Тези на тему "Забезпечення безпечних умов навчання і праці на уроках трудового навчання в школі"

Про матеріал
Тези на тему "Забезпечення безпечних умов навчання і праці на уроках трудового навчання в школі". Тези на тему "Забезпечення безпечних умов навчання і праці на уроках трудового навчання в школі". Матеріал для студентів.
Перегляд файлу

Шемберо Мар’яна ,

 

Забезпечення безпечних умов навчання і праці на уроках трудового навчання в школі

 

Актуальність теми. Уроки трудового навчання в школах завжди були і залишаються одними з найулюбленіших серед школярів, особливо у початкової ланки. Але однією з головних вимог у кабінеті технології є дотримання правил техніки безпеки. Це важливо і для учнів, і для підтримки порядку в самому кабінеті.

Проблематика. Складність уроків трудового навчання для вчителів виявляється також у різноманітті педагогічних завдань, які доводиться вирішувати, організуючи навчально-трудову діяльність школярів. Насправді це проявляється у особливої ​​групуванні і формулюванні навчальних завдань уроку технології.

Загальновідомо, що дотримання вимог безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу є обов’язковим на уроках з усіх навчальних предметів, але особливо важливо це на уроках трудового навчання. Адже діти шкільного віку не мають достатнього досвіду використання знарядь праці, вони лише починають систематично ознайомлюватися та вивчати правила безпеки життєдіяльності, зокрема, правила безпечної поведінки з матеріалами та відповідними інструментами.

На уроках трудового навчання школярі одночасно залучаються до двох видів діяльності: трудової та навчальної. Кожен із цих видів діяльності має свою мотивацію та мету, свої закономірності, особливу структуру й організацію. На уроках ці види діяльності тісно пов’язані між собою, утворюючи складний комплекс навчально-трудових дій та операцій і взаємо впливаючи одна на одну.

На різних етапах уроку трудового навчання домінуючу роль може відігравати той чи інший вид діяльності. Найважливішим для учня є підготовка робочого місця до майбутньої роботи: зручне і безпечне розташування інструментів, правильний підбір матеріалів тощо, основну увагу і сили він спрямовує на вивчення властивостей матеріалу, що буде оброблено, або до розповіді вчителя про технологічний процес, або до виконання необхідних розрахунків [3]. Постійно перемикаючись з одного виду діяльності на інший, учень не повинен втрачати загальну нитку своєї роботи на уроці , її логіку, послідовно рухаючись до мети. Для молодшого школяра це досить складне завдання.

Навчально-виховний процес у школах зобов’язаний забезпечити безпечні та нешкідливі умови навчання, графік роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров’я, формування гігієнічних навичок та основ здорового способу життя учнів.

Закон України «Про охорону праці» за редакцією від 27 грудня 2019 р. визначає основні положення щодо реалізації конституційного права громадян на охорону їх життя і здоров’я у процесі трудової діяльності, регулює і встановлює єдиний порядок організації охорони праці (з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища) в України [2]. Дії закону поширюються і на учасників навчально  СО Р2              в’               виховного процесу під час уроків трудового навчання у загальноосвітніх навчальних закладах.

Цю вимогу також висуває Закон України «Про повну загальну середню освіту» [1], який набув чинності 18 березня 2020 p., згідно зі статтею 21 якого заклад освіти створює безпечне освітнє середовище з метою забезпечення належних і безпечних умов навчання, виховання, розвитку учнів, а також формує у них гігієнічні навички та засади здорового способу життя.

Очевидно, що законодавча база про охорону праці була оновлена ​​зовсім недавно, однак збереження життя та здоров’я учасників праці залишається пріоритетом, який визначає права та обов’язки як вчителів трудового навчання, так і учнів.

Тому вчителям необхідно, організовуючи в навчальному процесі добре функціонуючу роботу з охорони праці, забезпечити здорові та безпечні умови праці, попередження травматизму, нормальну експлуатацію класних кабінетів, обладнання та технічних засобів, створити оптимальний режим роботи та навчання. Проблеми покращення умов праці та навчання учасників навчально-виховного процесу, запобігання їх травматизму є одним із найактуальніших питань сучасного навчального закладу.

При організації навчального процесу враховується як обсяг знань, умінь і навичок учнів, так і зміст роботи та основні шляхи реалізації програмних вимог. Вирішується широкий спектр виховних питань: виховується відповідне ставлення до праці – творчий підхід до трудових завдань при розробці проектів, уміння та бажання працювати на загальну користь, в колективі, а також суспільно розвиваються мотиви праці, розвиваються навички культури праці: акуратність, повага до роботи з матеріалами та результатами власної та чужої праці, її планування.

Для учнів інструктаж з безпеки життєдіяльності на уроках трудового навчання слід проводити періодично, систематично і дозовано, з багаторазовим повторенням, нагадуванням до відповідних правових актів.

Виконання всіх запропонованих вимог безпеки дозволяє створити безпечні та сприятливі умови для успішного навчання та збереження життя і здоров’я учнів на уроках трудового навчання.

Висновки. Уроки трудового навчання пов'язані з ризиком травмування школярів. Саме тому вчителям вкрай важливо забезпечувати постійний контроль поведінки учнів, не допускати неадекватної та небезпечної поведінки, контролювати справність та безпеку шкільного інвентарю. Кожному школяреві, перед тим як розпочати виконання навчальних завдань, необхідно ознайомитися з технікою безпечної роботи з інструментами.

 

Список використаних джерел

  1.                             Закон України Про повну загальну середню освіту  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
  2.                             Закон України Про охорону праці https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2694-12#Text
  3.                             Тхоржевський Д. О. Методика трудового навчання та викладання загальнотехнічних дисциплін. Вища школа.1985. Київ.175с.

http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/25658/M.%20Korets%20Metodika%20vikladania%20texnichnix%20disciplin.pdf;jsessionid=88044794AB9D7686454EB4282FD2325E?sequence=1

 

docx
Додано
14 вересня
Переглядів
87
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку