Завдання І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології
2019-2020 н.р. 9 клас
Група А (вибрати одну правильну відповідь; кожне питання 1 б, разом – 15 б)
1.Учень Арістотеля продуктивно спілкувався із торговцями, садівниками, хліборобами, воїнами Александра Македонського, які описували екзотичні рослини, це близько 500 видів . Так розповіді перетворилися у письмові рядки відомих книг – «Фізіологія рослин», «Історія рослин», а цього вченого назвали батьком ботаніки. Хто він?
А. Тревіранус; Б. Лінней; В. Теофраст; Г. Ламарк.
2. У 1845 р. Леонардо да Вінчі працював над проектом літального апарату орнітоптеру, який нагадував крила птахів. Вчені продовжують вивчати досконалі біологічні системи і використовують знання , щоб творити різні інженерні конструкції, ехолокації, амортизатори тощо. Так виник розділ біологічної науки:
А. Біотехнологія; Б. Біоніка; В. Біомеханіка; Г. Біофізика.
3. Якщо виготовити тимчасовий препарат епідерми рослинної клітини і спостерігати за допомогою світлового мікроскопа при яскравому освітленні та температури +23 С, то добре видно, як хлоропласти:
А. Фотосинтезують ;
Б. Виділяють вуглекислий газ;
В. Рухаються в напрямку джерела світла;
Г. Нерухомі.
4. Руйнування водневих зв’язків у нуклеїнових кислот може спостерігатися під час:
А. Ренатурації; Б. Регенерації; В. Реплікації; Г. Комплементації.
5. У 1893 р. український академік, епідеміолог зробив на собі небезпечний дослід в присутності професорів та інших працівників. Він випив живу холерну культуру разом із своїм колегою, після попередньої пробної імунізації протягом місяця. Дослід був успішним, що сприяло розвитку пероральної вакцинації людей проти холери. Пізніше, епідеміолог довів, що чумою люди заражаються від бліх і пацюків, а під час чергових дослідів, заразившись чумою, успішно врятувався протичумною сироваткою. Вкажіть цього вченого:
А. Заболотний Данило; Б. Мечников Ілля; В. Ерліх Пауль Г. Павлов Іван.
6. Коли настає час авітамінозу, добре вживати цю рослину у квашеному вигляді, оскільки вітамін С не руйнується під час її зберігання, таким чином піднімається імунітет, міцнішають судини і серце. Звичайно це капуста білокачанна. Вкажіть, до якого класу і родини її відносять:
А. Однодольних і Хрестоцвітих; Б. Дводольних і Хрестоцвітих; В. Однодольних і Капустяних; Г. Дводольних і Складноцвітих.
7. Якщо долити Н2О2 у першу пробірку із сирою печінкою і в другу із вареною печінкою, то буде спостерігатися:
А. у першій пробірці виділяється вуглекислий газ, а в другій кисень;
Б. у першій і другій пробірці без змін;
В. у першій пробірці виділяється кисень, а в другій – без змін;
Г. у першій пробірці виділяється кисень, а в другій є бульбашки вуглекислого газу.
8. Про яку живу істоту розповідав вчитель:
Клітина нерухома.
Розмножується виключно нестатево.
Людина використовує її у космосі.
А. Спірогіра; Б. Спіруліна; В. Хлорела; Г. Хламідомонада.
9. При нестачі вітаміну D розвивається:
А. Цинга; Б. Куряча сліпота; В. Рахіт; Г. Безплідність.
10. До групи нижчих грибів належить:
А. Пеніцилін; Б. Мукор; В. Бліда поганка; Г. Аспергіл.
11. Які біологічно активні речовини є допоміжними сигналами для комунікації між тваринами?
А. Фітогормони; Б. Ферменти; В. Феромони; Г. Алкалоїди.
12. У рослин відсутня нервова система, проте на дію подразника також реагують. Вкажіть цю властивість рослин:
А. Дихання; Б. Фотосинтез; В. Тропізм; Г. Транспірація.
13. До біологічноактивних речовин належать:
А. Мінеральні солі; Б. Воски; В. Суберин; Г. Ферменти.
14. Піреноїд –це місце накопичення вуглеводів під час автотрофного живлення. Вкажіть природу походження цієї структури:
А. Білкове утворення; Б. Фосфоліпідне утворення; В. Крохмальне зерно;
Г. Жирове включення.
15. Вкажіть, які організми належить до Царства Гриби:
А. Губки; Б. Поліпи; В. Асцидії; Г. Слизовики.
Група Б (виберіть кілька правильних відповідей, одна правильна відповідь – 1 б; всього – 34 б)
А. Пектин; Б. Желатин; В. Крохмаль; Г. Глікоген; Д. Агар.
2. Напівавтономні органели із власним спадковим матеріалом, які подвоюються під час інтерфази еукаріотичної клітини:
А. Пластиди; Б. Мітохондрії; В. Ядро; Г. Апарат Гольджі; Д. Центріолі.
3. Установіть відповідність між певними організмами і їх групами:
1. Лисичка справжня А. Справжні гриби
2. Сапролегнія Б. Хордові тварини
3. Евернія В. Паразитичні гриби
4. Асцидія Г. Лишайники
4. Встановіть відповідність між науками і біологічними об’єктами:
1. Паразитичні черви А. Теріологія
2. Леканора Б. Іхтіологія
3. Латимерія В. Гельмінти
4. Дельфін-білобочка Г. Ліхенологія
5. Розташуйте правильну послідовність розщеплення органічних речовин у живих організмах:
А. Гідроліз;
Б. Механічна обробка;
В. Гліколіз;
Г. Утворення Н2О і СО2;
Д. Аеробне розщеплення.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
6. Для яких живих істот природа придумала екзоскелет?:
А. Фораменіфери Б. Радіолярії В. Кліщі
Г. Ланцетник Д. Пінулярія Е. Тридакна Є. Риби
7. У таблиці позначте «+» характеристики, що відповідають наведеним етапам енергетичного обміну :
Характеристика |
Етапи енергетичного обміну |
|||
Підготовчий |
Анаеробний |
Аеробний |
||
1. |
Виділяється енергія у вигляді тепла |
|
|
|
2. |
Окиснення молочної кислоти супроводжується виділенням СО2 |
|
|
|
3. |
Утворюється 2 моль АТФ |
|
|
|
4. |
Гліколіз |
|
|
|
5. |
Джерело енергії в умовах дефіциту кисню |
|
|
|
6. |
Емульгація |
|
|
|
7. |
Птіалін розщеплює крохмаль |
|
|
|
8. |
Утворюється 36 моль АТФ |
|
|
|
9. |
Цикл Кребса |
|
|
|
8. Установіть відповідність між відділом рослин (1-4) та представником
(А-Д), який до нього належить:
1. Бурі водорості А. Вельвічія
2. Голонасінні Б. Макроцистис
3. Покритонасінні В. Улотрикс
Практичний тур
(1 завдання - 3 б; 2 завдання – 6 б; 3 задача А - 5б і Б -5б)
Доведіть цю думку за допомогою підказок.
Участь бджіл у |
Продукція бджільництва |
Первинні наслідки |
1. перенесенні насіння квіткових |
1. мед |
1. зникнення тварин |
2.запиленні покритонасінних |
2. бурштин |
2.зменшення рослинності |
3.фільтрації чистого повітря |
3. олія |
3. ерозія ґрунтів |
|
|
|
Ознаки |
Органічні речовини |
Призначення |
1. Хітиновий панцир |
1.Білки |
1.Розмноження |
2.Виділення воскових пластинок особливими залозами на черевці |
2. Вуглевод фруктоза |
2.Конструкція сотів |
3.Перероблення нектару на мед |
3.Нітрогеновмісний полісахарид |
3.Екзоскелет |
|
4.Ліпід |
4.Годування личинок |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
А) Гемоглобін крові людини містить 0,34% Fe. Визначте відносну молекулярну масу білка і структуру гемоглобіну.
Б) Молекулярна маса гемоглобіну становить 68 660 Да, його 4 субодиниці містять 602 амінокислоти. Визначте молекулярну масу гему.