ЗНО 2021. МОВА 27 варіант

Додано: 6 квітня 2021
Предмет: Українська мова, 11 клас
Копія з тесту: ЗНО 2021. МОВА 27 варіант
Тест виконано: 123 рази
33 запитання
Запитання 1

На другий склад падає наголос у всіх словах, ОКРІМ


варіанти відповідей

новий

ознака

вітчим

випадок

Запитання 2

Літеру и треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка

варіанти відповідей

вит..рати, виб..реш

вогн..ще, мавп..ня

горщ..чок, печ..во

вул..чка, мар..во

Запитання 3

Лексичну помилку допущено в рядку

варіанти відповідей

прийняти міри

ухвалити рішення

порушити питання

здійснити контроль

Запитання 4

Спільнокореневим до слова літо є всі слова, ОКРІМ

варіанти відповідей

улітку

літній

літати

літувати

Запитання 5

Синонімом до слова кремезний є

варіанти відповідей

високий

дебелий

худорлявий

тренований

Запитання 6

Потребує редагування речення

варіанти відповідей

Ми спочатку відвідали Рівне й Острог, а потім поїхали до Львова.

Прийнявши наше замовлення, офіціант повернувся й пішов на кухню.

Спочатку уважно прочитайте інструкцію, а вже потім умикайте прилад.

Коли узгодите всі питання з фірмою, прочитайте й поставте підпис під угодою.

Запитання 7

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) Не/года лютувала вже третій день. (2) Не/привітний, поривчастий, холодний вітер зривав пожовкле листя перетворюючи простір саду на золоту.... (3) Крізь хмари де-не-де пробивалося не/сміливе проміння, від якого годі було чекати хоча б якогось тепла. (4) Досі не/зірвані господарями яблука нагадували іграшки, якими прикрашають новорічну ялинку.

Окремо в тексті треба писати виділену сполуку слів у рядку

варіанти відповідей

не/года

не/привітний

не/сміливе

не/зірвані

Запитання 8

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) Не/года лютувала вже третій день. (2) Не/привітний, поривчастий, холодний вітер зривав пожовкле листя перетворюючи простір саду на золоту.... (3) Крізь хмари де-не-де пробивалося не/сміливе проміння, від якого годі було чекати хоча б якогось тепла. (4) Досі не/зірвані господарями яблука нагадували іграшки, якими прикрашають новорічну ялинку.

На місці пропуску в другому реченні має бути слово

варіанти відповідей

каблучку

заметіль

браму

ниву

Запитання 9

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) Не/года лютувала вже третій день. (2) Не/привітний, поривчастий, холодний вітер зривав пожовкле листя перетворюючи простір саду на золоту.... (3) Крізь хмари де-не-де пробивалося не/сміливе проміння, від якого годі було чекати хоча б якогось тепла. (4) Досі не/зірвані господарями яблука нагадували іграшки, якими прикрашають новорічну ялинку.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні 

варіанти відповідей

1

2

3

4

Запитання 10

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) Не/года лютувала вже третій день. (2) Не/привітний, поривчастий, холодний вітер зривав пожовкле листя перетворюючи простір саду на золоту.... (3) Крізь хмари де-не-де пробивалося не/сміливе проміння, від якого годі було чекати хоча б якогось тепла. (4) Досі не/зірвані господарями яблука нагадували іграшки, якими прикрашають новорічну ялинку.

Дієприкметниковий зворот ужито в реченні 

варіанти відповідей

1

2

3

4

Запитання 11

Однакова кількість звуків і букв є в кожному слові рядка

варіанти відповідей

м’якість, народжують, покращити   

європейський, ясність, контрастний

полиця, розжувати, тютюновий  

щедрість, поєднання, награєшся    

щастить, завзятістю, сміється

Запитання 12

Літеру й треба писати на місці пропусків у всіх словах рядка

варіанти відповідей

буль..он, кур..оз, лось..он   

павіль..он, сь..омга, кань..он   

ра..он, фе..єрія, сер..озний

бо..овий, сень..ор, конве..єр        

кра..овий, Ма..я, чотирь..ох

Запитання 13

Помилку на позначення часу допущено в рядку

варіанти відповідей

за чверть одинадцята    

без десяти хвилин третя  

п’ять хвилин по шостій

десять хвилин на сьому   

сьома година десять хвилин

Запитання 14

Правил уживання великої літери дотримано в усіх рядках, ОКРІМ

варіанти відповідей

шевченківські слова 

шевченківська премія

Шевченкова поема

Шевченкові рядки    

теплохід імені Т. Шевченка

Запитання 15

Правильно утворено всі форми дієприкметників у рядку

варіанти відповідей

принишклий, засвоєний, збитий, припливший

засолений, зачерствілий, співаючий, ідучий

знайдений, очікуваний, залитий, посірівший

узгоджений, стиснутий, знаний, стосуючийся

почулий, звалений, замаскований, лежачий

Запитання 16

Правильно вжито прийменник у всіх рядках, ОКРІМ

варіанти відповідей

жити по правді, сходити по молоко

біля парку, біля одинадцятої години

названий на честь діда, на знак згоди

лист до запитання, до наступної суботи

через декілька днів, запізнився через затор

Запитання 17

Окремо треба писати всі прислівники в рядку

варіанти відповідей

без/угаву, до/останку, раз/у/раз 

на/самоті, без/упину, як/небудь    

до/речі, на/ходу, коли/не/коли

з/розгону, з/дня/на/день, у/глиб  

у/стократ, на/жаль, від/нині

Запитання 18

Прочитайте розмову (цифри в дужках позначають номери реплік).

(1) — Віталіє Семеновичу, я вже готовий.

(2) — Богдане, а ти спитав у дівчат, чи підуть вони на матч?

(3) — Алло! Галю, Олю, ви йдете на матч уболівати за нашу команду?

(4) — Авжеж, Богданчику...

(5) — Микито, передай Віталію Семеновичу, що дівчата прийдуть.

НЕПРАВИЛЬНО утворено форму кличного відмінка в репліці

варіанти відповідей

1

2

3

4

5

Запитання 19

Прочитайте речення. У словах... і в поведінці... відчувається впевненість. До речі, вони мені чимось нагадують героїв.... Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

варіанти відповідей

Ольги Золотаренко, Олега Петренко, Оноре де Бальзака

Ольги Золотаренки, Олега Петренка, Оноре де Бальзака

Ольги Золотаренко, Олега Петренка, Оноре де Бальзак

Ольги Золотаренко, Олега Петренка, Оноре де Бальзака

Ольги Золотаренко, Олега Петренко, Оноре де Бальзак

Запитання 20

Прочитайте речення. Коли брат прокинувся(1) у кімнаті(2) залитій сонцем (3) уже нікого не було(4) у білі(5) дерев’яні вікна дріботів дощ. Кому треба поставити замість усіх цифр, ОКРІМ

варіанти відповідей

1

2

3

4

5

Запитання 21

Правильно розставлено розділові знаки при прямій мові в реченні

варіанти відповідей

Палажка мовила — «Годі, старий! Слава Богу, що дворянство згоріло! Тепер будемо жить по-старосвітськи...»

«Вони розумні, вони все знають! — відказала Докія поважно, — Не дурно Ісуса Христа на хрест висадили!

«А вона не знала, що він був слабий? — спитала дівчина зі щирим співчуттям, утопивши свої тихі очі вигребущо в його зір».

«Я тут житиму,» — подумав Степан, і ця думка здалася йому чудною, як тополя, що він зараз побачив.

«Звичайно, хочу, — вона лукаво відповіла й смутно додала: — Якби ти знав, як важко бути коханкою. Скільки я перемучилася!»

Запитання 22

Відокремленою обставиною можна замінити підрядну частину в реченні

варіанти відповідей

Якщо я читаю текст повільно, він краще сприймається й запам’ятовується.

Щоб молоко не збігло, нагрівайте його на малому вогні й помішуйте.

Ніхто з нас не знає, коли нарешті покладуть край вирубуванню карпатських лісів.

Камерон Діаз стала більш популярною серед молоді, коли зіграла роль учительки.

Лікар порадив сестрі систематично плавати, бо в неї з’явилися проблеми зі спиною.

Запитання 23

Помилку допущено в імені по батькові

варіанти відповідей

Миколаївна

Григорович

Богданович

Андрієвна

Іллівна

Запитання 24

Доберіть синонім до кожного фразеологізму.

Фразеологізм                                   Синонім

1 у тридев’ятому царстві            А лизати руки

2 мов у воду опущений               Б знатна птиця

3 валятися в ногах                        В губи в молоці

4 велике цабе                                  Г як чорна хмара

                                                              Д у чорта на болоті

варіанти відповідей

1Д 2Г 3А 4Б 

1Г 2Д 3А 4Б 

1Д 2А 3Г 4Б 

1Д 2Г 3Б 4А 

1Д 2Г 3А 4В 

Запитання 25

З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово

Член речення                                   Приклад (виділене слово)

1 додаток                                          А Лінивий двічі ходить.

2 присудок                                       Б Пісні про кохання вивчають у 9 класі.

3 означення                                     В Не лякай бідного горем.

4 обставина                                     Г Батрак батрака бачить здалека.

                                                             Д Ти знаєш, що ти – людина?

варіанти відповідей

1В 2Д 3Б 4Г 

1Д 2В 3Б 4Г 

1В 2Б 3Д 4Г 

1В 2Д 3Г 4Б 

1В 2Д 3Б 4А 

Запитання 26

Установіть відповідність між видом односкладного речення та його прикладом

1 означено-особове                       А Урожай збирають у серпні.

2 неозначено-особове                  Б Семеро одного не ждуть.

3 узагальнено-особове                В Зачекай мене біля парку.

4 безособове                                    Г Від багача не жди калача.

                                                               Д Почекати чи вже йти?

варіанти відповідей

1В 2А 3Г 4Д 

1А 2В 3Г 4Д 

1В 2Г 3А 4Д 

1В 2А 3Д 4Г 

1В 2А 3Г 4Б 

Запитання 27

З’ясуйте, який вид підрядної частини відповідає кожному фрагменту складного речення.

1 Запам’ятай мить, що ....           А обставинна наслідку

2 Встиг на потяг, хоч і....             Б обставинна допусту

3 Загриміло, так що ....                 В обставинна часу

4 Чи знаєш ти, що ....                    Г з’ясувальна

                                                              Д означальна

варіанти відповідей

1Д 2Б 3А 4Г 

1Б 2Д 3А 4Г 

1Д 2А 3Б 4Г 

1Д 2Б 3Г 4А 

1Д 2Б 3А 4В 

Запитання 28

З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра в дужках позначає наступне слово).

Баба Палажка, (1) вернувшись у Семигори, боялася (2) зайти сказати Кайдашам про Мелашку, пішла (3) собі (4) додому та й сіла.

1            А неозначена форма дієслова

2            Б дієприкметник

3            В дієприслівник

4            Г прислівник

Д частка

варіанти відповідей

1В 2А 3Д 4Г 

1А 2В 3Д 4Г 

1В 2Д 3А 4Г 

1В 2А 3Г 4Д 

1В 2А 3Д 4Б 

Запитання 29

ФУНКЦІОНАЛЬНА НЕГРАМОТНІСТЬ

(1-7) Про функціональну неграмотність почали замислюватися на Заході десь у 80-х роках минуло­го століття. Проблема полягала в тому, що, незважаючи на загальну грамотність, люди не розумнішали, а дедалі гірше виконували професійні обов’язки. Декілька досліджень засвідчили, що, хоча люди фор­мально вміють читати й писати, вони не розуміють сенсу прочитаної книжки або інструкцію, не можуть написати логічно зв’язний текст. Люди, які страждають на функціональну неграмотність, знають слова, але не вміють декодувати мову, знаходити в ній художній сенс чи технічну користь. Той^ читачі й гля­дачі з них ніякі — вони надають перевагу грубій та прямолінійній поп-культурі.

(8) Які ознаки функціональної неграмотності?

 (9-14) Функціонально неграмотні люди часто намагаються відмовитися від будь-яких інтелектуа­льних завдань, посилаючись то на нежить, то на зайнятість, то на втому. Вони чесно зізнаються, що не люблять читати; просять інших людей пояснити їм зміст тексту або алгоритм задачі. Функціонально неграмотні люди під час читання часто артикулюють губами або навіть озвучують прочитане. Вони відчувають труднощі у виконанні будь-яких інструкцій: від вправ з шейпінгу до ремонту ядерного реактора. Дуже помітна різниця між сприйняттям на слух і сприйняттям через читання.

(15-30) Деградація насамперед торкнулася всіх сфер діяльності, так чи інакше пов’язаних зі сло­вом. Нині будь-яку інформацію треба подавати на ложечці, як пережоване желе без твердих грудочок. До речі, цікаві поради науковців щодо того, як писати доступні тексти для функціонально неграмот­них людей. Я з вами поділюся ними.

1) Потрібно використовувати слова з повсякденного словника, бажано не більше 3-4 складів.

2) Не можна вживати прислівники «скоро», «рідко», «часто», оскільки таким людям важливо знати, як скоро й наскільки рідко.

3) Абревіатури треба давати повністю («і т. д.» змінювати на нормальне «і так далі»), N6 на полях

узагалі не писати.

4) Розбивати інформацію на логічні блоки. Побільше абзаців, ніякого суцільного тексту.

5) Речення не повинні перевищувати 20 слів. Заголовки теж мають бути короткі й зрозумілі.

6) Ви хотіли урізноманітнити свій текст синонімами? Не треба! Таких читачів поява нових слів тільки заплутує. І те, що ви на початку тексту назвали «машинами», не може раптом стати «автомобі­лями».

7) Текст треба розбавляти щедрими пробілами, зображеннями, виносками — усе заради того, щоб читача не відлякала похмура стіна суцільного тексту.

(31-34) Які причини функціональної неграмотності? Учені щодо цього мають різні думки, але особисто я впевнена, що це пов’язано зі збільшенням інформаційних потоків, що хлинули на людину. Феномен функціональної неграмотності почав формуватися приблизно в 60-70-і, у момент, коли телебачення стало кольоровим і масово поширеним.

(35-38) Я запитувала знайомих педагогів і педіатрів, вони одноголосно стверджують, що діти, наро­джені після 2000 року, переважно мають синдром порушення активності й уваги, не можуть ні вчитися, ні концентруватися, ні читати. Одночасно з цим спостерігається зростання соціальної дезадаптації. Дітям набагато зручніше та звичніше листуватись одне з одним у мережі, ніж спілкуватися наживо.

(39-41) Я звинувачую саме телебачення, а потім і комп’ютеризацію. Телебачення стало першим джерелом інформації, що не вимагає ніяких зусиль для сприйняття та аналізу. Зображення замінює дикторський текст,, екшн, часта зміна кадрів і декорацій не дають відірватися, занудьгувати.

(42-48) Чому Стів Джобс і Білл Гейтс відбирали електронні гаджети у своїх дітей? Кріс Андерсон, який поставив пароль на домашні девайси так, що на них не можна було працювати біль­ше декількох годин на день, розповідав: «Мої діти звинувачують мене й дружину в тому, що ми надто переймаємося технологіями. Вони кажуть, що жодний з їхніх друзів не має подібних обме­жень у своїй родині. Це тому, що я бачу небезпеку надмірного захоплення Інтернетом, як ніхто інший. Я бачив, з якими проблемами зіткнувся сам, і не хочу, щоб ці ж проблеми мали мої діти».

НЕПРАВИЛЬНИМ Є твердження, що функціонально неграмотні люди


варіанти відповідей

читають, не розуміюючи сенсу прочитаного  

під час читання артикулюють губами

не мають навичок читання й письма     

зізнаються, що не люблять читати

Запитання 30

ФУНКЦІОНАЛЬНА НЕГРАМОТНІСТЬ

(1-7) Про функціональну неграмотність почали замислюватися на Заході десь у 80-х роках минуло­го століття. Проблема полягала в тому, що, незважаючи на загальну грамотність, люди не розумнішали, а дедалі гірше виконували професійні обов’язки. Декілька досліджень засвідчили, що, хоча люди фор­мально вміють читати й писати, вони не розуміють сенсу прочитаної книжки або інструкцію, не можуть написати логічно зв’язний текст. Люди, які страждають на функціональну неграмотність, знають слова, але не вміють декодувати мову, знаходити в ній художній сенс чи технічну користь. Той^ читачі й гля­дачі з них ніякі — вони надають перевагу грубій та прямолінійній поп-культурі.

(8) Які ознаки функціональної неграмотності?

 (9-14) Функціонально неграмотні люди часто намагаються відмовитися від будь-яких інтелектуа­льних завдань, посилаючись то на нежить, то на зайнятість, то на втому. Вони чесно зізнаються, що не люблять читати; просять інших людей пояснити їм зміст тексту або алгоритм задачі. Функціонально неграмотні люди під час читання часто артикулюють губами або навіть озвучують прочитане. Вони відчувають труднощі у виконанні будь-яких інструкцій: від вправ з шейпінгу до ремонту ядерного реактора. Дуже помітна різниця між сприйняттям на слух і сприйняттям через читання.

(15-30) Деградація насамперед торкнулася всіх сфер діяльності, так чи інакше пов’язаних зі сло­вом. Нині будь-яку інформацію треба подавати на ложечці, як пережоване желе без твердих грудочок. До речі, цікаві поради науковців щодо того, як писати доступні тексти для функціонально неграмот­них людей. Я з вами поділюся ними.

1) Потрібно використовувати слова з повсякденного словника, бажано не більше 3-4 складів.

2) Не можна вживати прислівники «скоро», «рідко», «часто», оскільки таким людям важливо знати, як скоро й наскільки рідко.

3) Абревіатури треба давати повністю («і т. д.» змінювати на нормальне «і так далі»), N6 на полях

узагалі не писати.

4) Розбивати інформацію на логічні блоки. Побільше абзаців, ніякого суцільного тексту.

5) Речення не повинні перевищувати 20 слів. Заголовки теж мають бути короткі й зрозумілі.

6) Ви хотіли урізноманітнити свій текст синонімами? Не треба! Таких читачів поява нових слів тільки заплутує. І те, що ви на початку тексту назвали «машинами», не може раптом стати «автомобі­лями».

7) Текст треба розбавляти щедрими пробілами, зображеннями, виносками — усе заради того, щоб читача не відлякала похмура стіна суцільного тексту.

(31-34) Які причини функціональної неграмотності? Учені щодо цього мають різні думки, але особисто я впевнена, що це пов’язано зі збільшенням інформаційних потоків, що хлинули на людину. Феномен функціональної неграмотності почав формуватися приблизно в 60-70-і, у момент, коли телебачення стало кольоровим і масово поширеним.

(35-38) Я запитувала знайомих педагогів і педіатрів, вони одноголосно стверджують, що діти, наро­джені після 2000 року, переважно мають синдром порушення активності й уваги, не можуть ні вчитися, ні концентруватися, ні читати. Одночасно з цим спостерігається зростання соціальної дезадаптації. Дітям набагато зручніше та звичніше листуватись одне з одним у мережі, ніж спілкуватися наживо.

(39-41) Я звинувачую саме телебачення, а потім і комп’ютеризацію. Телебачення стало першим джерелом інформації, що не вимагає ніяких зусиль для сприйняття та аналізу. Зображення замінює дикторський текст,, екшн, часта зміна кадрів і декорацій не дають відірватися, занудьгувати.

(42-48) Чому Стів Джобс і Білл Гейтс відбирали електронні гаджети у своїх дітей? Кріс Андерсон, який поставив пароль на домашні девайси так, що на них не можна було працювати біль­ше декількох годин на день, розповідав: «Мої діти звинувачують мене й дружину в тому, що ми надто переймаємося технологіями. Вони кажуть, що жодний з їхніх друзів не має подібних обме­жень у своїй родині. Це тому, що я бачу небезпеку надмірного захоплення Інтернетом, як ніхто інший. Я бачив, з якими проблемами зіткнувся сам, і не хочу, щоб ці ж проблеми мали мої діти».

Основною причиною функціональної неграмотності, на думку автора статті, є

варіанти відповідей

неякісна шкільна освіта 

недбальство й байдужість батьків

низький економічний рівень країни   

розвиток інформаційного суспільства

Запитання 31

ФУНКЦІОНАЛЬНА НЕГРАМОТНІСТЬ

(1-7) Про функціональну неграмотність почали замислюватися на Заході десь у 80-х роках минуло­го століття. Проблема полягала в тому, що, незважаючи на загальну грамотність, люди не розумнішали, а дедалі гірше виконували професійні обов’язки. Декілька досліджень засвідчили, що, хоча люди фор­мально вміють читати й писати, вони не розуміють сенсу прочитаної книжки або інструкцію, не можуть написати логічно зв’язний текст. Люди, які страждають на функціональну неграмотність, знають слова, але не вміють декодувати мову, знаходити в ній художній сенс чи технічну користь. Той^ читачі й гля­дачі з них ніякі — вони надають перевагу грубій та прямолінійній поп-культурі.

(8) Які ознаки функціональної неграмотності?

 (9-14) Функціонально неграмотні люди часто намагаються відмовитися від будь-яких інтелектуа­льних завдань, посилаючись то на нежить, то на зайнятість, то на втому. Вони чесно зізнаються, що не люблять читати; просять інших людей пояснити їм зміст тексту або алгоритм задачі. Функціонально неграмотні люди під час читання часто артикулюють губами або навіть озвучують прочитане. Вони відчувають труднощі у виконанні будь-яких інструкцій: від вправ з шейпінгу до ремонту ядерного реактора. Дуже помітна різниця між сприйняттям на слух і сприйняттям через читання.

(15-30) Деградація насамперед торкнулася всіх сфер діяльності, так чи інакше пов’язаних зі сло­вом. Нині будь-яку інформацію треба подавати на ложечці, як пережоване желе без твердих грудочок. До речі, цікаві поради науковців щодо того, як писати доступні тексти для функціонально неграмот­них людей. Я з вами поділюся ними.

1) Потрібно використовувати слова з повсякденного словника, бажано не більше 3-4 складів.

2) Не можна вживати прислівники «скоро», «рідко», «часто», оскільки таким людям важливо знати, як скоро й наскільки рідко.

3) Абревіатури треба давати повністю («і т. д.» змінювати на нормальне «і так далі»), N6 на полях

узагалі не писати.

4) Розбивати інформацію на логічні блоки. Побільше абзаців, ніякого суцільного тексту.

5) Речення не повинні перевищувати 20 слів. Заголовки теж мають бути короткі й зрозумілі.

6) Ви хотіли урізноманітнити свій текст синонімами? Не треба! Таких читачів поява нових слів тільки заплутує. І те, що ви на початку тексту назвали «машинами», не може раптом стати «автомобі­лями».

7) Текст треба розбавляти щедрими пробілами, зображеннями, виносками — усе заради того, щоб читача не відлякала похмура стіна суцільного тексту.

(31-34) Які причини функціональної неграмотності? Учені щодо цього мають різні думки, але особисто я впевнена, що це пов’язано зі збільшенням інформаційних потоків, що хлинули на людину. Феномен функціональної неграмотності почав формуватися приблизно в 60-70-і, у момент, коли телебачення стало кольоровим і масово поширеним.

(35-38) Я запитувала знайомих педагогів і педіатрів, вони одноголосно стверджують, що діти, наро­джені після 2000 року, переважно мають синдром порушення активності й уваги, не можуть ні вчитися, ні концентруватися, ні читати. Одночасно з цим спостерігається зростання соціальної дезадаптації. Дітям набагато зручніше та звичніше листуватись одне з одним у мережі, ніж спілкуватися наживо.

(39-41) Я звинувачую саме телебачення, а потім і комп’ютеризацію. Телебачення стало першим джерелом інформації, що не вимагає ніяких зусиль для сприйняття та аналізу. Зображення замінює дикторський текст,, екшн, часта зміна кадрів і декорацій не дають відірватися, занудьгувати.

(42-48) Чому Стів Джобс і Білл Гейтс відбирали електронні гаджети у своїх дітей? Кріс Андерсон, який поставив пароль на домашні девайси так, що на них не можна було працювати біль­ше декількох годин на день, розповідав: «Мої діти звинувачують мене й дружину в тому, що ми надто переймаємося технологіями. Вони кажуть, що жодний з їхніх друзів не має подібних обме­жень у своїй родині. Це тому, що я бачу небезпеку надмірного захоплення Інтернетом, як ніхто інший. Я бачив, з якими проблемами зіткнувся сам, і не хочу, щоб ці ж проблеми мали мої діти».

Говорячи про те, що функціонально неграмотним людям інформацію треба подавати на ложеч­ці, як пережоване желе без твердих грудочок (рядок 16), і наводячи поради, як писати для них тексти (рядки 19-30), автор намагається

варіанти відповідей

розкрити рецепт подолання функціональної неграмотності

пояснити, як якісно донести інформацію до функціонально неграмотних людей

розкрити секрети процвітання затребуваних сучасних інтернет-ресурсів

засудити бажання догодити людям, які не хочуть працювати над своїм розвитком

Запитання 32

ФУНКЦІОНАЛЬНА НЕГРАМОТНІСТЬ

(1-7) Про функціональну неграмотність почали замислюватися на Заході десь у 80-х роках минуло­го століття. Проблема полягала в тому, що, незважаючи на загальну грамотність, люди не розумнішали, а дедалі гірше виконували професійні обов’язки. Декілька досліджень засвідчили, що, хоча люди фор­мально вміють читати й писати, вони не розуміють сенсу прочитаної книжки або інструкцію, не можуть написати логічно зв’язний текст. Люди, які страждають на функціональну неграмотність, знають слова, але не вміють декодувати мову, знаходити в ній художній сенс чи технічну користь. Той^ читачі й гля­дачі з них ніякі — вони надають перевагу грубій та прямолінійній поп-культурі.

(8) Які ознаки функціональної неграмотності?

 (9-14) Функціонально неграмотні люди часто намагаються відмовитися від будь-яких інтелектуа­льних завдань, посилаючись то на нежить, то на зайнятість, то на втому. Вони чесно зізнаються, що не люблять читати; просять інших людей пояснити їм зміст тексту або алгоритм задачі. Функціонально неграмотні люди під час читання часто артикулюють губами або навіть озвучують прочитане. Вони відчувають труднощі у виконанні будь-яких інструкцій: від вправ з шейпінгу до ремонту ядерного реактора. Дуже помітна різниця між сприйняттям на слух і сприйняттям через читання.

(15-30) Деградація насамперед торкнулася всіх сфер діяльності, так чи інакше пов’язаних зі сло­вом. Нині будь-яку інформацію треба подавати на ложечці, як пережоване желе без твердих грудочок. До речі, цікаві поради науковців щодо того, як писати доступні тексти для функціонально неграмот­них людей. Я з вами поділюся ними.

1) Потрібно використовувати слова з повсякденного словника, бажано не більше 3-4 складів.

2) Не можна вживати прислівники «скоро», «рідко», «часто», оскільки таким людям важливо знати, як скоро й наскільки рідко.

3) Абревіатури треба давати повністю («і т. д.» змінювати на нормальне «і так далі»), N6 на полях

узагалі не писати.

4) Розбивати інформацію на логічні блоки. Побільше абзаців, ніякого суцільного тексту.

5) Речення не повинні перевищувати 20 слів. Заголовки теж мають бути короткі й зрозумілі.

6) Ви хотіли урізноманітнити свій текст синонімами? Не треба! Таких читачів поява нових слів тільки заплутує. І те, що ви на початку тексту назвали «машинами», не може раптом стати «автомобі­лями».

7) Текст треба розбавляти щедрими пробілами, зображеннями, виносками — усе заради того, щоб читача не відлякала похмура стіна суцільного тексту.

(31-34) Які причини функціональної неграмотності? Учені щодо цього мають різні думки, але особисто я впевнена, що це пов’язано зі збільшенням інформаційних потоків, що хлинули на людину. Феномен функціональної неграмотності почав формуватися приблизно в 60-70-і, у момент, коли телебачення стало кольоровим і масово поширеним.

(35-38) Я запитувала знайомих педагогів і педіатрів, вони одноголосно стверджують, що діти, наро­джені після 2000 року, переважно мають синдром порушення активності й уваги, не можуть ні вчитися, ні концентруватися, ні читати. Одночасно з цим спостерігається зростання соціальної дезадаптації. Дітям набагато зручніше та звичніше листуватись одне з одним у мережі, ніж спілкуватися наживо.

(39-41) Я звинувачую саме телебачення, а потім і комп’ютеризацію. Телебачення стало першим джерелом інформації, що не вимагає ніяких зусиль для сприйняття та аналізу. Зображення замінює дикторський текст,, екшн, часта зміна кадрів і декорацій не дають відірватися, занудьгувати.

(42-48) Чому Стів Джобс і Білл Гейтс відбирали електронні гаджети у своїх дітей? Кріс Андерсон, який поставив пароль на домашні девайси так, що на них не можна було працювати біль­ше декількох годин на день, розповідав: «Мої діти звинувачують мене й дружину в тому, що ми надто переймаємося технологіями. Вони кажуть, що жодний з їхніх друзів не має подібних обме­жень у своїй родині. Це тому, що я бачу небезпеку надмірного захоплення Інтернетом, як ніхто інший. Я бачив, з якими проблемами зіткнувся сам, і не хочу, щоб ці ж проблеми мали мої діти».

Стів Джобс і Білл Гейтс (рядки 42-48) відбирали електронні гаджети у своїх дітей, щоб вони

варіанти відповідей

зберегли своє здоров’я

не повторювали батьківських помилок

не перевтомлювалися й не псували собі зір

більше часу проводили з друзями в реальному житті

Запитання 33

ФУНКЦІОНАЛЬНА НЕГРАМОТНІСТЬ

(1-7) Про функціональну неграмотність почали замислюватися на Заході десь у 80-х роках минуло­го століття. Проблема полягала в тому, що, незважаючи на загальну грамотність, люди не розумнішали, а дедалі гірше виконували професійні обов’язки. Декілька досліджень засвідчили, що, хоча люди фор­мально вміють читати й писати, вони не розуміють сенсу прочитаної книжки або інструкцію, не можуть написати логічно зв’язний текст. Люди, які страждають на функціональну неграмотність, знають слова, але не вміють декодувати мову, знаходити в ній художній сенс чи технічну користь. Той^ читачі й гля­дачі з них ніякі — вони надають перевагу грубій та прямолінійній поп-культурі.

(8) Які ознаки функціональної неграмотності?

 (9-14) Функціонально неграмотні люди часто намагаються відмовитися від будь-яких інтелектуа­льних завдань, посилаючись то на нежить, то на зайнятість, то на втому. Вони чесно зізнаються, що не люблять читати; просять інших людей пояснити їм зміст тексту або алгоритм задачі. Функціонально неграмотні люди під час читання часто артикулюють губами або навіть озвучують прочитане. Вони відчувають труднощі у виконанні будь-яких інструкцій: від вправ з шейпінгу до ремонту ядерного реактора. Дуже помітна різниця між сприйняттям на слух і сприйняттям через читання.

(15-30) Деградація насамперед торкнулася всіх сфер діяльності, так чи інакше пов’язаних зі сло­вом. Нині будь-яку інформацію треба подавати на ложечці, як пережоване желе без твердих грудочок. До речі, цікаві поради науковців щодо того, як писати доступні тексти для функціонально неграмот­них людей. Я з вами поділюся ними.

1) Потрібно використовувати слова з повсякденного словника, бажано не більше 3-4 складів.

2) Не можна вживати прислівники «скоро», «рідко», «часто», оскільки таким людям важливо знати, як скоро й наскільки рідко.

3) Абревіатури треба давати повністю («і т. д.» змінювати на нормальне «і так далі»), N6 на полях

узагалі не писати.

4) Розбивати інформацію на логічні блоки. Побільше абзаців, ніякого суцільного тексту.

5) Речення не повинні перевищувати 20 слів. Заголовки теж мають бути короткі й зрозумілі.

6) Ви хотіли урізноманітнити свій текст синонімами? Не треба! Таких читачів поява нових слів тільки заплутує. І те, що ви на початку тексту назвали «машинами», не може раптом стати «автомобі­лями».

7) Текст треба розбавляти щедрими пробілами, зображеннями, виносками — усе заради того, щоб читача не відлякала похмура стіна суцільного тексту.

(31-34) Які причини функціональної неграмотності? Учені щодо цього мають різні думки, але особисто я впевнена, що це пов’язано зі збільшенням інформаційних потоків, що хлинули на людину. Феномен функціональної неграмотності почав формуватися приблизно в 60-70-і, у момент, коли телебачення стало кольоровим і масово поширеним.

(35-38) Я запитувала знайомих педагогів і педіатрів, вони одноголосно стверджують, що діти, наро­джені після 2000 року, переважно мають синдром порушення активності й уваги, не можуть ні вчитися, ні концентруватися, ні читати. Одночасно з цим спостерігається зростання соціальної дезадаптації. Дітям набагато зручніше та звичніше листуватись одне з одним у мережі, ніж спілкуватися наживо.

(39-41) Я звинувачую саме телебачення, а потім і комп’ютеризацію. Телебачення стало першим джерелом інформації, що не вимагає ніяких зусиль для сприйняття та аналізу. Зображення замінює дикторський текст,, екшн, часта зміна кадрів і декорацій не дають відірватися, занудьгувати.

(42-48) Чому Стів Джобс і Білл Гейтс відбирали електронні гаджети у своїх дітей? Кріс Андерсон, який поставив пароль на домашні девайси так, що на них не можна було працювати біль­ше декількох годин на день, розповідав: «Мої діти звинувачують мене й дружину в тому, що ми надто переймаємося технологіями. Вони кажуть, що жодний з їхніх друзів не має подібних обме­жень у своїй родині. Це тому, що я бачу небезпеку надмірного захоплення Інтернетом, як ніхто інший. Я бачив, з якими проблемами зіткнувся сам, і не хочу, щоб ці ж проблеми мали мої діти».

Стиль тексту —

варіанти відповідей

художній

науковий

розмовний

публіцистичний

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест