ТИЖДЕНЬ 30. ТЕМА: «ВЕСНЯНІ СВЯТА. ВЕЛИКДЕНЬ» Тема дня: Про що розповідає писанка?

Про матеріал
ТИЖДЕНЬ 30. ТЕМА: «ВЕСНЯНІ СВЯТА. ВЕЛИКДЕНЬ» Тема дня: Про що розповідає писанка? Мета: • ознайомити учнів із символікою орнаменту і кольорів писанки, видами символів; • показати взаємозв'язок писанкарських орнаментальних мотивів із народною вишивкою, килимарством, розписом посуду; • ознайомити з інвентарем писанкарства, змістом і технікою розпису писанки; • продовжувати формувати уявлення про мистецько-декоративну функцію писанки, про її місце в житті українців, про технологію виготовлення; • розвивати художній смак, уміння працювати на опуклій площині та композиційно правильно розташовувати потрібні елементи на писанці.
Перегляд файлу

ТИЖДЕНЬ 30. ТЕМА: «ВЕСНЯНІ СВЯТА. ВЕЛИКДЕНЬ»

Тема дня: Про що розповідає писанка?

Мета:

  • ознайомити учнів із символікою орнаменту і кольорів писанки,                                                  видами символів;
  • показати взаємозв'язок писанкарських орнаментальних мотивів із  народною вишивкою, килимарством, розписом посуду;
  • ознайомити з інвентарем писанкарства, змістом і технікою розпису писанки;
  • продовжувати формувати уявлення про мистецько-декоративну функцію писанки, про її місце в житті українців, про технологію виготовлення;
  • розвивати художній смак, уміння працювати на опуклій площині та композиційно правильно розташовувати потрібні елементи на писанці.

 

Конспект уроку

І. Ранкова зустріч.

1. Привітання.

Привітання з дітьми за допомогою вірша:

 

Ви сьогодні пробудились,

Мамі зранку усміхнулись?

Клас наш радо вас вітає!

Настрій кожен гарний має?

Станьмо разом в дружне коло!

Привітай нас, рідна школо!

Добрий день!

 

2. Визначення настрою дітей.

- Покажіть який у вас сьогодні настрій за допомогою гри «Дзеркальце».

3. Обмін інформацією про родинні традиції під час Великодніх свят на основі інтерв’ю.

- Хто може розповісти про родинні традиції під час Великодніх свят у Вашій сімї?

4.Визначення з дітьми правильної назви свята.

- Чи знаєте Ви як правильно називати свято Паска, Пасха чи Великдень? Для цього давайте переглянемо з вами відео.

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=gcBSsJak2ow

5. Визначення щоденних новин.

Сьогодні

Число____

Місяць_____

День тижня ____

Тема тижня ____

Погода____

ІІ. Слухання вірша-загадки Леоніда Полтави «Великодні писанки» для визначення теми дня.

  • Послухайте, будь ласка, вірш і дізнайтеся про тему дня:

Що за дивнії яєчка

Наша курочка знесла?

Намальоване гніздечко,

Ще й пташиночка мала!

Навкруги - барвисті квіти,

Жовті, сині гілочки...

Чи здогадуєтесь, діти,

Що це? Певно - писанки!

Їх не курочка знесла,

Їх матуся принесла,

Ми гуртом розмалювали

Для святкового стола:

Сяють наші писанки, -

Як весняні квіточки!

 

Бесіда за змістом вірша:

- Чому яйця здалися дивними?

- Що було намальовано на них?

- Якими кольорами були розписані писанки?

- На що були схожі писанки? Чому?

 

ІІІ. Бесіда за сюжетною картиною «Весняне свято»

Режим доступу: https://imil.com.ua/2015-2/vemisage

image1266.jpg

Запитання для бесіди:

- Розгляньте малюнок, він називається «Весняне свято». Цікаво, яке саме?

- Поясніть, чому малюнок має таку назву?

- Відшукайте на малюнку і покажіть предмети, які підказали назву малюнка?

- Полічіть, скільки на малюнку писанок?

- Скільки будинків намальовано?

- Чи є на малюнку будиночки для птахів? Для яких саме? Як називаються ці будиночки? Порахуй, скільки шпаківень?

- Чи можете ви назвати птахів, які зображені на малюнку? Порахуйте їхню кількість.

- В якому місяці повертаються в Україну шпаки, а ластівки?

- Який настрій передав художник на малюнку?

- Чи можете пояснити, чому художник намалював такі велетенські писанки?

 

  • Послухайте вірш Т. Шевченка, який асоціюється із цим малюнком:

Село! І серце одпочине.

Село на нашій Україні –

неначе писанка, село.

Зеленим гаєм поросло.

Цвітуть сади, біліють хати,

а на горі стоять палати,

неначе диво. А кругом

широколистії тополі,

а там і ліс, і ліс, і поле,

і сині гори за Дніпром.

Сам Бог витає над селом.

Запитання для дітей:

- Чому село поет порівнює з «дівчина, як писанка»? Що він означає?

уявленнях українців писанка є писанкою.

IV. Дослідження писанок у малих групах

1. Перегляд різних видів писанок, користуючися фотографіями, малюнками.

Режим доступу: https://goo.gl/2oSoTA

(веб-сайт Житомирської обласної бібліотеки для дітей).

 

- Що ви знаєте про писанку?

- Як її виготовляють?

- Звідки походить назва? / Чому її так називають?

Перегляд карток із різними видами писанок. Висловлювання здогадів про те, як їх можна зробити.

2. Розгадування кросворду.

3. Опрацювання тексту групах чи парах.

image1268.jpg

Писанка - яйце, декороване традиційними символами, яке пишуться за допомогою воску й барвників. Писанка є символом Великодня.

image1269.jpg

Саме слово «писанка» походить від слова «писати», а це означає, що наші предки писали на яйці, і більшість писанкових символів є свідченням цього. Інструментом для виготовлення писанок є писанок.

image1270.jpg

Найчастіше господині використовують природні барвники. Для червоного кольору використовують сік буряка. Для зеленого - сік шпинату. Для фіолетового - відвар синьої капусти, ягоди чорниці. Для жовтого - спецію куркуми. Для брунатно-коричневого - лушпиння цибулі.

Перегляд відео «Сніданок з 1+1. Як фарбувати яйця?»

image1271.jpg

Крашанки - це яйця, пофарбовані одним кольором, без візерунків.

image1272.jpg

На фарбоване яйце краплями воску наносять візерунок іншого кольору чи кольорів. Такі яйця називаються крапанками. Крапки символізують зерно, інколи - зірочки, якими рясно всипаний небосхил.

image1273.jpg

Для створення драпанки на пофарбованій одним тоном поверхні яйця гострим предметом (голкою, шпилькою, лезом) видряпують візерунок.

image1274.jpg

Мальованкою називають яйце, розмальоване фарбами за допомогою пензлика. Найчастіше це дерев’яні, декоративні писанки.

 

- Зєднайте кожну писанку з її парою.

Режим доступу: https://svitdovkola.org/1/26/media5

 

4. Мовна загадка

- Розв’яжіть 1риклад из літерами та запишіть слова, які утворилися. Утворені слова поділіть на склади.

image1275.jpg

image1276.jpg

5. Дидактична гра «Таємні знаки писанки»

- Колись дуже давно люди, спостерігаючи за пробудженням природи, раділи цьому і бачили в яйці символ нового життя, тому й прикрашали його і наділяли магічною силою.

- Зараз ми з вами будемо роздивлятися писанки і розшифрувати, що хотіли передати наші предки через візерунки писанок.

Матеріал для вчителя

Символіка кольорів

Червоний колір символізує добро, радість життя. Саме червоне яйце є головним символом Воскресіння. Символізує також пролиту за людей кров воскреслого Спасителя і радість життя.

Жовтий колір - сонце, тепло, врожай.

Зелений колір - означає весняне пробудження природи, надію, життя.

Блакитний колір - означає небо, повітря, чистота і здоров'я.

Коричневий колір - землю і її приховану життєдайну силу.

Чорний колір - колір ночі, всього невідомого і таємного. Також символізує нескінченність життя людини, продовження буття після смерті.

Сонце. У давнину Великдень був одним з традиційних свят вшанування сонця. Отож сонце символізує знання, справедливість, переможця всілякого зла. Писанка, оздоблена сонячними знаками, мала чудодійну силу. Вона могла охороняти її власників від хвороб, нещастя і лихого ока.

Зоря теж є символом сонця.

 

Хрест - сонячний знак, стародавній символ сонця, вогню, душі. В орнаменті його називають «божим знаком». У давнину означав Землю із чотирма сторонами світу.

 

Завиток - символ життєвої сили i зародження життя

 

Риба - це символ води, а також життя і смерті. Риба також символізує новохрещених.

 

«Безконечник», хвилясті і прямі лінії - це символічні зображення води.

 

Грабельки належать до символів, що пов'язані з водою. Зображають хмари і дощ. Писанки із грабельками писали в посуху, гадаючи, що написавши цей знак, можна викликати небесні води.

 

Птаха символізує людську душу. Існує повір'я, ніби душа прилітає пташкою до новонародженої дитини.

 

Образ квітів більше пов'язаний із дітьми. Писанка з квітами також допомагала людині одужати.

 

 

6. Кожна дитина отримує частини писанки (з одного боку мальована, а з іншого вірш). Виконайте завдання:

- складіть частинки писанки так, щоб вийшов вірш;

- прочитайте вірш;

- які візерунки на писанці писала дівчинка? Підпишіть назви візерунків.

image1286.jpg

7. Казка «Загублена писанка».

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=gGmU5YK9Y-U

- Як звали дівчинку?

- Що робила дівчинка?

- Коли трапилася пригода з Катрусею?

- Що поклала матуся в кошик дівчинці?

- Що непомітила Катруся?

- Хто знайшов першим писанку?

-Що зробив песик?

-До кого прикотив яйце котик?

- Чи повернулася писанка до своєї господарки?

8. Слухання казки Л. Храпливої «Писанки Оксанки».

- Про що розповідали звірята у лісі? Яке приладдя приготувала Оксанка для написання писанок?

- Що трапилося далі?

- Що задумали Куць і Паць? Чи вдалася затія чортикам?

Матеріал для вчителя

Писанки Оксанки

Стукає - розносить вістку лісом дятел:

- Буде завтра Оксанка писанки писати!

Шепнув на вушко зайчик хом’якові:

- Уже й фарби у горщиках готові!

А жовтий лис переказав куниці:

- Купила вчора воску у крамниці!

Сказав ведмідь, гостюючи у вовка:

- І писальце вже є: тоненьке, наче голка! 

Отак лісом ці вістки ходили,

Аж їх почули дві нечисті сили,

Що людям шкодять, тихо не сидять:

Один був чортик Куць, а другий Паць.

Почухали чорти потилицю немиту

І раду радили, що й як би їм зробити,

Щоб не змогла Оксанка писанок писати,

Великдень - Боже свято звеличати.

Зібралися вони під ніч, коли вже темно всюди,

К оли спокійно сплять всі добрі люди,

Та ще взяли з собою молоточки,

Щоб писанки оці побити на шматочки.

Вже під Оксанчину прийшли - примандрували хату,

Та двері замкнені - і нікуди дістатись.

Глип - мишача є дірка край порога.

Туди пролізти, може, буде змога? 

Були б, мабуть, якось пролізли нишком,

Та їм на лихо пробудилась мишка.

Вона не раз кришками поживлялась при Оксані,

Тож не хотіла, щоб у хатку йшли чорти погані.

Погналася за ними, скільки сили,

І Куцеві хвостяку відкусила...

Хоч хвіст пропав, добрались бруднолиці

Аж до яєць біленьких на полиці!

Вже й молоточки підняли високо... 

Та ба: тут темно, що хоч виколь око!

І тільки мала розпочатись праця –

По рогах стук Паць Куця, а Куць Паця.

Так вдарились, що аж з полиці впали,

Туди, де на столі фарби стояли.

І вилізли із горщиків - ой, нене! –

Куць весь червоний, Паць увесь зелений!

Цього доволі, хоч би й для чортяки,

Тож Куць заплакав, Паць собі заплакав.

Не знали, як їм утекти від згуби,

Бо у норі... там мишка гострить зуби!

Не вирватися їм на двір із хати –

Хотіли хоч в куточок заховатись.

Та ба - нема лихим кутка в кімнаті:

Біжать сюди - тут на іконі Божа Мати.

Біжать туди - книжки там на поличках про козацтво сміле,

Що то з нечистим жартувати не уміло!

Так бігав Куць управо, Паць уліво,

Аж заспівав десь на повітці півень.

Засяло сонце, закінчилась нічка,

Чортяки зникли, наче дим із свічки!

Ви бачили, як на Великдень ранком

Несла святити писанки Оксанка?

Всім людям радість, Богові прослава!

А Куць і Паць? Це вже не наша справа!

V. Розв’язання повсякденних проблем математичного змісту.

- Утворіть двоцифрові числа в межах 20.

- Чим відрізняються вони між собою? Назвіть кількість десятків.

image1290.jpg

 

  • Порівняйте кількість крашанок. Запишіть цифри у клітинки та поставте між ними знаки < або >.

 

image1291.jpg

  • Розв’яжіть приклади та з’єднайте лініями, кому з дітей належить яке яйце.

image1293.jpg

VІ. Створення власних писанок.

  • Перед Вами пазли писанок, складіть їх та розфарбуйте.

Режим доступа: https://svitdovkola.org/1/26/Tyzhden-26-puzzle.pdf

VІ І. Рефлексія.

- Що вам сподобалося, що було надто складно зробити? Що зможете використати вдома під час підготовки до святкування Великодня?

 

docx
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
1592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку