Мета: перевірити рівень знань і умінь учнів, їх відповідність вимогам, а саме:
-знання основних хімічних понять;
-володіння хімічною мовою, вміння користуватися назвами і символами хімічних елементів, назвами простих та складних хімічних речовин;
-вміння складати хімічні формули і рівняння хімічних реакцій, розв'язувати розрахункові та експериментальні задачі;
-розуміння зв'язку між складом, будовою, фізичними і хімічними властивостями речовин, способами їх добування, галузями застосування;
Тестові завдання з основних розділів шкільного курсу
неорганічної хімії
Мета: перевірити рівень знань і умінь учнів, їх відповідність вимогам, а саме:
Тестові завдання розроблено відповідно до чинної програми загальноосвітніх навчальних закладів 12-річної школи з таких основних розділів шкільного курсу неорганічної хімії:
Досвід попередніх років, упровадження зовнішнього незалежного тестування дозволив зробити певні узагальнення. По-перше, очевидними стали невміння учнів працювати з тестовими завданнями. По-друге, переважна більшість учнів правильно розв’язує лише репродуктивні завдання, на відтворення фактичних знань. З огляду на це, вчителі повинні допомогти учням належно підготуватися до участі у зовнішньому незалежному оцінюванні. Тому досить часто використовую тестові завдання як для поточного оцінювання, закріплення знань, так і під час тематичного контролю.
Згідно чинної Програми для загальноосвітніх шкіл в 10 класі, а за Програмою 12-річної школи цього року вже в 9-му класі вивчається тема “Найважливіші органічні сполуки”. Перед вивченням даної теми вважаю за доцільне виявлення рівня сформованості базових знань з неорганічної хімії. В такий спосіб вдається систематизувати, узагальнити відомості про неорганічні речовини, сформувати підґрунтя для свідомого сприйняття матеріалу “Органічної хімії”, порівняння властивостей та будови речовин неживої та живої природи.
Проведення такого контролю знань пропоную у вигляді тестових завдань. Адже тести прості у застосуванні, економлять час, виконують не лише функцію контролю якості знань, а й навчальну функцію.
Опираючись на приклади тестових завдань моніторингового дослідження, вивчення рівня сформованості базових хімічних знань учнів 8-х класів, пропоную власну розробку тестового контролю в письмовій формі тривалістю 45 хв.
Тести містять 25 завдань різної форми:
Оцінювання ведеться за відповідною шкалою (див. Шкала оцінювання)
Рівень навчальних досягнень |
Низький |
Середній |
Достатній |
Високий |
||||||||
Оцінюваний бал |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Кількість набраних балів |
1-4 |
5-8 |
9-12 |
13-16 |
17-20 |
21-24 |
25-28 |
29-32 |
33-36 |
37-40 |
41-44 |
45-48 |
Відповіді заносяться до Бланку відповідей, що значно економить час вчителя при перевірці тестових завдань (див. Зразок бланку відповідей)
№ завдання
Варіанти відповідей |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
При формуванні тестових завдань особливу увагу приділяю завданням такого типу, які б дали можливість виявити рівень сформованих ключових компетентностей в учнів, тобто вміння застосовувати набуті знання для розв’язання певних життєвих ситуацій та усвідомлення ролі хімії у побуті та повсякденному житті.
Тестові завдання з курсу “Неорганічної хімії”
І рівень
1 варіант
Завдання 1-12 містять по 4 варіанти відповідей з яких лише одна правильна. Оцінюється по 1 балу за кожну правильну відповідь:
а) О2 ; в) N2 ;
б) Н2 ; г) О .
а) N2O ; в) NO2 ;
б) N2O3 ; г) N2O5 .
а) виділення жовтуватого газу;
б) зміна забарвлення розчину;
в) виділення безбарвного газу;
г) випромінювання світла.
а) реагентів більше, ніж продуктів;
б) продукт реакції завжди один;
в) реагент завжди один;
г) серед продуктів обов’язково є одна проста речовина.
а) непереварена вода містить менше мікроорганізмів;
б) непереварена вода містить більше солей;
в) у неперевареній воді немає отруйних речовин;
г) під час кипіння води розчинність кисню у ній зменшується.
а) гідроген оксид і водень;
б) вода та кисень;
в) водень та кисень;
г) вода та водень.
а) виходять із ладу деталі машин ;
б) залізо відновлюється до нових речовин;
в) поглинається теплота;
г) витрачається кисень.
а) W(E)=mE/m(сполуки) х 100% ;
б) W(E)=nAr(E)/Mr(сполуки) х 100% ;
в) W(речовини)=m(речовини)/m(суміші) х 100% ;
г) W(речовини)=m(речовини)/m(розчину) х 100% .
а) магнітом;
б) розчиненням у воді, фільтруванням та випаровуванням;
в) фільтруванням та кристалізацією;
г) відстоюванням.
а) молоко;
б) мінеральна вода;
в) золото;
г) повітря.
а) зможу, тому що там дуже висока температура, яка сприяє горінню;
б) зможу, тому що космічний простір дає можливість швидко горіти речовинам;
в) не зможу, тому що на планеті немає кисню, який підтримує горіння;
г) не зможу, тому що не взяв із собою ніяких матеріалів для запалювання.
а) йонний;
б) ковалентний полярний;
в) ковалентний неполярний;
г) металічний.
ІІ рівень
Завдання 13-15 містять 4 варіанти відповідей, з яких 2 є правильними (правильні відповіді оцінюються в два бали)
а) повітря складається переважно з кисню та азоту;
б) хлор міститься в біологічних рідинах;
в) головний компонент чорних сплавів – залізо;
г) гемоглобін містить залізо, і забезпечує дихання людини.
а) тиск;
б) температура;
в) кількість взятих речовин;
г) концентрація реагуючих речовин.
а) Cu + H2O
б) Ca + HCl
в) Na + H2O
г) Ag + H2SO4
а) Заряд ядра атома 1. 32
б) відносна атомна маса 2 . -16
в) кількість електронів в атомі 3. +16
17. Встановіть відповідність між речовинами та сферами їх застосування.
а) використовується для добування амоніаку ; 1. І2
б) використовується у будівництві;
оскільки входить до складу глини; 2. Cl2
в) спиртовий розчин ; 3. NH3
г) використовується як антисептичний засіб. 4. Al2O3
18. Встановіть відповідність між назвами речовин та класами. до яких вони належать.
а) кальцій карбонат; 1. Основи
б) купру (ІІ) оксид; 2. Оскиди
в) натрій гідроксид; 3. Кислоти
ІІІ рівень
Завдання 19-22 на правильну послідовність виконання дій, які необхідно розташувати у певному порядку відповідно до запропонованого завдання.
19. Познач послідовність розміщення формул речовин у порядку зростання валентності першого елемента
а) MgO;
б) Na2O;
в) N2O3 ;
г) SO3 .
20. Користуючись періодичною системою хімічних елементів, познач послідовність розміщення формул речовин у порядку спадання значення їх відносних молекулярних масс.
а) H2 ;
б) NaCl ;
в) Al(OH)3 ;
г) H3PO4 .
21. Познач послідовність розміщення напівсхем у порядку зростання суми коефіцієнтів.
а) K + O2 = K2О ;
б) NaCl + AgNO3 = AgCl + NaNO3 ;
в) Zn + HCl = ZnCl2 + H2;
г) Al2(SO4)3 + BaCl2 = AlCl3 + BaSO4 .
22. Познач правильну послідовність розташування хімічних елементів відповідно до зростання їх поширеності у земній корі.
а) Алюміній;
б) Оксисен;
в) Ферум;
г) Силіцій.
ІV рівень
Завдання 23-25 на розв’язування експериментально-побутових задач (3 бали); задач, що передбачають використання знань на знаходження масової частки речовини в розчині (4 бали); розв’язування комбінованих задач.
23. У питній воді можуть бути присутні сульфат-йони. Як виявити їх присутність?
а) за допомогою індикаторів;
б) додаванням сполук барію;
в) фільтруванням;
г) дистиляцією.
24. Для полоскань горла при інфекційних захворюваннях рекомендують 5% розчин питної соди. Обчисліть маси солі та води, необхідних для приготування 250 грам такого розчину.
а) 75г солі та 175г води ;
б) 7,5г солі та 242,5г води ;
в) 50г солі та 200г води ;
г) 5г солі та 245г води .
25. Обчисліть об’єм газу, який виділиться при прожарюванні вапняку масою 500 грам з масовою часткою домішок 8%.
а) 103 л ;
б) 11,2 л ;
в) 112 л ;
г) 22,4 л.
І рівень
2 Варіант
Завдання 1-12 містять по 4 варіанти відповідей, з яких лише 1 правильна. Оцінюється по 1 балу за кожну правильну відповідь.
а) О2 ;
б) Н2 ;
в) N2 ;
г) Н .
а) N2O ;
б) N2O3 ;
в) NO2 ;
г) N2O5 ;
а) геологічне ;
б) геохімічне ;
в) біологічне ;
г) хімічне.
а) реагент завжди один ;
б) серед реагентів обов’язково є проста речовина ;
в) продукт реакції завжди один ;
г) серед продуктів обов’язково є одна складна речовина.
а) прискорюють процеси перетворення поживних речовин;
б) переносять кисень до клітин організму;
в) виробляють енергію, необхідну для скорочення м’язів;
г) сприяють виведенню шкідливих речовин з організму.
а) калій оксид, манган(ІV)оксид;
б) калій манганат, манган(ІV)оксид;
в) калій манганат, калій пероксид;
г) калій пероксид, манган(ІV)оксид;
а) пластичне, легко кується;
б) тугоплавке, легке;
в) не розчиняється в воді, міцне;
г) блискучий метал, міцний.
а) W(E) = m(E)/m(сполуки) х 100% ;
б) W(E) = nAr(E)/Mr(сполуки) х 100% ;
в) W(речовини) = m(речовини)/m(суміші) х 100% ;
г) W(речовини) = m(речовини)/m(розчину) х 100% ;
а) суміш піску та глини;
б) суміш спирту та мідних ошурок;
в) суміш води та бензину;
г) суміш залізних ошурок та тирси.
а) водень;
б) кисень;
в) повітря;
г) магній.
а) кисень впливає на нервові закінчення, які активізують життєві функції організму;
б) кисень насичує м’язи, і вони краще починають скорочуватись;
в) кисень сприяє окисленню поживних речовин, в результаті чого вивільнюється енергія;
г) кисень сприяє виділенню енергії, яка підвищує температуру тіла, завдяки чому підвищується активність.
а) ковалентний полярний;
б) ковалентний неполярний;
в) йонний ;
г) водневий.
ІІ рівень
Завдання 13-15 містять 4 варінти відповідей, з яких 2 є правильними (правильні відповіді оцінюються в 2 бали)
а) вивчає природні та штучні матеріали;
б) вивчає склад і будову речовин;
в) вивчає форми руху речовини;
г) вивчає властивості речовин та їх перетворення.
14. Виберіть чинники, які впливають на швидкість хімічної реакції в розчинах.
а) ступінь подрібнення;
б) тиск;
в) природа реагуючих речовин;
г) наявність у розчині інших речовин.
15. Виберіть твердження щодо системи, утвореної в результаті реакції, що протікає за схемою Fe2(SO4)3 + 2NaOH
а) утворюється основна сіль Fe2(OH)2SO4 та натрій;
б) утворюється гідрооксид Fe(OH)3 та натрій сульфат;
в) відбувається реакція обміну;
г) відбувається реакція нейтралізації.
Завдання 16-18 на відповідність. До кожного рядка, позначеного буквою, добери відповідний, позначений цифрою. До твердження з першої колонки можна використати тільки одну відповідь з другої.
16. Скористайся періодичною системою хімічних елементів та встанови відповідність між двома колонками.
Складова атома алюмінію Числове значення
а) відносна атомна маса; 1. -14
б) кількість електронів у атомі ; 2. 27
в) заряд ядра в атомі ; 3. +13
17. Встановіть відповідність між речовинами та сферами їх застосування.
а) використовується для приготування
фізіологічного розчину; 1. CaCO3;
б) використовують у харчовій промисловості
для розпушування тіста; 2 NaCl ;
в) використовують для побілки ; 3 NaHCO3 ;
18. Встановіть відповідність між назвами речовин та класами, до яких вони належать.
а) алюміній сульфат; 1 солі
б) ферум (2) гідрооксид; 2 кислоти
в) нітроген (5) оксид ; 3 основи
ІІІ рівень
Завдання 19-22 на правильну послідовність, розташування відповідей у правильному порядку до запропонованого завдання.
19. Познач послідовність розміщення формул речовин у порядку спадання валентності першого елемента.
а) CaO ;
б) Al2O3 ;
в) N2O5 ;
г) K2O ;
20. Користуючись періодичною системою хімічних елементів, познач послідовність розміщення формул речовин у порядку збільшення їх відносних молекулярних мас.
а) Na2O ;
б) N2 ;
в) H2SO4 ;
г) Ca(OH)2 .
21. Познач послідовність розміщення напівсхем і порядку зростання суми коефіцієнтів.
а) Al(OH)3 t Al2(OH)3 + H2O ;
б) Mg + HCl MgCl2 + H2 ;
в) Fe2(SO4)3 + NaOH = Fe(OH)3 + Na2SO4 ;
г) CuO + H2 = Cu + H2O .
22. Познач правильну послідовність розташування хімічних елементів відповідно до зростання їх поширеності в організмі людини.
а) гідроген ;
б) оксиген ;
в) карбон ;
г) нітроген .
ІV рівень
Завдання 23-25 на розв’язування експериментально-побутових задач (3 бали); задач, що передбачають використання знань на знаходження масової частки речовини в розчині (4 бали); розв’язування комбінованих задач (5 балів).
23. У фальшивому меді можуть бути домішки тирси. Як виявити їх присутність?
а) додаванням йоду;
б) випробуванням індикаторів;
в) розчиненням та фільтруванням ;
г) додаванням сполук барію.
24. Для засолювання огірків використовують 10% розчин кухонної солі. Скільки солі та води необхідно взяти аби приготувати 800 грам такого розчину?
а) 80 г солі та 720 г води;
б) 10 г солі та 790 г води;
в) 100 г солі та 600 г води;
г) 8 г солі та 782 г води.
25. Обчисліть масу осаду, який одержали при взаємодії 200г розчину натрій сульфату з масовою часткою солі 26% та барій гідроксиду.
а) 480 г;
б) 328 г;
в) 243 г;
г) 187 г.