ЗНО 2021. МОВА 28 варіант

Додано: 2 червня 2020
Предмет: Українська мова, 11 клас
Тест виконано: 167 разів
33 запитання
Запитання 1

Відповідає орфоепічним нормам звуковий запис слів у рядку

варіанти відповідей

[розчиени'ти], [контра'сний], [с:и'пати]  

[сц′іли'ти], [найі'зниек], [бра'цтво]

[о'дже], [триево'жиец′:а], [беиж:а'л′існий]   

[моугу'т′н′ій], [коро'чший], [розчи'стиети]

Запитання 2

Наголошений останній склад у всіх словах рядка

варіанти відповідей

джерело, сімдесят, навчання, каталог

кропива, хто-небудь, старий, завдання

хутро, смужки, діалог, колесо 

житло, новий, на грядках, черговий

Запитання 3

Не потребує редагування речення

варіанти відповідей

Мова являється неоціненним скарбом народа.    

Мова існує в усній і письмовій формах.

Мова наша живе, не дивлячись на заборони.  

Треба чітко висловлювати думки.

Запитання 4

Активним є дієприкметник

варіанти відповідей

вишиту

вицвілий

складеної

саджений

Запитання 5

Якісний прикметник у словосполученні

варіанти відповідей

мамину сорочку

Маріїної доньки

татовими руками

лисій голові

Запитання 6

Безособовим є дієслово

варіанти відповідей

розуміють

хочеться

згадувати

йде

Запитання 7

(1) Люди не розуміють, що Даруся рятує себе, як може. (2) Коли водою, коли землею, коли травами. (3) По/над усе їй хочеться жити на цьому світі, такому веселому, такому кольоровому і запашному. (4) Коли вона здорова — надолужує той час, як звивається від болю. (5) Вона не хоче згадувати про нього, бо така вже зболена, що не знає, як іще ходить своїми ногами. (6) Але Даруся ні на/що не нарікає. (7) Зодягає мамину вишиту сорочку, бере вицвілий клубочок кольорових вовняних ниток, кілька шматків складеної у/четверо позлітки, стрічки із весільного вінка Маріїної доньки Анни, та йде у свій золотий садочок, саджений іще татовими руками, між грушки та яблуньки. (8) Яблуні вже не можуть добре родити. (9) Старі. (10) Але ще десь світиться плід по/між ріденьким золотом листу. (11) А груша геть россохлася. (12) Уже й листу на ній стільки, скільки на лисій Пітриковій голові волосся. (За М. Матіос)

Окремо в цьому тексті пишеться

варіанти відповідей

по/над

на/що

у/четверо

по/між

Запитання 8

(1) Люди не розуміють, що Даруся рятує себе, як може. (2) Коли водою, коли землею, коли травами. (3) По/над усе їй хочеться жити на цьому світі, такому веселому, такому кольоровому і запашному. (4) Коли вона здорова — надолужує той час, як звивається від болю. (5) Вона не хоче згадувати про нього, бо така вже зболена, що не знає, як іще ходить своїми ногами. (6) Але Даруся ні на/що не нарікає. (7) Зодягає мамину вишиту сорочку, бере вицвілий клубочок кольорових вовняних ниток, кілька шматків складеної у/четверо позлітки, стрічки із весільного вінка Маріїної доньки Анни, та йде у свій золотий садочок, саджений іще татовими руками, між грушки та яблуньки. (8) Яблуні вже не можуть добре родити. (9) Старі. (10) Але ще десь світиться плід по/між ріденьким золотом листу. (11) А груша геть россохлася. (12) Уже й листу на ній стільки, скільки на лисій Пітриковій голові волосся. (За М. Матіос)

Орфографічна помилка допущена в слові

варіанти відповідей

веселому

звивається

россохлася

волосся

Запитання 9

(1) Люди не розуміють, що Даруся рятує себе, як може. (2) Коли водою, коли землею, коли травами. (3) По/над усе їй хочеться жити на цьому світі, такому веселому, такому кольоровому і запашному. (4) Коли вона здорова — надолужує той час, як звивається від болю. (5) Вона не хоче згадувати про нього, бо така вже зболена, що не знає, як іще ходить своїми ногами. (6) Але Даруся ні на/що не нарікає. (7) Зодягає мамину вишиту сорочку, бере вицвілий клубочок кольорових вовняних ниток, кілька шматків складеної у/четверо позлітки, стрічки із весільного вінка Маріїної доньки Анни, та йде у свій золотий садочок, саджений іще татовими руками, між грушки та яблуньки. (8) Яблуні вже не можуть добре родити. (9) Старі. (10) Але ще десь світиться плід по/між ріденьким золотом листу. (11) А груша геть россохлася. (12) Уже й листу на ній стільки, скільки на лисій Пітриковій голові волосся. (За М. Матіос)

Повним є речення

варіанти відповідей

2

3

7

9

Запитання 10

(1) Люди не розуміють, що Даруся рятує себе, як може. (2) Коли водою, коли землею, коли травами. (3) По/над усе їй хочеться жити на цьому світі, такому веселому, такому кольоровому і запашному. (4) Коли вона здорова — надолужує той час, як звивається від болю. (5) Вона не хоче згадувати про нього, бо така вже зболена, що не знає, як іще ходить своїми ногами. (6) Але Даруся ні на/що не нарікає. (7) Зодягає мамину вишиту сорочку, бере вицвілий клубочок кольорових вовняних ниток, кілька шматків складеної у/четверо позлітки, стрічки із весільного вінка Маріїної доньки Анни, та йде у свій золотий садочок, саджений іще татовими руками, між грушки та яблуньки. (8) Яблуні вже не можуть добре родити. (9) Старі. (10) Але ще десь світиться плід по/між ріденьким золотом листу. (11) А груша геть россохлася. (12) Уже й листу на ній стільки, скільки на лисій Пітриковій голові волосся. (За М. Матіос)

Уточнювальна прикладка є в реченні 

варіанти відповідей

1

3

7

12

Запитання 11

Пишеться одна й та ж буква в усіх словах рядка

варіанти відповідей

експер..мент, бр..ніти, м..сливець, інж..нер 

тр..вожний, м..нулий, мед..цина, мер..діан

м..стецтво, тр..валий, велос..пед, м..лодійний  

теор..тичний, тр..мати, м..тушитися, м..телик

д..ван, с..кунда, р..тельний, реж..сер

Запитання 12

Усі власні назви записані правильно в рядку

варіанти відповідей

Одеський Державний Університет, Лівобережна Україна, епоха Відродження

конституція України, ректор університету, Харківський театр опери та балету ім. М. В. Лисенка

Організація Об’єднаних Націй, автомобіль «Таврія», Планети сонячної системи

Софійський Собор, Гетьман Богдан Хмельницький, Ярослав Мудрий

Запорізький автомобільний завод, київські вулиці, культура Сходу

Запитання 13

Правильно записані всі форми кличного відмінка в рядку

варіанти відповідей

Вікторе Петровичу, Ольго Олександрівно, Павло Івановичу

Світлано Сергіївно, Інно Павлівно, Василе Борисовичу

Ганно Миколаївно, Дмитре Володимировичу, Петре Михайловичу

Ярославе Євгеновичу, Софію Олексіївно, Миколо Андрійовичу

Віталіє Богдановичу, Ніно Романівно, Галино Савівно

Запитання 14

Прикметник виконує синтаксичну роль означення в реченні

варіанти відповідей

Над нами безхмарне небо.    

Сьогодні вітер сильний, поривчастий.

Привітання від сина найдорожче й найприємніше.   

Кошеня було зовсім маленьке.

Результати дослідів можуть бути несподіваними.

Запитання 15

На місці пропуску пишеться нн у кожному слові рядка

варіанти відповідей

незрівня..ий, свяще..ий, букве..ий   

притама..ий, широче..ий, бездога..ий

твари..ий, страше..ий, дерев’я..ий    

щоде..ий, невблага..ий, змії..ий   

стара..ий, росли..ий, шале..ий

Запитання 16

Усі словосполучення з числівником побудовані правильно в рядку

варіанти відповідей

троє саней, семеро козенят, двоє сестер

четверо хлопців, двоє дверей, шестеро кошенят

п’ятеро синів, троє медсестер, четверо ягнят 

десятеро курчат, двоє братів, троє учениць

двоє окулярів, четверо цуценят, троє жінок

Запитання 17

Кожне із складних слів пишеться разом у рядку

варіанти відповідей

(дво)тисячний, (три)мільйонний, (чотириста)десятий  

(півтора)метровий, (триста)перший, (тридцяти)тисячний

(сто)кілометровий, (семи)сотий, (двісті)восьмий 

(шести)мільярдний, (двадцяти)кілограмовий, (вісімсот)десятий

(сімдесяти)сантиметровий, (дванадцяти)тонний, (сорока)тисячний

Запитання 18

В усіх випадках на місці пропуску слід писати и в рядку

варіанти відповідей

дві десятих грам.., два принтер.., півтора контейнер..

два пакет.., три кілометр.., півтора центнер..

три з половиною гектар.., чотири портрет.., два словник..   

два глобус.., три предмет.., дві десятих відсотк..

три човн.., чотири атлас.., дві цілих і шість десятих сантиметр..

Запитання 19

Закінчення -имо мають усі дієслова рядка

варіанти відповідей

усвідом.., вируш.., закінч..  

насміл..сь, засвіт.., прикин..сь

піджив.., захист.., обізв..сь  

виріш.., зворуш.., свисн..    

збільш.., перевір.., забуд..

Запитання 20

Правильно розставлені розділові знаки в реченні

варіанти відповідей

Незабаром він помітив у землі ямку, сховану в густій траві і в ній затишне гніздечко, вимощене з трав’яних стебел.

Сизуватий колос, затиснутий списами остюків перегойдує на тонких білих ниточках жовто-зелені палички квіту.

Укріплення складалось з кількох рядів, зсунутих і скріплених між собою, возів. 

Одним стрибком Добриня блискавично метнувся до Янки і, притиснувши дівчину до грудей, затулив її собою.

Янка провела поглядом по сірих колодах, і важко зітхнувши, опустивши плечі, пішла назад, до братів. 

Запитання 21

Не потребує редагування речення

варіанти відповідей

Обговорюючи екологічні проблеми, нас найбільше турбував стан води.

Мене збивало вітром з ніг, гойдаючи дерева.

Вислухавши пацієнта, лікар дає йому рекомендації.

Згадуючи дитинство, перед моїми очима постає батькова хата.

Виконуючи замовлення, нам хочеться задовольнити найвибагливіші смаки наших клієнтів.

Запитання 22

Складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним

варіанти відповідей

Хлопчаки відчували страх перед небезпеками, що таїлись у його темних проваллях.

Хіба ти не відчуваєш, що кожної миті наше життя може обірватися?

Течія підхоплювала і несла їх все навкіс, аж поки ноги черкнули по твердому дну.

Вода в річці стояла нерухомим сизим дзеркалом, наче течія спинилась, вода застигла.

На тому місці, де ще за одну хвилину я бачив море, тепер стояла гора сивого клоччя. 

Запитання 23

Правильно розставлені розділові знаки в реченні із збігом двох сполучників

варіанти відповідей

О я знаю, що, коли б ти була на тій раді, то й ти б стала за ними проти свого батька.

Не думай, що коли ти заступив собою Янку та зробив послугу, то все тобі тут дозволяється.

Груші стримували себе, щоб не зацвісти, бо, хоч горобці й порозпускали хвости, але не треба поспішати.

Школу Єлька кинула, бо, якщо досі була тільки помічницею матері, то відтепер мусила про все дбати сама.

Я знав, що хоч і не доведеться більше побувати мені в цьому лісі, згадка про нього заспокоюватиме мене. 

Запитання 24

Установіть відповідність між фразеологічними синонімами

1 давати одкоша                                          А носити камінь за пазухою

2 за холодну воду не братися                  Б давати відсіч

3 зітерти на порох                                        В зуб за зуб

4 мати зуб                                                        Г не залишити каменя на камені

Д й пальцем не поворухнути

варіанти відповідей

1Б 2Д 3Г 4А

1Д 2Б 3Г 4А

1Б 2Г 3Д 4А

1Б 2Д 3А 4Г

1Б 2Д 3Г 4В

Запитання 25

Установіть відповідність між українським та іншомовним словами-синонімами

Іншомовні слова             Українські слова

1 оригінальний             А самобутній

2 фіктивний                    Б сімейний

3 унікальний                  В несправжній

4 фамільярний              Г панібратський

Д рідкісний

варіанти відповідей

1А 2В 3Д 4Г

1В 2А 3Д 4Г

1А 2Д 3В 4Г

1А 2В 3Г 4Д

1А 2В 3Д 4Б

Запитання 26

Установіть відповідність між похідним словом та способом словотвору

Спосіб словотвору                                        Приклади

1 префіксальний                                          А безстрашний

2 суфіксальний                                             Б розповідь

3 префіксально-суфіксальний               В криголам

4 безафіксний                                                Г лісостеповий

Д небалакучий

варіанти відповідей

1Д 2Г 3А 4Б

1Г 2Д 3А 4Б

1Д 2А 3Г 4Б

1Д 2Г 3Б 4А

1Д 2Г 3А 4В

Запитання 27

Установіть відповідність між реченням та його характеристикою

Характеристика речення          

1 означено-особове                      

2 неозначено-особове                 

3 узагальнено-особове                

4 безособове                                    

Приклади

А Обступи мене, ліс.

Б Тоді Леськові заломили руки і до дверей із вряду повели.

В Не всякому слову вір.

Г Митцю не треба нагород.

Д Туман… Шлагбаум… Тиша… Переїзд. 

варіанти відповідей

1А 2Б 3В 4Г 

1В 2Б 3Г 4Д 

1Б 2Г 3В 4Д 

1Б 2В 3Д 4Г 

1Б 2В 3Г 4А 

Запитання 28

Визначте, якою частиною мови є виділені у реченні слова (цифра позначає наступне слово). На (1) тому боці, (2) ген під обрієм, примостилося село, а (3) над ним посотались (4) угору дими з коминів. (Є. Гуцало)

1            А займенник   

2            Б прислівник  

3            В прийменник                 

4            Г сполучник    

Д частка

варіанти відповідей

1А 2Д 3В 4Б

1Д 2А 3В 4Б

1А 2В 3Д 4Б

1А 2Д 3Б 4В

1А 2Д 3В 4Г

Запитання 29

Прочитайте текст (цифри у дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання

«отак і живу між двома світами…»

(1–5) Рідкісна, блискуча життєва кар’єра: селянський син з України став на канадській землі мільйонером. Сягнув вершин успіху та благополуччя, здолавши чимало несприятливих для нього обставин. Адже судилося йому в двадцять сім років починати в чужому краю своє життя заново, як мовиться, з чистої сторінки. І не мав тоді Петро Яцик нічого, крім роботящих рук та світлої голови.

(6–7) Сьогодні, збагачений життєвим досвідом, він переглядає перейдений шлях, осмислює те, що допомогло йому стати тим, ким він є.

(8–13) Передумуючи його багате на складні перипетії життя, не раз допевнювався: він — людина, яка не губиться за несприятливих для нього ситуацій, а навпаки — змобілізовується, збирає всі свої інтелектуальні й моральні сили для рішучих дій. Слабший нітиться, деморалізується, що й може стати початком програшу, коли об’єктивно зберігається шанс виграти. Яцик же не припускає й думки про капітулянтство. Він бореться до кінця, прагне скористати кожен бодай і найменший — шанс. І, певно, саме тому здебільшого перемагає.

ПЕТРО ЯЦИК (з інтерв’ю авторові книги):

(14–17) Це була перша моя зустріч із реальним Заходом. На лекції з економіки в Німеччині професор нам сказав, що німці вирощують більше пшениці на їхніх пісках, аніж українці на своїх благословенних чорноземах. Ми, як полум’яні патріоти, гаряче обурилися, бо вважали, що годуємо пів-Європи. Але він аргументовано довів нам те, що сказав. Отак розвіявся той величний міф.

(18–24) Я довго думав над тим, згадувалося, як узимку, довгими вечорами, сходилися до котроїсь хати наші господарі і вели нескінченні розмови. Вони знали, яка війна була в Італії чи Греції, хтось згадував імена Платона чи Аристотеля… А потім довелося жити мені в Німеччині у господаря-бауера, рільника. Він не знав і половини того, що знали і про що говорили наші сільські любомудри. Але він знав, як одержати на піску більше пшениці, аніж одержували українці на плодючому чорноземі. І я дійшов переконання: треба опанувати одну справу, одну ділянку життя — і знати її досконало. Тоді станеш справді кимось помітним у ній.

(25–29) Вдивляючись у це життя, повсюдно бачиш у ньому раціонально виважену позицію Петра Яцика, його вміння прогнозувати розвиток подій. Він володів хистом осмислити явище і в масштабах глобальних, і в деталях, виявляючи найважливіші для справи компоненти, можуть визначити успіх реалізації ідеї, стратегічно важливої не тільки для самого підприємця, а й для буття багатьох інших людей.

(30–32) Один із таких компонентів — високий професіоналізм. Без постійного самовдосконалення безглузді будь-які претензії на здобуття успіху. То — неодмінна аксіома в підприємництві. Не прийнявши її за основу, нічого братися до справи.

ПЕТРО ЯЦИК:

(33–36) Сьогодні кожна ділянка життя ділиться на багато вужчих спеціальностей. Треба передбачати зміни, які тепер приходять так скоро. Тому необхідно постійно себе дошколювати і достосовуватися до змін і до нових потреб. Скажімо, за 25 років творчого життя треба принаймні чотири рази

основно перешколюватися.

(37–40) Бездоганна репутація — одна з важливих запорук успіху. Надто ж — для бізнесмена. Якщо йому вірять, то всі вважають його надійним партнером, усі хочуть мати з ним справу. Адже найголовніша гарантія — його ім’я. Як втратиш гроші, можеш набути їх знову, а як втратиш добре ім’я, то цього вже ніколи не виправиш. На своє ім’я треба працювати десятиліттями.

(41–42) Яцик радить чесні способи заробити гроші. Шулерства не визнає. Чесно заробив — спокійно спатимеш. Ніхто

на тебе не показуватиме пальцем: який пройдисвіт…

(43–45) У нього є один рецепт: якщо ви трудитеся чесно, розумно й наполегливо, час стає вашим спільником, він починає працювати на вас. Треба лиш бути справді терплячим і не намагатися підганяти події. Все має свою логіку і свій розвиток.

(46–48) Повсякчас Яцик наголошує на етиці. Нам, вихованим на концепції бізнесу як всуціль безжальної, антилюдяної експлуатації робітників, до цього ще треба звикати, необхідно багато дізнатися, аби ідеологічний туман у наших очах розвіявся.

ПЕТРО ЯЦИК:

(49–54) Поділ людей за чеснотами залежно від їхніх статків абсолютно безглуздий. Бідному часто важко лишатися і чесним, і справедливим, і щедрим, бо він — бідний і в цьому світі слабкий. В Америці поміж багатих є значно більше високоморальних людей, аніж поміж бідних. І вони допомагають бідним. Я даю кошти на клініки й шпиталі, старечі доми, на видання книжок, спорудження шкіл, церков. Вважаю за свій обов’язок віддячити Богові, що дав мені можливість бути сильнішим за слабших.

(55–58) Недавно я вичитав у газетах вражаючий факт. Космонавти брали для експерименту в політ проросле зерно пшениці. Випустили в плавання по кораблю зернинки, з яких уже повитикалися бадьорі паростки. Того, що сталося, ніхто не міг передбачити. Паростки збунтувалися. Позбавлені відчуття земного тяжіння й ґрунту, вони поповзли назад у зернини, а потім ізсередини розірвало їх.

(59–61) Цей факт мимоволі спроєктувався на біографії українських емігрантів. Декого з них опанував у чужому середовищі стан того зерна в невагомості. В одних вистачає волі, щоб здолати негативні фактори, в інших — ні.

(62–63) У Яцика — вистачило. Адаптація в новому середовищі минула загалом безболісно. Він стояв на землі: його внутрішня сила допомагала силі земного тяжіння.

(64) «Життя — це боротьба»,— любить повторювати Яцик.

(65–66) Він завжди готовий до неї. І в тій готовності — вже половина успіху. А другу становлять сила, воля і розум.

Перша зустріч Петра Яцика із Заходом спричинила

варіанти відповідей

пошук шляхів свого місця в житті

посилення почуття патріотизму

перегляд оцінок

прагнення до самоосвіти

Запитання 30

Прочитайте текст (цифри у дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання

«отак і живу між двома світами…»

(1–5) Рідкісна, блискуча життєва кар’єра: селянський син з України став на канадській землі мільйонером. Сягнув вершин успіху та благополуччя, здолавши чимало несприятливих для нього обставин. Адже судилося йому в двадцять сім років починати в чужому краю своє життя заново, як мовиться, з чистої сторінки. І не мав тоді Петро Яцик нічого, крім роботящих рук та світлої голови.

(6–7) Сьогодні, збагачений життєвим досвідом, він переглядає перейдений шлях, осмислює те, що допомогло йому стати тим, ким він є.

(8–13) Передумуючи його багате на складні перипетії життя, не раз допевнювався: він — людина, яка не губиться за несприятливих для нього ситуацій, а навпаки — змобілізовується, збирає всі свої інтелектуальні й моральні сили для рішучих дій. Слабший нітиться, деморалізується, що й може стати початком програшу, коли об’єктивно зберігається шанс виграти. Яцик же не припускає й думки про капітулянтство. Він бореться до кінця, прагне скористати кожен бодай і найменший — шанс. І, певно, саме тому здебільшого перемагає.

ПЕТРО ЯЦИК (з інтерв’ю авторові книги):

(14–17) Це була перша моя зустріч із реальним Заходом. На лекції з економіки в Німеччині професор нам сказав, що німці вирощують більше пшениці на їхніх пісках, аніж українці на своїх благословенних чорноземах. Ми, як полум’яні патріоти, гаряче обурилися, бо вважали, що годуємо пів-Європи. Але він аргументовано довів нам те, що сказав. Отак розвіявся той величний міф.

(18–24) Я довго думав над тим, згадувалося, як узимку, довгими вечорами, сходилися до котроїсь хати наші господарі і вели нескінченні розмови. Вони знали, яка війна була в Італії чи Греції, хтось згадував імена Платона чи Аристотеля… А потім довелося жити мені в Німеччині у господаря-бауера, рільника. Він не знав і половини того, що знали і про що говорили наші сільські любомудри. Але він знав, як одержати на піску більше пшениці, аніж одержували українці на плодючому чорноземі. І я дійшов переконання: треба опанувати одну справу, одну ділянку життя — і знати її досконало. Тоді станеш справді кимось помітним у ній.

(25–29) Вдивляючись у це життя, повсюдно бачиш у ньому раціонально виважену позицію Петра Яцика, його вміння прогнозувати розвиток подій. Він володів хистом осмислити явище і в масштабах глобальних, і в деталях, виявляючи найважливіші для справи компоненти, можуть визначити успіх реалізації ідеї, стратегічно важливої не тільки для самого підприємця, а й для буття багатьох інших людей.

(30–32) Один із таких компонентів — високий професіоналізм. Без постійного самовдосконалення безглузді будь-які претензії на здобуття успіху. То — неодмінна аксіома в підприємництві. Не прийнявши її за основу, нічого братися до справи.

ПЕТРО ЯЦИК:

(33–36) Сьогодні кожна ділянка життя ділиться на багато вужчих спеціальностей. Треба передбачати зміни, які тепер приходять так скоро. Тому необхідно постійно себе дошколювати і достосовуватися до змін і до нових потреб. Скажімо, за 25 років творчого життя треба принаймні чотири рази

основно перешколюватися.

(37–40) Бездоганна репутація — одна з важливих запорук успіху. Надто ж — для бізнесмена. Якщо йому вірять, то всі вважають його надійним партнером, усі хочуть мати з ним справу. Адже найголовніша гарантія — його ім’я. Як втратиш гроші, можеш набути їх знову, а як втратиш добре ім’я, то цього вже ніколи не виправиш. На своє ім’я треба працювати десятиліттями.

(41–42) Яцик радить чесні способи заробити гроші. Шулерства не визнає. Чесно заробив — спокійно спатимеш. Ніхто

на тебе не показуватиме пальцем: який пройдисвіт…

(43–45) У нього є один рецепт: якщо ви трудитеся чесно, розумно й наполегливо, час стає вашим спільником, він починає працювати на вас. Треба лиш бути справді терплячим і не намагатися підганяти події. Все має свою логіку і свій розвиток.

(46–48) Повсякчас Яцик наголошує на етиці. Нам, вихованим на концепції бізнесу як всуціль безжальної, антилюдяної експлуатації робітників, до цього ще треба звикати, необхідно багато дізнатися, аби ідеологічний туман у наших очах розвіявся.

ПЕТРО ЯЦИК:

(49–54) Поділ людей за чеснотами залежно від їхніх статків абсолютно безглуздий. Бідному часто важко лишатися і чесним, і справедливим, і щедрим, бо він — бідний і в цьому світі слабкий. В Америці поміж багатих є значно більше високоморальних людей, аніж поміж бідних. І вони допомагають бідним. Я даю кошти на клініки й шпиталі, старечі доми, на видання книжок, спорудження шкіл, церков. Вважаю за свій обов’язок віддячити Богові, що дав мені можливість бути сильнішим за слабших.

(55–58) Недавно я вичитав у газетах вражаючий факт. Космонавти брали для експерименту в політ проросле зерно пшениці. Випустили в плавання по кораблю зернинки, з яких уже повитикалися бадьорі паростки. Того, що сталося, ніхто не міг передбачити. Паростки збунтувалися. Позбавлені відчуття земного тяжіння й ґрунту, вони поповзли назад у зернини, а потім ізсередини розірвало їх.

(59–61) Цей факт мимоволі спроєктувався на біографії українських емігрантів. Декого з них опанував у чужому середовищі стан того зерна в невагомості. В одних вистачає волі, щоб здолати негативні фактори, в інших — ні.

(62–63) У Яцика — вистачило. Адаптація в новому середовищі минула загалом безболісно. Він стояв на землі: його внутрішня сила допомагала силі земного тяжіння.

(64) «Життя — це боротьба»,— любить повторювати Яцик.

(65–66) Він завжди готовий до неї. І в тій готовності — вже половина успіху. А другу становлять сила, воля і розум.

Автор уводить у текст фрагменти інтерв’ю передусім з метою

варіанти відповідей

подати мовну характеристику героя свого твору

уникнути однобічності та схематичності зображення

урізноманітнити виклад інформації

створити оригінальну композицію

Запитання 31

Прочитайте текст (цифри у дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання

«отак і живу між двома світами…»

(1–5) Рідкісна, блискуча життєва кар’єра: селянський син з України став на канадській землі мільйонером. Сягнув вершин успіху та благополуччя, здолавши чимало несприятливих для нього обставин. Адже судилося йому в двадцять сім років починати в чужому краю своє життя заново, як мовиться, з чистої сторінки. І не мав тоді Петро Яцик нічого, крім роботящих рук та світлої голови.

(6–7) Сьогодні, збагачений життєвим досвідом, він переглядає перейдений шлях, осмислює те, що допомогло йому стати тим, ким він є.

(8–13) Передумуючи його багате на складні перипетії життя, не раз допевнювався: він — людина, яка не губиться за несприятливих для нього ситуацій, а навпаки — змобілізовується, збирає всі свої інтелектуальні й моральні сили для рішучих дій. Слабший нітиться, деморалізується, що й може стати початком програшу, коли об’єктивно зберігається шанс виграти. Яцик же не припускає й думки про капітулянтство. Він бореться до кінця, прагне скористати кожен бодай і найменший — шанс. І, певно, саме тому здебільшого перемагає.

ПЕТРО ЯЦИК (з інтерв’ю авторові книги):

(14–17) Це була перша моя зустріч із реальним Заходом. На лекції з економіки в Німеччині професор нам сказав, що німці вирощують більше пшениці на їхніх пісках, аніж українці на своїх благословенних чорноземах. Ми, як полум’яні патріоти, гаряче обурилися, бо вважали, що годуємо пів-Європи. Але він аргументовано довів нам те, що сказав. Отак розвіявся той величний міф.

(18–24) Я довго думав над тим, згадувалося, як узимку, довгими вечорами, сходилися до котроїсь хати наші господарі і вели нескінченні розмови. Вони знали, яка війна була в Італії чи Греції, хтось згадував імена Платона чи Аристотеля… А потім довелося жити мені в Німеччині у господаря-бауера, рільника. Він не знав і половини того, що знали і про що говорили наші сільські любомудри. Але він знав, як одержати на піску більше пшениці, аніж одержували українці на плодючому чорноземі. І я дійшов переконання: треба опанувати одну справу, одну ділянку життя — і знати її досконало. Тоді станеш справді кимось помітним у ній.

(25–29) Вдивляючись у це життя, повсюдно бачиш у ньому раціонально виважену позицію Петра Яцика, його вміння прогнозувати розвиток подій. Він володів хистом осмислити явище і в масштабах глобальних, і в деталях, виявляючи найважливіші для справи компоненти, можуть визначити успіх реалізації ідеї, стратегічно важливої не тільки для самого підприємця, а й для буття багатьох інших людей.

(30–32) Один із таких компонентів — високий професіоналізм. Без постійного самовдосконалення безглузді будь-які претензії на здобуття успіху. То — неодмінна аксіома в підприємництві. Не прийнявши її за основу, нічого братися до справи.

ПЕТРО ЯЦИК:

(33–36) Сьогодні кожна ділянка життя ділиться на багато вужчих спеціальностей. Треба передбачати зміни, які тепер приходять так скоро. Тому необхідно постійно себе дошколювати і достосовуватися до змін і до нових потреб. Скажімо, за 25 років творчого життя треба принаймні чотири рази

основно перешколюватися.

(37–40) Бездоганна репутація — одна з важливих запорук успіху. Надто ж — для бізнесмена. Якщо йому вірять, то всі вважають його надійним партнером, усі хочуть мати з ним справу. Адже найголовніша гарантія — його ім’я. Як втратиш гроші, можеш набути їх знову, а як втратиш добре ім’я, то цього вже ніколи не виправиш. На своє ім’я треба працювати десятиліттями.

(41–42) Яцик радить чесні способи заробити гроші. Шулерства не визнає. Чесно заробив — спокійно спатимеш. Ніхто

на тебе не показуватиме пальцем: який пройдисвіт…

(43–45) У нього є один рецепт: якщо ви трудитеся чесно, розумно й наполегливо, час стає вашим спільником, він починає працювати на вас. Треба лиш бути справді терплячим і не намагатися підганяти події. Все має свою логіку і свій розвиток.

(46–48) Повсякчас Яцик наголошує на етиці. Нам, вихованим на концепції бізнесу як всуціль безжальної, антилюдяної експлуатації робітників, до цього ще треба звикати, необхідно багато дізнатися, аби ідеологічний туман у наших очах розвіявся.

ПЕТРО ЯЦИК:

(49–54) Поділ людей за чеснотами залежно від їхніх статків абсолютно безглуздий. Бідному часто важко лишатися і чесним, і справедливим, і щедрим, бо він — бідний і в цьому світі слабкий. В Америці поміж багатих є значно більше високоморальних людей, аніж поміж бідних. І вони допомагають бідним. Я даю кошти на клініки й шпиталі, старечі доми, на видання книжок, спорудження шкіл, церков. Вважаю за свій обов’язок віддячити Богові, що дав мені можливість бути сильнішим за слабших.

(55–58) Недавно я вичитав у газетах вражаючий факт. Космонавти брали для експерименту в політ проросле зерно пшениці. Випустили в плавання по кораблю зернинки, з яких уже повитикалися бадьорі паростки. Того, що сталося, ніхто не міг передбачити. Паростки збунтувалися. Позбавлені відчуття земного тяжіння й ґрунту, вони поповзли назад у зернини, а потім ізсередини розірвало їх.

(59–61) Цей факт мимоволі спроєктувався на біографії українських емігрантів. Декого з них опанував у чужому середовищі стан того зерна в невагомості. В одних вистачає волі, щоб здолати негативні фактори, в інших — ні.

(62–63) У Яцика — вистачило. Адаптація в новому середовищі минула загалом безболісно. Він стояв на землі: його внутрішня сила допомагала силі земного тяжіння.

(64) «Життя — це боротьба»,— любить повторювати Яцик.

(65–66) Він завжди готовий до неї. І в тій готовності — вже половина успіху. А другу становлять сила, воля і розум.

Антонімічна пара увиразнює зміст речення

варіанти відповідей

«Слабший нітиться, деморалізується, що й може стати початком програшу, внутрішньої готовності примиритися з поразкою ще тоді, коли об’єктивно зберігається шанс виграти»  (10–11)

«Як втратиш гроші, можеш набути їх знову, а як втратиш добре ім’я, то цього вже ніколи не виправиш» (39–40)

«Передумуючи його багате на складні перипетії життя, не раз допевнювався: він — людина, яка не губиться за несприятливих для нього ситуацій, а навпаки — змобілізовується, збирає всі свої інтелектуальні та моральні сили для рішучих дій» (8–10)

«Чесно заробив — спокійно спатимеш» (41–42)

Запитання 32

Прочитайте текст (цифри у дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання

«отак і живу між двома світами…»

(1–5) Рідкісна, блискуча життєва кар’єра: селянський син з України став на канадській землі мільйонером. Сягнув вершин успіху та благополуччя, здолавши чимало несприятливих для нього обставин. Адже судилося йому в двадцять сім років починати в чужому краю своє життя заново, як мовиться, з чистої сторінки. І не мав тоді Петро Яцик нічого, крім роботящих рук та світлої голови.

(6–7) Сьогодні, збагачений життєвим досвідом, він переглядає перейдений шлях, осмислює те, що допомогло йому стати тим, ким він є.

(8–13) Передумуючи його багате на складні перипетії життя, не раз допевнювався: він — людина, яка не губиться за несприятливих для нього ситуацій, а навпаки — змобілізовується, збирає всі свої інтелектуальні й моральні сили для рішучих дій. Слабший нітиться, деморалізується, що й може стати початком програшу, коли об’єктивно зберігається шанс виграти. Яцик же не припускає й думки про капітулянтство. Він бореться до кінця, прагне скористати кожен бодай і найменший — шанс. І, певно, саме тому здебільшого перемагає.

ПЕТРО ЯЦИК (з інтерв’ю авторові книги):

(14–17) Це була перша моя зустріч із реальним Заходом. На лекції з економіки в Німеччині професор нам сказав, що німці вирощують більше пшениці на їхніх пісках, аніж українці на своїх благословенних чорноземах. Ми, як полум’яні патріоти, гаряче обурилися, бо вважали, що годуємо пів-Європи. Але він аргументовано довів нам те, що сказав. Отак розвіявся той величний міф.

(18–24) Я довго думав над тим, згадувалося, як узимку, довгими вечорами, сходилися до котроїсь хати наші господарі і вели нескінченні розмови. Вони знали, яка війна була в Італії чи Греції, хтось згадував імена Платона чи Аристотеля… А потім довелося жити мені в Німеччині у господаря-бауера, рільника. Він не знав і половини того, що знали і про що говорили наші сільські любомудри. Але він знав, як одержати на піску більше пшениці, аніж одержували українці на плодючому чорноземі. І я дійшов переконання: треба опанувати одну справу, одну ділянку життя — і знати її досконало. Тоді станеш справді кимось помітним у ній.

(25–29) Вдивляючись у це життя, повсюдно бачиш у ньому раціонально виважену позицію Петра Яцика, його вміння прогнозувати розвиток подій. Він володів хистом осмислити явище і в масштабах глобальних, і в деталях, виявляючи найважливіші для справи компоненти, можуть визначити успіх реалізації ідеї, стратегічно важливої не тільки для самого підприємця, а й для буття багатьох інших людей.

(30–32) Один із таких компонентів — високий професіоналізм. Без постійного самовдосконалення безглузді будь-які претензії на здобуття успіху. То — неодмінна аксіома в підприємництві. Не прийнявши її за основу, нічого братися до справи.

ПЕТРО ЯЦИК:

(33–36) Сьогодні кожна ділянка життя ділиться на багато вужчих спеціальностей. Треба передбачати зміни, які тепер приходять так скоро. Тому необхідно постійно себе дошколювати і достосовуватися до змін і до нових потреб. Скажімо, за 25 років творчого життя треба принаймні чотири рази

основно перешколюватися.

(37–40) Бездоганна репутація — одна з важливих запорук успіху. Надто ж — для бізнесмена. Якщо йому вірять, то всі вважають його надійним партнером, усі хочуть мати з ним справу. Адже найголовніша гарантія — його ім’я. Як втратиш гроші, можеш набути їх знову, а як втратиш добре ім’я, то цього вже ніколи не виправиш. На своє ім’я треба працювати десятиліттями.

(41–42) Яцик радить чесні способи заробити гроші. Шулерства не визнає. Чесно заробив — спокійно спатимеш. Ніхто

на тебе не показуватиме пальцем: який пройдисвіт…

(43–45) У нього є один рецепт: якщо ви трудитеся чесно, розумно й наполегливо, час стає вашим спільником, він починає працювати на вас. Треба лиш бути справді терплячим і не намагатися підганяти події. Все має свою логіку і свій розвиток.

(46–48) Повсякчас Яцик наголошує на етиці. Нам, вихованим на концепції бізнесу як всуціль безжальної, антилюдяної експлуатації робітників, до цього ще треба звикати, необхідно багато дізнатися, аби ідеологічний туман у наших очах розвіявся.

ПЕТРО ЯЦИК:

(49–54) Поділ людей за чеснотами залежно від їхніх статків абсолютно безглуздий. Бідному часто важко лишатися і чесним, і справедливим, і щедрим, бо він — бідний і в цьому світі слабкий. В Америці поміж багатих є значно більше високоморальних людей, аніж поміж бідних. І вони допомагають бідним. Я даю кошти на клініки й шпиталі, старечі доми, на видання книжок, спорудження шкіл, церков. Вважаю за свій обов’язок віддячити Богові, що дав мені можливість бути сильнішим за слабших.

(55–58) Недавно я вичитав у газетах вражаючий факт. Космонавти брали для експерименту в політ проросле зерно пшениці. Випустили в плавання по кораблю зернинки, з яких уже повитикалися бадьорі паростки. Того, що сталося, ніхто не міг передбачити. Паростки збунтувалися. Позбавлені відчуття земного тяжіння й ґрунту, вони поповзли назад у зернини, а потім ізсередини розірвало їх.

(59–61) Цей факт мимоволі спроєктувався на біографії українських емігрантів. Декого з них опанував у чужому середовищі стан того зерна в невагомості. В одних вистачає волі, щоб здолати негативні фактори, в інших — ні.

(62–63) У Яцика — вистачило. Адаптація в новому середовищі минула загалом безболісно. Він стояв на землі: його внутрішня сила допомагала силі земного тяжіння.

(64) «Життя — це боротьба»,— любить повторювати Яцик.

(65–66) Він завжди готовий до неї. І в тій готовності — вже половина успіху. А другу становлять сила, воля і розум.

У реченні

«Нам, вихованим на концепції бізнесу як всуціль безжальної, антилюдяної експлуатації робітників, до цього ще треба звикати, необхідно багато дізнатися, аби ідеологічний туман у наших очах розвіявся» (46–48) автор наголошує на необхідності

варіанти відповідей

поліпшення умов праці робітників   

вивчення основних засад бізнесу

дотримання етичних норм у взаєминах працедавця та робітника

руйнування стереотипів

Запитання 33

Прочитайте текст (цифри у дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання

«отак і живу між двома світами…»

(1–5) Рідкісна, блискуча життєва кар’єра: селянський син з України став на канадській землі мільйонером. Сягнув вершин успіху та благополуччя, здолавши чимало несприятливих для нього обставин. Адже судилося йому в двадцять сім років починати в чужому краю своє життя заново, як мовиться, з чистої сторінки. І не мав тоді Петро Яцик нічого, крім роботящих рук та світлої голови.

(6–7) Сьогодні, збагачений життєвим досвідом, він переглядає перейдений шлях, осмислює те, що допомогло йому стати тим, ким він є.

(8–13) Передумуючи його багате на складні перипетії життя, не раз допевнювався: він — людина, яка не губиться за несприятливих для нього ситуацій, а навпаки — змобілізовується, збирає всі свої інтелектуальні й моральні сили для рішучих дій. Слабший нітиться, деморалізується, що й може стати початком програшу, коли об’єктивно зберігається шанс виграти. Яцик же не припускає й думки про капітулянтство. Він бореться до кінця, прагне скористати кожен бодай і найменший — шанс. І, певно, саме тому здебільшого перемагає.

ПЕТРО ЯЦИК (з інтерв’ю авторові книги):

(14–17) Це була перша моя зустріч із реальним Заходом. На лекції з економіки в Німеччині професор нам сказав, що німці вирощують більше пшениці на їхніх пісках, аніж українці на своїх благословенних чорноземах. Ми, як полум’яні патріоти, гаряче обурилися, бо вважали, що годуємо пів-Європи. Але він аргументовано довів нам те, що сказав. Отак розвіявся той величний міф.

(18–24) Я довго думав над тим, згадувалося, як узимку, довгими вечорами, сходилися до котроїсь хати наші господарі і вели нескінченні розмови. Вони знали, яка війна була в Італії чи Греції, хтось згадував імена Платона чи Аристотеля… А потім довелося жити мені в Німеччині у господаря-бауера, рільника. Він не знав і половини того, що знали і про що говорили наші сільські любомудри. Але він знав, як одержати на піску більше пшениці, аніж одержували українці на плодючому чорноземі. І я дійшов переконання: треба опанувати одну справу, одну ділянку життя — і знати її досконало. Тоді станеш справді кимось помітним у ній.

(25–29) Вдивляючись у це життя, повсюдно бачиш у ньому раціонально виважену позицію Петра Яцика, його вміння прогнозувати розвиток подій. Він володів хистом осмислити явище і в масштабах глобальних, і в деталях, виявляючи найважливіші для справи компоненти, можуть визначити успіх реалізації ідеї, стратегічно важливої не тільки для самого підприємця, а й для буття багатьох інших людей.

(30–32) Один із таких компонентів — високий професіоналізм. Без постійного самовдосконалення безглузді будь-які претензії на здобуття успіху. То — неодмінна аксіома в підприємництві. Не прийнявши її за основу, нічого братися до справи.

ПЕТРО ЯЦИК:

(33–36) Сьогодні кожна ділянка життя ділиться на багато вужчих спеціальностей. Треба передбачати зміни, які тепер приходять так скоро. Тому необхідно постійно себе дошколювати і достосовуватися до змін і до нових потреб. Скажімо, за 25 років творчого життя треба принаймні чотири рази

основно перешколюватися.

(37–40) Бездоганна репутація — одна з важливих запорук успіху. Надто ж — для бізнесмена. Якщо йому вірять, то всі вважають його надійним партнером, усі хочуть мати з ним справу. Адже найголовніша гарантія — його ім’я. Як втратиш гроші, можеш набути їх знову, а як втратиш добре ім’я, то цього вже ніколи не виправиш. На своє ім’я треба працювати десятиліттями.

(41–42) Яцик радить чесні способи заробити гроші. Шулерства не визнає. Чесно заробив — спокійно спатимеш. Ніхто

на тебе не показуватиме пальцем: який пройдисвіт…

(43–45) У нього є один рецепт: якщо ви трудитеся чесно, розумно й наполегливо, час стає вашим спільником, він починає працювати на вас. Треба лиш бути справді терплячим і не намагатися підганяти події. Все має свою логіку і свій розвиток.

(46–48) Повсякчас Яцик наголошує на етиці. Нам, вихованим на концепції бізнесу як всуціль безжальної, антилюдяної експлуатації робітників, до цього ще треба звикати, необхідно багато дізнатися, аби ідеологічний туман у наших очах розвіявся.

ПЕТРО ЯЦИК:

(49–54) Поділ людей за чеснотами залежно від їхніх статків абсолютно безглуздий. Бідному часто важко лишатися і чесним, і справедливим, і щедрим, бо він — бідний і в цьому світі слабкий. В Америці поміж багатих є значно більше високоморальних людей, аніж поміж бідних. І вони допомагають бідним. Я даю кошти на клініки й шпиталі, старечі доми, на видання книжок, спорудження шкіл, церков. Вважаю за свій обов’язок віддячити Богові, що дав мені можливість бути сильнішим за слабших.

(55–58) Недавно я вичитав у газетах вражаючий факт. Космонавти брали для експерименту в політ проросле зерно пшениці. Випустили в плавання по кораблю зернинки, з яких уже повитикалися бадьорі паростки. Того, що сталося, ніхто не міг передбачити. Паростки збунтувалися. Позбавлені відчуття земного тяжіння й ґрунту, вони поповзли назад у зернини, а потім ізсередини розірвало їх.

(59–61) Цей факт мимоволі спроєктувався на біографії українських емігрантів. Декого з них опанував у чужому середовищі стан того зерна в невагомості. В одних вистачає волі, щоб здолати негативні фактори, в інших — ні.

(62–63) У Яцика — вистачило. Адаптація в новому середовищі минула загалом безболісно. Він стояв на землі: його внутрішня сила допомагала силі земного тяжіння.

(64) «Життя — це боротьба»,— любить повторювати Яцик.

(65–66) Він завжди готовий до неї. І в тій готовності — вже половина успіху. А другу становлять сила, воля і розум.

Стиль тексту

варіанти відповідей

художній

науковий

публіцистичний

офіційно-діловий

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест