­менність і рахунок, навчив їх ремесел і наук. Якщо в міфі про Прометея втілені творчі зусилля людини в її боротьбі із силами природи, то в трагедії Прометей перетворюється на борця з тиранією Зевса, який невинно страждає за все те доб­ре, що приніс людям. У його титанічних рисах відчувається прагнення поета по­казати невичерпні можливості людини, яка, підкорюючи природу, самоствер-джується як особистість.

(35-42) Шляхетний і непохитний Прометей протистоїть брутальній і жорс­токій Владі, підступному прислужникові богів Гермесу, самому Зевсові. Зевс-тиран жодного разу не з'являється на сцені, але його присутність відчувається 270 повсякчасно — і у викривальних промовах Прометея, і у словах заляканих Оке-анід, і в стражданнях нещасної Іо (за те, що її покохав Зевс, ревнива Гера перет­ворила її на корову, переслідувану злим ґедзем). Есхіл першим увів у трагедію прийом контрасту — великодушний Прометей протиставляється безжальному і жорстокому Зевсові.

(43-47) Своєю трагедією Есхіл порушував болючі питання своєї доби. Він підкреслював, що бурхливий розвиток афінської культури, піднесення філософ­ської думки протистоїть дикому варварству минулих епох. Його Прометей — символ нескореності духу, безкомпромісності; він знає, що на нього чекає в майбутньому, але не поступається своїми ідеалами.

(48-60) Есхіл зробив величезний внесок у розвиток трагедії, перетворивши її на важливий суспільний жанр мистецтва, на першорядний за значенням засіб ідейного впливу на співгромадян. Його трагедія не залишилася сталою, застиг­лою, а постійно розвивалася, ускладнювалася. Есхіл уперше вводить прийоми, що стали надбанням драматургії нових часів. Зокрема, він перший використав формулу трагічного мовчання, пісні хору в його трагедіях часто створюють ат­мосферу жаху на сцені, тобто чекання чогось страшного і неминучого. Поет по­чав вживати прийоми контрасту, трагічної іронії. Він уміло використовував про­роцтва і віщування, щоб заново створювати напруження на сцені, викликати жах у глядачів. Його мова сповнена архаїзмів і новотворів, епічних порівнянь, пое­тичних епітетів, яскравих метафор, внутрішніх рим і звукопису. Крім того, вва­жається, що Есхіл уперше запровадив у театрі декорації, мальовані маски з вира­зом трагічних настроїв людини, а також котурни.

За типом мовлення текст є

варіанти відповідей

описом

розповіддю

роздумом

поєднанням кількох типів

Запитання 31

Батько трагедії

(1-7) Есхіла, одного з найвидатніших давньогрецьких трагедіографів, нази­вають «батьком трагедії». Відомостей про славетного драматурга збереглось дуже мало. Він походив з аристократичної родини, брав участь у бурхливому політич­ному житті Греції, був учасником греко-перських воєн. Есхіл написав понад 90 п'єс, проте до нас дійшло лише 7 трагедій («Плакальниці», «Перси», «Семеро проти Фів», «Прометей закутий», «Агамемнон», «Хоефори», «Евменіди») і деякі уривки. У змаганнях трагедіографів Есхіл здобув 13 перемог.

(8-12) Більшість трагедій Есхіла написані на міфологічні сюжети. У них порушуються проблеми правди, обов'язкового покарання злочинця за пролиту кров, родової пОмсти і прокляття, яке тяжіє над родом. У своїх трагедіях Есхіл прославляв силу розуму, незламність людського духу, велич героїв, які повста­ють проти тиранів.

(13-23) Найвеличнішою трагедією Есхіла є «Прометей закутий», що входи­ла до трилогії про Прометея («Прометей-вогненосець», «Прометей закутий», «Звільнений Прометей»). З першої та останньої частини до нас дійшли тільки невеликі уривки. Для сюжету п'єси Есхіл використав відомий давньогрецький міф про богоборця і захисника людей Прометея, який викрав на Олімпі вогонь і віддав його людям, навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напина­ти вітрила, полювати, приручати тварин, лікувати хвороби, знаходити шлях за зорями і летом птахів, навчив видобувати золото і мідь, користуватися дарами природи. Зевс, розлючений зухвалістю Прометея, велів прикувати титана до Ка­вказької скелі. Щоранку величезний орел викльовував Йому печінку, яка щоночі відростала для нових катувань.

(24-34) Створений поетом образ Прометея вражає могутніми пристрастями і думками, на які здатна лише титанічна натура. Він стає уособленням поступа­льної ходи суспільства, яскравим виявом людської цивілізації. Єдиний з богів, він не тільки прийшов на допомогу людям і врятував їх від загибелі, підготовле­ної безжальним Зевсом, але й дав їм вогонь пізнання, розум і кмітливість, пись­менність і рахунок, навчив їх ремесел і наук. Якщо в міфі про Прометея втілені творчі зусилля людини в її боротьбі із силами природи, то в трагедії Прометей перетворюється на борця з тиранією Зевса, який невинно страждає за все те доб­ре, що приніс людям. У його титанічних рисах відчувається прагнення поета по­казати невичерпні можливості людини, яка, підкорюючи природу, самоствер-джується як особистість.

(35-42) Шляхетний і непохитний Прометей протистоїть брутальній і жорс­токій Владі, підступному прислужникові богів Гермесу, самому Зевсові. Зевс-тиран жодного разу не з'являється на сцені, але його присутність відчувається 270 повсякчасно — і у викривальних промовах Прометея, і у словах заляканих Оке-анід, і в стражданнях нещасної Іо (за те, що її покохав Зевс, ревнива Гера перет­ворила її на корову, переслідувану злим ґедзем). Есхіл першим увів у трагедію прийом контрасту — великодушний Прометей протиставляється безжальному і жорстокому Зевсові.

(43-47) Своєю трагедією Есхіл порушував болючі питання своєї доби. Він підкреслював, що бурхливий розвиток афінської культури, піднесення філософ­ської думки протистоїть дикому варварству минулих епох. Його Прометей — символ нескореності духу, безкомпромісності; він знає, що на нього чекає в майбутньому, але не поступається своїми ідеалами.

(48-60) Есхіл зробив величезний внесок у розвиток трагедії, перетворивши її на важливий суспільний жанр мистецтва, на першорядний за значенням засіб ідейного впливу на співгромадян. Його трагедія не залишилася сталою, застиг­лою, а постійно розвивалася, ускладнювалася. Есхіл уперше вводить прийоми, що стали надбанням драматургії нових часів. Зокрема, він перший використав формулу трагічного мовчання, пісні хору в його трагедіях часто створюють ат­мосферу жаху на сцені, тобто чекання чогось страшного і неминучого. Поет по­чав вживати прийоми контрасту, трагічної іронії. Він уміло використовував про­роцтва і віщування, щоб заново створювати напруження на сцені, викликати жах у глядачів. Його мова сповнена архаїзмів і новотворів, епічних порівнянь, пое­тичних епітетів, яскравих метафор, внутрішніх рим і звукопису. Крім того, вва­жається, що Есхіл уперше запровадив у театрі декорації, мальовані маски з вира­зом трагічних настроїв людини, а також котурни.

У своїх трагедіях Есхіл прославляв

варіанти відповідей

брутальну і жорстоку владу

піднесення філософської думки

красу і гуманні закони Афін

силу розуму, незламність людського духу, велич героїв, які повс­тають проти тиранів.

Запитання 32

Батько трагедії

(1-7) Есхіла, одного з найвидатніших давньогрецьких трагедіографів, нази­вають «батьком трагедії». Відомостей про славетного драматурга збереглось дуже мало. Він походив з аристократичної родини, брав участь у бурхливому політич­ному житті Греції, був учасником греко-перських воєн. Есхіл написав понад 90 п'єс, проте до нас дійшло лише 7 трагедій («Плакальниці», «Перси», «Семеро проти Фів», «Прометей закутий», «Агамемнон», «Хоефори», «Евменіди») і деякі уривки. У змаганнях трагедіографів Есхіл здобув 13 перемог.

(8-12) Більшість трагедій Есхіла написані на міфологічні сюжети. У них порушуються проблеми правди, обов'язкового покарання злочинця за пролиту кров, родової пОмсти і прокляття, яке тяжіє над родом. У своїх трагедіях Есхіл прославляв силу розуму, незламність людського духу, велич героїв, які повста­ють проти тиранів.

(13-23) Найвеличнішою трагедією Есхіла є «Прометей закутий», що входи­ла до трилогії про Прометея («Прометей-вогненосець», «Прометей закутий», «Звільнений Прометей»). З першої та останньої частини до нас дійшли тільки невеликі уривки. Для сюжету п'єси Есхіл використав відомий давньогрецький міф про богоборця і захисника людей Прометея, який викрав на Олімпі вогонь і віддав його людям, навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напина­ти вітрила, полювати, приручати тварин, лікувати хвороби, знаходити шлях за зорями і летом птахів, навчив видобувати золото і мідь, користуватися дарами природи. Зевс, розлючений зухвалістю Прометея, велів прикувати титана до Ка­вказької скелі. Щоранку величезний орел викльовував Йому печінку, яка щоночі відростала для нових катувань.

(24-34) Створений поетом образ Прометея вражає могутніми пристрастями і думками, на які здатна лише титанічна натура. Він стає уособленням поступа­льної ходи суспільства, яскравим виявом людської цивілізації. Єдиний з богів, він не тільки прийшов на допомогу людям і врятував їх від загибелі, підготовле­ної безжальним Зевсом, але й дав їм вогонь пізнання, розум і кмітливість, пись­менність і рахунок, навчив їх ремесел і наук. Якщо в міфі про Прометея втілені творчі зусилля людини в її боротьбі із силами природи, то в трагедії Прометей перетворюється на борця з тиранією Зевса, який невинно страждає за все те доб­ре, що приніс людям. У його титанічних рисах відчувається прагнення поета по­казати невичерпні можливості людини, яка, підкорюючи природу, самоствер-джується як особистість.

(35-42) Шляхетний і непохитний Прометей протистоїть брутальній і жорс­токій Владі, підступному прислужникові богів Гермесу, самому Зевсові. Зевс-тиран жодного разу не з'являється на сцені, але його присутність відчувається 270 повсякчасно — і у викривальних промовах Прометея, і у словах заляканих Оке-анід, і в стражданнях нещасної Іо (за те, що її покохав Зевс, ревнива Гера перет­ворила її на корову, переслідувану злим ґедзем). Есхіл першим увів у трагедію прийом контрасту — великодушний Прометей протиставляється безжальному і жорстокому Зевсові.

(43-47) Своєю трагедією Есхіл порушував болючі питання своєї доби. Він підкреслював, що бурхливий розвиток афінської культури, піднесення філософ­ської думки протистоїть дикому варварству минулих епох. Його Прометей — символ нескореності духу, безкомпромісності; він знає, що на нього чекає в майбутньому, але не поступається своїми ідеалами.

(48-60) Есхіл зробив величезний внесок у розвиток трагедії, перетворивши її на важливий суспільний жанр мистецтва, на першорядний за значенням засіб ідейного впливу на співгромадян. Його трагедія не залишилася сталою, застиг­лою, а постійно розвивалася, ускладнювалася. Есхіл уперше вводить прийоми, що стали надбанням драматургії нових часів. Зокрема, він перший використав формулу трагічного мовчання, пісні хору в його трагедіях часто створюють ат­мосферу жаху на сцені, тобто чекання чогось страшного і неминучого. Поет по­чав вживати прийоми контрасту, трагічної іронії. Він уміло використовував про­роцтва і віщування, щоб заново створювати напруження на сцені, викликати жах у глядачів. Його мова сповнена архаїзмів і новотворів, епічних порівнянь, пое­тичних епітетів, яскравих метафор, внутрішніх рим і звукопису. Крім того, вва­жається, що Есхіл уперше запровадив у театрі декорації, мальовані маски з вира­зом трагічних настроїв людини, а також котурни.

Вислів «титанічна натура» у сучасній українській мові означає

варіанти відповідей

людина виняткового розуму й обдарованості

людина, яка долає всі труднощі

людина, яка не боїться можновладців

людина, що стоїть врівень з богами

Запитання 33

Батько трагедії

(1-7) Есхіла, одного з найвидатніших давньогрецьких трагедіографів, нази­вають «батьком трагедії». Відомостей про славетного драматурга збереглось дуже мало. Він походив з аристократичної родини, брав участь у бурхливому політич­ному житті Греції, був учасником греко-перських воєн. Есхіл написав понад 90 п'єс, проте до нас дійшло лише 7 трагедій («Плакальниці», «Перси», «Семеро проти Фів», «Прометей закутий», «Агамемнон», «Хоефори», «Евменіди») і деякі уривки. У змаганнях трагедіографів Есхіл здобув 13 перемог.

(8-12) Більшість трагедій Есхіла написані на міфологічні сюжети. У них порушуються проблеми правди, обов'язкового покарання злочинця за пролиту кров, родової пОмсти і прокляття, яке тяжіє над родом. У своїх трагедіях Есхіл прославляв силу розуму, незламність людського духу, велич героїв, які повста­ють проти тиранів.

(13-23) Найвеличнішою трагедією Есхіла є «Прометей закутий», що входи­ла до трилогії про Прометея («Прометей-вогненосець», «Прометей закутий», «Звільнений Прометей»). З першої та останньої частини до нас дійшли тільки невеликі уривки. Для сюжету п'єси Есхіл використав відомий давньогрецький міф про богоборця і захисника людей Прометея, який викрав на Олімпі вогонь і віддав його людям, навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напина­ти вітрила, полювати, приручати тварин, лікувати хвороби, знаходити шлях за зорями і летом птахів, навчив видобувати золото і мідь, користуватися дарами природи. Зевс, розлючений зухвалістю Прометея, велів прикувати титана до Ка­вказької скелі. Щоранку величезний орел викльовував Йому печінку, яка щоночі відростала для нових катувань.

(24-34) Створений поетом образ Прометея вражає могутніми пристрастями і думками, на які здатна лише титанічна натура. Він стає уособленням поступа­льної ходи суспільства, яскравим виявом людської цивілізації. Єдиний з богів, він не тільки прийшов на допомогу людям і врятував їх від загибелі, підготовле­ної безжальним Зевсом, але й дав їм вогонь пізнання, розум і кмітливість, пись­менність і рахунок, навчив їх ремесел і наук. Якщо в міфі про Прометея втілені творчі зусилля людини в її боротьбі із силами природи, то в трагедії Прометей перетворюється на борця з тиранією Зевса, який невинно страждає за все те доб­ре, що приніс людям. У його титанічних рисах відчувається прагнення поета по­казати невичерпні можливості людини, яка, підкорюючи природу, самоствер-джується як особистість.

(35-42) Шляхетний і непохитний Прометей протистоїть брутальній і жорс­токій Владі, підступному прислужникові богів Гермесу, самому Зевсові. Зевс-тиран жодного разу не з'являється на сцені, але його присутність відчувається 270 повсякчасно — і у викривальних промовах Прометея, і у словах заляканих Оке-анід, і в стражданнях нещасної Іо (за те, що її покохав Зевс, ревнива Гера перет­ворила її на корову, переслідувану злим ґедзем). Есхіл першим увів у трагедію прийом контрасту — великодушний Прометей протиставляється безжальному і жорстокому Зевсові.

(43-47) Своєю трагедією Есхіл порушував болючі питання своєї доби. Він підкреслював, що бурхливий розвиток афінської культури, піднесення філософ­ської думки протистоїть дикому варварству минулих епох. Його Прометей — символ нескореності духу, безкомпромісності; він знає, що на нього чекає в майбутньому, але не поступається своїми ідеалами.

(48-60) Есхіл зробив величезний внесок у розвиток трагедії, перетворивши її на важливий суспільний жанр мистецтва, на першорядний за значенням засіб ідейного впливу на співгромадян. Його трагедія не залишилася сталою, застиг­лою, а постійно розвивалася, ускладнювалася. Есхіл уперше вводить прийоми, що стали надбанням драматургії нових часів. Зокрема, він перший використав формулу трагічного мовчання, пісні хору в його трагедіях часто створюють ат­мосферу жаху на сцені, тобто чекання чогось страшного і неминучого. Поет по­чав вживати прийоми контрасту, трагічної іронії. Він уміло використовував про­роцтва і віщування, щоб заново створювати напруження на сцені, викликати жах у глядачів. Його мова сповнена архаїзмів і новотворів, епічних порівнянь, пое­тичних епітетів, яскравих метафор, внутрішніх рим і звукопису. Крім того, вва­жається, що Есхіл уперше запровадив у театрі декорації, мальовані маски з вира­зом трагічних настроїв людини, а також котурни.

Про значення творчості Есхіла для розвитку давньогрецької трагедії йдеться у рядках

варіанти відповідей

1-7

24-34

48-60

35-42

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест