ЗНО 2021. МОВА 34 варіант

Додано: 9 червня 2020
Предмет: Українська мова, 11 клас
Тест виконано: 152 рази
33 запитання
Запитання 1

Укажіть рядок, у якому слово в реченні вжито в прямому значенні

варіанти відповідей

Що посієш, те й пожнеш.

Месники дужі приймуть мою зброю.

Гомоніли хвилі Дніпра про козацьку славу.

За півгодини наші кошики були наповнені грибами.

Запитання 2

Укажіть рядок, у якому вжито фразеологічний зворот

варіанти відповідей

Скрізь сонце сипле гарячими блискучими бризками.

Дівчина побіліла як стіна.

Сніг зійшов іще на початку березня.

Традиційне українське весілля об'єднувало кілька окремих сюжетів.

Запитання 3

Укажіть, яке речення є складним

варіанти відповідей

Бредемо по опалому листю, а воно шурхотить під ногами.

Біда, кажуть, сама не ходить.

Земля відроджена встає і знов народу подає скарби свої нетлінні.

Де ти в світі пробувався, сину мій єдиний?

Запитання 4

Укажіть рядок, у якому вжито частку

варіанти відповідей

Чи то вітер віє по полю, чи мете завірюха?

Грай же, море, мовчіть, гори.

Без верби і калини немає України.

Хто в ліс, а хто і по дрова.

Запитання 5

Визначте НЕПРАВИЛЬНО наголошене слово

варіанти відповідей

агроно´мія

алкого´ль

асиметрі´я

арку´шик

Запитання 6

НЕПРАВИЛЬНО побудовано речення

варіанти відповідей

Кожному з нас є що розповісти.      

Я люблю й захоплююся Львовом.

Нізащо не зволікайте з лікуванням.     

Двоє хитрих мудрого не переважать.

Запитання 7

(1) Будівництво держави надзвичайно складна річ. (2) Ми живемо в час, коли Україна виростає з ко­лонії в справжню країну. (3) Наш народ на шляху до цього дня, звичайно, зазнав чимало лихоліть. (4) Він не раз проходив через місиво сталіньських таборів. (5) Ми розбудовуємо державу, і віримо в нашу справу, бо Бать­ківщина це наш скарб.

7. Укажіть слово, у написанні якого допущено орфографічну помилку

варіанти відповідей

будівництво

лихоліть

місиво

сталіньських

Запитання 8

(1) Будівництво держави надзвичайно складна річ. (2) Ми живемо в час, коли Україна виростає з ко­лонії в справжню країну. (3) Наш народ на шляху до цього дня, звичайно, зазнав чимало лихоліть. (4) Він не раз проходив через місиво сталіньських таборів. (5) Ми розбудовуємо державу, і віримо в нашу справу, бо Бать­ківщина це наш скарб.

Укажіть речення, у якому допущено пунктуа­ційну помилку

варіанти відповідей

1

2

3

5

Запитання 9

(1) Будівництво держави надзвичайно складна річ. (2) Ми живемо в час, коли Україна виростає з ко­лонії в справжню країну. (3) Наш народ на шляху до цього дня, звичайно, зазнав чимало лихоліть. (4) Він не раз проходив через місиво сталіньських таборів. (5) Ми розбудовуємо державу, і віримо в нашу справу, бо Бать­ківщина це наш скарб.

Укажіть речення, ускладнене вставним словом

варіанти відповідей

1

2

3

5

Запитання 10

(1) Будівництво держави надзвичайно складна річ. (2) Ми живемо в час, коли Україна виростає з ко­лонії в справжню країну. (3) Наш народ на шляху до цього дня, звичайно, зазнав чимало лихоліть. (4) Він не раз проходив через місиво сталіньських таборів. (5) Ми розбудовуємо державу, і віримо в нашу справу, бо Бать­ківщина це наш скарб.

Склданопідрядним реченням з підрядною причини є

варіанти відповідей

1

2

3

5

Запитання 11

Укажіть рядок, у якому в усіх словах потрібно писати префікс пре-

варіанти відповідей

пр..берегти, пр..буток, пр..малий

пр..своїти, пр..зводити, пр..злий

пр..морозити, пр..відкритий, пр..давній

пр..в'язати, пр..парувати, пр..мудрий

пр..славний, пр..старий, пр..спокійний

Запитання 12

Укажіть рядок, у якому в усіх словах відбуваєть­ся спрощення приголосних

варіанти відповідей

пристрас.ний, пес.ливий, корис.но

шіс.надцять, безшелес.но, заздріс.ний

швидкіс.ний, кількіс.ний, тиж.невий

обїз.ний, компос.ний, контрас.ний

балас.ний, чес.ний, зап'яс.ний

Запитання 13

Укажіть рядок, у якому в усіх словах пишеть­ся знак м’якшення

варіанти відповідей

близ..кий, рибал..ці, ковз..кий, різ..бяр

п'ят..десят, Хар..ків, стіл..чик, домен..щик

конферанс..є, міл..йон, буд..те, брен..кіт

гіл..за, киц..ка, спіл..ці, вишен..ці

людс..кість, кін..цівка, дон..чин, шприц..

Запитання 14

Укажіть рядок, у якому в усіх словах частка не з дієсловами й дієприслівниками пишеться окремо

варіанти відповідей

(не)покоїться, (не)виконано, (не)тямлячись, (не)зчутися

(не)вагаючись, (не)волити, (не)хтувати, (не)подумавши

(не)вміючи, (не)навидіти, (не)добачати, (не)скорити

(не)може, (не)дійти, (не)зібрано, (не)поспішаючи

(не)притомніти, (не)доїдати,  (не)доважувати, (не)знаючи

Запитання 15

Укажіть рядок, у якому всі складні слова по­трібно писати через дефіс

варіанти відповідей

легенький/легенький, батько/мати, п'яти/кутний, нижче/підписаний

кінець/кінцем, пів/Європи, свят/вечір, гори/цвіт

хліб/сіль, з діда/прадіда, гірко/солоний, м'ясо/мо­лочний

жовто/гарячий, суспільно/політичний, фізико/ма­тематичний, заєць/русак

народно/поетичний, російсько/український, сіро/ голубий, напів/автомат

Запитання 16

Укажіть словосполучення, у якому допущено граматичну помилку

варіанти відповідей

більш цікавіша пропозиція

двоє лисенят

о сьомій годині ранку

брати участь

найбільш рішучий

Запитання 17

Укажіть речення, у якому виділено сполучник

варіанти відповідей

За/те його покохала, що мав карі очі.

Я більше не бажав згадувати про/те місце.

Що/б вам розповісти.

Як/би краще виконати цю роботу?

Як/би мені черевички, то пішла б я на музики.

Запитання 18

Укажіть речення з підрядним умови

варіанти відповідей

Та довгий ще мені пройти судилось шлях.

Весна настала рано, і можна вже було розпочи­нати сівбу.

Розквітло нове життя, так що старому нема во­роття.

На небі збиралися великі хмари, так що можна сподіватися дощу.

Народ сам скує собі долю, аби тільки не заважали.

Запитання 19

Укажіть речення, у якому означення неодно­рідні й не розділяються комами (розділові знаки про­пущено)

варіанти відповідей

Все забув мої смутки і скрути мої грішні бездуш­ні слова.

Ідучи несу важку жниварську втому.

Усі ці мовні групи слов'янська германська роман­ська належать до однієї мови.

Деякі види птахів папуги граки ворони шпаки доб­ре піддаються дресируванню.

Дерева вітром підбиті пещені літом і сонцем під­нявши вгору долоні пнуться до сонця.

Запитання 20

Укажіть речення, у якому перед однорідними членами потрібно ставити двокрапку, а після них — тире (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

У річках найбільш поширені плітка крас­нопірка окунь лящ щука лин сом тощо.

Всяке птаство як-от деркачів перепілок курочок можна було викосити косою в траві.

Надворі лежала роса на жовтій траві осінній на круглій павутині попід стріхою у хліві що її павуки звечора наткали.

Все повторялось і краса і потворність.

Луки гори пишні сади все зелене й принишкле.

Запитання 21

Укажіть речення, у якому однорідні обставини відокремлюються комами

варіанти відповідей

Шумлять сади над берегами в моєї юності краю.

Через усю казарму попід стіною стояли непри­брані лави.

Справа і зліва і спереду стояли озера й озерця.

Далеко в промінні місяця біліє його сумна постать.

На полі під лісом де впали браття широко тягну­лись зорані поля.

Запитання 22

Укажіть рядок, у якому в усіх словах однакова кількість звуків і букв

варіанти відповідей

рядок, конюшина, юнь

біль, бюро, замріяність

воджу, столяр, казати

вокзал, бджола, легкий

немовлятко, криниця, мрія

Запитання 23

Укажіть речення, у якому немає граматичної помилки

варіанти відповідей

Прийшов лист від Ткачук Олега Йосиповича.

Своєю радістю поділись із друзями.

Після доща роса заблищала під проміннями сонця.

Без цукра і сиропа печиво не буде смачним.

Побачивши на виставці картини Федченків мене охопило зачарування.

Запитання 24

Установіть відповідність між видами одно­складних речень та прикладами:

1 означено-особове                   А Давно відгриміло в степах.

2 неозначено-особове              Б У колективі нічиєї межі не переореш.

3 узагальнено-особове            В Сонячні чудесні міста.

4 безособове                                Г Любімо Вітчизну, єдину у світі.

                                                           Д Гей, рубали ворогів та по всіх фронтах.

варіанти відповідей

1Г 2Д 3Б 4А

1Д 2Г 3Б 4А

1Г 2Б 3Д 4А

1Г 2Д 3А 4Б

1Г 2Д 3Б 4В

Запитання 25

Установіть відповідність між видами підряд­них речень і прикладами:

1 означальне 2 з'ясувальне 3 наслідкове 4 часу

А Важливо точно знати, як розуміти кожне слово.

Б Косарі затягай пісню так, що аж луна пішла по­над ставом.

В Слово добре тоді, коли воно точно виражає думку.

Г Теплий туман слався по полю і наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому.

Д Слово, що йде від серця, завжди проникає в серце.

варіанти відповідей

1Д 2А 3Г 4В

1А 2Д 3Г 4В

1Д 2Г 3А 4В

1Д 2А 3В 4Г

1Д 2А 3Г 4Б

Запитання 26

Установіть відповідність між відокремленим членом речення та прикладом:

1 означення 2 прикладка (різновид означення) 3 обставина 4 додаток

А Радіючи промінню золотому, на мить якусь ми зорі забуваєм.

Б Ніхто з живих істот, крім людини, не піде на смертельний ризик в ім'я істини.

В А хлібам колосистим, здається, немає кінця.

Г Попереду на баскому коні їхав славний Конашевич кошовий козачий.

Д Уздовж озер, сполосканих блакиттю, лежить до­рога, вся дощами зрита.

варіанти відповідей

1Д 2Г 3А 4Б

1Г 2Д 3А 4Б

1Д 2А 3Г 4Б

1Д 2Г 3Б 4А

1Д 2Г 3А 4В

Запитання 27

Установіть відповідність між словом і його тлумаченням

1 почуття                  А втрата професійних навичок

2 відчуття                 Б позбавлення права участі у змаганнях

3 декваліфікація   В заохочення, нагородження

4 дискваліфікація     Г відображення  мозком  властивостей предметів

Д емоції

варіанти відповідей

1Д 2Г 3А 4Б

1Г 2Д 3А 4Б

1Д 2А 3Г 4Б

1Д 2Г 3Б 4А

1Д 2Г 3А 4В

Запитання 28

Укажіть, якими частинами мови є виділені слова (цифра позначає наступне слово). Завдяки (1) рішучості й винахідливості Богдана козаки збудували (2) через непрохідне болото й річку Пляшівку (3) три переправи, по яких і вдалося, хоча й ціною (4) великих втрат, вивести військо з оточення.

1 А прийменник

2 Б дієслово

3 В іменник

4 Г числівник

Д прикметник


варіанти відповідей

1В 2А 3Г 4Д

1А 2В 3Г 4Д

1В 2Г 3А 4Д

1В 2А 3Д 4Г

1В 2А 3Г 4Б

Запитання 29

Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього. 

Довженків світ

Духом звитяги, мужності, прадавньої слави овія¬ний край, де народився Довженко. Крутою хвилею докочувався цей дух до сіл та містечок Чернігівщини, нерабського краю, що з давніх-давен звик до дзвону вояцьких шабель. Будь-де станьте, вслухайтесь і по¬чуєте: сивий епос озивається до вас звідусіль влад¬ними ритмами. Віки промовляють повсюди могут¬нім голосом мистецтва, творчість народна то в каме¬ні творчім живе, то в красі вишивань, то в нетліннос¬ті мелодій, — розмаїте художнє мистецтво є тут част¬кою буття, як саме повітря, як тополя край шляху, як оті сині ескадри хмар, що, повні громів, блискавиць та рясних дощів благодатних, ціле літо потужно хо¬дять над Довженковим краєм.

Довженко і його рід, починаючи від далеких пра¬щурів, — типові сіверяни. Цілком припускаємо, що предки його могли бути дружинниками князя новгород-сіверського, в шоломах, зі щитами ходили в степові полиневі походи, бо хіба ж не їхній — довженківський! — дух вловлюємо в самій поетиці «Слова о полку Ігоревім».

Довженко в усьому поет, і це Його виділяє з-поміж багатьох як митця. Він поет у думанні, у барвах, у зо¬браженні характеру людини, у погляді на природу, на комаху, на квітку...

Поезію дитинства поет зберіг до кінця днів. Один з московських знайомих якось мені розповідав, що, проїжджаючи мимо Довженкової дачі у Підмосков'ї, він не раз бачив у нього на городі вінець розквітлого соняшника, що дивився кудись на південь... Як герб художника, як знак любові до образів дитячих літ.

Кінокласикою стали Довженкові соняшники, До¬вженкові яблука, що немало вже наплодивши епі¬гонів, самі в первозданній свіжості обійшли світ у стрічках «Землі», «Арсеналу», «Зве ни гори»...

Досі є на Чернігівщині, висить на мотузяних вер¬вечках в простій селянській хаті та саморобна, потем¬ніла від часу колиска, що виколисала Довженка.

На білій стіні цієї звичайної української оселі (пе¬ретвореної нині в музей) у досить гармонійному сусід¬стві з чепурною солом'яною стріхою вилискує брон¬зове литво барельєфа з гордим орлиним профілем людини, про яку нині кажемо: славетний син Укра¬їни. Один з найбільших художніх геніїв сучасності.

Мистецтво Довженкове, його поетичний світ за¬раз вивчають, досліджують кінознавці різних країн, різних народів. Він майстер, що носив у собі мов¬би цілу кіноакадемію. З найсміливішого лету думки, з інтуїції, з багаторічного досвіду народжувалися його мистецькі відкриття: Пригадую, як вразив він одно¬го разу, ділячись роздумами, що їх він, видно, дов¬го виношував і, зрештою, сформулював як «закон ху¬дожнього сусідства». Йшлося про художню гармоній¬ність, суголосність і взаємопосилення образів у тво¬рі, які, навіть контрастуючи, не повинні заперечува¬ти один одного, а тим більше самознищуватись, що часом трапляється там, де авторові зраджує худож¬ницьке чуття.

Сьогочасна світова культура небагато може на¬звати митців такого широкого дихання, такої дерзновенної мислі й сміливості шукань, які були прита¬манні Довженкові. Самою своєю природою він від¬кривач, експериментатор, утверджувач нового, ми¬тець, чиї твори, будучи гостросюжетними, водночас були мовби призначені для майбутніх поколінь — до них, до найдальших прагнув він донести при¬страсті людей свого часу, шквали епохи, її грози, інтелектуально-філософську напругу. Довженко — не однотонна текуча мелодія, він всеохоплюючий, уні¬версальний в найкращому понятті, весь у бурях дра¬матизму, в зіткненнях, у борінні найпотужніших со¬ціальних сил епохи. Довженко володів щасливим да¬ром жити в стані постійної творчої закоханості, ба¬чив окремі явища в контексті всієї народної історії. З тих він митців, які, осягаючи поглядом життя на¬родів і людства в цілому, не гублять в ньому окрему особистість, понад усе ставлять самоцінність і вер¬шинну красу людини.

Творчість Довженкова засвідчує нам силу пе¬реконань, силу ідейних, моральних, філософсько-естетичних ідеалів художника. Мистецьку самобут¬ність його творів не зрозуміти у відірваності від того національного народного ґрунту, соками якого вони живились, з якого так буйно виростали.

Сонцем рідної України напоєні його найкращі творіння — і ті, що належать до сфери кіно, і ті, що стали класикою українського красного письменства. Дивляться з екрана золоті, повні живого цвіту со¬няшники, цвітуть не перецвітають. Мчать екранами в майбуття довженківські коні, і нема їм впину, ко-питять простори, шалено зриваючи сніг, несуть твор¬ця свого в розкриті обійми вічності, в життя, якому не буде кінця.

(За О. Гончаром.) 617 слів

40. Укажіть, у якому висловлюванні правильно визначено стиль тексту та його ознаки

варіанти відповідей

У тексті наявні риси, характерні для публіцистичного стилю: логічність, образність мовлення, експресивність викладу, наявність суспільної лексики.

Текст належить до наукового стилю, бо в ньому наявні такі характерні ознаки: об'єктивність і точність інформування, насиченість інформації, логічний характер мовлення, використання неособової манери викладу.

Текст належить до художнього стилю, бо в ньому наявні такі основні ознаки: образність, естетика мовлення, експресія.

Текст можна віднести до науково-популярного підстилю наукового стилю. Виклад наукової інформації призначений для нефахівців, текст має частково белетризовану форму.

Запитання 30

Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього.

Довженків світ

Духом звитяги, мужності, прадавньої слави овія­ний край, де народився Довженко. Крутою хвилею докочувався цей дух до сіл та містечок Чернігівщини, нерабського краю, що з давніх-давен звик до дзвону вояцьких шабель. Будь-де станьте, вслухайтесь і по­чуєте: сивий епос озивається до вас звідусіль влад­ними ритмами. Віки промовляють повсюди могут­нім голосом мистецтва, творчість народна то в каме­ні творчім живе, то в красі вишивань, то в нетліннос­ті мелодій, — розмаїте художнє мистецтво є тут част­кою буття, як саме повітря, як тополя край шляху, як оті сині ескадри хмар, що, повні громів, блискавиць та рясних дощів благодатних, ціле літо потужно хо­дять над Довженковим краєм.

Довженко і його рід, починаючи від далеких пра­щурів, — типові сіверяни. Цілком припускаємо, що предки його могли бути дружинниками князя новгород-сіверського, в шоломах, зі щитами ходили в степові полиневі походи, бо хіба ж не їхній — довженківський! — дух вловлюємо в самій поетиці «Слова о полку Ігоревім».

Довженко в усьому поет, і це Його виділяє з-поміж багатьох як митця. Він поет у думанні, у барвах, у зо­браженні характеру людини, у погляді на природу, на комаху, на квітку...

Поезію дитинства поет зберіг до кінця днів. Один з московських знайомих якось мені розповідав, що, проїжджаючи мимо Довженкової дачі у Підмосков'ї, він не раз бачив у нього на городі вінець розквітлого соняшника, що дивився кудись на південь... Як герб художника, як знак любові до образів дитячих літ.

Кінокласикою стали Довженкові соняшники, До­вженкові яблука, що немало вже наплодивши епі­гонів, самі в первозданній свіжості обійшли світ у стрічках «Землі», «Арсеналу», «Зве ни гори»...

Досі є на Чернігівщині, висить на мотузяних вер­вечках в простій селянській хаті та саморобна, потем­ніла від часу колиска, що виколисала Довженка.

На білій стіні цієї звичайної української оселі (пе­ретвореної нині в музей) у досить гармонійному сусід­стві з чепурною солом'яною стріхою вилискує брон­зове литво барельєфа з гордим орлиним профілем людини, про яку нині кажемо: славетний син Укра­їни. Один з найбільших художніх геніїв сучасності.

Мистецтво Довженкове, його поетичний світ за­раз вивчають, досліджують кінознавці різних країн, різних народів. Він майстер, що носив у собі мов­би цілу кіноакадемію. З найсміливішого лету думки, з інтуїції, з багаторічного досвіду народжувалися його мистецькі відкриття: Пригадую, як вразив він одно­го разу, ділячись роздумами, що їх він, видно, дов­го виношував і, зрештою, сформулював як «закон ху­дожнього сусідства». Йшлося про художню гармоній­ність, суголосність і взаємопосилення образів у тво­рі, які, навіть контрастуючи, не повинні заперечува­ти один одного, а тим більше самознищуватись, що часом трапляється там, де авторові зраджує худож­ницьке чуття.

Сьогочасна світова культура небагато може на­звати митців такого широкого дихання, такої дерзновенної мислі й сміливості шукань, які були прита­манні Довженкові. Самою своєю природою він від­кривач, експериментатор, утверджувач нового, ми­тець, чиї твори, будучи гостросюжетними, водночас були мовби призначені для майбутніх поколінь — до них, до найдальших прагнув він донести при­страсті людей свого часу, шквали епохи, її грози, інтелектуально-філософську напругу. Довженко — не однотонна текуча мелодія, він всеохоплюючий, уні­версальний в найкращому понятті, весь у бурях дра­матизму, в зіткненнях, у борінні найпотужніших со­ціальних сил епохи. Довженко володів щасливим да­ром жити в стані постійної творчої закоханості, ба­чив окремі явища в контексті всієї народної історії. З тих він митців, які, осягаючи поглядом життя на­родів і людства в цілому, не гублять в ньому окрему особистість, понад усе ставлять самоцінність і вер­шинну красу людини.

Творчість Довженкова засвідчує нам силу пе­реконань, силу ідейних, моральних, філософсько-естетичних ідеалів художника. Мистецьку самобут­ність його творів не зрозуміти у відірваності від того національного народного ґрунту, соками якого вони живились, з якого так буйно виростали.

Сонцем рідної України напоєні його найкращі творіння — і ті, що належать до сфери кіно, і ті, що стали класикою українського красного письменства. Дивляться з екрана золоті, повні живого цвіту со­няшники, цвітуть не перецвітають. Мчать екранами в майбуття довженківські коні, і нема їм впину, копитять простори, шалено зриваючи сніг, несуть твор­ця свого в розкриті обійми вічності, в життя, якому не буде кінця.

(За О. Гончаром.) 617 слів

Укажіть, у якому творі древності вловлюється довженківський дух


варіанти відповідей

«Велесова книга»

Галицько-Волинський літопис

«Слово о полку Ігоревім»

«Повість временних літ»

Запитання 31

Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього.

Довженків світ

Духом звитяги, мужності, прадавньої слави овія­ний край, де народився Довженко. Крутою хвилею докочувався цей дух до сіл та містечок Чернігівщини, нерабського краю, що з давніх-давен звик до дзвону вояцьких шабель. Будь-де станьте, вслухайтесь і по­чуєте: сивий епос озивається до вас звідусіль влад­ними ритмами. Віки промовляють повсюди могут­нім голосом мистецтва, творчість народна то в каме­ні творчім живе, то в красі вишивань, то в нетліннос­ті мелодій, — розмаїте художнє мистецтво є тут част­кою буття, як саме повітря, як тополя край шляху, як оті сині ескадри хмар, що, повні громів, блискавиць та рясних дощів благодатних, ціле літо потужно хо­дять над Довженковим краєм.

Довженко і його рід, починаючи від далеких пра­щурів, — типові сіверяни. Цілком припускаємо, що предки його могли бути дружинниками князя новгород-сіверського, в шоломах, зі щитами ходили в степові полиневі походи, бо хіба ж не їхній — довженківський! — дух вловлюємо в самій поетиці «Слова о полку Ігоревім».

Довженко в усьому поет, і це Його виділяє з-поміж багатьох як митця. Він поет у думанні, у барвах, у зо­браженні характеру людини, у погляді на природу, на комаху, на квітку...

Поезію дитинства поет зберіг до кінця днів. Один з московських знайомих якось мені розповідав, що, проїжджаючи мимо Довженкової дачі у Підмосков'ї, він не раз бачив у нього на городі вінець розквітлого соняшника, що дивився кудись на південь... Як герб художника, як знак любові до образів дитячих літ.

Кінокласикою стали Довженкові соняшники, До­вженкові яблука, що немало вже наплодивши епі­гонів, самі в первозданній свіжості обійшли світ у стрічках «Землі», «Арсеналу», «Зве ни гори»...

Досі є на Чернігівщині, висить на мотузяних вер­вечках в простій селянській хаті та саморобна, потем­ніла від часу колиска, що виколисала Довженка.

На білій стіні цієї звичайної української оселі (пе­ретвореної нині в музей) у досить гармонійному сусід­стві з чепурною солом'яною стріхою вилискує брон­зове литво барельєфа з гордим орлиним профілем людини, про яку нині кажемо: славетний син Укра­їни. Один з найбільших художніх геніїв сучасності.

Мистецтво Довженкове, його поетичний світ за­раз вивчають, досліджують кінознавці різних країн, різних народів. Він майстер, що носив у собі мов­би цілу кіноакадемію. З найсміливішого лету думки, з інтуїції, з багаторічного досвіду народжувалися його мистецькі відкриття: Пригадую, як вразив він одно­го разу, ділячись роздумами, що їх він, видно, дов­го виношував і, зрештою, сформулював як «закон ху­дожнього сусідства». Йшлося про художню гармоній­ність, суголосність і взаємопосилення образів у тво­рі, які, навіть контрастуючи, не повинні заперечува­ти один одного, а тим більше самознищуватись, що часом трапляється там, де авторові зраджує худож­ницьке чуття.

Сьогочасна світова культура небагато може на­звати митців такого широкого дихання, такої дерзновенної мислі й сміливості шукань, які були прита­манні Довженкові. Самою своєю природою він від­кривач, експериментатор, утверджувач нового, ми­тець, чиї твори, будучи гостросюжетними, водночас були мовби призначені для майбутніх поколінь — до них, до найдальших прагнув він донести при­страсті людей свого часу, шквали епохи, її грози, інтелектуально-філософську напругу. Довженко — не однотонна текуча мелодія, він всеохоплюючий, уні­версальний в найкращому понятті, весь у бурях дра­матизму, в зіткненнях, у борінні найпотужніших со­ціальних сил епохи. Довженко володів щасливим да­ром жити в стані постійної творчої закоханості, ба­чив окремі явища в контексті всієї народної історії. З тих він митців, які, осягаючи поглядом життя на­родів і людства в цілому, не гублять в ньому окрему особистість, понад усе ставлять самоцінність і вер­шинну красу людини.

Творчість Довженкова засвідчує нам силу пе­реконань, силу ідейних, моральних, філософсько-естетичних ідеалів художника. Мистецьку самобут­ність його творів не зрозуміти у відірваності від того національного народного ґрунту, соками якого вони живились, з якого так буйно виростали.

Сонцем рідної України напоєні його найкращі творіння — і ті, що належать до сфери кіно, і ті, що стали класикою українського красного письменства. Дивляться з екрана золоті, повні живого цвіту со­няшники, цвітуть не перецвітають. Мчать екранами в майбуття довженківські коні, і нема їм впину, ко-питять простори, шалено зриваючи сніг, несуть твор­ця свого в розкриті обійми вічності, в життя, якому не буде кінця.

(За О. Гончаром.) 617 слів

Укажіть, що було своєрідним гербом Довжен­ка, знаком його любові до образів дитячих літ

варіанти відповідей

розквітлий соняшник

розгорнута книга

лугові квіти

кущ калини

Запитання 32

Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього.

Довженків світ

Духом звитяги, мужності, прадавньої слави овія­ний край, де народився Довженко. Крутою хвилею докочувався цей дух до сіл та містечок Чернігівщини, нерабського краю, що з давніх-давен звик до дзвону вояцьких шабель. Будь-де станьте, вслухайтесь і по­чуєте: сивий епос озивається до вас звідусіль влад­ними ритмами. Віки промовляють повсюди могут­нім голосом мистецтва, творчість народна то в каме­ні творчім живе, то в красі вишивань, то в нетліннос­ті мелодій, — розмаїте художнє мистецтво є тут част­кою буття, як саме повітря, як тополя край шляху, як оті сині ескадри хмар, що, повні громів, блискавиць та рясних дощів благодатних, ціле літо потужно хо­дять над Довженковим краєм.

Довженко і його рід, починаючи від далеких пра­щурів, — типові сіверяни. Цілком припускаємо, що предки його могли бути дружинниками князя новгород-сіверського, в шоломах, зі щитами ходили в степові полиневі походи, бо хіба ж не їхній — довженківський! — дух вловлюємо в самій поетиці «Слова о полку Ігоревім».

Довженко в усьому поет, і це Його виділяє з-поміж багатьох як митця. Він поет у думанні, у барвах, у зо­браженні характеру людини, у погляді на природу, на комаху, на квітку...

Поезію дитинства поет зберіг до кінця днів. Один з московських знайомих якось мені розповідав, що, проїжджаючи мимо Довженкової дачі у Підмосков'ї, він не раз бачив у нього на городі вінець розквітлого соняшника, що дивився кудись на південь... Як герб художника, як знак любові до образів дитячих літ.

Кінокласикою стали Довженкові соняшники, До­вженкові яблука, що немало вже наплодивши епі­гонів, самі в первозданній свіжості обійшли світ у стрічках «Землі», «Арсеналу», «Зве ни гори»...

Досі є на Чернігівщині, висить на мотузяних вер­вечках в простій селянській хаті та саморобна, потем­ніла від часу колиска, що виколисала Довженка.

На білій стіні цієї звичайної української оселі (пе­ретвореної нині в музей) у досить гармонійному сусід­стві з чепурною солом'яною стріхою вилискує брон­зове литво барельєфа з гордим орлиним профілем людини, про яку нині кажемо: славетний син Укра­їни. Один з найбільших художніх геніїв сучасності.

Мистецтво Довженкове, його поетичний світ за­раз вивчають, досліджують кінознавці різних країн, різних народів. Він майстер, що носив у собі мов­би цілу кіноакадемію. З найсміливішого лету думки, з інтуїції, з багаторічного досвіду народжувалися його мистецькі відкриття: Пригадую, як вразив він одно­го разу, ділячись роздумами, що їх він, видно, дов­го виношував і, зрештою, сформулював як «закон ху­дожнього сусідства». Йшлося про художню гармоній­ність, суголосність і взаємопосилення образів у тво­рі, які, навіть контрастуючи, не повинні заперечува­ти один одного, а тим більше самознищуватись, що часом трапляється там, де авторові зраджує худож­ницьке чуття.

Сьогочасна світова культура небагато може на­звати митців такого широкого дихання, такої дерзновенної мислі й сміливості шукань, які були прита­манні Довженкові. Самою своєю природою він від­кривач, експериментатор, утверджувач нового, ми­тець, чиї твори, будучи гостросюжетними, водночас були мовби призначені для майбутніх поколінь — до них, до найдальших прагнув він донести при­страсті людей свого часу, шквали епохи, її грози, інтелектуально-філософську напругу. Довженко — не однотонна текуча мелодія, він всеохоплюючий, уні­версальний в найкращому понятті, весь у бурях дра­матизму, в зіткненнях, у борінні найпотужніших со­ціальних сил епохи. Довженко володів щасливим да­ром жити в стані постійної творчої закоханості, ба­чив окремі явища в контексті всієї народної історії. З тих він митців, які, осягаючи поглядом життя на­родів і людства в цілому, не гублять в ньому окрему особистість, понад усе ставлять самоцінність і вер­шинну красу людини.

Творчість Довженкова засвідчує нам силу пе­реконань, силу ідейних, моральних, філософсько-естетичних ідеалів художника. Мистецьку самобут­ність його творів не зрозуміти у відірваності від того національного народного ґрунту, соками якого вони живились, з якого так буйно виростали.

Сонцем рідної України напоєні його найкращі творіння — і ті, що належать до сфери кіно, і ті, що стали класикою українського красного письменства. Дивляться з екрана золоті, повні живого цвіту со­няшники, цвітуть не перецвітають. Мчать екранами в майбуття довженківські коні, і нема їм впину, копитять простори, шалено зриваючи сніг, несуть твор­ця свого в розкриті обійми вічності, в життя, якому не буде кінця.

(За О. Гончаром.) 617 слів

«Закон художнього сусідства», сформульова­ний Довженком, — це

варіанти відповідей

несумісність образів, які заперечують один од­ного

поєднання в одному творі антагоністичних проб­лем

твердження про взаємний вплив різних видів мистецтва

художня гармонійність образів твору, які не по­винні заперечувати один одного

Запитання 33

Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього.

Довженків світ

Духом звитяги, мужності, прадавньої слави овія­ний край, де народився Довженко. Крутою хвилею докочувався цей дух до сіл та містечок Чернігівщини, нерабського краю, що з давніх-давен звик до дзвону вояцьких шабель. Будь-де станьте, вслухайтесь і по­чуєте: сивий епос озивається до вас звідусіль влад­ними ритмами. Віки промовляють повсюди могут­нім голосом мистецтва, творчість народна то в каме­ні творчім живе, то в красі вишивань, то в нетліннос­ті мелодій, — розмаїте художнє мистецтво є тут част­кою буття, як саме повітря, як тополя край шляху, як оті сині ескадри хмар, що, повні громів, блискавиць та рясних дощів благодатних, ціле літо потужно хо­дять над Довженковим краєм.

Довженко і його рід, починаючи від далеких пра­щурів, — типові сіверяни. Цілком припускаємо, що предки його могли бути дружинниками князя новгород-сіверського, в шоломах, зі щитами ходили в степові полиневі походи, бо хіба ж не їхній — довженківський! — дух вловлюємо в самій поетиці «Слова о полку Ігоревім».

Довженко в усьому поет, і це Його виділяє з-поміж багатьох як митця. Він поет у думанні, у барвах, у зо­браженні характеру людини, у погляді на природу, на комаху, на квітку...

Поезію дитинства поет зберіг до кінця днів. Один з московських знайомих якось мені розповідав, що, проїжджаючи мимо Довженкової дачі у Підмосков'ї, він не раз бачив у нього на городі вінець розквітлого соняшника, що дивився кудись на південь... Як герб художника, як знак любові до образів дитячих літ.

Кінокласикою стали Довженкові соняшники, До­вженкові яблука, що немало вже наплодивши епі­гонів, самі в первозданній свіжості обійшли світ у стрічках «Землі», «Арсеналу», «Зве ни гори»...

Досі є на Чернігівщині, висить на мотузяних вер­вечках в простій селянській хаті та саморобна, потем­ніла від часу колиска, що виколисала Довженка.

На білій стіні цієї звичайної української оселі (пе­ретвореної нині в музей) у досить гармонійному сусід­стві з чепурною солом'яною стріхою вилискує брон­зове литво барельєфа з гордим орлиним профілем людини, про яку нині кажемо: славетний син Укра­їни. Один з найбільших художніх геніїв сучасності.

Мистецтво Довженкове, його поетичний світ за­раз вивчають, досліджують кінознавці різних країн, різних народів. Він майстер, що носив у собі мов­би цілу кіноакадемію. З найсміливішого лету думки, з інтуїції, з багаторічного досвіду народжувалися його мистецькі відкриття: Пригадую, як вразив він одно­го разу, ділячись роздумами, що їх він, видно, дов­го виношував і, зрештою, сформулював як «закон ху­дожнього сусідства». Йшлося про художню гармоній­ність, суголосність і взаємопосилення образів у тво­рі, які, навіть контрастуючи, не повинні заперечува­ти один одного, а тим більше самознищуватись, що часом трапляється там, де авторові зраджує худож­ницьке чуття.

Сьогочасна світова культура небагато може на­звати митців такого широкого дихання, такої дерзновенної мислі й сміливості шукань, які були прита­манні Довженкові. Самою своєю природою він від­кривач, експериментатор, утверджувач нового, ми­тець, чиї твори, будучи гостросюжетними, водночас були мовби призначені для майбутніх поколінь — до них, до найдальших прагнув він донести при­страсті людей свого часу, шквали епохи, її грози, інтелектуально-філософську напругу. Довженко — не однотонна текуча мелодія, він всеохоплюючий, уні­версальний в найкращому понятті, весь у бурях дра­матизму, в зіткненнях, у борінні найпотужніших со­ціальних сил епохи. Довженко володів щасливим да­ром жити в стані постійної творчої закоханості, ба­чив окремі явища в контексті всієї народної історії. З тих він митців, які, осягаючи поглядом життя на­родів і людства в цілому, не гублять в ньому окрему особистість, понад усе ставлять самоцінність і вер­шинну красу людини.

Творчість Довженкова засвідчує нам силу пе­реконань, силу ідейних, моральних, філософсько-естетичних ідеалів художника. Мистецьку самобут­ність його творів не зрозуміти у відірваності від того національного народного ґрунту, соками якого вони живились, з якого так буйно виростали.

Сонцем рідної України напоєні його найкращі творіння — і ті, що належать до сфери кіно, і ті, що стали класикою українського красного письменства. Дивляться з екрана золоті, повні живого цвіту со­няшники, цвітуть не перецвітають. Мчать екранами в майбуття довженківські коні, і нема їм впину, копитять простори, шалено зриваючи сніг, несуть твор­ця свого в розкриті обійми вічності, в життя, якому не буде кінця.

(За О. Гончаром.) 617 слів

Основну думку тексту можна сформулювати так

варіанти відповідей

Роль О. Довженка у вітчизняному мистецтві.

Широкий світ ідеалів Довженка.

Життя і творчість О. Довженка.

Вагомий внесок творчого доробку О. Довженка в історію вітчизняної І світової художньої культу­ри як режисера, кінодраматурга й письменника.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест