Тиск твердих тіл на поверхню.Сила тиску.

Про матеріал
Тиск твердих тіл на поверхню.Сила тиску. Мета: Освітня. Сформувати в учнів уявлення про тиск і навчати розрізняти поняття «тиск» і «сила тиску». Показати практичне значення тиску. Розвиваюча. Продовжувати розвивати в учнів уміння спостерігати фізичні явища, користуватися приладами, інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати. Виховна . Виховувати пізнавальний інтерес і такі якості як самостійність, працелюбність, почуття колективізму.
Перегляд файлу

                             Тиск твердих тіл на поверхню.Сила тиску.

Мета:

              Освітня. Сформувати в учнів уявлення про тиск і навчати розрізняти поняття «тиск» і «сила тиску». Показати практичне значення  тиску.

             Розвиваюча.  Продовжувати розвивати в учнів уміння спостерігати  фізичні явища, користуватися приладами,  інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати.  

           Виховна .   Виховувати пізнавальний інтерес і  такі якості як самостійність, працелюбність, почуття колективізму.   Тип уроку. Урок  вивчення нового навчального   матеріалу .  

Прилади та матеріали: гиря масою 500 г,пісок, скляна посудина широкого діаметру, дощинка з цвяхами, різці, стамески.

 

  Хід уроку

1.Організаційний момент.

Життя-подорож,протягом якої ми здобуваємо нові знання.Урок –це також невеличка екскурсія де ми черпаємо нові знання

 2.Актуалізація опорних знань.       Кросворд https://learningapps.org/display?v=ppzt4ji2v19

3.Мотивація навчальної діяльності.

       Коли ми з вами вводили поняття  «сили» то говорили ,що результат дії сили залежить від трьох факторів: точки прикладання, числового значення і напряму.          Запитання до учнів класу:

       Чому по снігу легше рухатися на лижах, ніж без них?

       Чому гусеничний трактор не грузне у вогкому ґрунті, а легковий автомобіль грузне?

       Чому леза ножів час від часу нагострюють?

Саме про це ми сьогодні поговоримо.

4.Вивчення нового матеріалу.

      Запитання учням класу.

    Якому хлопчикові легше йти по снігу? (той, що на лижах)

 

        image    

 

Діти дивляться відео і роблять висновки:

Результат дії сили на поверхню залежить не тільки від її значення, а й від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.

Наприклад, площа поверхні лижі в середньому майже в 20 разів більша за   площу підошви черевика. Стоячи на лижах, людина на кожен квадратний   сантиметр площі поверхні снігу діє силою, що в 20 разів менша, ніж стоячи  на  снігу без лиж.

   Дослід 1.Зробимо столик, ніжками якого будуть цвяхи. Поставимо столик шляпками цвяхів до низу і на нього гирю – масою 500 г. Результат – столик майже не вгрузає в пісок.

     Дослід 2. Поставимо столик шляпками цвяхів вгору і на нього гирю – масою 500 г. Результат – столик майже повністю вгрузає в пісок.

 image 

   Досліди свідчать, що чим менша площа опори столика, тим глибше він вгрузає в пісок під дією тієї самої сили.

У розглянутих прикладах значення мала сила, що діє перпендикулярно до поверхні тіла. Таку силу називають силою тиску.

     Величину, що визначається відношенням значення сили тиску до площі поверхні, на яку вона діє, називають тиском.

Тиск позначають малою латинською літерою р. Отже, щоб визначити тиск р, треба силу F, яка діє перпендикулярно до поверхні, поділити на площу цієї поверхні S, тобто:

                                    image 

                                    

       p – тиск

       F – сила тиску

       S – площа поверхні

 

Одиницею тиску є 1 Паскаль

image 

 

 image 

    У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні   способи, щоб зменшити або збільшити тиск.  

При зведенні будинку його фундамент роблять ширшим, ніж сам будинок,   для зменшення тиску на грунт. Шини вантажних автомобілів роблять  набагато ширшими, ніж у легкових автомобілях.  

image 

    З іншого боку, тиск можна збільшувати завдяки зменшенню площі   поверхні. Це використовується в техніці при виготовленні інструментів   (зубило, свердло, різець й т. п.).  

        image          image 

 

 Питання дітям:

Цікаво, а що створює більший тиск? Гусеничний трактор на ґрунт або укус комара?

Діти висловлюють свою думку, далі вчитель показує таблицю на слайді (або в підручнику). Робимо висновки.

image 

Приклади зменшення тиску:

       Шини важких вантажних автомобілів і шасі літаків роблять дуже широкими у порівнянні з легковими.

       Для збільшення прохідності луно – і марсоходів збільшується кількість і площа поверхні їх коліс.

       При           зведенні         будинку          його    фундамент     роблять          ширшим,        ніж      сам       будинок. Приклади збільшення тиску

       Для збільшення тиску площу слід зменшувати (саме тому нагострюють інструменти — ножиці, шила, ножі).

 

6.Осмислення                                      об’єктивних                                     зв’язків.

image 

       Вчимось розв’язувати задачі.    

 Задача 1.Яку силу тиску і тиск створює на опору площею 400 см²   тіло, маса якого дорівнює 12 кг?  

Задача 2. Який тиск чинить ковзаняр масою 60 кг на лід, якщо ширина леза  ковзана 4 мм, а довжина леза, що стикається з льодом, 30 см?  

Задача 3. Площа дна каструлі дорівнює 1500см2 . Обчисліть, на скільки збільшиться тиск каструлі на стіл, якщо у неї налити 3л води?

      Поміркуй і відповідай

1.   Не зовсім сумлінна учениця, бажаючи визначити свій тиск на стілець,  ділила площу поверхні стільця на свою вагу. Твоя порада:  

а) продовжуй далі;   б) діли вагу на площу;   в) не знущайся зі стільця. 

2.   Порадь своїм однокласникам, у яких одиницях вони мають вимірювати тиск. 

а) У ньютонах;     б) у Паскаля;    в) у кілограмах. 

3.   Порадь, як можна змінювати тиск. 

а) Змащувати поверхню мастилом; 

б) змінювати силу й площу поверхні тіла; 

в) змінювати колір тіла.

4.   Учениця першого класу хотіла залишити ще глибший слід на вогкому  піску. Що ти їй порадиш? 

а) Надіти лижі;  б) взути туфлі на підборах;  в) не займатися дурницями.      5. Дай пораду рятівникам, які намагаються витягти з ополонки  потопельника, а навкруги — тонка крига.  а) Швидко бігти до нього;    

б) повзти на животі; 

в) йти повільно. 

7.Підсумок уроку. 1. Гра kahoot 

https://play.kahoot.it/#/?quizId=ed64f660-eaf1-4492-8cf7-6c672047933

Що знаємо?

Що ми хочемо дізнатися?

Що ми дізналися?

Тиск виникає там, де «тиснуть», тобто де діють із певною силою. 

Що таке тиск?

Тиск – це фізична величина, яка визначається відношенням значення сили тиску до площі поверхні, на яку вона діє .

Тиск можна збільшувати і зменшувати

Як позначається тиск?

Тиск позначають малою латинською літерою р

 

Які одиниці вимірювання тиску?

Одиницею тиску є 

1 Паскаль

 

Як можна порахувати

Щоб визначити тиск р, треба

 

тиск?

силу F, яка діє перпендикулярно до поверхні, поділити на площу цієї поверхні S, тобто: image 

 

Що таке сила тиску?

Сила тиску дорівнює добутку тиску й площі поверхні:

𝐹=𝑝𝑆

 

Від чого залежить величина тиску?

Тиск залежить не тільки від  значення сили, а й від площі поверхні, на яку вона діє. 

 

Що потрібно зробити, щоб зменшити тиск, якщо сила буде незмінною?

Якщо сила тиску незмінна, то для зменшення тиску потрібно збільшити площу опори.

 

Що потрібно зробити, щоб збільшити тиск, якщо сила буде незмінною?

Якщо сила тиску незмінна, то для збільшення тиску потрібно зменшити площу опори.

 

Приклади врахування значень тиску у різних випадках.

1.    Безпека на льоду. Допомога потерпілому.

2.    Використання широких коліс та гусені на тракторах при роботі на пухкому ґрунті в полі.

3.    Гострі робочі частини колючих та ріжучих предметів.

 

 8.Домашнє завдання.$25

 

   image 

 

 

pdf
Додав(-ла)
Малець Наталія
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
17 березня
Переглядів
173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку