Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску

Про матеріал

Урок вивчення нового матеріалу з теми Тиск.Сила тиску. в даному конспекті підібрано цікаві прикладні задачі. Різні форми узагальнення

Перегляд файлу

Тема: Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску

Мета уроку:

Навчальна. Познайомити учнів з тиском як фізичною величиною; з’ясувати залежність тиску від сили тиску й площі опори; показати необхідність врахування тиску у різноманітних галузях сучасної техніки, в побуті, на виробництві та будівництві, показати учням практичну значущість набутих знань.

Розвивальна. Розвивати пошукову пізнавальну діяльність учнів, вміння формулювати висновки; розвивати логічне мислення учнів; Розвивати мотивацію і інтерес до навчання.

Виховна. Виховувати культуру оформлення задач. виховувати допитливість, формувати вміння робити аналіз, порівняння спостережуваних явищ та висновки з них.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: навчальна презентація з відео, комп’ютер, .

ХІД УРОКУ

 

І Організаційний момент

15 лютого святкується Всесвітній день  комп’ютера, Стрітення , День вшанування учасників бойових дій на території інших держав, 1574 у Львові Іван Федоров видав першу друковану книжку на сучасних українських землях «Апостол»

 Діти який у вас сьогодні настрій.

Сьогоднішній урок ми проведемо у формі проблемного уроку. Разом з вами ми спробуємо зробити невелике самостійне відкриття.

 

                                              Розум полягає не лише в  знаннях,

а й  умінні застосовувати знання на практиці.

Аристотель

 

На урок я прийшла з ось таким приладом. Як називається даний прилад? (Тонометр)

Правильно, тонометр. А що можна виміряти за допомогою тонометра?

Часто в житті ми стикаємося з цим словом, тільки в різних ситуаціях.

Що у вашому розумінні означає це слово?

А що з точки зору фізики воно може означати? (Жати силою)

Я думаю, що ви вже здогадалися яка тема нашого уроку.

Яка? (Тиск)

Правильно. Молодці.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Отже, тема уроку «Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску»

Для вас ця тема є новою. Ми побачили з вами, що в житті з цим словом стикаємося часто.

Про Що  сьогодні на уроці Ви хочете дізнатися

 повинні познайомитися з фізичною величиною - тиск;

 дізнатися, що дана величина характеризує, як позначається, в яких одиницях вимірюється та за якою формулою визначається.

ІІ. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів.

 Чому по снігу легше рухатися на лижах, ніж без них?

 Чому гусеничний трактор не грузне у вогкому ґрунті, а легковий автомобіль грузне?

 Чому нам жорстко сидіти на табуреті і досить комфортно лежати в гамаку?

 Чому леза ножів час від часу нагострюють?

ІV. Актуалізація опорних знань

Отже, ми продовжуємо вивчати тему «Взаємодія  тіл».

1.Що є  мірою  взаємодії  тіл? (Сила).

2.У вас є мобільні телефони(200г) . Візьміть їх у долоню.

3.Яка сила діє на телефон ? (Сила тяжіння з боку Землі)

4.За якою формулою знаходять силу тяжіння, що діє на тіло?

(F = mg)

5.Як позначають силу в фізиці і в яких одиницях вона вимірюється? (F, Ньютон)

6.Які види сил ви знаєте? (Сила  тяжіння, сила тертя, сила пружності).

7.Від чого залежить результат дії сили? (Від значення і напряму прикладеної сили, від точки прикладання)

8.А чи залежить результат дії цієї сили від того на яку грань ми покладемо телефон? ((Так, ні, не знаю)

9 Як позначається площа?

Відповідь: Площа позначається буквою S.

10 Назвіть одиниці вимірювання площі.

     Відповідь: м2, см2, мм2.

 

Дослід 1. Візьміть, будь ласка, у руки олівець і натисніть його основою на палець. Відчули дію? А тепер оберніть олівець, і загостреним грифелем з такою самою силою і у тому ж самому напрямі , натисніть знову ж таки на палець.

Ви відчули різницю у дії сили? Але ж сила однакова, напрям той самий і прикладали Ви до пальця. У чому причина спостережуваного явища? (У основи олівця й у кінчика грифеля різна площа поверхні).  Отже, результат дії сили залежить від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.  Щоб охарактеризувати залежність результату дії сили від площі поверхні, на яку ця сила діє, використовують поняття тиску.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Наслідки дії сили

Ви вже знаєте, що взаємодія тіл характеризується «силою».

У результаті взаємодії тіл або змінюється швидкість їх руху, або тіло деформується, тобто змінюється його форма і розміри.

Від чого залежить результат дії сили?

Результат дії сили залежить від:

- величини сили (чим більша сила діє на тіло, тим більшою буде деформація);

- площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої ця сила діє.

На лижах або без лиж людина діє на сніг з тією самою силою, що дорівнює її вазі. Проте дія цієї сили в обох випадках не однакова, бо різна площа поверхні, на яку тисне людина на лижах і без них.

         

2. Тиск

 

Для характеристики залежності результату дії сили від площі поверхні, на яку ця сила діє, використовують поняття тиску.

 

Тиск р — це фізична величина, яка характеризує результат дії сили і дорівнює відношенню сили, яка діє перпендикулярно до поверхні, до площі цієї поверхні.

 

Тиск позначають малою латинською літерою р. Отже, щоб визначити тиск р, треба силу F, яка діє перпендикулярно до поверхні, поділити на площу цієї поверхні S, тобто:

                                    C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\T6HMD6V2.jpg

p – тиск

F – сила тиску

S – площа поверхні

Одиницею тиску в СІ є паскаль (на честь французького вченого Блеза Паскаля)

Повідомлення Осипець В

 

[р] = Па

 

1 Па — це тиск, який створює сила в 1 Н, що діє перпендикулярно до поверхні площею 1 м2:

 

На практиці ще використовують кратні одиниці тиску:

гектопаскаль:  1 гПа = 100 Па

кілопаскаль:  1 кПа = 1000 Па

мегапаскаль:  1 МПа = 1000 000 Па.

 

Знаючи тиск можна визначити й силу тиску:

Недостатньо тільки отримати знання,

треба знайти їм застосування.

Недостатньо тільки бажати,

треба діяти.

 

 

 

Відео Майстренко

3. Як можна збільшити або зменшити тиск

З визначення тиску () виходить, що змінити тиск можна двома способами:

- змінивши силу тиску (зі збільшенням сили тиск збільшується, а зі зменшенням сили тиск зменшується)

- змінивши площу (якщо сила, що діє на поверхні, однакова, то тиск тим більший, чим менша площа поверхні, і навпаки).

У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні способи, щоб зменшити або збільшити тиск.

При зведенні будинку його фундамент роблять ширшим, ніж сам будинок, для зменшення тиску на ґрунт.

Шини вантажних автомобілів роблять набагато ширшими, ніж у легкових автомобілях.

Для збільшення тиску площу слід зменшувати (саме тому нагострюють інструменти — ножиці, шила, ножі).

 

Повідомлення Тиск вприроді Браковець Саша

VІ Застосування набутих знань

 

 

Якісні задачі

1. Навіщо заточують леза ножів?

Відповідь: Щоб зменшити площу опори. В результаті цього тиск, який чинить ніж, збільшиться.

2. Людина провалилася під лід. Як треба діяти, спираючись на знання про тиск, щоб врятувати її?

Ситуація

Ваш товариш провалився на льоду і сам вибратися не може(лід ламається ). Ви хочете йому  допомогти. Про що ви повинні добре пам’ятати і які ваші дії

Відомості з уроку ОБЖ  „Безпека на льоду. Допомога потерпілому ”

  Тому, хто провалився під лід, дуже важко вибратися з ополонки, адже лід кришиться під вагою тіла. Щоб запобігти цьому, треба широко розвести

руки в сторони, розпластавшись на льоду, і перекотитися на спину, щоб витягти ноги.  Чим більше ти розпластаєшся на льоду, тим менше тиснутимеш на нього. 

             

 

    Вибравшись з ополонки, не можна ставати на ноги, а слід перекотитися чи 

переповзти на безпечне місце, пам'ятаючи, що вага тіла стала більшою через

мокрий одяг. 

    Допомогти тому, хто провалився під лід, можна, якщо з безпечного місця 

подати потерпілому довгу жердину, гілку, кинути мотузку, зв'язані паски, 

шарфи. Підбиратися до потерпілого найкраще, прив'язавшись мотузкою,

лігши на лижі або дошку й обережно просуваючись до ополонки. 

 

Відповідь: Тому, хто провалився під лід, дуже важко вибратися з ополонки, адже лід кришиться під вагою тіла. Щоб запобігти цьому, треба широко розвести руки в сторони, розпластавшись на льоду, і перекотитися на спину, щоб витягти ноги. Чим більше ти розпластаєшся на льоду, тим менше тиснутимеш на нього. Вибравшись з ополонки, не можна ставати на ноги, а слід перекотитися чи переповзти на безпечне місце, пам'ятаючи, що вага тіла стала більшою через мокрий одяг.

Допомогти тому, хто провалився під лід, можна, якщо з безпечного місця подати потерпілому довгу жердину, гілку, кинути мотузку, зв'язані паски, шарфи. Підбиратися до потерпілого найкраще, прив'язавшись мотузкою, лігши на лижі або дошку і обережно просуваючись до ополонки.

Потрібно лягти на лід і попереду себе переміщувати дошку. Таким чином площа опори збільшиться, а тиск зменшиться.

3. Чому каблуки туфель дівчини чинять тиск набагато більший, ніж ноги слона?

Відповідь:  Тому що площа опори каблучків туфель дівчини набагато менша ніж площа опори ніг слона, тому і тиск більший.

1. Як курка може удвічі збільшити тиск на землю?

Відповідь: Якщо стане на одну лапу. Площа опори зменшиться вдвічі, а тиск збільшиться вдвічі.

3. Чому з давніх часів мешканці Півночі для пересування по снігу використовували лижі?

Відповідь: Щоб збільшити площу опори, а відповідно і зменшити таким чином тиск на сніг.

2. Навіщо в лопати верхній край, на який надавлюють ногою, зігнуто?

    Відповідь: Щоб зменшити тиск на ногу. Збільшується площа поверхні.

   3. Чому комар своїм хоботком може створити тиск набагато більший ніж тиск, що створює людина,  коли стоїть?

    Відповідь: Комар своїм хоботком тисне на дуже малу площу опори, яка є набагато меншою, ніж площа опори, на яку тисне людина, що стоїть. Тому і тиск, який чинить комар значно перевищує тиск, який створює людина.

Вправа

Переведіть

- 7 кПа в паскалі;

- 12,5 гПа  в паскалі;

- 32 500 Па в кілопаскалі;

- 1 300 000 Па в мегапаскалі

Розв’язування задач з коментуванням

 

Задача.1 Чемпіонка України по фігурному катанні 2015 року , 14-річна Анастасія Гожва має вагу 420Н. Розрахуйте який тиск чинять на лід її ковзани, якщо їх площа дорівнює 0,0012 м2

2.Який тиск на підлогу надає килим вагою 20 Н, площею 4 м2 ?

 

VІІ Підсумок уроку

https://learningapps.org/2111629

https://learningapps.org/view1863354

Метод «Кубик Блума»

Поясни

      Чому

    Запропонуй

Поділися

Назви

Придумай

C:\Users\admin\Desktop\тиск выд урок\537710_html_m401d1dc4.jpg

Поясни , хто першим пройде до фінішу

Чому в школі заборонено ходити на тонких підборах?

Поділися, якою лопатою легше копати: совковою  чи штиковою

Запропонуй, як курка може збільшити тиск на землю у двічі

Придумай, що потрібно зробити для проїзду заболоченою місцевістю.

Назви тварин яким у житті допомагає тиск

      Поміркуй і відповідай

    1. Не зовсім сумлінна учениця, бажаючи визначити свій тиск на стілець,

ділила площу поверхні стільця на свою вагу. Твоя порада: 

а) продовжуй далі;   б) діли вагу на площу;   в) не знущайся зі стільця.

    2. Порадь своїм однокласникам, у яких одиницях вони мають вимірювати

тиск.

а) У ньютонах;     б) у Паскаля;    в) у кілограмах.

    3. Порадь, як можна змінювати тиск.

а) Змащувати поверхню мастилом;

б) змінювати силу й площу поверхні тіла;

в) змінювати колір тіла.

   4. Учениця першого класу хотіла залишити ще глибший слід на вогкому

піску. Що ти їй порадиш?

а) Надіти лижі;  б) взути туфлі на підборах;  в) не займатися дурницями.

    5. Дай пораду рятівникам, які намагаються витягти з ополонки

потопельника, а навкруги — тонка крига.

а) Швидко бігти до нього;   

б) повзти на животі;

VІІІ Домашнє завдання

Параграф 31

Провести спостереження вдома й записати приклади, які ілюструють способи зменшення й збільшення тиску

Знайти українські прислів’я, у яких йдеться про механічний тиск, силу тиску

 

 

 

 

Я дізнався …

Я навчився …

Мені сподобалось …

Тепер я знаю …

Тепер я вмію …

Мій настрій …

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
5606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку