Тези до першої теми ЗНО з Історії України для карток відповідно до програми 2019-2020рр. Тести не авторські з ресурсу -https://history.vn.ua/zno/
Суспільне, господарське та духовне життя Трипільської культури
-основа господарства-орне землеробство;
-займались і скот.і рибальством.
-виробництво глиняного посуду з орнаментом (культура мальованої кераміки0;
-жіночі глиняні статуетки
-виплавка міді;
-протоміста та 2-поверхові будинки;
-роди об’єднувались у громади, а ті- у племена;
-віра в Богин.-Матір.
Суспільне, господарське та духовне життя Середньострогівської культури
-основа господарства – скотарство (зокрема конярство);
-займалися рибальством.
-проживали на території Лівобережжя;
-були сусідами з Трипільцями.
Суспільне, господарське та духовне життя Кіммерійців
-9-7 с. до н. е.
-перший народ на українських землях раннього залізного віку, назва якого є в писемних джерелах;
-Писав про них Гомер в «Одісеї» (молокодої, давні дояри кобилиць);
-Територія розселення: Північне Причорномор’я;
-використання заліза;
-племена на чолі з вождями;
-основа господарства-перегінне скотарство;
-жили в кибитках;
-походи на Закавказзя та Малу Азію;
-підкорені скіфами.
Суспільне, господарське та духовне життя Скіфів
-7-3 ст. до н. е.
- Кочові іраномовні племена;
-писали про них Гомер в «Одісеї», Геродот в «Історії»;
-Територія розселення: Північне Причорномор’я;
-царство, влада царя обмежена народними зборами;
-513 р. до н. е.-перемога над персами на чолі з Дарієм І.
-розвиток ремесла та торгівлі;
-основа господарства-перегінне скотарство;
-язичники, поклоніння Табібі (богиня вогню) та Папаю (бог неба).
-пам’ятками життя є могили-кургани;
-в мистецтві поширення звіриного стилю;
-карбування монети за царя Атея;
-захоплені сарматами.
Суспільне, господарське та духовне життя сарматів
-кочові іраномовні племена;
-Територія розселення: Північне Причорномор’я;
-основа господарства-перегінне скотарство;
-сильна панцирна кіннота з списами;
-жили племенами з окремими назвами (алани, роксолани, савромати);
-брали участь у війнах з Римом;
-сарматська знать прийняла в 1 ст. християнство;
-захоплені готами.
Суспільне, господарське та духовне життя слов’ян
-жили племенами, які очолювали вожді;
-проживання в укріплених городищах;
-осн. заняття-підсічне орне землеробство та осіле скотарство;
-розвиток ремесла (ковальство, ливна справа, гончарство, промисли) та торгівлі;
-язичники (Дажбог- бог сонця, Перун-блискавки, Велес –худоби, Срибог-вітру, Сварог – бог Неба);
- богослужіння проводили волхви.
Причини а наслідки занепаду Великої Скіфії
-погіршення економіки через клімат;
-у 3 ст. їх витіснили сармати;
-створення Малої Скіфії (3 ст. до н. е. - 4 ст. н. е. ) з центром у Неаполі скіфському.
Наслідки та значення грецької колонізації Північного
Причорномор’я та Криму
-поширення досвіду та здобутків античної культури;
-вплив на державотворчі традиції;
-залучення до торгових відносин та інновацій;
-поширення колонізації;
-один із шляхів поширення християнства.
Наслідки та значення Великого переселення народів та Великого розселення слов’ян:
-розселення слов’ян від Балтійського моря до Балканського півострову, від Ельби до Подністров’я;
-Активна участь у воєнних діях;
-набуття державницького та військового досвіду;
-формування 3 –х гілок слов’ян;
-слов’янські племена дали початок сучасним народам.
Особливості грецької колонізації Північного Причорномор’я та Криму
-соціально-економічні причини переселення;
-аграрний характер;
-мирний характер поселення на незайняті території;
-незалежність відносно митрополії;
-поєднання планового та стихійного характеру будівництва;
-карбували монету.
Суспільне, господарське та духовне життя грецьких колоній
-поліс - це місто-держава;
-місто мало сільськогосподарську округу-хору;
-устрій-рабовласницькі дем. Респ. Та монархія (Боспорське царство);
-займалися ремісництвом, розвитком культури;
-заняття: землеробство, скотарство, садівництво, рибальство, торгівля;
-торгували з місцевим населенням.
Риси неолітичної революції
-Перехід від мисливства, збиральництва до скотарства та землеробства.
-нові способи виготовлення знарядь (свердління пиляння);
-винайдення нових способів виробництва та виготовлення штучних продуктів (кераміки а тканини);
-перехід від кочового до осілого життя;
- приручення тварин;
-зростання кількості та розмірів поселень.
ТЕМА 1.
Стародавня історія України
1. Укажіть період стародавньої історії людства, якому відповідає зображення на малюнку.
А Палеоліт
Б бронзовий вік
В неоліт
Г мезоліт
2. Суть неолітичної революції полягає
А у переході від колективного полювання до індивідуального
Б у переході від привласнювальних до відтворювальних форм господарства
В у переході до використання металів
Г в опануванні людиною вогню
3. Укажіть поняття, якому відповідає наведене визначення.
Об’єднання кількох родів, які проживають на певній території і мають спільні органи влади, духовну та матеріальну культуру.
А Родова община
Б первісне людське стадо
В плем’я
Г сусідська община
4. Коли на території України мешкали племена трипільської культури?
А VII—III ст. до н.е.
Б VI—IV тис. до н.е.
В IV — середина III тис. до н.е.
Г І тис. до н. е. — початок І тис. н.е.
5. З носіями якої археологічної культури пов’язане виготовлення пам’яток, зображених на малюнках?
А Середньостогівська
Б трипільська
В катакомбна
Г зрубна
6. Основними заняттями трипільців були
А землеробство та приселищне скотарство
Б полювання і кочове скотарство
В залізообробне ремесло й посередницька торгівля
Г збиральництво та рибальство
7. Про який народ, що мешкав на території сучасної України, йдеться у наведеному уривку:
«...Звуться вони кочовиками, бо в них немає хат, а живуть вони в кибитках, із яких найменші бувають чотириколісні, а решта — шестиколісні; вони скрізь закриті повстю і зроблені подібно до будинків: одні — з двома, інші — з трьома відділами; вони непроникні ні для води (дощової), ні для снігу, ні для вітрів... У таких кибитках перебувають жінки, а чоловіки їздять верхи на конях; за ними йдуть їхні отари овець...»?
А Трипільці
Б слов’яни
В греки
Г скіфи
8. Про перебування якого народу на території сучасної України свідчать наведені речові пам’ятки?
А Трипільців
Б кіммерійців
В скіфів
Г готів
9. За якого царя відбувся розквіт Великої Скіфії?
А Атея
Б Аттили
В Германаріха
Г Мітрідата VI Євпатора
10. Укажіть автора та писемне джерело, яке є основним для вивчення історії скіфів.
А Гомер «Іліада»
Б Геродот «Історія»
В Прокопій Кесарійський «Історія війни»
Г Йордан «Про походження та діяння гетів»
11. Укажіть одну з причин грецької колонізації Північного Причорномор’я та Криму.
А Нестача землі в метрополії та пошук нових джерел сировини
Б напади скіфів та персів на прикордонні райони Греції
В пошук скарбів і золота
Г виверження вулкана Везувій
12. Про перебування якого народу на теренах сучасної України свідчать наведені ілюстрації?
А Трипільців
Б готів
В греків
Г кіммерійців
13. Який народ витіснив сарматів із Північного Причорномор’я?
А Греки
Б кіммерійці
В скіфи
Г готи
14. Хронологічні межі V—VII ст. стосуються періоду
А Великого розселення слов’ян
Б Великої грецької колонізації
В розквіту Великої Скіфії
Г панування у Північному Причорномор’ї кіммерійців
15. Під якими назвами слов’яни вперше згадані у писемних джерелах?
А Готи, гуни, авари
Б венеди, анти, скіфи
В венеди, склавіни, анти
Г кіммерійці, скіфи, сармати
16. Найбільш розвинутими ремеслами у давніх слов’ян були
А склоробство
Б ливарна справа і ковальство
В ковальство та килимарство
Г килимарство
17. Богом блискавки та грому, покровителем князівської влади у давніх слов’ян був
А Сварог
Б Даждьбог
В Велес
Г Перун
18. Боротьба із якими кочовими племенами призвела до загибелі Антського племінного союзу?
А Гунами
Б хозарами
В аварами
Г скіфами
II. Завдання на встановлення відповідності
19. Установіть відповідність між історичним періодом та його характерною рисою.
Історичний період
1 палеоліт
2 мезоліт
3 неоліт
4 енеоліт
Характерна риса
А виникнення скотарства та землеробства
Б опанування вогню
В опанування першого металу — міді
Г винайдення першого сплаву — бронзи
Д винайдення човнів і вдосконалення знарядь рибальства
20. Установіть відповідність між назвою античного міста Північного Причорномор’я та місцем його сучасного розташування.
1 Ольвія
2 Херсонес
3 Пантікапей
4 Тіра
А Євпаторія
Б Білгород-Дністровський
В Поблизу Миколаєва
Г Керч
Д Севастополь
III. Завдання на встановлення хронологічної послідовності
21. Розташуйте у хронологічній послідовності періоди давньої історії людства.
А Енеоліт
Б палеоліт
В неоліт
Г мезоліт
22. Розташуйте у хронологічній послідовності появу кочових народів на території України.
А Сармати
Б гуни
В скіфи
Г кіммерійці
IV. Завдання множинного вибору з короткою відповіддю
23. Укажіть характерні риси періоду мезоліту.
1 Перехід від збиральництва до землеробства
2 танення льодовика
3 поява неандертальців
4 виникнення прядіння та ткацтва
5 винайдення лука і стріл
6 поява кераміки
7 приручення перших тварин
24. Укажіть факти, які стосуються кіммерійців.
1 Згадка у поемі Гомера «Одіссея»
2 основне заняття — землеробство
3 основне заняття — конярство
4 значні пережитки матріархату
5 початок виготовлення на території Україні знарядь праці із заліза
6 витіснення їх із Північного Причорномор’я сарматами
7 утворення перших протоміст на території сучасної України