Укажіть рядок, у якому слово в реченні вжито в прямому значенні
Укажіть рядок, у якому вжито фразеологічний зворот
Укажіть, яке речення є складним
Укажіть рядок, у якому вжито частку
Визначте НЕПРАВИЛЬНО наголошене слово
НЕПРАВИЛЬНО побудовано речення
(1) Будівництво держави — надзвичайно складна річ. (2) Ми живемо в час, коли Україна виростає з колонії в справжню країну. (3) Наш народ на шляху до цього дня, звичайно, зазнав чимало лихоліть. (4) Він не раз проходив через місиво сталіньських таборів. (5) Ми розбудовуємо державу, і віримо в нашу справу, бо Батьківщина — це наш скарб.
7. Укажіть слово, у написанні якого допущено орфографічну помилку
(1) Будівництво держави — надзвичайно складна річ. (2) Ми живемо в час, коли Україна виростає з колонії в справжню країну. (3) Наш народ на шляху до цього дня, звичайно, зазнав чимало лихоліть. (4) Він не раз проходив через місиво сталіньських таборів. (5) Ми розбудовуємо державу, і віримо в нашу справу, бо Батьківщина — це наш скарб.
Укажіть речення, у якому допущено пунктуаційну помилку
(1) Будівництво держави — надзвичайно складна річ. (2) Ми живемо в час, коли Україна виростає з колонії в справжню країну. (3) Наш народ на шляху до цього дня, звичайно, зазнав чимало лихоліть. (4) Він не раз проходив через місиво сталіньських таборів. (5) Ми розбудовуємо державу, і віримо в нашу справу, бо Батьківщина — це наш скарб.
Укажіть речення, ускладнене вставним словом
(1) Будівництво держави — надзвичайно складна річ. (2) Ми живемо в час, коли Україна виростає з колонії в справжню країну. (3) Наш народ на шляху до цього дня, звичайно, зазнав чимало лихоліть. (4) Він не раз проходив через місиво сталіньських таборів. (5) Ми розбудовуємо державу, і віримо в нашу справу, бо Батьківщина — це наш скарб.
Склданопідрядним реченням з підрядною причини є
Укажіть рядок, у якому в усіх словах потрібно писати префікс пре-
Укажіть рядок, у якому в усіх словах відбувається спрощення приголосних
Укажіть рядок, у якому в усіх словах пишеться знак м’якшення
Укажіть рядок, у якому в усіх словах частка не з дієсловами й дієприслівниками пишеться окремо
Укажіть рядок, у якому всі складні слова потрібно писати через дефіс
Укажіть словосполучення, у якому допущено граматичну помилку
Укажіть речення, у якому виділено сполучник
Укажіть речення з підрядним умови
Укажіть речення, у якому означення неоднорідні й не розділяються комами (розділові знаки пропущено)
Укажіть речення, у якому перед однорідними членами потрібно ставити двокрапку, а після них — тире (розділові знаки пропущено)
Укажіть речення, у якому однорідні обставини відокремлюються комами
Укажіть рядок, у якому в усіх словах однакова кількість звуків і букв
Укажіть речення, у якому немає граматичної помилки
Установіть відповідність між видами односкладних речень та прикладами:
1 означено-особове А Давно відгриміло в степах.
2 неозначено-особове Б У колективі нічиєї межі не переореш.
3 узагальнено-особове В Сонячні чудесні міста.
4 безособове Г Любімо Вітчизну, єдину у світі.
Д Гей, рубали ворогів та по всіх фронтах.
Установіть відповідність між видами підрядних речень і прикладами:
1 означальне 2 з'ясувальне 3 наслідкове 4 часу
А Важливо точно знати, як розуміти кожне слово.
Б Косарі затягай пісню так, що аж луна пішла понад ставом.
В Слово добре тоді, коли воно точно виражає думку.
Г Теплий туман слався по полю і наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому.
Д Слово, що йде від серця, завжди проникає в серце.
Установіть відповідність між відокремленим членом речення та прикладом:
1 означення 2 прикладка (різновид означення) 3 обставина 4 додаток
А Радіючи промінню золотому, на мить якусь ми зорі забуваєм.
Б Ніхто з живих істот, крім людини, не піде на смертельний ризик в ім'я істини.
В А хлібам колосистим, здається, немає кінця.
Г Попереду на баскому коні їхав славний Конашевич — кошовий козачий.
Д Уздовж озер, сполосканих блакиттю, лежить дорога, вся дощами зрита.
Установіть відповідність між словом і його тлумаченням
1 почуття А втрата професійних навичок
2 відчуття Б позбавлення права участі у змаганнях
3 декваліфікація В заохочення, нагородження
4 дискваліфікація Г відображення мозком властивостей предметів
Д емоції
Укажіть, якими частинами мови є виділені слова (цифра позначає наступне слово). Завдяки (1) рішучості й винахідливості Богдана козаки збудували (2) через непрохідне болото й річку Пляшівку (3) три переправи, по яких і вдалося, хоча й ціною (4) великих втрат, вивести військо з оточення.
1 А прийменник
2 Б дієслово
3 В іменник
4 Г числівник
Д прикметник
Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього.
Довженків світ
Духом звитяги, мужності, прадавньої слави овія¬ний край, де народився Довженко. Крутою хвилею докочувався цей дух до сіл та містечок Чернігівщини, нерабського краю, що з давніх-давен звик до дзвону вояцьких шабель. Будь-де станьте, вслухайтесь і по¬чуєте: сивий епос озивається до вас звідусіль влад¬ними ритмами. Віки промовляють повсюди могут¬нім голосом мистецтва, творчість народна то в каме¬ні творчім живе, то в красі вишивань, то в нетліннос¬ті мелодій, — розмаїте художнє мистецтво є тут част¬кою буття, як саме повітря, як тополя край шляху, як оті сині ескадри хмар, що, повні громів, блискавиць та рясних дощів благодатних, ціле літо потужно хо¬дять над Довженковим краєм.
Довженко і його рід, починаючи від далеких пра¬щурів, — типові сіверяни. Цілком припускаємо, що предки його могли бути дружинниками князя новгород-сіверського, в шоломах, зі щитами ходили в степові полиневі походи, бо хіба ж не їхній — довженківський! — дух вловлюємо в самій поетиці «Слова о полку Ігоревім».
Довженко в усьому поет, і це Його виділяє з-поміж багатьох як митця. Він поет у думанні, у барвах, у зо¬браженні характеру людини, у погляді на природу, на комаху, на квітку...
Поезію дитинства поет зберіг до кінця днів. Один з московських знайомих якось мені розповідав, що, проїжджаючи мимо Довженкової дачі у Підмосков'ї, він не раз бачив у нього на городі вінець розквітлого соняшника, що дивився кудись на південь... Як герб художника, як знак любові до образів дитячих літ.
Кінокласикою стали Довженкові соняшники, До¬вженкові яблука, що немало вже наплодивши епі¬гонів, самі в первозданній свіжості обійшли світ у стрічках «Землі», «Арсеналу», «Зве ни гори»...
Досі є на Чернігівщині, висить на мотузяних вер¬вечках в простій селянській хаті та саморобна, потем¬ніла від часу колиска, що виколисала Довженка.
На білій стіні цієї звичайної української оселі (пе¬ретвореної нині в музей) у досить гармонійному сусід¬стві з чепурною солом'яною стріхою вилискує брон¬зове литво барельєфа з гордим орлиним профілем людини, про яку нині кажемо: славетний син Укра¬їни. Один з найбільших художніх геніїв сучасності.
Мистецтво Довженкове, його поетичний світ за¬раз вивчають, досліджують кінознавці різних країн, різних народів. Він майстер, що носив у собі мов¬би цілу кіноакадемію. З найсміливішого лету думки, з інтуїції, з багаторічного досвіду народжувалися його мистецькі відкриття: Пригадую, як вразив він одно¬го разу, ділячись роздумами, що їх він, видно, дов¬го виношував і, зрештою, сформулював як «закон ху¬дожнього сусідства». Йшлося про художню гармоній¬ність, суголосність і взаємопосилення образів у тво¬рі, які, навіть контрастуючи, не повинні заперечува¬ти один одного, а тим більше самознищуватись, що часом трапляється там, де авторові зраджує худож¬ницьке чуття.
Сьогочасна світова культура небагато може на¬звати митців такого широкого дихання, такої дерзновенної мислі й сміливості шукань, які були прита¬манні Довженкові. Самою своєю природою він від¬кривач, експериментатор, утверджувач нового, ми¬тець, чиї твори, будучи гостросюжетними, водночас були мовби призначені для майбутніх поколінь — до них, до найдальших прагнув він донести при¬страсті людей свого часу, шквали епохи, її грози, інтелектуально-філософську напругу. Довженко — не однотонна текуча мелодія, він всеохоплюючий, уні¬версальний в найкращому понятті, весь у бурях дра¬матизму, в зіткненнях, у борінні найпотужніших со¬ціальних сил епохи. Довженко володів щасливим да¬ром жити в стані постійної творчої закоханості, ба¬чив окремі явища в контексті всієї народної історії. З тих він митців, які, осягаючи поглядом життя на¬родів і людства в цілому, не гублять в ньому окрему особистість, понад усе ставлять самоцінність і вер¬шинну красу людини.
Творчість Довженкова засвідчує нам силу пе¬реконань, силу ідейних, моральних, філософсько-естетичних ідеалів художника. Мистецьку самобут¬ність його творів не зрозуміти у відірваності від того національного народного ґрунту, соками якого вони живились, з якого так буйно виростали.
Сонцем рідної України напоєні його найкращі творіння — і ті, що належать до сфери кіно, і ті, що стали класикою українського красного письменства. Дивляться з екрана золоті, повні живого цвіту со¬няшники, цвітуть не перецвітають. Мчать екранами в майбуття довженківські коні, і нема їм впину, ко-питять простори, шалено зриваючи сніг, несуть твор¬ця свого в розкриті обійми вічності, в життя, якому не буде кінця.
(За О. Гончаром.) 617 слів
40. Укажіть, у якому висловлюванні правильно визначено стиль тексту та його ознаки
Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього.
Довженків світ
Духом звитяги, мужності, прадавньої слави овіяний край, де народився Довженко. Крутою хвилею докочувався цей дух до сіл та містечок Чернігівщини, нерабського краю, що з давніх-давен звик до дзвону вояцьких шабель. Будь-де станьте, вслухайтесь і почуєте: сивий епос озивається до вас звідусіль владними ритмами. Віки промовляють повсюди могутнім голосом мистецтва, творчість народна то в камені творчім живе, то в красі вишивань, то в нетлінності мелодій, — розмаїте художнє мистецтво є тут часткою буття, як саме повітря, як тополя край шляху, як оті сині ескадри хмар, що, повні громів, блискавиць та рясних дощів благодатних, ціле літо потужно ходять над Довженковим краєм.
Довженко і його рід, починаючи від далеких пращурів, — типові сіверяни. Цілком припускаємо, що предки його могли бути дружинниками князя новгород-сіверського, в шоломах, зі щитами ходили в степові полиневі походи, бо хіба ж не їхній — довженківський! — дух вловлюємо в самій поетиці «Слова о полку Ігоревім».
Довженко в усьому поет, і це Його виділяє з-поміж багатьох як митця. Він поет у думанні, у барвах, у зображенні характеру людини, у погляді на природу, на комаху, на квітку...
Поезію дитинства поет зберіг до кінця днів. Один з московських знайомих якось мені розповідав, що, проїжджаючи мимо Довженкової дачі у Підмосков'ї, він не раз бачив у нього на городі вінець розквітлого соняшника, що дивився кудись на південь... Як герб художника, як знак любові до образів дитячих літ.
Кінокласикою стали Довженкові соняшники, Довженкові яблука, що немало вже наплодивши епігонів, самі в первозданній свіжості обійшли світ у стрічках «Землі», «Арсеналу», «Зве ни гори»...
Досі є на Чернігівщині, висить на мотузяних вервечках в простій селянській хаті та саморобна, потемніла від часу колиска, що виколисала Довженка.
На білій стіні цієї звичайної української оселі (перетвореної нині в музей) у досить гармонійному сусідстві з чепурною солом'яною стріхою вилискує бронзове литво барельєфа з гордим орлиним профілем людини, про яку нині кажемо: славетний син України. Один з найбільших художніх геніїв сучасності.
Мистецтво Довженкове, його поетичний світ зараз вивчають, досліджують кінознавці різних країн, різних народів. Він майстер, що носив у собі мовби цілу кіноакадемію. З найсміливішого лету думки, з інтуїції, з багаторічного досвіду народжувалися його мистецькі відкриття: Пригадую, як вразив він одного разу, ділячись роздумами, що їх він, видно, довго виношував і, зрештою, сформулював як «закон художнього сусідства». Йшлося про художню гармонійність, суголосність і взаємопосилення образів у творі, які, навіть контрастуючи, не повинні заперечувати один одного, а тим більше самознищуватись, що часом трапляється там, де авторові зраджує художницьке чуття.
Сьогочасна світова культура небагато може назвати митців такого широкого дихання, такої дерзновенної мислі й сміливості шукань, які були притаманні Довженкові. Самою своєю природою він відкривач, експериментатор, утверджувач нового, митець, чиї твори, будучи гостросюжетними, водночас були мовби призначені для майбутніх поколінь — до них, до найдальших прагнув він донести пристрасті людей свого часу, шквали епохи, її грози, інтелектуально-філософську напругу. Довженко — не однотонна текуча мелодія, він всеохоплюючий, універсальний в найкращому понятті, весь у бурях драматизму, в зіткненнях, у борінні найпотужніших соціальних сил епохи. Довженко володів щасливим даром жити в стані постійної творчої закоханості, бачив окремі явища в контексті всієї народної історії. З тих він митців, які, осягаючи поглядом життя народів і людства в цілому, не гублять в ньому окрему особистість, понад усе ставлять самоцінність і вершинну красу людини.
Творчість Довженкова засвідчує нам силу переконань, силу ідейних, моральних, філософсько-естетичних ідеалів художника. Мистецьку самобутність його творів не зрозуміти у відірваності від того національного народного ґрунту, соками якого вони живились, з якого так буйно виростали.
Сонцем рідної України напоєні його найкращі творіння — і ті, що належать до сфери кіно, і ті, що стали класикою українського красного письменства. Дивляться з екрана золоті, повні живого цвіту соняшники, цвітуть не перецвітають. Мчать екранами в майбуття довженківські коні, і нема їм впину, копитять простори, шалено зриваючи сніг, несуть творця свого в розкриті обійми вічності, в життя, якому не буде кінця.
(За О. Гончаром.) 617 слів
Укажіть, у якому творі древності вловлюється довженківський дух
Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього.
Довженків світ
Духом звитяги, мужності, прадавньої слави овіяний край, де народився Довженко. Крутою хвилею докочувався цей дух до сіл та містечок Чернігівщини, нерабського краю, що з давніх-давен звик до дзвону вояцьких шабель. Будь-де станьте, вслухайтесь і почуєте: сивий епос озивається до вас звідусіль владними ритмами. Віки промовляють повсюди могутнім голосом мистецтва, творчість народна то в камені творчім живе, то в красі вишивань, то в нетлінності мелодій, — розмаїте художнє мистецтво є тут часткою буття, як саме повітря, як тополя край шляху, як оті сині ескадри хмар, що, повні громів, блискавиць та рясних дощів благодатних, ціле літо потужно ходять над Довженковим краєм.
Довженко і його рід, починаючи від далеких пращурів, — типові сіверяни. Цілком припускаємо, що предки його могли бути дружинниками князя новгород-сіверського, в шоломах, зі щитами ходили в степові полиневі походи, бо хіба ж не їхній — довженківський! — дух вловлюємо в самій поетиці «Слова о полку Ігоревім».
Довженко в усьому поет, і це Його виділяє з-поміж багатьох як митця. Він поет у думанні, у барвах, у зображенні характеру людини, у погляді на природу, на комаху, на квітку...
Поезію дитинства поет зберіг до кінця днів. Один з московських знайомих якось мені розповідав, що, проїжджаючи мимо Довженкової дачі у Підмосков'ї, він не раз бачив у нього на городі вінець розквітлого соняшника, що дивився кудись на південь... Як герб художника, як знак любові до образів дитячих літ.
Кінокласикою стали Довженкові соняшники, Довженкові яблука, що немало вже наплодивши епігонів, самі в первозданній свіжості обійшли світ у стрічках «Землі», «Арсеналу», «Зве ни гори»...
Досі є на Чернігівщині, висить на мотузяних вервечках в простій селянській хаті та саморобна, потемніла від часу колиска, що виколисала Довженка.
На білій стіні цієї звичайної української оселі (перетвореної нині в музей) у досить гармонійному сусідстві з чепурною солом'яною стріхою вилискує бронзове литво барельєфа з гордим орлиним профілем людини, про яку нині кажемо: славетний син України. Один з найбільших художніх геніїв сучасності.
Мистецтво Довженкове, його поетичний світ зараз вивчають, досліджують кінознавці різних країн, різних народів. Він майстер, що носив у собі мовби цілу кіноакадемію. З найсміливішого лету думки, з інтуїції, з багаторічного досвіду народжувалися його мистецькі відкриття: Пригадую, як вразив він одного разу, ділячись роздумами, що їх він, видно, довго виношував і, зрештою, сформулював як «закон художнього сусідства». Йшлося про художню гармонійність, суголосність і взаємопосилення образів у творі, які, навіть контрастуючи, не повинні заперечувати один одного, а тим більше самознищуватись, що часом трапляється там, де авторові зраджує художницьке чуття.
Сьогочасна світова культура небагато може назвати митців такого широкого дихання, такої дерзновенної мислі й сміливості шукань, які були притаманні Довженкові. Самою своєю природою він відкривач, експериментатор, утверджувач нового, митець, чиї твори, будучи гостросюжетними, водночас були мовби призначені для майбутніх поколінь — до них, до найдальших прагнув він донести пристрасті людей свого часу, шквали епохи, її грози, інтелектуально-філософську напругу. Довженко — не однотонна текуча мелодія, він всеохоплюючий, універсальний в найкращому понятті, весь у бурях драматизму, в зіткненнях, у борінні найпотужніших соціальних сил епохи. Довженко володів щасливим даром жити в стані постійної творчої закоханості, бачив окремі явища в контексті всієї народної історії. З тих він митців, які, осягаючи поглядом життя народів і людства в цілому, не гублять в ньому окрему особистість, понад усе ставлять самоцінність і вершинну красу людини.
Творчість Довженкова засвідчує нам силу переконань, силу ідейних, моральних, філософсько-естетичних ідеалів художника. Мистецьку самобутність його творів не зрозуміти у відірваності від того національного народного ґрунту, соками якого вони живились, з якого так буйно виростали.
Сонцем рідної України напоєні його найкращі творіння — і ті, що належать до сфери кіно, і ті, що стали класикою українського красного письменства. Дивляться з екрана золоті, повні живого цвіту соняшники, цвітуть не перецвітають. Мчать екранами в майбуття довженківські коні, і нема їм впину, ко-питять простори, шалено зриваючи сніг, несуть творця свого в розкриті обійми вічності, в життя, якому не буде кінця.
(За О. Гончаром.) 617 слів
Укажіть, що було своєрідним гербом Довженка, знаком його любові до образів дитячих літ
Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього.
Довженків світ
Духом звитяги, мужності, прадавньої слави овіяний край, де народився Довженко. Крутою хвилею докочувався цей дух до сіл та містечок Чернігівщини, нерабського краю, що з давніх-давен звик до дзвону вояцьких шабель. Будь-де станьте, вслухайтесь і почуєте: сивий епос озивається до вас звідусіль владними ритмами. Віки промовляють повсюди могутнім голосом мистецтва, творчість народна то в камені творчім живе, то в красі вишивань, то в нетлінності мелодій, — розмаїте художнє мистецтво є тут часткою буття, як саме повітря, як тополя край шляху, як оті сині ескадри хмар, що, повні громів, блискавиць та рясних дощів благодатних, ціле літо потужно ходять над Довженковим краєм.
Довженко і його рід, починаючи від далеких пращурів, — типові сіверяни. Цілком припускаємо, що предки його могли бути дружинниками князя новгород-сіверського, в шоломах, зі щитами ходили в степові полиневі походи, бо хіба ж не їхній — довженківський! — дух вловлюємо в самій поетиці «Слова о полку Ігоревім».
Довженко в усьому поет, і це Його виділяє з-поміж багатьох як митця. Він поет у думанні, у барвах, у зображенні характеру людини, у погляді на природу, на комаху, на квітку...
Поезію дитинства поет зберіг до кінця днів. Один з московських знайомих якось мені розповідав, що, проїжджаючи мимо Довженкової дачі у Підмосков'ї, він не раз бачив у нього на городі вінець розквітлого соняшника, що дивився кудись на південь... Як герб художника, як знак любові до образів дитячих літ.
Кінокласикою стали Довженкові соняшники, Довженкові яблука, що немало вже наплодивши епігонів, самі в первозданній свіжості обійшли світ у стрічках «Землі», «Арсеналу», «Зве ни гори»...
Досі є на Чернігівщині, висить на мотузяних вервечках в простій селянській хаті та саморобна, потемніла від часу колиска, що виколисала Довженка.
На білій стіні цієї звичайної української оселі (перетвореної нині в музей) у досить гармонійному сусідстві з чепурною солом'яною стріхою вилискує бронзове литво барельєфа з гордим орлиним профілем людини, про яку нині кажемо: славетний син України. Один з найбільших художніх геніїв сучасності.
Мистецтво Довженкове, його поетичний світ зараз вивчають, досліджують кінознавці різних країн, різних народів. Він майстер, що носив у собі мовби цілу кіноакадемію. З найсміливішого лету думки, з інтуїції, з багаторічного досвіду народжувалися його мистецькі відкриття: Пригадую, як вразив він одного разу, ділячись роздумами, що їх він, видно, довго виношував і, зрештою, сформулював як «закон художнього сусідства». Йшлося про художню гармонійність, суголосність і взаємопосилення образів у творі, які, навіть контрастуючи, не повинні заперечувати один одного, а тим більше самознищуватись, що часом трапляється там, де авторові зраджує художницьке чуття.
Сьогочасна світова культура небагато може назвати митців такого широкого дихання, такої дерзновенної мислі й сміливості шукань, які були притаманні Довженкові. Самою своєю природою він відкривач, експериментатор, утверджувач нового, митець, чиї твори, будучи гостросюжетними, водночас були мовби призначені для майбутніх поколінь — до них, до найдальших прагнув він донести пристрасті людей свого часу, шквали епохи, її грози, інтелектуально-філософську напругу. Довженко — не однотонна текуча мелодія, він всеохоплюючий, універсальний в найкращому понятті, весь у бурях драматизму, в зіткненнях, у борінні найпотужніших соціальних сил епохи. Довженко володів щасливим даром жити в стані постійної творчої закоханості, бачив окремі явища в контексті всієї народної історії. З тих він митців, які, осягаючи поглядом життя народів і людства в цілому, не гублять в ньому окрему особистість, понад усе ставлять самоцінність і вершинну красу людини.
Творчість Довженкова засвідчує нам силу переконань, силу ідейних, моральних, філософсько-естетичних ідеалів художника. Мистецьку самобутність його творів не зрозуміти у відірваності від того національного народного ґрунту, соками якого вони живились, з якого так буйно виростали.
Сонцем рідної України напоєні його найкращі творіння — і ті, що належать до сфери кіно, і ті, що стали класикою українського красного письменства. Дивляться з екрана золоті, повні живого цвіту соняшники, цвітуть не перецвітають. Мчать екранами в майбуття довженківські коні, і нема їм впину, копитять простори, шалено зриваючи сніг, несуть творця свого в розкриті обійми вічності, в життя, якому не буде кінця.
(За О. Гончаром.) 617 слів
«Закон художнього сусідства», сформульований Довженком, — це
Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього.
Довженків світ
Духом звитяги, мужності, прадавньої слави овіяний край, де народився Довженко. Крутою хвилею докочувався цей дух до сіл та містечок Чернігівщини, нерабського краю, що з давніх-давен звик до дзвону вояцьких шабель. Будь-де станьте, вслухайтесь і почуєте: сивий епос озивається до вас звідусіль владними ритмами. Віки промовляють повсюди могутнім голосом мистецтва, творчість народна то в камені творчім живе, то в красі вишивань, то в нетлінності мелодій, — розмаїте художнє мистецтво є тут часткою буття, як саме повітря, як тополя край шляху, як оті сині ескадри хмар, що, повні громів, блискавиць та рясних дощів благодатних, ціле літо потужно ходять над Довженковим краєм.
Довженко і його рід, починаючи від далеких пращурів, — типові сіверяни. Цілком припускаємо, що предки його могли бути дружинниками князя новгород-сіверського, в шоломах, зі щитами ходили в степові полиневі походи, бо хіба ж не їхній — довженківський! — дух вловлюємо в самій поетиці «Слова о полку Ігоревім».
Довженко в усьому поет, і це Його виділяє з-поміж багатьох як митця. Він поет у думанні, у барвах, у зображенні характеру людини, у погляді на природу, на комаху, на квітку...
Поезію дитинства поет зберіг до кінця днів. Один з московських знайомих якось мені розповідав, що, проїжджаючи мимо Довженкової дачі у Підмосков'ї, він не раз бачив у нього на городі вінець розквітлого соняшника, що дивився кудись на південь... Як герб художника, як знак любові до образів дитячих літ.
Кінокласикою стали Довженкові соняшники, Довженкові яблука, що немало вже наплодивши епігонів, самі в первозданній свіжості обійшли світ у стрічках «Землі», «Арсеналу», «Зве ни гори»...
Досі є на Чернігівщині, висить на мотузяних вервечках в простій селянській хаті та саморобна, потемніла від часу колиска, що виколисала Довженка.
На білій стіні цієї звичайної української оселі (перетвореної нині в музей) у досить гармонійному сусідстві з чепурною солом'яною стріхою вилискує бронзове литво барельєфа з гордим орлиним профілем людини, про яку нині кажемо: славетний син України. Один з найбільших художніх геніїв сучасності.
Мистецтво Довженкове, його поетичний світ зараз вивчають, досліджують кінознавці різних країн, різних народів. Він майстер, що носив у собі мовби цілу кіноакадемію. З найсміливішого лету думки, з інтуїції, з багаторічного досвіду народжувалися його мистецькі відкриття: Пригадую, як вразив він одного разу, ділячись роздумами, що їх він, видно, довго виношував і, зрештою, сформулював як «закон художнього сусідства». Йшлося про художню гармонійність, суголосність і взаємопосилення образів у творі, які, навіть контрастуючи, не повинні заперечувати один одного, а тим більше самознищуватись, що часом трапляється там, де авторові зраджує художницьке чуття.
Сьогочасна світова культура небагато може назвати митців такого широкого дихання, такої дерзновенної мислі й сміливості шукань, які були притаманні Довженкові. Самою своєю природою він відкривач, експериментатор, утверджувач нового, митець, чиї твори, будучи гостросюжетними, водночас були мовби призначені для майбутніх поколінь — до них, до найдальших прагнув він донести пристрасті людей свого часу, шквали епохи, її грози, інтелектуально-філософську напругу. Довженко — не однотонна текуча мелодія, він всеохоплюючий, універсальний в найкращому понятті, весь у бурях драматизму, в зіткненнях, у борінні найпотужніших соціальних сил епохи. Довженко володів щасливим даром жити в стані постійної творчої закоханості, бачив окремі явища в контексті всієї народної історії. З тих він митців, які, осягаючи поглядом життя народів і людства в цілому, не гублять в ньому окрему особистість, понад усе ставлять самоцінність і вершинну красу людини.
Творчість Довженкова засвідчує нам силу переконань, силу ідейних, моральних, філософсько-естетичних ідеалів художника. Мистецьку самобутність його творів не зрозуміти у відірваності від того національного народного ґрунту, соками якого вони живились, з якого так буйно виростали.
Сонцем рідної України напоєні його найкращі творіння — і ті, що належать до сфери кіно, і ті, що стали класикою українського красного письменства. Дивляться з екрана золоті, повні живого цвіту соняшники, цвітуть не перецвітають. Мчать екранами в майбуття довженківські коні, і нема їм впину, копитять простори, шалено зриваючи сніг, несуть творця свого в розкриті обійми вічності, в життя, якому не буде кінця.
(За О. Гончаром.) 617 слів
Основну думку тексту можна сформулювати так
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома