Тема." Повторення вивченого про прикметник. Роль прикметників у мові і мовленні. Культура поведінки учня."

Про матеріал

Мета : повторити, закріпити і узагальнити знання учнів про прикметник як

частину мови; розвивати мовлення, мислення, увагу, пам'ять, кмітливість;

підтримувати інтерес до вивчення рідної мови ;

формувати навички культурної поведінки; виховувати повагу до однолітків, людей старшого віку; вчити доречно вживати слова етикету; виховувати бажання дотримувати встановлених норм поведінки.

Перегляд файлу

Інтегрований урок з української мови та предмету «Я у світі» 4 клас

Тема : Повторення вивченого про прикметник. Роль прикметників у мові і мовленні.

Культура поведінки учня.

Мета : повторити, закріпити і узагальнити знання учнів про прикметник як

частину мови; розвивати мовлення, мислення, увагу, пам’ять, кмітливість;

підтримувати інтерес до вивчення рідної мови ;

формувати навички культурної поведінки; виховувати повагу до однолітків, людей старшого віку; вчити доречно вживати слова етикету; виховувати бажання дотримувати встановлених норм поведінки.

 

Формувати комунікативну (уміти формувати власні думки усно, чути і розуміти інших, учитися працювати в парі, групі, оцінювати себе та товариша, формулювати власну думку та позицію ,формувати найкращі людські риси, прагнення удосконалювати внутрішній світ, бажання робити  добрі справи.), регулятивну (уміти висловлювати власне судження, оцінювати правильність виконання власної роботи), пізнавальну (уміти орієнтуватися у власній системі знань: робити висновки з вивченого раніше, знаходити відповіді на питання, життєвим досвідом та інформацією, отриманою на уроках), предметну (удосконалювати уміння ставити до слів питання і визначати частину мови,  уміння красиво і правильно писати, вибирати на слух з тексту прикметники) компетентність.

Обладнання : компютер, телевізор, картки зі словами ввічливості, картки із завданням скласти прислівя, банка з водою, пісок.

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

І знову дзвоник кличе в клас,

Знання нові чекають нас.

Ми дуже любим рідну мову,

Її мелодію чудову.

Тож починаємо урок,

За парти кличе нас дзвінок.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Налаштуємось на урок української мови.

Учень який на уроці…( слайд)

У - уважний

Р - розумний

О - охайний

К – кмітливий

- А ще (яким?) повинен бути  вихованим, дисциплінованим …

На які питання відповідають ці слова (Який?)

- Що спільного ? Яка частина мови?

Що ви знаєте про прикметник з попередніх класів? ( Прикметник- це частина мови, яка відповідає на питання який, яка  яке? і  вказує на ознаку предмета. Від чого залежить прикметник?( від іменника )

  •  Як змінюється прикметник?( за числами: однина, множина ) ;
  • За родами : чол.. рід – він мій, жін.. рід – вона моя, с. рід – воно моє.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Діти, у нас сьогодні незвичний урок. Ми з вами помандруємо володіннями ще однієї частини мови – прикметника та будемо вчитися культурі поведінки, щоб ви могли правильно поводити себе різних ситуаціях. Адже  люди різняться між собою не лише зовнішністю, а й поведінкою, ставленням до своїх рідних, знайомих, а також зовсім незнайомих людей.

 IV Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

  1.  Робота з підручником. Вправа  151

- Які слова допомогли вам правильно їх відгадати? Якою частиною мови є ці слова?

- Діти, то яку роль відіграють прикметники у нашому мовленні?

Записати 2 загадки на вибір, підкреслити прикметники хвилястою лінією.

2. Каліграфічна хвилинка (слайд)

Повторити каліграфічне поєднання букви  О з іншими буквами.

Поводься з іншими так, як ти хотів би, щоб поводились із тобою.

- Як ви розумієте цей вислів? Каліграфічно  записати у зошиті.

 

3. «Закінчи речення» ( слайд )

 Якщо я ненавмисне зачепив перехожого, я повинен… доберіть прикметник, яка це людина ,  ( неуважна )

- Коли на моїх очах будуть ображати меншого, я …( хоробра)

 Коли я хочу звернутися з проханням, то я…

 Коли я хочу запитати, котра година, я …

 Коли я побачу стареньку бабусю з важкою валізою, то я…

 Якщо я випадково розіб’ю шибку м’ячем, то я…

  • Діти, а який прикметник підійде до останніх речень. Яка це людина ( вихована)

4. Інтерактивна гра «Школа ввічливості»

 Учням роздаються картки з різними словами, наприклад: будьте здоровими, пробачте, будьте люб'язні, дуже приємно, дуже радий, всього вам доброго, спасибі, будь ласка тощо.

Діти,  всі ви вчитесь  в «Школі ввічливості». Скласти одне речення з цими словами та запишіть його.

5. Групова робота  «Мозаїка»

Завдання. Складіть і поясніть прислів’я. Знайдіть в прислів’ях  прикметники та визначить число та рід.

1.   сама, погана, що, людина, та, себе, хвалить. (Погана та людина, що сама себе хвалить

 2. сто, приклад, слів, добрий, за, кращий. (Добрий приклад кращий за сто слів).

3. тепло, у, і, в, холод, дружній, родині.( У дружній родині і в холод тепло.

)

4.  лягає, має, хто, чисте, сумління, той , спати, спокійно. Хто чисте сумління має, той спокійно спати лягає";

5. Справи, життя, на, добрі, дано. Життя дано на добрі справи.

6.  сердечко, коле, гостре, словечко.  Гостре словечко коле сердечко.

6. Фізкультхвилинка

7. Загадка.

Через поле і лісок

подається голосок.

Він біжить по проводам,

скажеш тут, а чути там.

-Про що ця загадка?

- А чому ви так думаєте?

- В кого дома є телефон?

-Діти, а як ви думаєте, для чого потрібний телефон?

- Хто з вас часто користується цим засобом зв'язку?

- Всі дорослі і діти на сьогоднішній день користуються телефоном. Ми навіть не уявляємо зараз життя без цього засобу зв'язку.

- Зараз ми з вами поговоримо про  правила спілкування по телефону.

Повідомлення дітей.

1 учень

Перше правило стосується часу доби. Загальновідомо, що не можна дзвонити до 8 ранку і після 9 вечора. У цей час будь-який дзвінок може розпізнаватися як сигнал тривоги. Але не це важливо, а те, що найчастіше в ці години люди відпочивають і тривожити їх не варто.

Починати будь-яку розмову треба зі слів «Привіт» або «Здрастуйте». У співрозмовника потрібно уточнити, чи зручно йому говорити, не відволікається він від важливих справ.

2 учень

Друге правило телефонної розмови — це тривалість самого дзвінка. Звичайно, висіти на трубці можна годинами. Але слід враховувати ряд умов, при яких слід стежити за часом. Наприклад, розмова відбувається з домашнього апарату, на який має надійти важливий дзвінок. У такому разі не можна говорити довго і про дрібниці. Можна сказати те, метою якого і був розмову і покласти трубку.

3 учень

Не варто турбувати людину багато разів через дрібниці. Це може не тільки дратувати, а й відволікати від важливих справ. Буває багато випадків, коли дочка надзвонювала мамі п’ять ваз в день і повідомляла дріб’язкові питання, постійно відволікаючи матір від важливої роботи, і в підсумку, коли дійсно потрібно сказати щось дуже важливе, мама просто не взяла трубку, вважаючи, що це черговий каприз .

4 учень

Не дуже зручно дзвонити і базікати про дрібниці, коли знаходишся в гостях. Це не культурно і абсолютно не підходить під правила телефонного етикету. Якщо в даний момент знаходиться у кого-то в гостях, то потрібно приділяти максимум уваги господареві, підтримувати бесіду і проявляти інтерес. А з подругою можна поговорити і пізніше.

5 учень

У випадках, якщо той, кому дзвонять на даний момент відсутня, слід поцікавитися що йому передати.

Під час важливих справ необхідно перерватися і відповісти на дзвінок — потрібно це зробити і повідомити, що передзвоніть пізніше, вибачившись за те, що зараз не можете говорити.

6 учень

Не можна  голосно говорити по телефону в громадському місці, в якому люди дотримуються тиші, а тим більше в бібліотеці.

До незнайомій людині на тому кінці дроту не можна звертатися на «ти». Слід завжди говорити «ви». Адже вік по телефону визначити неможливо і навіть у дорослої людини голос може бути схожий на дитячий.

 Гра «Завжди, інколи, ніколи».

Вчитель пропонує речення. Діти умовними знаками показують, як часто виконують дану дію. (завжди – великий палець догори; інколи – великий палець вбік; ніколи – великий палець вниз).

Телефоную о 23 год.

Вітаюсь та називаю себе.

Настійливо телефоную, навіть якщо не беруть трубку.

Голосно розмовляю в громадському транспорті.

Вимикаю звук мобільного телефону на уроці.

Використовую у телефонній розмові слова ввічливості.

Довго обговорюю по телефону дрібниці.

Перебиваю співрозмовника, бо маю що сказати.

Не звертаю увагу на телефонні дзвінки – чекаю, що трубку візьме хтось інший.

Побудова телефонного діалогу без порушень

(Діти говорять по телефону відповідно до вимог)

Складіть телефонну розмову за заданою ситуацією.

З класним керівником. Тема:  повідомлення про хворобу.

З однокласником. Тема: узнати домашнє завдання.

З товаришем. Тема: повідомлення про відміну заняття гуртка.

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

  1. Робота з книгою ст.. 45 «Яким бути?»
  • Чи погоджуєтеся ви з цими порадами? Як використовуєте в своєму житті?
  • Знайдіть у тексті прикметники, випишіть їх.
  1. Читання та обговорення оповідання В. Сухомлинського «Наїлися, встали і пішли»
  • Читання ланцюжком
  • Обговорення ситуації
  • Діти, чи сподобалася вам поведінка хлопців? Чому? Підкажіть їм, де вони помилилися.
  1. Гра  «Добери слово».

Записані риси характеру.  Давайте підберемо до них антоніми. Прочитай, вибери 5 основних рис, які притаманні саме тобі. Записати.

-   А хочете побачити себе збоку?  Напишіть декілька рис , яких ви хотіли б  позбутись.  Прочитайте  запис на своєму аркуші.

Діти, я бажаю вам, щоб ви позбулись своїх негативних рис характеру.

добрий                                   злий

щирий                                    жадібний

товариський                          замкнутий                                

скромний                               хвастливий

чемний                                   грубий

працьовитий                          лінивий                  

поступливий                          упертий

дисциплінований                    балуваний

вольовий                                слабохарактерний

відповідальний                      безвідповідальний                           

наполегливий                      недбалий                                       

чесний                                     брехливий  

VI. ПІДСУМОК УРОК.

— Яку частину мови ми повторювали?

— Що називає прикметник?

— На які питання відповідає прикметник?

— Чи можна обійтись у мовленні без прикметників?

— Яку роль виконує прикметник у мовленні? (Він робить наше мовлення образним і точним.)

      Дослід «Чудодійне зникнення»

Учитель демонструє дітям банку з чистою водою. Уявіть собі, що це – ваша душа. Чиста, незаплямована ні обманом, ні нечесними вчинками.

 Але з вами щось трапилось, і ви одного разу сказали неправду або образили когось (додати пісок) . Душа ваша помутніла, їй важко, вона страждає, болить.

 Ви не винесли цих душевних мук і вирішили змінитися,  в усьому зізналися ( демонстрація іншої банки , де пісок вже осів і вода знов прозора), вибачились

— Якою знову стала вода? (Чистою, прозорою).

— Так з часом і наша душа очищується від поганих вчинків. Але всі негарні вчинки насправді не зникають, як і не зник пісок у банці. Вони залишають слід у нашій душі. Давайте ж уникати таких вчинків, щоб наша душа не страждала від неприємного осаду.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 154 (3), с. 82.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

сама, погана, що,     людина, та,   себе, хвалить.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
11 липня 2018
Переглядів
1539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку