Тестові завдання з української мови для поточного контролю учнів 4 класу з тем: "Мова і мовлення", "Текст", "Типи текстів", "Речення" у двох варіантах.
Мова і мовлення
1 варіант
1. Найважливіший засіб для спілкування – це:
а) міміка;
б) мова;
в) жести.
2. Мовлення існує:
а) усне і писемне;
б) правильне і виразне;
в) чітке і голосне.
3. Усне мовлення має бути:
а) культурним, тихим, лагідним;
б) голосним, емоційним, гарним;
в) правильним, виразним, зрозумілим.
4. Дівчинка говорить по телефону. Це зразок:
а) усного мовлення;
б) писемного мовлення.
5. В якому рядку слова подано у формі звертання?
а) лисичка, ялинка, місяць;
б) лисичко, ялинко, місяцю.
6. Де люди говорять пошепки?
а) у лузі, у лісі, біля річки;
б) у театрі, у бібліотеці, у музеї.
2 варіант
1. Мова складається з:
а) букв;
б) складів;
в) речень.
2. Для писемного мовлення потрібні:
а) звуки, склади, слова;
б) літери, розділові знаки, цифри;
в) букви, речення, тексти.
3. Культура мовлення – це:
а) правильність, точність, виразність;
б) правильність, швидкість, точність;
в) правильність, ввічливість, точність.
4. Хлопчик пише листа бабусі. Це зразок:
а) усного мовлення;
б) писемного мовлення.
5. В якому рядку слова подано у формі звертання?
а) зіронько, веснонько, книжко;
б) зіронька, веснонька, книжка.
6. Де можна говорити голосно?
а) у бібліотеці, у кінотеатрі, в автобусі;
б) на стадіоні, у полі, біля річки.
Текст
1 варіант
1. Текстом називають:
а) речення, які розміщені одне за одним;
б) зв’язну розповідь;
в) набір слів.
2. До тексту можна дібрати:
а) малюнок;
б) питання;
в) заголовок.
3. Вибери заголовок до тексту за планом:
План
1. Прийшла весна.
2. Посіяли грядки.
3. Гарно все зійшло.
4. Добрий буде урожай.
а) На городі;
б) Весна;
в) Овочі.
4. З яких частин складається текст?
а) з абзаців, речень;
б) із заголовка, із зачину;
в) із зачину, основної частини, кінцівки.
5. Синоніми у тексті:
а) визначають головну думку;
б) допомагають уникнути повторень тих самих слів;
в) допомагають визначити мету тексту.
6. Пронумеруй абзаци так, щоб вийшов текст:
Білочка готується до зими. Цілий день вона носить горіхи, жолуді. Сушить їх і складає у своєму дуплі.
Вже осінь.
З такими запасами не страшна звірятку зима.
2 варіант
1. Те, про що повідомляється в тексті, розповідається – це:
а) тема;
б) мета;
в) заголовок.
2. Ознаки тексту:
а) заголовок, малюнки до нього;
б) речення, зібрані в окремі абзаци;
в) заголовок, зв’язок речень за змістом, тема й головна думка.
3. Вибери заголовок до тексту за поданим до нього планом:
План
1. Ким я мрію стати?
2. Яку користь принесу людям?
3. Що для цього треба зробити?
а) Користь людям;
б) Роздуми про майбутнє;
в) Я і моя професія.
4. Текст складається з:
а) заголовка і кінцівки;
б) зачину, основної частини, кінцівки;
в) абзаців.
5. Познач групу слів, які служать для зв’язку речень у тексті:
а) весело, любо, гарно, швидко;
б) сонечко, вітерець, пташки, хмарки;
в) спочатку, тоді, потім, нарешті.
6. Пронумеруй абзаци так, щоб вийшов текст:
Під деревами вони розклали вогонь. Полум’я охопило гілки дерев. Діти розгубилися.
Вчасно прибігли дорослі і погасили вогонь. Ліс було врятовано.
Діти пішли в ліс.
Типи текстів
1 варіант
1. Тексти бувають:
а) розповідні, питальні, спонукальні;
б) розповідь, опис, міркування;
в) окличні, неокличні.
2. Мета тексту-опису:
а) описати;
б) довести чи заперечити твердження;
в) розповісти.
3. Текст якого типу можна скласти за поданими словосполученнями?
Верба
Верба – це …, стовбур у неї …, гілля …, навесні верба …, восени її гілля схоже …, це дерево, яке … .
а) текст-розповідь;
б) текст-опис;
в) текст-міркування.
4. Визнач тип тексту:
Для чого лисиці хвіст потрібен?
Та вона ж без нього зовсім пропаде. Поженуться за нею собаки – швидко її без хвоста зловлять. А з хвостом лисичка неодмінно їх надурить. Поведе хвостом праворуч, а сама вліво метнеться. Так і втече руда геть від переслідувачів.
а) текст-опис;
б) текст-міркування;
в) текст-розповідь.
5. Удоскональ текст:
Колись польові волошки в наших краях не росли. Волошки попали до нас разом із житом. Почали сіяти на полях жито – виросли поруч із ним і волошки. Насіння волошок ховалося серед житніх зерен і так мандрувало разом із ними.
6. Познач слова, які виражають головну думку тексту:
Зійшли сніги, шумить вода,
Весною повіва;
Земля квіточки викида,
Буяє травка молода –
Все мертве ожива.
(П. Грабовський)
а) весною шумить вода;
б) весною буяє трава;
в) весною все ожива.
2 варіант
1. Розповідь, міркування, опис – це:
а) типи текстів;
б) види речень;
в) теми текстів.
2. Мета тексту-розповіді:
а) довести чи заперечити твердження;
б) розповісти;
в) описати.
3. Текст якого типу можна скласти за поданими словосполученнями?
Люта зима, холодно і голодно, змайструвати їдальню, повісили на яблуньку, всякої їжі, пташки ласували.
а) текст-опис;
б) текст-розповідь;
в) текст-міркування.
4. Визнач тип тексту:
Соловейко сидів на тоненькій калиновій гілочці і невгамовно виводив свою пісню.
Він був схожий на горобчика, тільки мовби трохи витягнутий. Очі чорні, великі. Як співав, злегка горбився, опускав крильця, широко розкривав тонкий дзьобик, в якому, ніби сердечко в дзвонику, бився гострий язичок, і все його крихітне тільце тремтіло й здригалося.
а) текст-опис;
б) текст-розповідь;
в) текст-міркування.
5. Удоскональ текст:
Береза – дуже корисне дерево. У берези білий стовбур. З берези падають крилаті зернятка. Вітром зернятка розносяться по землі. З кожної зернини виросте нова береза.
6. Познач слова, які виражають головну думку тексту:
Образ у хаті і церква свята,
Біля розп’яття калина.
Стежка у гори біжить золота.
Мама, сльоза і дитина.
Дощ веселковий і травень-розмай,
Життя і духмяна хлібина –
Все це мій милий батьківський край –
Мила моя Україна.
(В. Багірова)
а) життя;
б) мила моя Україна;
в) дощ.
Речення
1 варіант
1. Речення – це:
а) слово;
б) кілька слів;
в) слова, що виражають закінчену думку.
2. За інтонацією речення є:
а) розповідні, питальні, спонукальні;
б) окличні, неокличні;
в) розповідні, окличні.
3. Визнач речення за метою висловлювання:
Учись змолоду – пригодиться на старість.
а) розповідне;
б) питальне;
в) спонукальне.
4. Основою речення є:
а) підмет, другорядні члени речення;
б) другорядні члени речення, присудок;
в) підмет і присудок.
5. Яка граматична основа даного речення?
Білі берізки одягають навесні золоті сережки.
а) білі берізки;
б) берізки одягають;
в) одягають навесні.
6. Однорідні члени речення – це:
а) слова, що відносяться до різних членів речення;
б) слова, що відносяться до одного і того ж члена речення;
в) окремі слова, не зв’язані за змістом.
2 варіант
1. Що виражає речення?
а) тему;
б) закінчену думку;
в) здивування.
2. За метою висловлювання речення є:
а) розповідні, питальні, спонукальні;
б) окличні, неокличні;
в) розповідні, неокличні.
3. Визнач речення за метою висловлювання:
Поведінка – це дзеркало душі, в якому кожен показує своє обличчя.
а) спонукальне;
б) розповідне;
в) питальне.
4. Що є основою речення?
а) словосполучення;
б) підмет, присудок;
в) головні та другорядні члени.
5. Яка граматична основа даного речення?
На узліссі самотньо стояла білокора берізка.
а) на узліссі;
б) самотньо стояла;
в) стояла берізка.
6. Однорідні члени речення у вимові виділяються:
а) розділовими знаками;
б) інтонацією;
в) розділовими знаками та інтонацією.