Лексичну помилку допущено в рядку
Апостроф треба писати на місці всіх пропусків у рядку
На другий склад падає наголос у слові
Редагування НЕ ПОТРЕБУЄ словосполучення
Відокремлене означення вжито в реченні (розділові знаки пропущено)
Спільнокореневими до слова лице є всі слова, ОКРІМ
Прочитайте текст і виконайте завдання.
(1) Біля старої діброви видніється не/велика галявина. (2) Не/захищена від сонця, вона так нагрівається, що ... по ній ходити не/можливо. (3) Але ящірки спеки не бояться: вони вигрівають свої тіла теплом, що тримається і в/горі, і в/низу. (4) На/дворі сьогодні легкий вітерець, він освіжає не/спокійних метеликів і джмелів, що пораються біля квіток. (5) В/день, такий сонячний і погожий, сюди приходять художники щоб перенести цю красу на полотно.
Окремо треба писати
Прочитайте текст і виконайте завдання.
(1) Біля старої діброви видніється не/велика галявина. (2) Не/захищена від сонця, вона так нагрівається, що ... по ній ходити не/можливо. (3) Але ящірки спеки не бояться: вони вигрівають свої тіла теплом, що тримається і в/горі, і в/низу. (4) На/дворі сьогодні легкий вітерець, він освіжає не/спокійних метеликів і джмелів, що пораються біля квіток. (5) В/день, такий сонячний і погожий, сюди приходять художники щоб перенести цю красу на полотно.
Окремо треба писати
Прочитайте текст і виконайте завдання.
(1) Біля старої діброви видніється не/велика галявина. (2) Не/захищена від сонця, вона так нагрівається, що ... по ній ходити не/можливо. (3) Але ящірки спеки не бояться: вони вигрівають свої тіла теплом, що тримається і в/горі, і в/низу. (4) На/дворі сьогодні легкий вітерець, він освіжає не/спокійних метеликів і джмелів, що пораються біля квіток. (5) В/день, такий сонячний і погожий, сюди приходять художники щоб перенести цю красу на полотно.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Прочитайте текст і виконайте завдання.
(1) Біля старої діброви видніється не/велика галявина. (2) Не/захищена від сонця, вона так нагрівається, що ... по ній ходити не/можливо. (3) Але ящірки спеки не бояться: вони вигрівають свої тіла теплом, що тримається і в/горі, і в/низу. (4) На/дворі сьогодні легкий вітерець, він освіжає не/спокійних метеликів і джмелів, що пораються біля квіток. (5) В/день, такий сонячний і погожий, сюди приходять художники щоб перенести цю красу на полотно.
На місці крапок (речення 2) має бути слово
Підкреслені літери позначають однаковий звук у кожному слові рядка
Спрощення в групах приголосних треба позначати на письмі в усіх словах рядка
Помилку в написанні прислівника допущено в рядку
Час 4:15. Правильною відповіддю на запитання «Котра година?» є
Прочитайте речення. Довгождан(1)а відпустка Ген(2)адія й Ін(3)и до Гол(4)андії раніше здавалася чимось нездійснен(5)им. Подвоєні літери треба писати на місці всіх цифр, ОКРІМ
Помилку у відмінюванні іменника допущено в рядку
Прочитайте речення. Ця ... книжка ще стане тобі в ..., адже через ... іспит. Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
Прочитайте рядки. Чи(1) може(2) в цім калейдоскопі літ(3) де все нещадно звичне і щоденне (4) ти просто дивишся мені услід (5) і трохи любиш сни свої про мене? Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
НЕПРАВИЛЬНО розставлено розділові знаки при прямій мові в реченні
Граматично правильне речення можна утворити, якщо до фрагмента Заварюючи каву,... додати
Синонімічним до простого речення Молода людина має зробити правильний вибір професії для реалізації свого потенціалу в майбутньому є складне речення
Однорідними додатками ускладнено речення
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Комусь,(1) не степовикові, (2) не зрозуміло,(3) як живуть люди на голій,(4) порожній рівнині,(5) а малий Данилко виходив крадькома з хати,(6) покинувши сестру,(7) коло якої був за няньку...
НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
Доберіть до кожного фразеологізму антонім.
1 тримати в кулаці А сушити зуби
2 умиватися слізьми Б замкнути рота
3 розпускати губу В попускати віжки
4 пасти задніх Г давати волю язикові
Д грати першу скрипку
Установіть відповідність.
Слово Синонім
1 архаїчний А подібний
2 аналогічний Б справжній
3 автентичний В правильний
4 альтруїстичний Г стародавній
Д безкорисливий
Приєднайте до частини речення Книжки виховують людей... запропоновані фрагменти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
Фрагмент речення
1 і дарують естетичне задоволення.
2 а журнали здебільшого надають інформацію.
3 їхню роль важко переоцінити.
4 хоч і не всі це помічають.
Тип речення
А просте з відокремленим членом
Б просте з однорідними членами
В складносурядне
Г складнопідрядне
Д складне безсполучникове
Установіть відповідність.
Тип односкладного речення Приклад речення
1 означено-особове А Хліб — усьому голова.
2 неозначено-особове Б І досі хліб не печено!
3 узагальнено-особове В Не вчи вченого хліб їсти.
4 безособове Г Вареники їдять без хліба.
Д Ходімо в пшеничне поле!
З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
Стилет (1) чи стилос? — не збагнув. (2) Двояко Вагаються трагічні терези. (3) Не кинувши у глиб надійний якір, Пливу й пливу (4) повз береги краси.
1 А частка
2 Б сполучник
3 В числівник
4 Г прислівник
Д прийменник
Батько трагедії
(1-7) Есхіла, одного з найвидатніших давньогрецьких трагедіографів, називають «батьком трагедії». Відомостей про славетного драматурга збереглось дуже мало. Він походив з аристократичної родини, брав участь у бурхливому політичному житті Греції, був учасником греко-перських воєн. Есхіл написав понад 90 п'єс, проте до нас дійшло лише 7 трагедій («Плакальниці», «Перси», «Семеро проти Фів», «Прометей закутий», «Агамемнон», «Хоефори», «Евменіди») і деякі уривки. У змаганнях трагедіографів Есхіл здобув 13 перемог.
(8-12) Більшість трагедій Есхіла написані на міфологічні сюжети. У них порушуються проблеми правди, обов'язкового покарання злочинця за пролиту кров, родової пОмсти і прокляття, яке тяжіє над родом. У своїх трагедіях Есхіл прославляв силу розуму, незламність людського духу, велич героїв, які повстають проти тиранів.
(13-23) Найвеличнішою трагедією Есхіла є «Прометей закутий», що входила до трилогії про Прометея («Прометей-вогненосець», «Прометей закутий», «Звільнений Прометей»). З першої та останньої частини до нас дійшли тільки невеликі уривки. Для сюжету п'єси Есхіл використав відомий давньогрецький міф про богоборця і захисника людей Прометея, який викрав на Олімпі вогонь і віддав його людям, навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напинати вітрила, полювати, приручати тварин, лікувати хвороби, знаходити шлях за зорями і летом птахів, навчив видобувати золото і мідь, користуватися дарами природи. Зевс, розлючений зухвалістю Прометея, велів прикувати титана до Кавказької скелі. Щоранку величезний орел викльовував Йому печінку, яка щоночі відростала для нових катувань.
(24-34) Створений поетом образ Прометея вражає могутніми пристрастями і думками, на які здатна лише титанічна натура. Він стає уособленням поступальної ходи суспільства, яскравим виявом людської цивілізації. Єдиний з богів, він не тільки прийшов на допомогу людям і врятував їх від загибелі, підготовленої безжальним Зевсом, але й дав їм вогонь пізнання, розум і кмітливість, письменність і рахунок, навчив їх ремесел і наук. Якщо в міфі про Прометея втілені творчі зусилля людини в її боротьбі із силами природи, то в трагедії Прометей перетворюється на борця з тиранією Зевса, який невинно страждає за все те добре, що приніс людям. У його титанічних рисах відчувається прагнення поета показати невичерпні можливості людини, яка, підкорюючи природу, самоствер-джується як особистість.
(35-42) Шляхетний і непохитний Прометей протистоїть брутальній і жорстокій Владі, підступному прислужникові богів Гермесу, самому Зевсові. Зевс-тиран жодного разу не з'являється на сцені, але його присутність відчувається 270 повсякчасно — і у викривальних промовах Прометея, і у словах заляканих Оке-анід, і в стражданнях нещасної Іо (за те, що її покохав Зевс, ревнива Гера перетворила її на корову, переслідувану злим ґедзем). Есхіл першим увів у трагедію прийом контрасту — великодушний Прометей протиставляється безжальному і жорстокому Зевсові.
(43-47) Своєю трагедією Есхіл порушував болючі питання своєї доби. Він підкреслював, що бурхливий розвиток афінської культури, піднесення філософської думки протистоїть дикому варварству минулих епох. Його Прометей — символ нескореності духу, безкомпромісності; він знає, що на нього чекає в майбутньому, але не поступається своїми ідеалами.
(48-60) Есхіл зробив величезний внесок у розвиток трагедії, перетворивши її на важливий суспільний жанр мистецтва, на першорядний за значенням засіб ідейного впливу на співгромадян. Його трагедія не залишилася сталою, застиглою, а постійно розвивалася, ускладнювалася. Есхіл уперше вводить прийоми, що стали надбанням драматургії нових часів. Зокрема, він перший використав формулу трагічного мовчання, пісні хору в його трагедіях часто створюють атмосферу жаху на сцені, тобто чекання чогось страшного і неминучого. Поет почав вживати прийоми контрасту, трагічної іронії. Він уміло використовував пророцтва і віщування, щоб заново створювати напруження на сцені, викликати жах у глядачів. Його мова сповнена архаїзмів і новотворів, епічних порівнянь, поетичних епітетів, яскравих метафор, внутрішніх рим і звукопису. Крім того, вважається, що Есхіл уперше запровадив у театрі декорації, мальовані маски з виразом трагічних настроїв людини, а також котурни.
За стильовими ознаками текст є
Батько трагедії
(1-7) Есхіла, одного з найвидатніших давньогрецьких трагедіографів, називають «батьком трагедії». Відомостей про славетного драматурга збереглось дуже мало. Він походив з аристократичної родини, брав участь у бурхливому політичному житті Греції, був учасником греко-перських воєн. Есхіл написав понад 90 п'єс, проте до нас дійшло лише 7 трагедій («Плакальниці», «Перси», «Семеро проти Фів», «Прометей закутий», «Агамемнон», «Хоефори», «Евменіди») і деякі уривки. У змаганнях трагедіографів Есхіл здобув 13 перемог.
(8-12) Більшість трагедій Есхіла написані на міфологічні сюжети. У них порушуються проблеми правди, обов'язкового покарання злочинця за пролиту кров, родової пОмсти і прокляття, яке тяжіє над родом. У своїх трагедіях Есхіл прославляв силу розуму, незламність людського духу, велич героїв, які повстають проти тиранів.
(13-23) Найвеличнішою трагедією Есхіла є «Прометей закутий», що входила до трилогії про Прометея («Прометей-вогненосець», «Прометей закутий», «Звільнений Прометей»). З першої та останньої частини до нас дійшли тільки невеликі уривки. Для сюжету п'єси Есхіл використав відомий давньогрецький міф про богоборця і захисника людей Прометея, який викрав на Олімпі вогонь і віддав його людям, навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напинати вітрила, полювати, приручати тварин, лікувати хвороби, знаходити шлях за зорями і летом птахів, навчив видобувати золото і мідь, користуватися дарами природи. Зевс, розлючений зухвалістю Прометея, велів прикувати титана до Кавказької скелі. Щоранку величезний орел викльовував Йому печінку, яка щоночі відростала для нових катувань.
(24-34) Створений поетом образ Прометея вражає могутніми пристрастями і думками, на які здатна лише титанічна натура. Він стає уособленням поступальної ходи суспільства, яскравим виявом людської цивілізації. Єдиний з богів, він не тільки прийшов на допомогу людям і врятував їх від загибелі, підготовленої безжальним Зевсом, але й дав їм вогонь пізнання, розум і кмітливість, письменність і рахунок, навчив їх ремесел і наук. Якщо в міфі про Прометея втілені творчі зусилля людини в її боротьбі із силами природи, то в трагедії Прометей перетворюється на борця з тиранією Зевса, який невинно страждає за все те добре, що приніс людям. У його титанічних рисах відчувається прагнення поета показати невичерпні можливості людини, яка, підкорюючи природу, самоствер-джується як особистість.
(35-42) Шляхетний і непохитний Прометей протистоїть брутальній і жорстокій Владі, підступному прислужникові богів Гермесу, самому Зевсові. Зевс-тиран жодного разу не з'являється на сцені, але його присутність відчувається 270 повсякчасно — і у викривальних промовах Прометея, і у словах заляканих Оке-анід, і в стражданнях нещасної Іо (за те, що її покохав Зевс, ревнива Гера перетворила її на корову, переслідувану злим ґедзем). Есхіл першим увів у трагедію прийом контрасту — великодушний Прометей протиставляється безжальному і жорстокому Зевсові.
(43-47) Своєю трагедією Есхіл порушував болючі питання своєї доби. Він підкреслював, що бурхливий розвиток афінської культури, піднесення філософської думки протистоїть дикому варварству минулих епох. Його Прометей — символ нескореності духу, безкомпромісності; він знає, що на нього чекає в майбутньому, але не поступається своїми ідеалами.
(48-60) Есхіл зробив величезний внесок у розвиток трагедії, перетворивши її на важливий суспільний жанр мистецтва, на першорядний за значенням засіб ідейного впливу на співгромадян. Його трагедія не залишилася сталою, застиглою, а постійно розвивалася, ускладнювалася. Есхіл уперше вводить прийоми, що стали надбанням драматургії нових часів. Зокрема, він перший використав формулу трагічного мовчання, пісні хору в його трагедіях часто створюють атмосферу жаху на сцені, тобто чекання чогось страшного і неминучого. Поет почав вживати прийоми контрасту, трагічної іронії. Він уміло використовував пророцтва і віщування, щоб заново створювати напруження на сцені, викликати жах у глядачів. Його мова сповнена архаїзмів і новотворів, епічних порівнянь, поетичних епітетів, яскравих метафор, внутрішніх рим і звукопису. Крім того, вважається, що Есхіл уперше запровадив у театрі декорації, мальовані маски з виразом трагічних настроїв людини, а також котурни.
За типом мовлення текст є
Батько трагедії
(1-7) Есхіла, одного з найвидатніших давньогрецьких трагедіографів, називають «батьком трагедії». Відомостей про славетного драматурга збереглось дуже мало. Він походив з аристократичної родини, брав участь у бурхливому політичному житті Греції, був учасником греко-перських воєн. Есхіл написав понад 90 п'єс, проте до нас дійшло лише 7 трагедій («Плакальниці», «Перси», «Семеро проти Фів», «Прометей закутий», «Агамемнон», «Хоефори», «Евменіди») і деякі уривки. У змаганнях трагедіографів Есхіл здобув 13 перемог.
(8-12) Більшість трагедій Есхіла написані на міфологічні сюжети. У них порушуються проблеми правди, обов'язкового покарання злочинця за пролиту кров, родової пОмсти і прокляття, яке тяжіє над родом. У своїх трагедіях Есхіл прославляв силу розуму, незламність людського духу, велич героїв, які повстають проти тиранів.
(13-23) Найвеличнішою трагедією Есхіла є «Прометей закутий», що входила до трилогії про Прометея («Прометей-вогненосець», «Прометей закутий», «Звільнений Прометей»). З першої та останньої частини до нас дійшли тільки невеликі уривки. Для сюжету п'єси Есхіл використав відомий давньогрецький міф про богоборця і захисника людей Прометея, який викрав на Олімпі вогонь і віддав його людям, навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напинати вітрила, полювати, приручати тварин, лікувати хвороби, знаходити шлях за зорями і летом птахів, навчив видобувати золото і мідь, користуватися дарами природи. Зевс, розлючений зухвалістю Прометея, велів прикувати титана до Кавказької скелі. Щоранку величезний орел викльовував Йому печінку, яка щоночі відростала для нових катувань.
(24-34) Створений поетом образ Прометея вражає могутніми пристрастями і думками, на які здатна лише титанічна натура. Він стає уособленням поступальної ходи суспільства, яскравим виявом людської цивілізації. Єдиний з богів, він не тільки прийшов на допомогу людям і врятував їх від загибелі, підготовленої безжальним Зевсом, але й дав їм вогонь пізнання, розум і кмітливість, письменність і рахунок, навчив їх ремесел і наук. Якщо в міфі про Прометея втілені творчі зусилля людини в її боротьбі із силами природи, то в трагедії Прометей перетворюється на борця з тиранією Зевса, який невинно страждає за все те добре, що приніс людям. У його титанічних рисах відчувається прагнення поета показати невичерпні можливості людини, яка, підкорюючи природу, самоствер-джується як особистість.
(35-42) Шляхетний і непохитний Прометей протистоїть брутальній і жорстокій Владі, підступному прислужникові богів Гермесу, самому Зевсові. Зевс-тиран жодного разу не з'являється на сцені, але його присутність відчувається 270 повсякчасно — і у викривальних промовах Прометея, і у словах заляканих Оке-анід, і в стражданнях нещасної Іо (за те, що її покохав Зевс, ревнива Гера перетворила її на корову, переслідувану злим ґедзем). Есхіл першим увів у трагедію прийом контрасту — великодушний Прометей протиставляється безжальному і жорстокому Зевсові.
(43-47) Своєю трагедією Есхіл порушував болючі питання своєї доби. Він підкреслював, що бурхливий розвиток афінської культури, піднесення філософської думки протистоїть дикому варварству минулих епох. Його Прометей — символ нескореності духу, безкомпромісності; він знає, що на нього чекає в майбутньому, але не поступається своїми ідеалами.
(48-60) Есхіл зробив величезний внесок у розвиток трагедії, перетворивши її на важливий суспільний жанр мистецтва, на першорядний за значенням засіб ідейного впливу на співгромадян. Його трагедія не залишилася сталою, застиглою, а постійно розвивалася, ускладнювалася. Есхіл уперше вводить прийоми, що стали надбанням драматургії нових часів. Зокрема, він перший використав формулу трагічного мовчання, пісні хору в його трагедіях часто створюють атмосферу жаху на сцені, тобто чекання чогось страшного і неминучого. Поет почав вживати прийоми контрасту, трагічної іронії. Він уміло використовував пророцтва і віщування, щоб заново створювати напруження на сцені, викликати жах у глядачів. Його мова сповнена архаїзмів і новотворів, епічних порівнянь, поетичних епітетів, яскравих метафор, внутрішніх рим і звукопису. Крім того, вважається, що Есхіл уперше запровадив у театрі декорації, мальовані маски з виразом трагічних настроїв людини, а також котурни.
У своїх трагедіях Есхіл прославляв
Батько трагедії
(1-7) Есхіла, одного з найвидатніших давньогрецьких трагедіографів, називають «батьком трагедії». Відомостей про славетного драматурга збереглось дуже мало. Він походив з аристократичної родини, брав участь у бурхливому політичному житті Греції, був учасником греко-перських воєн. Есхіл написав понад 90 п'єс, проте до нас дійшло лише 7 трагедій («Плакальниці», «Перси», «Семеро проти Фів», «Прометей закутий», «Агамемнон», «Хоефори», «Евменіди») і деякі уривки. У змаганнях трагедіографів Есхіл здобув 13 перемог.
(8-12) Більшість трагедій Есхіла написані на міфологічні сюжети. У них порушуються проблеми правди, обов'язкового покарання злочинця за пролиту кров, родової пОмсти і прокляття, яке тяжіє над родом. У своїх трагедіях Есхіл прославляв силу розуму, незламність людського духу, велич героїв, які повстають проти тиранів.
(13-23) Найвеличнішою трагедією Есхіла є «Прометей закутий», що входила до трилогії про Прометея («Прометей-вогненосець», «Прометей закутий», «Звільнений Прометей»). З першої та останньої частини до нас дійшли тільки невеликі уривки. Для сюжету п'єси Есхіл використав відомий давньогрецький міф про богоборця і захисника людей Прометея, який викрав на Олімпі вогонь і віддав його людям, навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напинати вітрила, полювати, приручати тварин, лікувати хвороби, знаходити шлях за зорями і летом птахів, навчив видобувати золото і мідь, користуватися дарами природи. Зевс, розлючений зухвалістю Прометея, велів прикувати титана до Кавказької скелі. Щоранку величезний орел викльовував Йому печінку, яка щоночі відростала для нових катувань.
(24-34) Створений поетом образ Прометея вражає могутніми пристрастями і думками, на які здатна лише титанічна натура. Він стає уособленням поступальної ходи суспільства, яскравим виявом людської цивілізації. Єдиний з богів, він не тільки прийшов на допомогу людям і врятував їх від загибелі, підготовленої безжальним Зевсом, але й дав їм вогонь пізнання, розум і кмітливість, письменність і рахунок, навчив їх ремесел і наук. Якщо в міфі про Прометея втілені творчі зусилля людини в її боротьбі із силами природи, то в трагедії Прометей перетворюється на борця з тиранією Зевса, який невинно страждає за все те добре, що приніс людям. У його титанічних рисах відчувається прагнення поета показати невичерпні можливості людини, яка, підкорюючи природу, самоствер-джується як особистість.
(35-42) Шляхетний і непохитний Прометей протистоїть брутальній і жорстокій Владі, підступному прислужникові богів Гермесу, самому Зевсові. Зевс-тиран жодного разу не з'являється на сцені, але його присутність відчувається 270 повсякчасно — і у викривальних промовах Прометея, і у словах заляканих Оке-анід, і в стражданнях нещасної Іо (за те, що її покохав Зевс, ревнива Гера перетворила її на корову, переслідувану злим ґедзем). Есхіл першим увів у трагедію прийом контрасту — великодушний Прометей протиставляється безжальному і жорстокому Зевсові.
(43-47) Своєю трагедією Есхіл порушував болючі питання своєї доби. Він підкреслював, що бурхливий розвиток афінської культури, піднесення філософської думки протистоїть дикому варварству минулих епох. Його Прометей — символ нескореності духу, безкомпромісності; він знає, що на нього чекає в майбутньому, але не поступається своїми ідеалами.
(48-60) Есхіл зробив величезний внесок у розвиток трагедії, перетворивши її на важливий суспільний жанр мистецтва, на першорядний за значенням засіб ідейного впливу на співгромадян. Його трагедія не залишилася сталою, застиглою, а постійно розвивалася, ускладнювалася. Есхіл уперше вводить прийоми, що стали надбанням драматургії нових часів. Зокрема, він перший використав формулу трагічного мовчання, пісні хору в його трагедіях часто створюють атмосферу жаху на сцені, тобто чекання чогось страшного і неминучого. Поет почав вживати прийоми контрасту, трагічної іронії. Він уміло використовував пророцтва і віщування, щоб заново створювати напруження на сцені, викликати жах у глядачів. Його мова сповнена архаїзмів і новотворів, епічних порівнянь, поетичних епітетів, яскравих метафор, внутрішніх рим і звукопису. Крім того, вважається, що Есхіл уперше запровадив у театрі декорації, мальовані маски з виразом трагічних настроїв людини, а також котурни.
Вислів «титанічна натура» у сучасній українській мові означає
Батько трагедії
(1-7) Есхіла, одного з найвидатніших давньогрецьких трагедіографів, називають «батьком трагедії». Відомостей про славетного драматурга збереглось дуже мало. Він походив з аристократичної родини, брав участь у бурхливому політичному житті Греції, був учасником греко-перських воєн. Есхіл написав понад 90 п'єс, проте до нас дійшло лише 7 трагедій («Плакальниці», «Перси», «Семеро проти Фів», «Прометей закутий», «Агамемнон», «Хоефори», «Евменіди») і деякі уривки. У змаганнях трагедіографів Есхіл здобув 13 перемог.
(8-12) Більшість трагедій Есхіла написані на міфологічні сюжети. У них порушуються проблеми правди, обов'язкового покарання злочинця за пролиту кров, родової пОмсти і прокляття, яке тяжіє над родом. У своїх трагедіях Есхіл прославляв силу розуму, незламність людського духу, велич героїв, які повстають проти тиранів.
(13-23) Найвеличнішою трагедією Есхіла є «Прометей закутий», що входила до трилогії про Прометея («Прометей-вогненосець», «Прометей закутий», «Звільнений Прометей»). З першої та останньої частини до нас дійшли тільки невеликі уривки. Для сюжету п'єси Есхіл використав відомий давньогрецький міф про богоборця і захисника людей Прометея, який викрав на Олімпі вогонь і віддав його людям, навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напинати вітрила, полювати, приручати тварин, лікувати хвороби, знаходити шлях за зорями і летом птахів, навчив видобувати золото і мідь, користуватися дарами природи. Зевс, розлючений зухвалістю Прометея, велів прикувати титана до Кавказької скелі. Щоранку величезний орел викльовував Йому печінку, яка щоночі відростала для нових катувань.
(24-34) Створений поетом образ Прометея вражає могутніми пристрастями і думками, на які здатна лише титанічна натура. Він стає уособленням поступальної ходи суспільства, яскравим виявом людської цивілізації. Єдиний з богів, він не тільки прийшов на допомогу людям і врятував їх від загибелі, підготовленої безжальним Зевсом, але й дав їм вогонь пізнання, розум і кмітливість, письменність і рахунок, навчив їх ремесел і наук. Якщо в міфі про Прометея втілені творчі зусилля людини в її боротьбі із силами природи, то в трагедії Прометей перетворюється на борця з тиранією Зевса, який невинно страждає за все те добре, що приніс людям. У його титанічних рисах відчувається прагнення поета показати невичерпні можливості людини, яка, підкорюючи природу, самоствер-джується як особистість.
(35-42) Шляхетний і непохитний Прометей протистоїть брутальній і жорстокій Владі, підступному прислужникові богів Гермесу, самому Зевсові. Зевс-тиран жодного разу не з'являється на сцені, але його присутність відчувається 270 повсякчасно — і у викривальних промовах Прометея, і у словах заляканих Оке-анід, і в стражданнях нещасної Іо (за те, що її покохав Зевс, ревнива Гера перетворила її на корову, переслідувану злим ґедзем). Есхіл першим увів у трагедію прийом контрасту — великодушний Прометей протиставляється безжальному і жорстокому Зевсові.
(43-47) Своєю трагедією Есхіл порушував болючі питання своєї доби. Він підкреслював, що бурхливий розвиток афінської культури, піднесення філософської думки протистоїть дикому варварству минулих епох. Його Прометей — символ нескореності духу, безкомпромісності; він знає, що на нього чекає в майбутньому, але не поступається своїми ідеалами.
(48-60) Есхіл зробив величезний внесок у розвиток трагедії, перетворивши її на важливий суспільний жанр мистецтва, на першорядний за значенням засіб ідейного впливу на співгромадян. Його трагедія не залишилася сталою, застиглою, а постійно розвивалася, ускладнювалася. Есхіл уперше вводить прийоми, що стали надбанням драматургії нових часів. Зокрема, він перший використав формулу трагічного мовчання, пісні хору в його трагедіях часто створюють атмосферу жаху на сцені, тобто чекання чогось страшного і неминучого. Поет почав вживати прийоми контрасту, трагічної іронії. Він уміло використовував пророцтва і віщування, щоб заново створювати напруження на сцені, викликати жах у глядачів. Його мова сповнена архаїзмів і новотворів, епічних порівнянь, поетичних епітетів, яскравих метафор, внутрішніх рим і звукопису. Крім того, вважається, що Есхіл уперше запровадив у театрі декорації, мальовані маски з виразом трагічних настроїв людини, а також котурни.
Про значення творчості Есхіла для розвитку давньогрецької трагедії йдеться у рядках
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома