ЗНО 2021. МОВА 33 варіант

Додано: 5 червня 2020
Предмет: Українська мова, 11 клас
Тест виконано: 146 разів
33 запитання
Запитання 1

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) У центрі Києва, на Софійському майдані, понад дев’ять століть височить пам’ятка Давньоруського мистецтва – славетний Софійський собор. (2) Софія Київська… (3) Чудове творіння народного генія, свідок високої культури й героїчного минулого. (4) Важко уявити, скільки подій відбувалося в цих стінах, скільки людей побувало під її … зі своїми радощами, сподіванками і горем. (5) Собор був свідком блискучих злетів, і поразок, гіркоти міжкнязівських міжусобиць. (6) Його мозаїчну підлогу топтали копита монгольських коней, а жадібні руки загарбників тяглися до блискучих золотих прикрас. (7) Так багато могли розповісти ці давні …

Орфографічну помилку допущено в слові

варіанти відповідей

Давньоруського

міжкнязівських

монгольських

прикрас

Запитання 2

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) У центрі Києва, на Софійському майдані, понад дев’ять століть височить пам’ятка Давньоруського мистецтва – славетний Софійський собор. (2) Софія Київська… (3) Чудове творіння народного генія, свідок високої культури й героїчного минулого. (4) Важко уявити, скільки подій відбувалося в цих стінах, скільки людей побувало під її … зі своїми радощами, сподіванками і горем. (5) Собор був свідком блискучих злетів, і поразок, гіркоти міжкнязівських міжусобиць. (6) Його мозаїчну підлогу топтали копита монгольських коней, а жадібні руки загарбників тяглися до блискучих золотих прикрас. (7) Так багато могли розповісти ці давні …

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

1

3

5

6

Запитання 3

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) У центрі Києва, на Софійському майдані, понад дев’ять століть височить пам’ятка Давньоруського мистецтва – славетний Софійський собор. (2) Софія Київська… (3) Чудове творіння народного генія, свідок високої культури й героїчного минулого. (4) Важко уявити, скільки подій відбувалося в цих стінах, скільки людей побувало під її … зі своїми радощами, сподіванками і горем. (5) Собор був свідком блискучих злетів, і поразок, гіркоти міжкнязівських міжусобиць. (6) Його мозаїчну підлогу топтали копита монгольських коней, а жадібні руки загарбників тяглися до блискучих золотих прикрас. (7) Так багато могли розповісти ці давні …

Уточнювальним членом ускладнено речення

варіанти відповідей

1

3

5

6

Запитання 4

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) У центрі Києва, на Софійському майдані, понад дев’ять століть височить пам’ятка Давньоруського мистецтва – славетний Софійський собор. (2) Софія Київська… (3) Чудове творіння народного генія, свідок високої культури й героїчного минулого. (4) Важко уявити, скільки подій відбувалося в цих стінах, скільки людей побувало під її … зі своїми радощами, сподіванками і горем. (5) Собор був свідком блискучих злетів, і поразок, гіркоти міжкнязівських міжусобиць. (6) Його мозаїчну підлогу топтали копита монгольських коней, а жадібні руки загарбників тяглися до блискучих золотих прикрас. (7) Так багато могли розповісти ці давні …

Доречне завершення останнього речення наведено в рядку

варіанти відповідей

люди

стіни

собори

картини

Запитання 5

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) У центрі Києва, на Софійському майдані, понад дев’ять століть височить пам’ятка Давньоруського мистецтва – славетний Софійський собор. (2) Софія Київська… (3) Чудове творіння народного генія, свідок високої культури й героїчного минулого. (4) Важко уявити, скільки подій відбувалося в цих стінах, скільки людей побувало під її … зі своїми радощами, сподіванками і горем. (5) Собор був свідком блискучих злетів, і поразок, гіркоти міжкнязівських міжусобиць. (6) Його мозаїчну підлогу топтали копита монгольських коней, а жадібні руки загарбників тяглися до блискучих золотих прикрас. (7) Так багато могли розповісти ці давні … 

Антоніми наведено в реченнях


варіанти відповідей

1 і 3

2 і 4

4 і 5

5 і 7

Запитання 6

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) У центрі Києва, на Софійському майдані, понад дев’ять століть височить пам’ятка Давньоруського мистецтва – славетний Софійський собор. (2) Софія Київська… (3) Чудове творіння народного генія, свідок високої культури й героїчного минулого. (4) Важко уявити, скільки подій відбувалося в цих стінах, скільки людей побувало під її … зі своїми радощами, сподіванками і горем. (5) Собор був свідком блискучих злетів, і поразок, гіркоти міжкнязівських міжусобиць. (6) Його мозаїчну підлогу топтали копита монгольських коней, а жадібні руки загарбників тяглися до блискучих золотих прикрас. (7) Так багато могли розповісти ці давні … 

На місці пропуску в четвертому реченні має бути слово

варіанти відповідей

склепінням

дахом

стелею

стінами

Запитання 7

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) У центрі Києва, на Софійському майдані, понад дев’ять століть височить пам’ятка Давньоруського мистецтва – славетний Софійський собор. (2) Софія Київська… (3) Чудове творіння народного генія, свідок високої культури й героїчного минулого. (4) Важко уявити, скільки подій відбувалося в цих стінах, скільки людей побувало під її … зі своїми радощами, сподіванками і горем. (5) Собор був свідком блискучих злетів, і поразок, гіркоти міжкнязівських міжусобиць. (6) Його мозаїчну підлогу топтали копита монгольських коней, а жадібні руки загарбників тяглися до блискучих золотих прикрас. (7) Так багато могли розповісти ці давні … 

Складносурядним реченням з протиставним сполучником є

варіанти відповідей

1

3

5

6

Запитання 8

Виділене слово вжито в прямому значенні в словосполученнях рядка

варіанти відповідей

оживають надії, співає нива, ідуть студенти  

шумує день, ідуть дощі, гірке життя

солона сіль, золотий перстень, теплий клімат

тепла зустріч, солодке яблуко, солодке життя

співають дівчата, лебедина пісня, золоте серце

Запитання 9

Фразеологічний зворот ужито в реченні

варіанти відповідей

І я зими крутий долаю норов, обличчя підставляючи вітрам.

Ішли межи стін, грубо зложених із каменю, вишитих білими паперами папороті.

Килина так хизується красою, що байдуже їй до всього на світі.

Від моєї балаканини всі втомилися, тому мама просила мене прикусити язика.

Сьогодні веселий Михайлик прийшов, усміхається, співає, як соловейко в гаю.

Запитання 10

Літеру С  на місці пропуску слід писати в усіх словах рядка

варіанти відповідей

..калічити, ро..писати, ..писати    

..хотіти, ро..шумітися, ..фабрикувати

..цідити, ро..бити, ..фотографувати

..казати, ..топтати, ..ховати

..початку, ..хоплений, бе..печний

Запитання 11

Тільки частки вжито в рядку

варіанти відповідей

ті, чи, від, бодай    

нехай, лише, хіба, ось

так, ото, осьде, але

навіть, ось, й, проте  

між, це, би, або

Запитання 12

Літеру Е на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка

варіанти відповідей

б..нтежити, в..ретено, Водохр..ще, мар..во, горл..чка

реш..то, благоч..стивий, кл..котати, ластов..ня

запром..нитися, блюд..чко, розпоч..нати, ч..брець

дал..на, прич..пити, долон..чка, гороб..ня

л..ментувати, ос..литися, горщ..ковий, кр..нделик

Запитання 13

Знак м’якшення на місці пропуску НЕ пишеться в усіх словах рядка

варіанти відповідей

тон..ший, таріл..ці, брин..чати, ковз..кий     

красун..чик, вишен..ці, піс..ня, Натал..чин

батал..йон, він..єтка, лл..є, Хар..ків   

мен..ший, кін..ця, бас..кий, різ..кий

Афанас..єв, Пол..ці, Галин..ці, посун..ся

Запитання 14

Подвоєння літер НЕ відбувається в усіх словах рядка

варіанти відповідей

ап..етит, барок..о, інтермец..о         

дозвіл..я, клятвен..ий, спец..ех  

ап..аратура, ір..аціональний, розкіш..ю   

брут..о, гол..андець, індичен..я

гарбузин..я, гілляч..я, мас..аж

Запитання 15

Закінчення –а у формі родового відмінка мають усі слова рядка


варіанти відповідей

Пирятин, синтаксис, відмінок 

трикутник, цвіт, брат

Краматорськ, Алтай, Париж 

керівник, синонім, млин

поверх, листопад, водограй

Запитання 16

Помилку у вживанні слів допущено в рядку

варіанти відповідей

сама найкраща дівчина

більший за них

згідно з наказом

піклуватися про дітей

засіб для відбілювання

Запитання 17

Числівник ужито у правильній формі в рядку

варіанти відповідей

чотирьохста семи  

семидесяти чотирьох 

восьмиста п’ятьма

тридцятьма сьома  

дев’яносто шести

Запитання 18

Через дефіс пишуться всі слова в рядку

варіанти відповідей

праце/здатний, суспільно/корисний, сніжно/білий

південно/східний, високо/авторитетний, давно/минулий

східно/слов’янський, військово/полонений, світо/глядний

гіпсово/вапняний, жовто/синій, генерал/полковник

військово/зобов’язаний, пів/відра, екс/чемпіонський

Запитання 19

Неправильно наголошено слово в рядку


варіанти відповідей

випа′док

дові′дник

промі′жок

газопро′від

чорно′гуз

Запитання 20

Виділене слово є сполучником і його слід писати разом у реченні

варіанти відповідей

Ворон висміює свиню за/те, що чорна.

І сказала жінка: «Як/би нам дали у руки зброю, то...».

Розкажи мені про/те, як високо літають журавлі.

Що/б улітку не вродило, те у зиму не завадить.

За/те, що жили ми у зоряний час, нам заздрити будуть нащадки.

Запитання 21

Складним є речення

варіанти відповідей

Сонце, що заходило, рум’янило небо пір’їнками хмар.

Вікно, залите сонячним сяйвом, нагадувало мале обличчя.

Хмарка бігла, металася, стрибала по небу, як маленьке козеня.

І від щастя, а може, від горя, промінь сонячний серце пропік.

Твори українських письменників заполонили душі і серця нашої молоді вічними темами.

Запитання 22

Кома перед і НЕ ставиться у реченні

варіанти відповідей

Вчені з’їхалися на літературний форум і вони обговорювали екологічні проблеми кожної країни.

Скрізь літали метелики оббиваючи крильцями пилок і снували мурашки.

Де-не-де з’явилися перші прогалини і піднялися проліски.

Петрик і Галочка і Максимчик – усі зібралися в класі.

Два міста-побратими сяяли вогнями святкуючи перемогу і салютували вечірніми феєрверками.

Запитання 23

Однакова кількість звуків і букв в усіх словах рядка

варіанти відповідей

міжгір’я, тінь, рядок, кобзар   

курінь, грюкати, льон, священний

кузня, книга, юрба, юнь   

дзьоб, Марія, щастя, яма

гривня, щось, грюкати, ніяковість

Запитання 24

Приєднайте до частини «Лісова сторожка була під листям …» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень

1 … як почало воно опадати                 А просте з відокремленими членами

2 …і здавалась ще нижчою                       Б просте з однорідними членами

3 …і враз здалась вона казкою                В складнопідрядне

4 …осунувшись на один бік                     Г складносурядне

                                                                             Д безсполучникове


варіанти відповідей

1В 2Б 3Г 4А

1Б 2В 3Г 4А

1В 2Г 3Б 4А

1В 2Б 3А 4Г

1В 2Б 3Г 4Д

Запитання 25

З’ясуйте вид наведених односкладних речень

1 означено-особове                       А Посіяли хліб у ріллю віковую

2 неозначено-особове                  Б Сьогодні ми вітали ветеранів

3 узагальнено-особове                В Завіяло снігом у полі

4 безособове                                     Г Візьму собі твою співочу душу

                                                              Д Шилом моря не нагрієш

варіанти відповідей

1Г 2А 3Д 4В

1А 2Г 3Д 4В

1Г 2Д 3А 4В

1Г 2А 3В 4Д

1Г 2А 3Д 4Б

Запитання 26

Визначте, який вид підрядного відповідає прикладу речення

1 означальне    А Він не міг забути, як на пишних ловах кінь поніс його.

2 з’ясувальне   Б Сонце пекло так, що й уночі степ пашів.

3 порівняльне  В Ось Київ, якому доля випала стати «матір’ю міст».

4 способу дії     Г А тепер серце тремтить, як тремтить гілка золота.

                              Д На заході постають гори, на сході колоситься пшениця.

варіанти відповідей

1В 2А 3Г 4Б

1А 2В 3Г 4Б

1В 2Г 3А 4Б

1В 2А 3Б 4Г

1В 2А 3Г 4Д

Запитання 27

Установіть відповідність

Відокремлений член                                                                  

1 означення, що не відокремлюється комами                 

2 обставина                                                                                    

3 поширене означення після головного слова                 

4 прикладка                                                                                                   

Речення

А І снують вони, товаришки, розмову.

Б Вода джерел, до спеки неживих, була не вельми щедра до Пегасів.

В Дядько скинув в’язку розмальованих у червоне й зелене кошиків.

Г Прикопані в землю амфори тримали довго вина прохолодними.

Д Бігаючи та граючись, діти назбирали два кошики суниць.

варіанти відповідей

1В 2Д 3Б 4А

1Д 2В 3Б 4А

1В 2Б 3Д 4А

1В 2Д 3А 4Б

1В 2Д 3Б 4Г

Запитання 28

З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні Вода, (1) затягнута скалками льоду, була (2) схожа (3) на застигле блакитне шумовиння, яке, (4) хлюпаючи, било в береги.

1            А займенник

2            Б дієприкметник

3            В дієприслівник

4            Г прикметник

Д прийменник 

варіанти відповідей

1Б 2Г 3Д 4В 

1Г 2Б 3Д 4В 

1Б 2Д 3Г 4В 

1Б 2Г 3В 4Д 

1Б 2Г 3Д 4А 

Запитання 29

Гуманітарна аура нації

(1-4) Кожна нація повинна мати свою гуманітарну ауру, тобто комплекс наук, що охоплюють всі сфери суспільного життя, включно з освітою, літерату­рою, мистецтвом, — в їхній інтегральній причетності до світової культури і, звичайно ж, у своєму неповторно національному варіанті.

(5-8) Якби українці не були нацією, то вони давно були б уже не українці. Одначе був же якийсь божественний вітер, що кидав покоління за поколінням на боротьбу саме за цей народ, за цей шматок землі, який Бог на планеті подарував українцям.

(9-17) І ще одне... Коли ми чуємо: Іспанія, іспанці, — які це у нас викликає асоціації? Ну, звичайно ж, Лопе де Вега, Кальдерон, Сервантес, Гойя, музей Прадо, Федеріко Гарсіа Лорка. Але ж, дозвольте, а вогнища інквізиції, а Торквемада, а конкістадори, а вигнання євреїв з Іспанії, а диктатура генерала Франка? Це теж Іспанія. Але чому образ нації визначається не цим? Чому домінує літера­тура, культура, мистецтво? Ми знаємо поезію Хіменса. Ми знаємо полотна Ель Греко. Ми знаємо музику Сарасате. Ось що створює ауру нації. І то аж таку, що француз Бізе пише оперу про іспанську циганку за новелою француза Меріме. Американець Хемінгуей пише «Фієсту».

(18-23) Або німці. Нація філософів і композиторів, хіба не так? Хто дав сві­тові Бетховена, Гете, Шіллера, Гегеля, Канта, Ніцше? І хоч Бухенвальд недалеко від дуба Гете, і дуб той спиляний, і солдати вермахту відкривали на тому пні бляшанки, — все одно, не Гітлер визначає образ нації з його Геббельсом, що ха­пався за пістолет при слові «культура», і не Ельза Кох, а доктор Фауст і Лореляй над Рейном.

(24-32) Та ж Росія з її вічними смутами, з її напівбезумними царями й ген­секами, з її темним, забитим народом — «где народ, там і стон», «Россия, нищая Россия», «Царь да Сибирь, да Ермак, да тюрьма», «вольному сердцу пошто твоя тьма?» Одначе ж не тьма визначає у світі її гуманітарну ауру. Світ добре знає, що це держава небезпечна, антигуманна, але вона має свій імідж, тому що у неї були прекрасні вчені й мислителі, письменники й композитори. Бо хоч декабри­стів запроторили у Сибір, хоч російські поети стрілялись і вішались, хоч Толс­тому оголосили анафему, а Сахарова вислали у Нижній Новгород, — саме вони створили ауру нації, а не її дикі й підступні правителі.

(33-40) Ще Гельвецій помітив цю рятівну властивість людства. «Ім'я Конфуція, — писав він, — більш відоме й шановане у Європі, ніж ім'я будь-якого з китайських імператорів». Ще в античному світі знали цю силу мистецтва й нау­ки. І найрозумніші з тодішніх державних мужів дбали не лише про свій політичний авторитет, а й про своє, так би мовити, культурно-політичне реноме. Вони знали, що саме література й мистецтво дарують безсмертя, бо тривають у часі. Гуманісти розробили ідею історичного безсмертя. Де вже ті давні греки, де рим­ляни, а історичне безсмертя їм гарантоване на віки.

(41-46) Над Скандинавським півостровом, як північне сяйво, стоїть заво­рожуюча аура музики Гріга, Сібеліуса, дивовижних казок Андерсена. На іншому континенті маленька Колумбія підсвічена аурою Маркеса. Чи ж треба казати, що Англія — це Шекспір, Байрон, Шеллі? Що Франція — це Вольтер, Бальзак, Рус­со, Аполлінер? Що Італія — це нація Данте і Петрарки, Рафаеля і Мікеланджело. Бо не квадратне ж підборіддя дуче визначає її обличчя, а її художники й поети.

(47-50) А чому б у таких самих діоптріях не подивитися на Україну? Якщо десь у світі чують — Україна, українці, які це асоціації викликає там? Хіба це не правомірне запитання? Ми вже держава. Тож чи не час замислитись, хто ми в очах світу і яку маємо ауру, а якщо не маємо, то чому? (за Ліною Костенко).

За стильовими ознаками текст є

варіанти відповідей

розмовним

публіцистичним

науково-популярним

Запитання 30

Гуманітарна аура нації

(1-4) Кожна нація повинна мати свою гуманітарну ауру, тобто комплекс наук, що охоплюють всі сфери суспільного життя, включно з освітою, літерату­рою, мистецтвом, — в їхній інтегральній причетності до світової культури і, звичайно ж, у своєму неповторно національному варіанті.

(5-8) Якби українці не були нацією, то вони давно були б уже не українці. Одначе був же якийсь божественний вітер, що кидав покоління за поколінням на боротьбу саме за цей народ, за цей шматок землі, який Бог на планеті подарував українцям.

(9-17) І ще одне... Коли ми чуємо: Іспанія, іспанці, — які це у нас викликає асоціації? Ну, звичайно ж, Лопе де Вега, Кальдерон, Сервантес, Гойя, музей Прадо, Федеріко Гарсіа Лорка. Але ж, дозвольте, а вогнища інквізиції, а Торквемада, а конкістадори, а вигнання євреїв з Іспанії, а диктатура генерала Франка? Це теж Іспанія. Але чому образ нації визначається не цим? Чому домінує літера­тура, культура, мистецтво? Ми знаємо поезію Хіменса. Ми знаємо полотна Ель Греко. Ми знаємо музику Сарасате. Ось що створює ауру нації. І то аж таку, що француз Бізе пише оперу про іспанську циганку за новелою француза Меріме. Американець Хемінгуей пише «Фієсту».

(18-23) Або німці. Нація філософів і композиторів, хіба не так? Хто дав сві­тові Бетховена, Гете, Шіллера, Гегеля, Канта, Ніцше? І хоч Бухенвальд недалеко від дуба Гете, і дуб той спиляний, і солдати вермахту відкривали на тому пні бляшанки, — все одно, не Гітлер визначає образ нації з його Геббельсом, що ха­пався за пістолет при слові «культура», і не Ельза Кох, а доктор Фауст і Лореляй над Рейном.

(24-32) Та ж Росія з її вічними смутами, з її напівбезумними царями й ген­секами, з її темним, забитим народом — «где народ, там і стон», «Россия, нищая Россия», «Царь да Сибирь, да Ермак, да тюрьма», «вольному сердцу пошто твоя тьма?» Одначе ж не тьма визначає у світі її гуманітарну ауру. Світ добре знає, що це держава небезпечна, антигуманна, але вона має свій імідж, тому що у неї були прекрасні вчені й мислителі, письменники й композитори. Бо хоч декабри­стів запроторили у Сибір, хоч російські поети стрілялись і вішались, хоч Толс­тому оголосили анафему, а Сахарова вислали у Нижній Новгород, — саме вони створили ауру нації, а не її дикі й підступні правителі.

(33-40) Ще Гельвецій помітив цю рятівну властивість людства. «Ім'я Конфуція, — писав він, — більш відоме й шановане у Європі, ніж ім'я будь-якого з китайських імператорів». Ще в античному світі знали цю силу мистецтва й нау­ки. І найрозумніші з тодішніх державних мужів дбали не лише про свій політичний авторитет, а й про своє, так би мовити, культурно-політичне реноме. Вони знали, що саме література й мистецтво дарують безсмертя, бо тривають у часі. Гуманісти розробили ідею історичного безсмертя. Де вже ті давні греки, де рим­ляни, а історичне безсмертя їм гарантоване на віки.

(41-46) Над Скандинавським півостровом, як північне сяйво, стоїть заво­рожуюча аура музики Гріга, Сібеліуса, дивовижних казок Андерсена. На іншому континенті маленька Колумбія підсвічена аурою Маркеса. Чи ж треба казати, що Англія — це Шекспір, Байрон, Шеллі? Що Франція — це Вольтер, Бальзак, Рус­со, Аполлінер? Що Італія — це нація Данте і Петрарки, Рафаеля і Мікеланджело. Бо не квадратне ж підборіддя дуче визначає її обличчя, а її художники й поети.

(47-50) А чому б у таких самих діоптріях не подивитися на Україну? Якщо десь у світі чують — Україна, українці, які це асоціації викликає там? Хіба це не правомірне запитання? Ми вже держава. Тож чи не час замислитись, хто ми в очах світу і яку маємо ауру, а якщо не маємо, то чому? (за Ліною Костенко).

Стильові ознаки тексту подано в рядку

варіанти відповідей

уживання термінів, спеціальної фразеології, логічність, точність, обґрунтованість викладу

повтори, пристрасність викладу (захоплення), наявність окличних речень, питань, уживання суспільно-політичної лексики, емоцій­но забарвлених слів, фразеологізмів

широке вживання побутової лексики, емоційно забарвлених і просторічних слів, неповних речень

переважання стилістично нейтральних мовних засобів, уживання канцелярської лексики, відсутність емоційно забарвлених слів, гранично точний виклад

Запитання 31

Гуманітарна аура нації

(1-4) Кожна нація повинна мати свою гуманітарну ауру, тобто комплекс наук, що охоплюють всі сфери суспільного життя, включно з освітою, літерату­рою, мистецтвом, — в їхній інтегральній причетності до світової культури і, звичайно ж, у своєму неповторно національному варіанті.

(5-8) Якби українці не були нацією, то вони давно були б уже не українці. Одначе був же якийсь божественний вітер, що кидав покоління за поколінням на боротьбу саме за цей народ, за цей шматок землі, який Бог на планеті подарував українцям.

(9-17) І ще одне... Коли ми чуємо: Іспанія, іспанці, — які це у нас викликає асоціації? Ну, звичайно ж, Лопе де Вега, Кальдерон, Сервантес, Гойя, музей Прадо, Федеріко Гарсіа Лорка. Але ж, дозвольте, а вогнища інквізиції, а Торквемада, а конкістадори, а вигнання євреїв з Іспанії, а диктатура генерала Франка? Це теж Іспанія. Але чому образ нації визначається не цим? Чому домінує літера­тура, культура, мистецтво? Ми знаємо поезію Хіменса. Ми знаємо полотна Ель Греко. Ми знаємо музику Сарасате. Ось що створює ауру нації. І то аж таку, що француз Бізе пише оперу про іспанську циганку за новелою француза Меріме. Американець Хемінгуей пише «Фієсту».

(18-23) Або німці. Нація філософів і композиторів, хіба не так? Хто дав сві­тові Бетховена, Гете, Шіллера, Гегеля, Канта, Ніцше? І хоч Бухенвальд недалеко від дуба Гете, і дуб той спиляний, і солдати вермахту відкривали на тому пні бляшанки, — все одно, не Гітлер визначає образ нації з його Геббельсом, що ха­пався за пістолет при слові «культура», і не Ельза Кох, а доктор Фауст і Лореляй над Рейном.

(24-32) Та ж Росія з її вічними смутами, з її напівбезумними царями й ген­секами, з її темним, забитим народом — «где народ, там і стон», «Россия, нищая Россия», «Царь да Сибирь, да Ермак, да тюрьма», «вольному сердцу пошто твоя тьма?» Одначе ж не тьма визначає у світі її гуманітарну ауру. Світ добре знає, що це держава небезпечна, антигуманна, але вона має свій імідж, тому що у неї були прекрасні вчені й мислителі, письменники й композитори. Бо хоч декабри­стів запроторили у Сибір, хоч російські поети стрілялись і вішались, хоч Толс­тому оголосили анафему, а Сахарова вислали у Нижній Новгород, — саме вони створили ауру нації, а не її дикі й підступні правителі.

(33-40) Ще Гельвецій помітив цю рятівну властивість людства. «Ім'я Конфуція, — писав він, — більш відоме й шановане у Європі, ніж ім'я будь-якого з китайських імператорів». Ще в античному світі знали цю силу мистецтва й нау­ки. І найрозумніші з тодішніх державних мужів дбали не лише про свій політичний авторитет, а й про своє, так би мовити, культурно-політичне реноме. Вони знали, що саме література й мистецтво дарують безсмертя, бо тривають у часі. Гуманісти розробили ідею історичного безсмертя. Де вже ті давні греки, де рим­ляни, а історичне безсмертя їм гарантоване на віки.

(41-46) Над Скандинавським півостровом, як північне сяйво, стоїть заво­рожуюча аура музики Гріга, Сібеліуса, дивовижних казок Андерсена. На іншому континенті маленька Колумбія підсвічена аурою Маркеса. Чи ж треба казати, що Англія — це Шекспір, Байрон, Шеллі? Що Франція — це Вольтер, Бальзак, Рус­со, Аполлінер? Що Італія — це нація Данте і Петрарки, Рафаеля і Мікеланджело. Бо не квадратне ж підборіддя дуче визначає її обличчя, а її художники й поети.

(47-50) А чому б у таких самих діоптріях не подивитися на Україну? Якщо десь у світі чують — Україна, українці, які це асоціації викликає там? Хіба це не правомірне запитання? Ми вже держава. Тож чи не час замислитись, хто ми в очах світу і яку маємо ауру, а якщо не маємо, то чому? (за Ліною Костенко).

Слово «аура» вжито в тексті у значенні

варіанти відповідей

гіпотетичне поле, яке створюється живим організмом; біополе

психологічний вплив кого-небудь на тих, хто їх оточує

обличчя, імідж

особливий медичний стан

Запитання 32

Гуманітарна аура нації

(1-4) Кожна нація повинна мати свою гуманітарну ауру, тобто комплекс наук, що охоплюють всі сфери суспільного життя, включно з освітою, літерату­рою, мистецтвом, — в їхній інтегральній причетності до світової культури і, звичайно ж, у своєму неповторно національному варіанті.

(5-8) Якби українці не були нацією, то вони давно були б уже не українці. Одначе був же якийсь божественний вітер, що кидав покоління за поколінням на боротьбу саме за цей народ, за цей шматок землі, який Бог на планеті подарував українцям.

(9-17) І ще одне... Коли ми чуємо: Іспанія, іспанці, — які це у нас викликає асоціації? Ну, звичайно ж, Лопе де Вега, Кальдерон, Сервантес, Гойя, музей Прадо, Федеріко Гарсіа Лорка. Але ж, дозвольте, а вогнища інквізиції, а Торквемада, а конкістадори, а вигнання євреїв з Іспанії, а диктатура генерала Франка? Це теж Іспанія. Але чому образ нації визначається не цим? Чому домінує літера­тура, культура, мистецтво? Ми знаємо поезію Хіменса. Ми знаємо полотна Ель Греко. Ми знаємо музику Сарасате. Ось що створює ауру нації. І то аж таку, що француз Бізе пише оперу про іспанську циганку за новелою француза Меріме. Американець Хемінгуей пише «Фієсту».

(18-23) Або німці. Нація філософів і композиторів, хіба не так? Хто дав сві­тові Бетховена, Гете, Шіллера, Гегеля, Канта, Ніцше? І хоч Бухенвальд недалеко від дуба Гете, і дуб той спиляний, і солдати вермахту відкривали на тому пні бляшанки, — все одно, не Гітлер визначає образ нації з його Геббельсом, що ха­пався за пістолет при слові «культура», і не Ельза Кох, а доктор Фауст і Лореляй над Рейном.

(24-32) Та ж Росія з її вічними смутами, з її напівбезумними царями й ген­секами, з її темним, забитим народом — «где народ, там і стон», «Россия, нищая Россия», «Царь да Сибирь, да Ермак, да тюрьма», «вольному сердцу пошто твоя тьма?» Одначе ж не тьма визначає у світі її гуманітарну ауру. Світ добре знає, що це держава небезпечна, антигуманна, але вона має свій імідж, тому що у неї були прекрасні вчені й мислителі, письменники й композитори. Бо хоч декабри­стів запроторили у Сибір, хоч російські поети стрілялись і вішались, хоч Толс­тому оголосили анафему, а Сахарова вислали у Нижній Новгород, — саме вони створили ауру нації, а не її дикі й підступні правителі.

(33-40) Ще Гельвецій помітив цю рятівну властивість людства. «Ім'я Конфуція, — писав він, — більш відоме й шановане у Європі, ніж ім'я будь-якого з китайських імператорів». Ще в античному світі знали цю силу мистецтва й нау­ки. І найрозумніші з тодішніх державних мужів дбали не лише про свій політичний авторитет, а й про своє, так би мовити, культурно-політичне реноме. Вони знали, що саме література й мистецтво дарують безсмертя, бо тривають у часі. Гуманісти розробили ідею історичного безсмертя. Де вже ті давні греки, де рим­ляни, а історичне безсмертя їм гарантоване на віки.

(41-46) Над Скандинавським півостровом, як північне сяйво, стоїть заво­рожуюча аура музики Гріга, Сібеліуса, дивовижних казок Андерсена. На іншому континенті маленька Колумбія підсвічена аурою Маркеса. Чи ж треба казати, що Англія — це Шекспір, Байрон, Шеллі? Що Франція — це Вольтер, Бальзак, Рус­со, Аполлінер? Що Італія — це нація Данте і Петрарки, Рафаеля і Мікеланджело. Бо не квадратне ж підборіддя дуче визначає її обличчя, а її художники й поети.

(47-50) А чому б у таких самих діоптріях не подивитися на Україну? Якщо десь у світі чують — Україна, українці, які це асоціації викликає там? Хіба це не правомірне запитання? Ми вже держава. Тож чи не час замислитись, хто ми в очах світу і яку маємо ауру, а якщо не маємо, то чому? (за Ліною Костенко).

Хто творить ауру нації?

варіанти відповідей

політики

історики

можновладці

митці

Запитання 33

Гуманітарна аура нації

(1-4) Кожна нація повинна мати свою гуманітарну ауру, тобто комплекс наук, що охоплюють всі сфери суспільного життя, включно з освітою, літерату­рою, мистецтвом, — в їхній інтегральній причетності до світової культури і, звичайно ж, у своєму неповторно національному варіанті.

(5-8) Якби українці не були нацією, то вони давно були б уже не українці. Одначе був же якийсь божественний вітер, що кидав покоління за поколінням на боротьбу саме за цей народ, за цей шматок землі, який Бог на планеті подарував українцям.

(9-17) І ще одне... Коли ми чуємо: Іспанія, іспанці, — які це у нас викликає асоціації? Ну, звичайно ж, Лопе де Вега, Кальдерон, Сервантес, Гойя, музей Прадо, Федеріко Гарсіа Лорка. Але ж, дозвольте, а вогнища інквізиції, а Торквемада, а конкістадори, а вигнання євреїв з Іспанії, а диктатура генерала Франка? Це теж Іспанія. Але чому образ нації визначається не цим? Чому домінує літера­тура, культура, мистецтво? Ми знаємо поезію Хіменса. Ми знаємо полотна Ель Греко. Ми знаємо музику Сарасате. Ось що створює ауру нації. І то аж таку, що француз Бізе пише оперу про іспанську циганку за новелою француза Меріме. Американець Хемінгуей пише «Фієсту».

(18-23) Або німці. Нація філософів і композиторів, хіба не так? Хто дав сві­тові Бетховена, Гете, Шіллера, Гегеля, Канта, Ніцше? І хоч Бухенвальд недалеко від дуба Гете, і дуб той спиляний, і солдати вермахту відкривали на тому пні бляшанки, — все одно, не Гітлер визначає образ нації з його Геббельсом, що ха­пався за пістолет при слові «культура», і не Ельза Кох, а доктор Фауст і Лореляй над Рейном.

(24-32) Та ж Росія з її вічними смутами, з її напівбезумними царями й ген­секами, з її темним, забитим народом — «где народ, там і стон», «Россия, нищая Россия», «Царь да Сибирь, да Ермак, да тюрьма», «вольному сердцу пошто твоя тьма?» Одначе ж не тьма визначає у світі її гуманітарну ауру. Світ добре знає, що це держава небезпечна, антигуманна, але вона має свій імідж, тому що у неї були прекрасні вчені й мислителі, письменники й композитори. Бо хоч декабри­стів запроторили у Сибір, хоч російські поети стрілялись і вішались, хоч Толс­тому оголосили анафему, а Сахарова вислали у Нижній Новгород, — саме вони створили ауру нації, а не її дикі й підступні правителі.

(33-40) Ще Гельвецій помітив цю рятівну властивість людства. «Ім'я Конфуція, — писав він, — більш відоме й шановане у Європі, ніж ім'я будь-якого з китайських імператорів». Ще в античному світі знали цю силу мистецтва й нау­ки. І найрозумніші з тодішніх державних мужів дбали не лише про свій політичний авторитет, а й про своє, так би мовити, культурно-політичне реноме. Вони знали, що саме література й мистецтво дарують безсмертя, бо тривають у часі. Гуманісти розробили ідею історичного безсмертя. Де вже ті давні греки, де рим­ляни, а історичне безсмертя їм гарантоване на віки.

(41-46) Над Скандинавським півостровом, як північне сяйво, стоїть заво­рожуюча аура музики Гріга, Сібеліуса, дивовижних казок Андерсена. На іншому континенті маленька Колумбія підсвічена аурою Маркеса. Чи ж треба казати, що Англія — це Шекспір, Байрон, Шеллі? Що Франція — це Вольтер, Бальзак, Рус­со, Аполлінер? Що Італія — це нація Данте і Петрарки, Рафаеля і Мікеланджело. Бо не квадратне ж підборіддя дуче визначає її обличчя, а її художники й поети.

(47-50) А чому б у таких самих діоптріях не подивитися на Україну? Якщо десь у світі чують — Україна, українці, які це асоціації викликає там? Хіба це не правомірне запитання? Ми вже держава. Тож чи не час замислитись, хто ми в очах світу і яку маємо ауру, а якщо не маємо, то чому? (за Ліною Костенко).

Основну думку автора висловлено в рядку

варіанти відповідей

Тож чи не час замислитись, хто ми в очах світу і яку маємо ауру, а якщо не маємо, то чому?

Ще в античному світі знали цю силу мистецтва й науки.

Не Гітлер визначає образ нації з його Геббельсом, що хапався за пістолет при слові «культура», і не Ельза Кох, а доктор Фауст і Лореляй над Рейном.

Над Скандинавським півостровом, як північне сяйво, стоїть заво­рожуюча аура музики Гріга, Сібеліуса, дивовижних казок Андер­сена.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест