Пунктуаційна норма 11 клас.
1. Прочитайте речення, у якому пропущено окремі слова. На шляху більшої … лауреатів і … конкурсів … перешкоди, однак прагнення перемоги завжди… до успіху.
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
А половини, дипломатів, трапляються, призводить
Б частини, дипломників, зустрічаються, приводить
В частини, дипломантів, зустрічається, приводить
Г половини, дипломантів, трапляються, призводить
Д частини, дипломантів, трапляються, приводить
2. Потребує редагування речення
А Готуючись до іспитів, зазвичай користуються переліком екзаменаційних питань.
Б Розподіливши питання за розділами, позначте неопрацьовані, складіть план дій.
В Проконсультувавшись із викладачем, починаємо повторення складного матеріалу.
Г Систематизуючи інформацію, робіть нотатки, кресліть схеми, використовуйте маркери.
Д Побачивши в такому списку проблемні теми, нехай відчай не охоплює вас.
3. Складносурядним є речення
А Слова стосунки, ставлення, відносини, взаємини утворюють синонімічний ряд, проте кожне з них має своє значення й відрізняється лексичною сполучуваністю.
Б Для позначення взаємодії між членами колективу чи громади, групами, об’єднаннями використовують слова ставлення, стосунки та взаємини (взаємини між дітьми).
В Уживання із цим значенням слова відношення не є правильним, оскільки воно передає взаємозв’язки лише між предметами, явищами тощо (математичне відношення).
Г У багатьох словосполученнях різних галузей науки переважно суспільного, економічного та політичного змісту вживають термін відносини (виробничі відносини).
Д Поглиблюйте свої знання зі слововживання й слідкуйте за правильністю мови, збагачуючи її синонімічними рядами.
4. Пряму мову в реченні Іван сказав: «Як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають мої ідеї» правильно передано непрямою в рядку
А Іван сказав, що, як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як вони сприймають мої ідеї.
Б Іван сказав, що, як і будь-якій людині, для нього важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають його ідеї.
В Іван сказав, що, як і будь-якій людині, йому важливо знати, що про нього думають інші, як сприймають його ідеї. Г Іван сказав, що будь-якій людині важливо знати, що про неї думають інші, як сприймають її ідеї.
Д Іван сказав, що йому, як і будь-якій людині, важливо знати, що про неї думають інші, як вони сприймають її ідеї.
5. Безсполучникове складне речення можна утворити, якщо до фрагмента «Головною в байках Сковороди є його філософія...» додати
А безцінне «зерно істини», пізнане автором.
Б а не їхня складна мова чи прозова форма.
В саме вона становила сенс життя мудреця.
Г і ми прагнемо осягнути її глибинну суть.
Д прихована в алегоричних образах.
6. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак). Аналізуючи збірку «Замість сонетів і октав», (1) розуміємо, ( 2) що Тичина сприйняв настанову Олександра Скрябіна щодо вираження в мистецтві модерних,(3) народжених часом ідей, оPбразів засобами оригінального(4) поетичного стилю –(5) дисонансної співзвучності та нестійкої гармонії.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
А кома 1 – при відокремленій обставині
Б кома 2 – перед підрядною частиною складного речення
В кома 3 – при відокремленому означенні
Г на місці цифри 4 коми немає, оскільки означення не є однорідними
Д тире 5 – при відокремленій прикладці
7. Приєднайте до фрагмента «Помилки друзів варто виправляти або вибачати,..» підрядну частину та з’ясуйте вид кожного з утворених складнопідрядних речень.
Вид складнопідрядного речення
1 з підрядним обставинним мети
2 з підрядним обставинним причини
3 з підрядним обставинним допустовим
4 з підрядним обставинним умови
Підрядна частина
А бо самі теж, буває, чинимо нерозважливо.
Б щоби зберегти найцінніше – щирі й теплі почуття.
В як колись рідні прощали нам дитячі витівки.
Г якщо справді хочемо збудувати довірливі взаємини.
Д хоч обраPза іноді розхитує підвалини хороших стосунків.
8. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова (цифра позначає наступне слово).
Речення Знов (1)зозулі голос чути (2)в лісі, Ластівки (3)гніздечко звили в стрісі. А вівчар жене отару плаєм, Тьохнув пісню (4)соловей за гаєм.
Член речення А присудок Б підмет
В означення Г додаток Д обставина
9.З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі. Приклад речення
А Окрім заповідників і національних парків, значну роль у збереженні флори та фауни відіграють заказники.
Б Заказники, місця тимчасової заборони полювання, створюють з метою відновлення природних комплексів.
В Власники природних об’єктів, оголошених заказниками, зобов’язані забезпечити режим охорони та збереження таких територій.
Г Поставивши за мету захист рослин і комах, в Україні створили кілька ботанічних та ентомологічних заказників.
Д Іноді заказник відіграє важливу, фактично вирішальну роль у збереженні й відновленні певного рідкісного виду.
Відокремлений член речення 1 додаток 2 означення
3 обставина 4 прикладка (різновид означення)
10. Доберіть приклад до кожної умови вживання тире. Приклад речення
А Краще кепсько виконати свій обов’язок, аніж добре – чужий.
Б Бути особистістю – це бути самостійним джерелом дії.
В Звільнишся від зла – у тебе залишиться лише добро.
Г Любов, щирість, милосердя – такі риси має виховувати в собі кожен.
Д Я знаю лише одного тирана – тихий голос мого сумління
Умова вживання тире
1 тире між підметом і присудком 2 тире на місці пропущеного члена речення
3 тире при відокремленій прикладці 4 тире в безсполучниковому складному реченні
11. З'ясуйте тип кожного речення в тексті (цифра позначає наступне слово)
Речення
(1) Щоб стати щасливим, не обов'язково знайти діаманти в купі сміття. (2) Так, коштовні камінці здатні прикрасити жінку, довершити її образ, проте вони не можуть зігріти холодної днини чи втішити, коли в серці біль. (3) Кохана людина, друзі, рідні – ось наше щастя. (4) Але треба пам'ятати: кожний щасливий по-своєму.
Тип речення
А просте ускладнене
Б складносурядне
В складнопідрядне
Г складне безсполучникове
Д складне з різними видами зв'язку