Урок 47/18. Тиск рідин і газів. Закон Паскаля.
Освітня . Пояснити тиск рідин і газів з погляду молекулярно-кінетичної теорії будови речовини. Ознайомити учнів із законом передачі тиску рідинами і газами .
Розвиваюча. Продовжувати розвивати в учнів уміння спостерігати фізичні явища, користуватися приладами, інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати.
Виховна . Виховувати пізнавальний інтерес і такі якості як самостійність, працелюбність, почуття колективізму.
Прилади та матеріали: дерев’яні бруски,скляна посудина, надувні шарики різного кольору, насос Комовського, куля Паскаля, скляні трубки.
Презентація Урок 47.18
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Перевірка домашнього завдання.
Учні перевіряють домашні вправи за готовими розв’язками.
Два учні на дошці розв’язують задачі:
Задача 1. На столі стоїть мідний куб з ребром 20 см. Який тиск він створює на
стіл.
Задача 2. Вантажівка створює тиск на дорогу 50 МПа. Якою є маса
вантажівки, якщо кожне з її чотирьох коліс має площу стикання з дорогою
20 см²?
Висновок учителя за результатами перевірки виконання домашнього завдання
аналіз розв’язаних задач учнями і оцінювання учнів..
3.Актуалізація опорних знань.
Питання учням класу:
1. Яку фізичну величину називають тиском?
2. У яких одиницях вимірюється тиск?
3. Які величини треба знати для обчислення тиску?
4. Як можна регулювати тиск?
5. Чому одна й та сама речовина в різних агрегатних станах має різні фізичні
властивості? (Це зумовлено особливостями їхньої молекулярної будови і
характером руху молекул.)
6 . Які особливості будови в газоподібних речовин? (Відстані між молекулами
порівняно великі, а сили взаємного притягання дуже малі. Молекули газу
перебувають у безперервному безладному русі.)
Дослід 1. Поставимо на стіл брусок прямокутного паралелепіпеда в трьох різних положеннях: на меншу грань, на більшу грань, на середню грань.
Запитання: У якому випадку тиск буде найбільший? найменший?
4.Мотивація навчальної діяльності.
На попередньому уроці ми розглянули тиск твердих тіл, але речовина може перебувати ще в рідкому і газоподібному стані.
Запитання до учнів класу:
Як ви думаєте, чи можемо ми тиск рідин і газів обчислювати так само як і тиск твердих тіл?
Тема: Тиск рідин і газів. Закон Паскаля.
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Створення проблемної ситуації:
Дослід 2. В посудині знаходяться три гумові шарики різного кольору, які міцно зав'язані. Викачуючи з посудини повітря шарики будуть надуватися . Чому?
Відповідь на питання «Чому?», ми дамо в кінці уроку.
Дослід 3. Візьмемо три стакани: в один поставимо деревяний брусок, в другийнасипемо піску, а в третій налиємо води.
Для зберігання і транспортування газів їх сильно стискають, тиск зростає, тому їх розміщують в міцні сталеві балони .
Передавання тиску рідинами і газами. Закон Паскаля. Окремі шари і дрібні частинки рідини та газу можуть вільно переміщуватися одні відносно інших в усіх напрямках.
Рухливістю частинок газу та рідини пояснюється те, що тиск, який чиниться на них, передається не лише в напрямі дії сили, а й у кожну точку рідини або газу.
Тиск, який діє на рідину або газ, передається без зміни в кожну точку об’єму рідини або газу. Це твердження називають законом Паскаля.
Властивістю рідини передавати в усі сторони здійснюваний на неї тиск
пояснюється явище, відоме у фізиці під назвою « гідростатичний парадокс ».
Візьмемо три посудини різної форми, але з однаковою площею дна, і налиємо
в них води до однакового рівня.
Тиск на дно цих посудин однаковий (це показує однакова деформація
гумового дна кожної з посудин і відповідні покази стрілок). Результати досліду
можна пояснити, користуючись законом Паскаля:
Сила, з якою рідина тисне на дно посудини, не залежить від форми
посудини, якщо посудини мають однакову площу дна й однакову висоту
стовпа рідини.
На законі Паскаля ґрунтується дія шприца: тиск пальця лікаря на поршень шприца передається без змін рідині, що міститься в ньому, і ліки виходять через голку шприца.
Дослід 5.У скляну трубку, нижній отвір якої закритий тонкою гумовою плівкою, наллємо воду (мал. 98, а). Дно трубки прогинається. Отже, на дно діє сила тиску води. Чим більше наливаємо води, тим більше прогинається плівка. Але щоразу після того, як гумове дно прогнулося, вода в трубці перебуває в рівновазі, бо крім сили тяжіння на воду діє сила пружності гумової плівки.
Опустимо трубку з гумовим дном, у яку налито воду, в ширшу посудину з водою. Бачимо, що в міру опускання трубки вниз гумова плівка поступово випрямляється (мал. 98, б). Повне випрямлення плівки показує, що тиск на неї згори і знизу однаковий. Отже, в рідині існує тиск, спрямований знизу вгору, і на цій глибині він дорівнює тиску згори вниз.
Якщо виконати дослід з трубкою, в якій гумова плівка закриває боковий отвір, як це показано на малюнку 99, а, б, то ми переконаємося, що бічний тиск рідини на гумову плівку також буде однаковим з обох боків.
Дослід 6. Посудину, дно якої може відпадати, опускаємо в банку з водою (мал. 100, а). Дно при цьому щільно притискається до краю посудини тиском води знизу вгору. Потім у посудину обережно наллємо води. Коли рівень води в ній збігається з рівнем води в банці, дно відривається від посудини (мал. 100, б). У момент відривання на дно тисне зверху стовп рідини в посудині, а знизу — стовп води, що є в банці. Ці тиски однакові за значенням, проте дно відривається від посудини під дією на нього сили тяжіння.
Дослід 7. Тиск рідин на дно і стінки посудини.
Дослід 8. Тиск всередині рідини однаковий в усіх напрямках.
Відповідно до закону Паскаля, тиск усередині рідини на тому самому рівні однаковий в усіх напрямах. Тиск збільшується з глибиною.
Тиск рідин, зумовлений силою тяжіння, називають гідростатичним.
З цієї формули видно, що тиск рідини на дно посудини залежить тільки від
густини і висоти стовпа рідини. За нею можна обчислити й тиск на стінки
посудини, а також тиск всередині рідини, в тому числі тиск знизу вгору,
оскільки він на тій самій глибині однаковий в усіх напрямах.
6.Осмислення об’єктивних зв’язків.
Задача 1. Обчисліть тиск води на дно однієї з найглибших морських западин,
глибина якої дорівнює 10900 м.
7.Підсумок уроку.
Учні працюють за технологією «Мікрофон» відповідаючи на проблемне запитання «Чому надуваються шарики при викачуванні повітря збанки?»
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.
8.Домашнє завдання.