УДК 37.091.33:004:37.016:7(043.2)
Шекета Іван Іванович, навчаюсь у Мукачівському державному університеті, гуманітарний факультет, музичне мистецтво, ОС магістр.
Використання інтерактивних методів навчання на уроках мистецтва (Музичного мистецтва).
Моє проблемне питання «Використання інтерактивних методів навчання на уроках музичного мистецтва». Мета: ознайомлення з новітніми інтерактивними методами навчання на уроках мистецтва. До цих методів я звертаюсь кожного уроку. За допомогою цих методів ми з учнями спільно вирішуємо питання, спілкуємось, адже ці методи підвищують ефективність опанування нових знань, розвивають творчу активність, а також навички колективних злагоджених дій. На уроці використовую не більше 2 – 3 інтерактивних методів чи вправ. Кожен другий урок проводжу по різному використовуючи різні методи, вправи та інтерактивні ігри відповідно до програми. У процесі навчання учні активно взаємодіють одне з одним, виконуючи спільні завдання. При цьому відбувається обмін думками, ідеями, пропозиціями. Я, як учитель стаю організатором спільної діяльності, дискусій, співпраці, творчого пошуку. Метод узгоджую із змістом навчального матеріалу, рівнем навчальних досягнень школярів. З досить невеликого досвіду роботи можу сказати, що високу ефективність на уроках музичного мистецтва показують такі інтерактивні форми та методи як: «мозковий штурм», відтворення «логічного ланцюжка», «мікрофон», метод «незакінчене речення», метод « коло ідей», метод творчих завдань, групові та ігрові форми роботи.
Асоціативний кущ
Це один з прийомів де я найбільш часто використовую у своїй практиці. Він дає можливість проникнути в тему. «Асоціативний кущ» спонукає учнів думати вільно та відкрито. Дітки дуже активно проявляються у цьому методі, адже вони відповідають все що виникає в пам'яті стосовно поставленого слова. Спочатку висловлюються найстійкіші асоціації, а потім – другорядні. Асоціативний кущ я оформлюю у формі квітки, сонця, місяця, хмарки, дерева, куща, тваринки відповідно до теми.
Метод «Коло ідей»
Метод «Коло ідей» залучає всіх дітей до дискусії. Він добре спрацьовує, коли учні характеризують прослухану музику. Я ділю клас на групи, наприклад: “музичні критики”, “художники”, “журналісти”. Вони отримують свої завдання: “журналісти” перед слуханням музики опрацьовують матеріал про композитора, його життєвий та творчий шлях; “музичні критики” характеризують прослухану музику, її характер, темп, динаміку тощо; “художники” малюють уявну картину прослуханої музики. Після прослуховування музичного твору вчитель нагадує завдання й дає час на обговорення в групах. Представники кожної групи сідають у коло та презентують результати своєї роботи.
Гра «Музичний магазин»
Мета: розвивати вміння визначати на слух тембри музичних інструментів. Методика проведення гри. Учитель по черзі вмикає записи звучання різних музичних інструментів, а учневі необхідно впізнати який музичний інструмент продається зараз в магазині (добре, якщо учень скаже й до якої групи відноситься цей інструмент).
Інтерактивна гра «Музичний годинник»
Мета: закріпити знання учнів про жанри музики, автора даного твору, розвивати музичну пам’ять. Методика проведення гри. Лунає музичний твір. Дитина визначає, який це твір за жанром, впізнає назву твору, його автора та повертає стрілку до відповідної картинки.
Гра «Кросворд»
Мета: повторити та закріпити основні вивчені музичні терміни. Методика проведення гри. Вчитель ділить клас на групи, на кожну групу дає картки з кросвордами. Котра група швидше виконає – стає переможцем. Улюбленим захопленням учнів на гуртках є гра на дитячих музичних інструментах (діатонічні дзвіночки). Я їх часто використовую у молодших класах. Гра на інструменті допомагає дітям розрізняти звуки в їхніх висотних та ритмічних співвідношеннях, в тембровому забарвленні. Діти засвоюють різне спрямування мелодії (вгору-вниз), користуючись підібраними за висотою дзвіночками, відтворюють різноманітні ритми, прислухаючись до різних ритмічних сполучень, розрізняють дзвінкий тембр трикутників і мелодійні звуки дзвіночків. Інтерактивні методи під час дистанційного навчання.
На жаль, сьогодення внесло свої корективи. В період пандемії корона – вірусу, а тепер з військовими діями, ми змушені шукати нові форми та методи роботи. Враховуючи карантинні обмеження, а тепер активні ракетні удари по території України ми застосовуємо дистанційне та змішане навчання. Для дистанційного навчання я використовую декілька освітніх платформ: Zoom, Google meet. На онлайн – уроці використовую під час слухання музичних творів відео з YouTube, інтерактивні презентації, вправи, електронні підручники. Під час дистанційного навчання використовую інтерактивні презентації для того, щоб доступно викласти новий матеріал та практичні завдання для його засвоєння. Інтерактивні презентації дозволяють учням легко сприймати та запамятовувати інформацію. Адже майже весь урок побудований на ігрових вправах та методах ( ребуси, кросворди, загадки, інтерактивна вправа « Так чи ні», асоціативний кущ, мікрофон, музична вікторина і т д.). Під час уроку дуже активно використовую інтерактивну дошку Jamboard на якій за допомогою додаткових сервісів можна створювати безліч цікавих та корисних матеріалів. За допомогою інтерактивної дошки я можу не лише пояснити матеріал, а й активізувати увагу учнів та запропонувати їм виконати індивідуальні чи групові завдання. Під час уроків учням подабається працювати на дошці, вони відповідають та обмінюються думками. Всі учні залюбки відвідують дистанційні уроки, адже уроки побудовані на ігрових методах. Уроки дистанційно цікавіші, адже ми маємо набагато більше нових, різних функцій у компютерній сфері. Кожного разу ми з учнями удосконалюємо і вивчаємо нові інноваційні прийоми.
Використана література:
Пироженко. За ред. О. І. Пометун. — К.: Видавництво А. С. К. , 2004. - 192 с.
Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 1997. -30 с.
Україна, 2004. - 29 с.