Матеріал розроблений у вигляді конспекту уроку, яка включає стислий матеріал для проведення уроку. Також містить невеличке завдання для самостійної роботи - ланцюг перетворення хімічних речовин.
Конспект уроку 11 класу на тему «Синтез органічних сполук різних класів на основі вуглеводневої сировини»
Мета: а) навчальна: формування знань учнів про синтез органічних сполук різних класів на основі вуглеводневої сировини;
б) виховна: виховати в учнів вміння працювати в колективі, поважати відповіді один одного та вчителя, виховати вміння правильно вести себе на уроці та підтримувати інших;
в) розвивальна: розвинути в учнів уважність, вміння конспектувати навчальний матеріал.
Тип уроку: Урок вивчення учнями нового матеріалу та набування нових вмінь
Вид уроку: лекція з елементами бесіди
Методи: бесіда, розповідь з демонстраціями
Обладнання: дошка, конспект.
План уроку
№ |
Етапи уроку |
Методи проведення |
Тривалість, хв |
1 |
Актуалізація опорних знань |
фронтальне опитування |
5 |
2 |
Постановка проблеми і мотивація навчальної діяльності |
розповідь вчителя |
2 |
3 |
Вивчення нового матеріалу |
розповідь вчителя з демонстраціями |
33 |
4 |
Осмислення знань |
бесіда |
3 |
5 |
Домашнє завдання |
розповідь вчителя |
2 |
Зміст уроку
І. Актуалізація опорних знань:
1. Які види палива ви знаєте?
2. Які органічні сполуки входять до складу нафти?
3. Назвіть основні способи переробки нафти.
4. Назвіть галузі використання вугілля.
ІІ. Синтез - основа промислового виробництва органічних речовин. Органічний синтез - розділ органічної хімії і галузь хімічної технології. Йдеться про різні способи, методики, апаратуру для отримання органічних сполук, матеріалів і виробів, а також сам процес одержання речовин і їхньої ідентифікації. Сучасний органічний синтез надзвичайно багатогранний, завдяки йому хіміки добувають найрізноманітніші сполуки. Основною сировиною для їхнього одержання є вуглеводні
ІІІ. Органічний синтез як галузі науки та промисловості. У зв’язку зі швидким розвитком хімічної й нафтохімічної промисловості потреба в нафті збільшується не тільки з метою підвищення вироблення палива і масел (мастил), але і як джерела важливої сировини для виробництва синтетичних каучуків і волокон, пластмас, ПАВ, мийних засобів, пластифікаторів, присадок, барвників тощо (на це витрачається понад 8 % від об’єму світового видобутку).
Вуглеводнева сировина довгий час вважалася непридатною для використання в органічному синтезі. Через відносну хімічну інертність вуглеводні свого часу називали парафінами (від лат. parum – мало, і affinis – суміжний, причетний). Але подальше вивчення властивостей алканів зробило їх найбільш затребуваною хімічною сировиною. (пояснення вчителя, бесіда, робота з текстом підручника).
Достатньо зручний шлях до добування речовин різних класів полягає через галогенопохідні насичених вуглеводнів. Галогенопохідні є дуже реакційноздатними сполуками, тому дають можливість перейти майже до всіх основних класів органічних сполук у декілька простих стадій.
Вуглеводні нафти, природного й супутнього нафтового газів, газів нафтопереробки є сировиною для виробництва найважливіших синтетичних продуктів: пластмас, каучуків і волокон, сечовини (карбаміду), мийних засобів, клеїв, мастил і присадок, засобів захисту рослин, ліків, харчових добавок, розчинників тощо. Ці продукти користуються попитом як у буденному житті, так і у новітніх галузях техніки.
Процеси переробки вуглеводневої сировини в цільові продукти ґрунтуються на численних реакціях органічної хімії, деякі з них вам уже відомі. Це галогенування, піроліз, окиснення, дегідрування й гідрування, гідратація і дегідратація, полімеризація тощо. Перебіг, склад і будова продуктів цих реакцій значною мірою залежать від умов (температури, тиску, освітлення, наявності каталізатора). Розгляньмо докладніше приклади синтезів на основі вуглеводнів. Синтези на основі метану використовують переважно для промислового виробництва галогенопохідних, ацетилену, етилену, метанолу, амоніаку, формальдегіду тощо.
Галогенування - один з найважливіших процесів органічного синтезу. Наприклад, з метану хлоруванням добувають хлорометан, дихлорометан, трихлорометан і тетрахлорометан. Ви, звичайно, пам’ятаєте: аби ця реакція розпочалася, потрібне надходження світлової енергії.
Дихлорометан широко використовують як розчинник, хлорометан - як реагент в органічному синтезі. З трихлорометану (хлороформу) одержують холодоагент фреон CHClF2 і мономер F2C=CF2 для синтезу тефлону. Тетрахлорометан використовують як розчинник, складову деяких пестицидів і для одержання фреонів.
ІV. Складіть рівняння реакцій для здійснення перетворень
I варіант
С2Н6 C2H4 С2Н5OH CH3COH
II варіант
CH4 C2H2 C2H4 C2H5Cl
V. Домашнє завдання: вивчити конспект; підготувати повідомлення про полімери: поліетилен, поліпропілен, полівінілхлорид, полістирол, полі метилметакрилат та фенолоформальдегідні смоли.
Виконати перетворення:
C2H6 C2H4 C2H2 C2H2Cl4
Література: