16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Залежність тиску атмосфери від висоти. Барометри. Манометри. Насоси.

Про матеріал
Мета: Освітня . Продовжити формувати в учнів уявлення про атмосферу, показати залежність тиску атмосфери від висоти. Вивчити будову барометра. Розглянути будову рідинного і металевого манометрів і насосів. Формувати навички користуватися даними приладами. Розвиваюча. Продовжувати розвивати в учнів уміння спостерігати і аналізувати фізичні явища, користуватися фізичними приладами. Виховна . Виховувати свідоме розуміння значення знань в житті людини.
Перегляд файлу

Урок 51/22. Залежність тиску атмосфери від висоти. Барометри. Манометри. Насоси.

Мета:

              Освітня . Продовжити формувати в учнів уявлення про атмосферу, показати залежність тиску атмосфери від висоти. Вивчити будову барометра. Розглянути будову рідинного і металевого манометрів і насосів. Формувати навички користуватися даними приладами.

          Розвиваюча.   Продовжувати розвивати в учнів уміння спостерігати  і аналізувати фізичні явища, користуватися фізичними приладами.

           Виховна .   Виховувати свідоме розуміння значення знань в житті людини.

Тип уроку. Комбінований урок. 

Прилади та матеріали: барометри, манометри, насоси.

Презентація  Урок 51.22

      Не варто винаходити те, що не можна

застосувати на практиці.  

                                                                                                                                                     Т. Едісон

                                                                        Хід уроку

1.Організаційний момент.

2.Перевірка домашнього завдання.

     Індивідуальне опитування учнів.

  1. Відкриття атмосферного тиску.
  2. Досліди на підтвердження атмосферного тиску.
  3. Життя і діяльність Е. Торрічеллі  (презентація підготовлена учнями).

    Оцінювання виступів учнів.

3.Актуалізація опорних знань.

      Фронтальне опитування.

       1. Що таке сполучені посудини?

       2. Сформулюйте закон сполучених посудин.

       3. Внаслідок чого створюється атмосферний тиск?

       4. В яких галузях та як використовують сполучені посудини?

       5. Сформулювати закон Паскаля.

       6. Як можна визначити тиск твердих тіл?

       7. Від чого залежить тиск в рідинах і газах?

4.Мотивація навчальної діяльності.

     Відкриття Торрічеллі і Паскаля знайшли дуже широке застосування в нашому повсякденному побуті.

                             Запитання до учнів класу:

   Хто з вас попробує навести мені приклади такого застосування ?

Учні відповідають, вчитель  аналізує  їх відповіді  і

оголошує тему та мету     уроку.

 

Тема: Залежність тиску атмосфери від висоти. Барометри. Манометри. Насоси.

5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

     Проводячи досліди з трубкою зі ртуттю, Торрічеллі помітив, що висота стовпчика ртуті час від часу змінювалася. Звідси він зробив висновок, що атмосферний тиск не залишається сталим — він змінюється.
Особливо помітною була зміна висоти стовпчика ртуті в досліді Торрічеллі, який показував значення атмосферного тиску перед зміною погоди. Помітивши таке явище, вчений зробив висновок, що так можна передбачати погоду. Щоб не використовувати щоразу лінійку для вимірювань висоти стовпчика, до трубки прикріпили нерухому шкалу з міліметровими поділками. Отриманий прилад назвали барометром (лат: bаrоs -вага; mеtrо — міряю).

                                                 Барометри.

     Для вимірювання атмосферного тиску використовують ртутний барометр, барометр-анероїд і барограф. Найчастіше використовують ртутний барометр і анероїд. Ртутний барометр ґрунтується на принципі сполучених посудин. У чашечному ртутному барометрі скляна трубочка із ртуттю, запаяна зверху, занурена відкритим кінцем у чашечку зі ртуттю; над поверхнею ртуті в трубці створюється вакуум. При зміні атмосферного тиску ртуть у чашечці піднімається або опускається. Величина атмосферного тиску визначається за висотою ртутного стовпчика в трубці.  

C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\index.jpg

                      Використання барометра для вимірювання висоти.

      Користуючись ртутним барометром, французький учений Блез Паскаль виміряв атмосферний тиск на різних висотах. Так група його учнів піднялася на гору То-де-Дам (Франція) і з’ясувала, що з підніманням угору висота ртутного стовпчика в барометрі зменшується. На вершині гори стовпчик ртуті був на 7,5 см коротший, ніж біля підніжжя.
     Проведені дослідження показали, що за змінами атмосферного тиску можна розраховувати висоту піднімання над поверхнею Землі. Якщо висота піднімання не перевищує кількох сотень метрів, то можна вважати, що при підніманні на кожні 12 м атмосферний тиск зменшується на 1 мм рт. ст., або на 100 Па кожні 8 м.

Задача .Біля  підніжжя гори барометр показує тиск  740 мм рт.ст., а на вершині-

720 мм рт. ст. Яка висота гори?

   

    При більших висотах зміна тиску відбувається за складнішим законом. Це пов'язано з тим, що з підніманням угору зменшується не тільки висота стовпа повітря, а і його густина.

     Манометри – це вимірювальні прилади, які призначені для вимірювання

тиску або різниці тисків.

                             Манометри бувають: рідинні та металеві.

    Рідинний  манометр.  Рівень  рідини  в  сполучених  посудинах  залежить  від зовнішнього тиску. Це явище використане для побудови рідинних манометрів — приладів для вимірювання тиску.

 

 

      Рідинний манометр  складається  з металевого  або дерев’яного вертикального корпуса, на якому закріплена U-подібна скляна трубка й шкала для вимірювання висоти рівня рідини в кожному коліні трубки. 

      Металевий манометр.  Рідинний U-подібний манометр незручний для вимірів, тому що дозволяє одержувати значення тиску не відразу, а лише після деяких обчислень, крім того, рідину необхідно наливати до певного рівня. Із цієї причини в техніці набули поширення так звані металеві деформаційні манометри, що відразу показують вимірюваний тиск.

               

   Насоси. Першими гідравлічними машинами, що застосовувалися ще в давнину, були  насоси  для  подачі  води  у  водопроводи  й  фонтани.  Підняття  рідини  за поршнем лежить в основі роботи всмоктувальних насосів, що піднімають воду з колодязів.

                  C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\index.jpg

6.Осмислення об’єктивних зв’язків.

       Вчимось розв’язувати задачі.   

   Задача 1. На узбережжі моря знаходиться вежа спостереження. Біля підніжжя вежі барометр показує тиск   760 мм. рт. ст. Визначити висоту вежі, якщо на її вершині тиск становить  740  мм. рт. ст.

   Задача 2. Визначте глибину шахти, якщо на дні її барометр показує 109 297 Па, а на поверхні Землі — 103 965Па

         Запитання на закріплення.

   1.  Чому у відкритому манометрі рівні однорідної рідини в обох колінах

      однакові?

   2.  За яким принципом влаштований і діє металевий манометр?

   3.  Яке явище використовують у пристрої поршневого

       водяного насоса?

   4.  Чим обмежується висота підняття рідини у

      всмоктувального насоса?

7.Підсумок уроку.

      Метод  «Незакінчене речення»

              -   Сьогодні на уроці я дізнався …

              -    Мені сподобалося …

              -    Девіз нашого уроку, відповідав темі уроку тому що …

       Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.

 8.Домашнє завдання.

  

 

docx
Додав(-ла)
Пасічник Леон
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
17 березня
Переглядів
239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку