« ЛЕКСИЧНА НОРМА»
Виконати завдання
1.Визначити рядок групи слів за їх походженням:
А синоніми й антоніми;
Б омоніми й пароніми;
В власне українські та запозичені;
Г діалектні та професійні.
2. Словник, який пояснює значення слів:
А етимологічний; Б тлумачний; В орфографічний; Г фразеологічний
3. Виділіть рядок, у якому всі слова - загальновживані:
А яблуня, жито, черевики, добрий, воля; Б характер, горобець, земля, підмет, сестра;
В доля, писати, квас, чепіга, педрада; Г один, жати, стіна, електрика, азот.
4. Виділіть рядок, у якому словосполучення належать до офіційно-ділової лексики:
А зазнати щастя, про людське око, згідно з графіком;
Б подати заяву, відповідно до наказу, зробити висновки;
В узяти участь, писати грамотно, пристосуватися до обставин;
Г коритися долі, перемагати в змаганні, узяти відпустку.
5. Укажіть рядок, у якому всі слова однозначні:
А морквина, опеньок, бронхіт, жито;
Б добрий, окремий, ряд, сила;
В тепло, інший, скакати, сіяти;
Г палкий, старий, крило, сонце;
Д сидіти, сигнал, сизий, склад.
6.Укажіть групу слів-синонімі в рядку:
А дивний, неймовірний, великий;
Б м'який, лагідний, пухкий;
В розумний, недурний, мудрий;
Г тихий, беззвучний, сонячний;
Д радісний, веселий, завзятий.
7. Укажіть словосполучення зі словами в прямому значенні:
А спокійний сон; Б м’який характер; В оксамитові брови; Г гострий біль; Д золоті руки
8. Визначте словосполучення, у яких слово глибокий ужито в прямому значенні:
А глибока таємниця; Б глибоке почуття; В глибока печаль; Г глибоке озеро;
Д глибокий смисл; Е глибокий яр; Є глибока думка.
9. Синонімічний рядок , до складу якого входять діалектні слова:
А будинок, дім; Б господар, хазяїн; В ковдра, коц; Г плекати, доглядати.
10. Лише зі стилістично забарвлених слів складається рядок:
А возвеличити,провісник,реготуха; Б примазався, приєднався, лементував;
В зодчий, обрій, уславлений; Г озорити, співати, волоцюга.
11. Кожне слово є омонім у рядку:
А слати, мул, літній, олівець;
Б здаватися, лава, кришка, морквина;
В вити, балка, ключ, річка;
Г вал, захід, застава, зважуватися.
12. Синонімічний ряд пройти вогонь і воду, бути на коні й під конем позначає
поняття:
А мати життєвий досвід; Б зазнати невдач; В виграти в змаганні; Г здобути перемогу.
13.Лише іншомовні слова записано в рядку:
А психолог, фіктивний, чистити;
Б теорія, метро, пережовування;
В маестро, енергія, філірувати;
Г масаж, крашанка, віолончель.
14. Антонімічну пару вжито в прислів'ї:
А Малі діти — малий клопіт, а підростуть — буде великий.
Б Діти — як квіти: поливай, то ростимуть. В У дитини заболить пальчик, а в матері серце.
Г Рідня до півдня, а як сонце зайде — ніхто не знайде!
15.Однакове значення мають обидва фразеологізми в рядку:
А брати на кпини, грати на нервах; Б душа в п'ятах, душа не з лопуцька;
В загнати на слизьке, загнати в кут; Г бити по кишені, свистить у кишені.
16. Лише із запозичених слів складається рядок:
А фортепіано, арфа, сопілка;
Б політика, техніка, граматика;
В спорт, гра, хокей;
Г цирк, театр, вистава;
Д буза, сорочка, льон.
17. Фразеологізмами є всі вислови , ОКРІМ
А комар носа не підточить; Б сунути свого носа; В обкрутити довкола носа;
Г лишитися з носом; Д чути запах носом.
18. Прочитайте уривок із художнього твору
Віки живуть в старому (1 )фоліанті.
Душа шукає не прощення — (2)прощ.
А (3)дощ так само ходить по веранді,
(4)екологічно небезпечний дощ.
Іншомовні слова позначено цифрами А 4, 2 В 3, 4 Б 2,3 Г 1,4
19. Доберіть антоніми до поданих слів:
Слово Антонім
Д відроджуватися 1в 2г 3б 4д
20.Установіть відповідність між фразеологізмом та його тлумаченням
1 пекти раків А засмутитися
2 замилювати очі Б червоніти
3 розбити глека В зруйнувати
4 пускати шпильки Г брехати
5 повісити носа Д посваритися
Е насміхатися 1б 2г 3д 4е 5 а
21.Доберіть антонім до фразеологізмів:
1 хоч головою об стінку товчи А глянути гидко
2 хоч греблю гати Б пальця в рот не клади
3 хоч у рамку вправ В як заячий хвіст
4 хоч проти шерсті гладь Г хоч мотузки крути
Д мухи не зачепить1) Г, 2) В, 3) А, 4) Б
22. Побудуйте речення з відповідними фразеологізмами:
2. Ти мусиш мовчати, а інші можуть… Б п’ятами накивати
Д пуд солі з’їсти 1) Б, 2) Г, З) А, 4) Д;
23. Установіть відповідність між запозиченими словами і їхніми українськими відповідниками:
1 Реставрація А Зародок
2 Ембріон Б Захисник
3 Адвокат В Відновлення
4 Девальвація Г Знецінення
Д Дефолт 1 – в 2 –а 3 – б 4 - г
Прочитайте текст. Виконайте подані після нього завдання
А . При світлі смолоскипів лаштувалася в дорогу кінна князівська дружина.
Б . Князь стояв у товаристві боярина Федора та духівника Івана і тихо розмовляв з ними.
В . Михайло Всеволодович обняв тисяцького з плечі.
Г . «Дмитре, я покликав тебе, щоб попрощатися і повідомити про свій від’їзд .
Д . Вранці довкола Києва стануть татари , а в мене дружини - жменька одна.
Е . Як із нею відстоювати столицю.
Є . От я і вирішив поїхати і в Володимир та в Галич до князя Данила просити підмогу» .
Ж. Тайкома від киян , без почестей , без хвали чи хули залишив князь Михайло Київ.
« ЛЕКСИЧНА НОРМА»
Виконати завдання
1.Визначити рядок групи слів за їх походженням:
А синоніми й антоніми;
Б омоніми й пароніми;
В власне українські та запозичені;
Г діалектні та професійні.
2. Словник, який пояснює значення слів:
А етимологічний; Б тлумачний; В орфографічний; Г фразеологічний
3. Виділіть рядок, у якому всі слова - загальновживані:
А яблуня, жито, черевики, добрий, воля; Б характер, горобець, земля, підмет, сестра;
В доля, писати, квас, чепіга, педрада; Г один, жати, стіна, електрика, азот.
4. Виділіть рядок, у якому словосполучення належать до офіційно-ділової лексики:
А зазнати щастя, про людське око, згідно з графіком;
Б подати заяву, відповідно до наказу, зробити висновки;
В узяти участь, писати грамотно, пристосуватися до обставин;
Г коритися долі, перемагати в змаганні, узяти відпустку.
5. Укажіть рядок, у якому всі слова однозначні:
А морквина, опеньок, бронхіт, жито;
Б добрий, окремий, ряд, сила;
В тепло, інший, скакати, сіяти;
Г палкий, старий, крило, сонце;
Д сидіти, сигнал, сизий, склад.
6.Укажіть групу слів-синонімі в рядку:
А дивний, неймовірний, великий;
Б м'який, лагідний, пухкий;
В розумний, недурний, мудрий;
Г тихий, беззвучний, сонячний;
Д радісний, веселий, завзятий.
7. Укажіть словосполучення зі словами в прямому значенні:
А спокійний сон; Б м’який характер; В оксамитові брови; Г гострий біль; Д золоті руки
8. Визначте словосполучення, у яких слово глибокий ужито в прямому значенні:
А глибока таємниця; Б глибоке почуття; В глибока печаль; Г глибоке озеро;
Д глибокий смисл; Е глибокий яр; Є глибока думка.
9. Синонімічний рядок , до складу якого входять діалектні слова:
А будинок, дім; Б господар, хазяїн; В ковдра, коц; Г плекати, доглядати.
10. Лише зі стилістично забарвлених слів складається рядок:
А возвеличити,провісник,реготуха; Б примазався, приєднався, лементував;
В зодчий, обрій, уславлений; Г озорити, співати, волоцюга.
11. Кожне слово є омонім у рядку:
А слати, мул, літній, олівець;
Б здаватися, лава, кришка, морквина;
В вити, балка, ключ, річка;
Г вал, захід, застава, зважуватися.
12. Синонімічний ряд пройти вогонь і воду, бути на коні й під конем позначає
поняття:
А мати життєвий досвід; Б зазнати невдач; В виграти в змаганні; Г здобути перемогу.
13.Лише іншомовні слова записано в рядку:
А психолог, фіктивний, чистити;
Б теорія, метро, пережовування;
В маестро, енергія, філірувати;
Г масаж, крашанка, віолончель.
14. Антонімічну пару вжито в прислів'ї:
А Малі діти — малий клопіт, а підростуть — буде великий.
Б Діти — як квіти: поливай, то ростимуть. В У дитини заболить пальчик, а в матері серце.
Г Рідня до півдня, а як сонце зайде — ніхто не знайде!
15.Однакове значення мають обидва фразеологізми в рядку:
А брати на кпини, грати на нервах; Б душа в п'ятах, душа не з лопуцька;
В загнати на слизьке, загнати в кут; Г бити по кишені, свистить у кишені.
16. Лише із запозичених слів складається рядок:
А фортепіано, арфа, сопілка;
Б політика, техніка, граматика;
В спорт, гра, хокей;
Г цирк, театр, вистава;
Д буза, сорочка, льон.
17. Фразеологізмами є всі вислови , ОКРІМ
А комар носа не підточить; Б сунути свого носа; В обкрутити довкола носа;
Г лишитися з носом; Д чути запах носом.
18. Прочитайте уривок із художнього твору
Віки живуть в старому (1 )фоліанті.
Душа шукає не прощення — (2)прощ.
А (3)дощ так само ходить по веранді,
(4)екологічно небезпечний дощ.
Іншомовні слова позначено цифрами А 4, 2 В 3, 4 Б 2,3 Г 1,4
19. Доберіть антоніми до поданих слів:
Слово Антонім
Д відроджуватися
20.Установіть відповідність між фразеологізмом та його тлумаченням
1 пекти раків А засмутитися
2 замилювати очі Б червоніти
3 розбити глека В зруйнувати
4 пускати шпильки Г брехати
5 повісити носа Д посваритися
Е насміхатися
21.Доберіть антонім до фразеологізмів:
1 хоч головою об стінку товчи А глянути гидко
2 хоч греблю гати Б пальця в рот не клади
3 хоч у рамку вправ В як заячий хвіст
4 хоч проти шерсті гладь Г хоч мотузки крути
Д мухи не зачепить
22. Побудуйте речення з відповідними фразеологізмами:
2. Ти мусиш мовчати, а інші можуть… Б п’ятами накивати
Д пуд солі з’їсти
23. Установіть відповідність між запозиченими словами і їхніми українськими відповідниками:
1 Реставрація А Зародок
2 Ембріон Б Захисник
3 Адвокат В Відновлення
4 Девальвація Г Знецінення
Д Дефолт
Прочитайте текст. Виконайте подані після нього завдання
А . При світлі смолоскипів лаштувалася в дорогу кінна князівська дружина.
Б . Князь стояв у товаристві боярина Федора та духівника Івана і тихо розмовляв з ними.
В . Михайло Всеволодович обняв тисяцького з плечі.
Г . «Дмитре, я покликав тебе, щоб попрощатися і повідомити про свій від’їзд .
Д . Вранці довкола Києва стануть татари , а в мене дружини - жменька одна.
Е . Як із нею відстоювати столицю.
Є . От я і вирішив поїхати і в Володимир та в Галич до князя Данила просити підмогу» .
Ж. Тайкома від киян , без почестей , без хвали чи хули залишив князь Михайло Київ.
24.Застарілі слова, які позначають предмети, що вийшли з ужитку , є в реченнях.
25. Слово з переносним значенням вжито в реченні.