Тиждень географії у школі

Про матеріал
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ ГЕОГРАФІЇ ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ ГЕОГРАФІЇ Понеділок 1.Ознайомлення з планом проведення тижня. 2. Географічна вікторина (8 клас) 3. Географічна гра “Найрозумніший”(10кл.) Вівторок 1.Мандрівка в країни Кросвордію та Ребусландію (7 кл.) Середа 1.Конкурс малюнків для учнів 1-7 класів “ Мій рідний край, моя Земля” 2.Вікторини ( 6-11 кл.) Четвер 1.Загадки (6 кл.) 2.“Подорож країнами. Історія чаювання ” (9 кл.) П’ятниця. 1. Виховний захід "Моє село у Яворовім краю.”
Перегляд файлу

 

 

“Тиждень географії

 

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ ГЕОГРАФІЇ

Понеділок

1.Ознайомлення з планом проведення тижня.

2. Географічна вікторина (8 клас)

3. Географічна гра “Найрозумніший”(10кл.)

Вівторок

1.Мандрівка в країни Кросвордію та Ребусландію (7 кл.)

Середа

1.Конкурс малюнків для учнів 1-7 класів “ Мій рідний край, моя Земля”

2.Вікторини ( 6-11 кл.)

Четвер

1.Загадки (6 кл.)

2.“Подорож країнами. Історія чаювання ” (9 кл.)

П’ятниця.

1. Виховний захід "Моє село у Яворовім краю.”

 

 

Девіз Тижня

Яка Земля чарівна - просто диво!

Ми ж люди на планеті голубій !

Живімо тут комфортно і щасливо,

І тільки шкоди не завдаймо їй!

 

 

 

 

8 клас

         Географічна  вікторина «Мандрівка материками»

    Мета:: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми

«  Північна Америка», «Південна Америка», «Австралія», «Африка»; розкрити     творчі здібності дітей, вміння працювати з джерелами географічних знань,вибирати необхідну інформацію, об'єктивно оцінювати її; удосконалювати практичні навички роботи з картами атласу; виховувати інтерес дітей до предмета, взаємодопомогу,товариськість.

Обладнання: комп'ютер, картки, фізична карта світу, фішки, бланки для оцінювання.

 Хід гри

І. Організаційний момент.

Девіз уроку:

Розкажи – і я забуду,

Покажи – і я згадаю,

А пограй – запам*ятаю.

 

ІІ. Проведення вікторини

1. Інтелектуальна розминка.(3 бали)

1 команда.

1. Крайня південна точка Африки. (м. Агульяс)

2. Найвища точка Пн. Америки. (г. Мак-Кінлі)

3. Яка форма рельєфу розташована на сході Австралії. (Великий Вододільний хребет)

4. Яке слово додають при назві озер у Пн. Америці? (Велике)

5. Хто відкрив Антарктиду? ( Белінсгаузен і Лазарєв)

6. Найвисокогірніше озеро в Пд. Америці? ( Тітікака)

7. Гори в Пн. Америці? (Кордильєри)

8. Найбільша низовина в Пд. Америці? ( Амазонська низовина)

2 команда.

1. Крайня північна точка Пд. Америки (м. Галлінас)

2. Найвища точка Австралії (г. Косцюшко)

3. Назвіть плоскогір*я Пд. Америки ( Патагонське, Бразильське, Гвіанське)

4. Яке море  омиває Пн. Америку на півдні? (Карибське)

5. Хто відкрив Австралію? (Д. Кук)

6. Найдовша річка в Африці? (Ніл)

7. Найвища точка Африки? (г. Кіліманджаро)

8. Хто відкрив Америку? (Х. Колумб)

2. Впізнай «Що це за материк?»

Презентація з картинами природи материків. Команди по черзі називають , який материк зображено.

3. Чомучка.( 5 балів)

1 картка.

Чому в Північній Америці дуже часто бувають торнадо?

2 картка.

Чому в Африці утворилась пустеля Наміб?

 

4. Прийом «Хто? Що?» (3 бали)

1. Команда                    2. Команда

Пігмеї                        Парана

                                            Вельвічія                        Коала

                                            Кріки                              Ваді

Скотт                              Самбо

Оазис                              Гілеї

Мурахоїд                       Сейба

Евкаліпт                   Качкодзьоб

Пампа                            Прерії

Еребус                            Атакама

 

5. Географічна мозаїка (8 балів)

Картки з контурами об*єктів. Учні підписують об*єкти.

 

1 картка.                                       2 картка

м. Мерчісон                               м. Рас – Гафун

оз. Танганьїка                             Великі озера

о-в Тасманія                             Гвінейська затока

п-ов Сомалі                                 р. Амазонка

річка Мюррей                             Берінгове море

оз.Ейр                                           річка Конго

Гіброалтарська протока Панамський канал

Затока Аляска Гудзонова затока

6. Пляшкова пошта.(3 бали)

Обладнання: 3 пляшки з темного скла

З розвитком мореплавства зародилася «пляшкова пошта». Звичайно, цю пошту доставляли морські течії. Тому нині для визначення напряму морських течій вже багато років використовують пляшки. В порожню пляшку кладуть записку, в якій

зазначені ко¬ординати місця, де її викинули в море. Десятки тисяч пляшок плавають зараз на хвилях морів і оке¬анів. Наприклад, учені Канади викинули в море близько 40 ти¬сяч пляшок для вивчення течій  Атлантичного океану. Часто плаває пляшка багато років, перш ніж потрапить кому – небудь до рук.Пляшкова пошта може розпо¬вісти про трагедії, що відбували¬ся в морі. Таких прикладів істо-рія знає дуже багато. У 1784 р. зазнав аварії японський кора¬бель. Команда висадилася на ко¬раловий риф у Тихому океані. Один із моряків, вмираючи від виснаження, написав на шматоч¬ку дерева історію своєї подорожі, закоркував у пляшку і кинув в море. Морські течії доправили пляшку до берега, поблизу якого знаходилося японське село, де народився автор записки, але, на жаль, тільки через ... 150 років після катастрофи, в 1935 р.

 Картка 1

 Наша експедиція висадилася на пустельний берег невідомого материка на 25º пд. ш. Ми вирушили у глиб материка, щоб досліджувати місцевість. Серед пісків побачили дивну рослину: вона мала невисоке стебло розміром 50 см, а від нього відходили два довгих листки по 3 м кожне. Ботаніки нашої експедиції сказали, що живе ця рослина дуже довго – 150 років . Зустрічали багато племен, які жили племенами, пройшли через пустелі.

 Картка 2

Ми потрапили на материк, який нагадував сплячу принцесу, материк закований в блакитне. Тут було дуже холодно. Зустрічалися чудернацькі птахи. Лиховісний і прекрасний, спочивав у своїй морозній дрімоті, у складках мантії снігу, що світиться аметистами й смарагдами льодів. Його обрії були пофарбовані рожевими, блакитними тонами.

7. Дуель.

Дві команди, які виходять у фінал, змагаються між собою у знаннях карти.

ІІІ. Підсумок.

Підраховуються бали. Визначається переможець.

Вчитель. Наша мандрівка підійшла до кінця. Ми сьогодні побували у різних куточках нашої планети. Але чи ми можемо сказати, що десь краще. Потрібно зупинитись, оглянутись навколо і ми побачимо яка навколо нас краса.

 

Географічна вікторина

1. Пригадайте державу, місто і півострів, назви яких починаються буквою «Й».

2. При перестановці букв в назві планета перетворюється у велике місто Франції. Яка це планета і яке місто?

3. Які річки в Казахстані і в Грузії читаються однаково і праворуч і лі¬воруч?

4. Який острів було відкрито в кабінеті вченого?

5. В яке озеро впадає десять річок, а витікає лише одна?

6. Яке місто розташоване біля п’яти гір?

7. Яке місто найкисліше?

8. В назви яких столичних міст світу входять назви двох великих річок?

9. Назва якої річки входить у назву держави, поблизу якої вона тече?

10. За своєю територією Україна — найкрупніша країна після Росії. Яка її площа?

11. Назвіть шість гідроелектростанцій Дніпровського каскаду.

12. Дніпро поділяє відомий обласний центр на дві частини. На лівому березі — різні підприємства, на правому — гідроелектростанція, по¬будована ще в 1932 році. Назвіть це місто і ГЕС.

13. Яке місто розташоване в Дніпропетровській області, що називається так, як і корисні копалини, які добувають навколо нього?

14. Назвіть головну технічну культуру України.

15. На Україні є місто, назва якого пов’язана з назвами творів трьох письменників. Пригадайте ці назви і авторів творів.

16. Яке місто на Україні «солодке»?

17. Басейн якої річки на Україні розташований лише в її межах?

 

 

 

 

 

 

 

10 клас

ГЕОГРАФІЧНА ГРА

«Найрозумніший»

Мета: підвищити інтерес до вивчення географії за допомогою ігрової форми,

вдосконалювати навички та вміння використовувати набуті знання на практиці у нестандартних ситуаціях;

розвивати пізнавальні інтереси, уміння працювати з додатковою літературою – книгами, довідниками й іншими джерелами географічних знань, формувати уміння працювати в команді;

виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища, почуття взаємодопомоги;

розвивати їх творчі здібності, підвищити інтерес до предмету.

Обладнання: фізична карта світу, комп’ютер, смайлики, дзвіночок, дипломи переможцям, атласи, презентація.

Хід гри

І. Організаційний момент

Вступне слово вчителя, привітання та побажання гарної гри та позитивних емоцій.

ІІ. Проведення гри

І раунд «Географічна розминка»

1. Яка європейська столиця знаходиться поблизу нульового меридіану? (Лондон)

2. Прилад для вимірювання атмосферного тиску. (Барометр)

3. Прилад для вимірювання напрямку вітру (Флюгер)

4. Яка паралель є найдовшою? (Екватор)

5. Назвіть вулкан в Японії. (Фудзіяма)

6. Назвіть велетенські хвилі, які є наслідком землетрусу. (Цунамі)

7. Які групи гірських порід ти знаєш? (Осадкові, магматичні, метаморфічні)

8. На дні якого океану ми мешкаємо? (Повітряному)

9. Як називають степи Північної Америки? (Прерії)

10. Як називаються зелені острівці у пустелі? (Оазис).

 

ІІ раунд «Юні «Знавці географії»

 I тема «Африка»

1. Яке місце за площею серед інших материків займає?

2. Яка найвища вершина Африки?

3. Яка протока відокремлює Африку від Європи?

4. До басейну якого океану відноситься р. Ніл?

5. На якому острові водяться найменші в світі мавпи?

6. Назвіть крайню південну точку материка.

II тема «Австралія»

1. Яке найвище дерево в світі?

2. Яке озеро називають мертвим серцем мате­рика?

3. Хто і коли відкрив Австралію?

4. Яка найбільша річка материка?

5. Яка столиця Австралії?

6. Найвища вершина материка?

III тема «Антарктида»

1. Як називають нелітаючих птахів Антарктиди?

2. Хто відкрив цей материк?

3. Кому належить Антарктида?

4. Що таке айсберг?

5. Яка середня товщина льоду на материку?

6. Яке місце займає Антарктида за висотою над рівнем мертвого моря без льодовиків?

ІV тема «Південна Америка»

1. Яка пора року в липні на материку?

2. Яка найповноводніша річка на Землі?

3. Як називають вологі екваторіальні ліси в Південній Америці?

4. Який найменший у світі птах водиться на ма­терику?

5. Яка найбільша держава в Південній Америці?

6. Яке найвисокогірніше озеро світу?

ІІІ раунд «Повір у географію»

1. Чи віриш ти, що шлях до Індії відкрив Христофор Колумб?

2. Чи віриш ти, що Київ - місто каштанів, гарних людей»?

3. Чи віриш ти, що Японія - країна суші, аніме, рису»?

4. Чи віриш ти, що Великобританія – країна «Туманний Альбіон»?

5. Чи віриш ти в те, що з глибиною температура гірських порід підвищується?

6. Чи віриш ти, що Молдова - Батьківщина Дракули»?

7. Чи віриш ти, що Фінляндія - країна тисячі боліт?

8. Чи віриш ти в те, що Десна найбільша річка України?

9. Чи віриш ти в те, що на вершині гори тиск нижчий ніж біля підніжжя?

10. Чи віриш ти в те, що між гідросферою та атмосферою існує зв'язок?

11. Чи віриш ти в те, що рухами вод Світового океану є лише течії?

12. Чи віриш ти в те, що ми живемо у Харківській області?

13. Чи віриш ти в те, що озоновий шар Землі знаходиться тропосфері?

ІV раунд «Пантоміма»

Учень із запропонованих листочків де написане слово обирає один на вибір, не показуючи його дітям, у вигляді жестів, рухів намагається його зобразити.

Вулкан, карта, вітер, землетрус, океан, глобус, сонце

V раунд «Географічна абетка»

А-кут між напрямком на північ і напрямком на даний предмет.(Азимут)

Б- вітри, що змінюють свій напрямок двічі на добу. (Бризи)

В- рух повітря у горизонтальному напрямкові з області високого  тиску в область низького. (Вітер)

Г- геометрична фігура планети Земля. (Геоїд)

Ґ- верхній родючий шар Землі. (Ґрунт)

Д- найбільша річка України. (Дніпро)

Е- уявна лінія, що ділить землю пополам. (Екватор)

Є- материк на якому ми живемо. ( Євразія)

Ж- канал вулкану, по якому піднімається магма. (Жерло)

З- розжарені тіла, які випромінюють світло й інші промені. (Зорі)

І- тонкий шар кристаликів льоду на земній кулі. (Іній)

К- прилад, для орієнтування на місцевості. (Компас)

Л- верхня тверда оболонка Землі, що охоплює земну кору і верхню частину мантії до шару астеносфери. (Літосфера)

М- вітри, що дмуть взимку з суходолу на море, влітку з моря на суходіл. (Мусони)

Н- рівнина з абсолютною висотою до 200 метрів. (Низовина)

О- шлях небесного тіла в космічному просторі. (Орбіта)

П- стан нижнього шару атмосфери у даний час у даній місцевості. (Погода)

Р- природний водний потік, що протікає в зниженні рельєфу. (Річка)

С- шар атмосфери між тропосферою і верхніми шарами атмосфери. (Стратосфера)

Т- горизонтальне переваження водних мас в океанах і морях. (Хвилі)

У- сильний вітер. (Ураган)

Ф- вітер з гірських вершин. (Фен)

Х- скупчення в атмосфері на значній висоті дрібних крапель води  або кристаликів льоду, що виділились під час охолодження. (Хмари)

Ц- велетенські хвилі, викликані підводним землетрусом. (Цунамі)

Ч- море, що омиває не лише територію України. (Чорне)

Ш- затоплені прибережні частини материків із глибиною від 0 до 200 метрів. (Шельф)

Щ- частина платформи, де кристалічний фундамент виходить на поверхню. (Щит)

Ю- південь російською мовою. (Юг)

Я- форма рельєфу, що утворилася внаслідок розмивання гірських порід тимчасовими водотоками. (Яр)

 VI раунд «Географічна мозаїка»

З набору слів необхідно скласти правильні за змістом речення. Завдання виконується на швидкість.

1. Сукупність, рельєф, землі, це, нерівностей, поверхні.

(Рельєф це – сукупність нерівностей поверхні Землі)

2. Режим, багаторічний, погоди, це, клімат.

(Клімат це – багаторічний режим погоди)

3. Хвилі, це, цунамі, і, виверження, землетрусами, вулканів, зумовлені.

(Цунамі це – хвилі зумовлені виверженнями вулканів і землетрусами).

VII раунд Географічні загадки

1. По морю йде, а на берег вийде – тут і пропадає. (хвиля)

2. Ворота звелися і весь світ задивився. (веселка)

3. Сама вода, і по воді плаває. (крига)

4. Коли мене не має – усі чекають, коли прийду – усі тікають. (дощ)

5. Чуєш його, а не бачиш. (вітер)

6. Край видно, але дійти до нього неможливо. (горизонт)

7. Що плаче без голосу? (роса)

8. Зроду рук своїх немає, а узори вишиває. (мороз)

9. Як живе – то лежить, як помре – то біжить. (сніг)

10. Горя не знає. А гірко плаче. (хмара, дощ)

VII раунд «Музична географія»

За 2 хвилини придумати, а потім заспівати пісню, слова якої б мали географічний зміст.

Підведення підсумків, підрахунок балів, нагородження переможців

 

 «Мандрівка в країни Кросвордію та Ребусландію»

1. Крайня точка території України на сході? (село Червона Зірка)

2. Україна має кордони з скількома державами? (7)

3. На західному схилі Східноєвропейської платформи розташована, яка плита? (Волино- Подільська)

4. Скіфська платформа молода чи давня за віком? (Молода)

5. Які моря омивають територію України? (Чорне, Азовське)

 6. Скупчення невідсортованих гірських порід – це…  (Морени)

7. Скільки відсотків території України займають височини? (25%)

8. Найвищою точкою всієї Східноєвропейської рівнини є …? (г. Берда 515)

9. Найвища точка Українських Карпат? (Говерла)

10. До кліматотвірних чинників відносять: …  1) кількість сонячної радіації; 2) циркуляція атмосфери;  3) (підстилаюча поверхня)

11. Сонячна радіація, що безпосередньо надходить на земну поверхню називається ? (Пряма)

12. Перехідна зона між теплими і холодними повітряними масами, це...? (Атмосферний фронт)

13. Пора року, коли починаються грози і сильні дощі,  це - ? (Весна)

14. Короткочасні інтенсивні дощі це - ? (Зливи)

15. За характером течії Дністер, Тиса, Прут є якими річками?  (Гірсько-рівнинними)

16. За походженням Шацькі озера належать до? (Карстових)

17. Площа України становить? (603,7км.кв)

18. Геометричний центр України знаходиться - ? (На околиці селища Добровеличівка)

19. Найбільшою тектонічною структурою, що лежить в основі території України, є? (Східноєвропейська платформа)

20. Західноєвропейська платформа молода чи давня за віком? (Молода)

21. Яка складчаста система знаходиться на крайньому заході країни (Карпатська)

22. Водно-льодовикові відклади (піски, супіски, суглинки, глини, галечник) утворювалися внаслідок чого? (діяльності талих вод льодовиків)

23. Скільки відсотків території України займають гори? (5%)

24. Яка низовина займає північну частину України? (Поліська)

25. Найвища вершина  Кримських гір? (Роман-Кош 1 545)

26. В якому кліматичному поясі перебуває вузька смуга південного берегу Криму? (Субтропічному)

27. Сонячна радіація, що розсіюється наявними в атмосфері водяною парою, пилом, газами, а також хмарами називається…  (Розсіяна)

28. Відношення відбитої радіації до сумарної називається...? (Альбедо)

29. Найхолодніша пора року це - ? (Зима)

30. Бездощовий період з високою середньодобовою температурою це - ? (Спека)

31. За характером течії більшість річок Карпат є якими річками? (Гірськими)

32. За походженням озеро Ялпуг належать до? (Заплавних)

 

 

33. Крайня точка території України на півдні? (Сарич)

34. Найдовший державний кордон Україна має з -? (Росією)

35. Між Українським щитом і Воронезьким масивом простягається довга, вузька й глибока (Дніпровсько- Донецька западина)

36. Східноєвропейська платформа молода чи давня за віком? (Давня)

37. Яка складчаста система знаходиться на півдні нашої країни? (Складчасто-брилова споруда Гірського Криму)

38. Що формує алювіальні відклади (піски, супіски, суглинки, глини, гравій, галечник) (Постійні водні потоки)

39. Скільки відсотків території України займають низовини? (70)

40. Яка низовина займає південну частину України? (Причорноморська)

41. Під час якої гороутворюючої епохи утворились Карпати та Кримські гори? (Альпійської)

42. Більша частина території України перебуває в якому кліматичному поясі? (Помірному)

43. Пряма і розсіяна радіація, що надходить на земну поверхню, називається? (Сумарна)

44. Смуга підвищеного атмосферного тиску, яка проходить уздовж лінії Луганськ –Дніпропет-ровськ - Балта називається...? (Вісь Воєйкова)

45. Найтепліша і найвологіша пора року це - ? (Літо)

46. Зниження температури повітря або ґрунту до 0 градусів і нижче це - ? (Заморозки)

47. За характером течії Дніпро, Сіверський Донець є якими річками? (Рівнинними)

48. За походженням озеро Синевир належить до? (Завальне)

49.  Найбільше  за  площею  озеро  України? (Ялпуг)

50.  Найглибше  озеро  України? (Світязь).

51. Найвисокогірніше  озеро  України? (Бребенескул).

52. Назвіть  водосховища  на  р. Дніпро.

53. Найбільший  за  площею  лиман  України? (Дністровський)

54. Що  таке  природна  зона?

55. Які  природні  зони  є  на  території  України?

56. З  якими  країнами  межує  Україна?

57. Яка  річка  протікає  на  сході? (Сіверський  Донець)

58. Яку  річку  називають  міжнародною? (Дунай)

59. Кліматичний пояс у якому розташована Україна (Помірний)

60. Держава з якою Україна межує на Півночі та пн.-зх? (Білорусь, Польща)

61. Назвіть кам’яновугільні басейни України?

62. Океан, що має найбільший вплив на клімат України?

63. Найбільше озеро України?

 

7 клас

По горизонталі:

1.Найглибше озеро світу.

2. Найповноводніша річка світу.

3. Територія, з якої річка збирає воду.

4. Природне заглиблення на суходолі, заповнене водою.

5. Період найнижчого рівня води в річці.

6. Найвищий рівень води у річці, що наступає щороку у певні строки.

7. Надмірно зволожена ділянка суходолу з шаром торфу, вкрита вологолюбивими рослинами.

 8. Падіння води річки з виступу, утвореного в її річищі, складеного твердими породами.

9. Рівнина в гирлі ріки, створена наносами і порізана безліччю рукавів та проток.

10. Місце, де річка бере початок.

11. Місце, де річка впадає в іншу річку, озеро, море або океан.

  1. Міжнародна річка Європи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                  Загадки (6 клас)

1. Я для людини друг чудовий, бери мене завжди в похід, і я вкажу безпомилково — де північ, південь, захід, схід. (Компас)

2. Чи на столі, чи на вікні, чи восени, чи навесні людині завжди я служу, мороз чи спеку покажу. (Термометр)

3. На базарі їх не купиш, на дорозі не знайдеш. І не зважиш на терезах, їм ціни не підбереш. (Географічні знання)

4. Є моря — плисти не можна, є шляхи, а не поїдеш, є земля, та не поореш. (Географічна карта)

5. В нього дуже довга шия, шкіра в плямах, мов у змія. (Жирафа)

6. Дуже схожий на тварину, є на світі птах єдиний. Він живе серед крижин, ну а звуть його… (Пінгвін)

7. Тварина рогата і рогів багато. (Олень)

8. Дуже товсті ноги має, ледве їх переставляє. Сам високий він на зріст, замість носа в нього хвіст. (Слон)

9. Влітку наїдається, взимку відсипається. (Ведмідь)

10. Пливла пані в жупані, а на тім жупані латка на латці. (Риба)

11. Його домівка — океан, із спини в нього б’є фонтан. (Кит)

12. Воно завжди за весною чатує, гарячі, довгі дні для всіх дарує, в садку і в полі врожаєм керує. (Літо)

13. Стало біло навкруги — я розтрушую сніги, наганяю холоди, води сковую в льоди. (Зима)

14. Вона ріки пробуждає, грак у дворі її вітає. (Весна)

15. У садах, гаях блукає, жовті шати одягає. Золотисту стелить постіль — і чекає сестру в гості. (Осінь)

16. Чорна корова весь світ поборола, біла прийшла — всіх підняла. (Ніч і день)

17. Мене б’ють, мнуть, перевертають, ріжуть, а я все мовчу, всім добром плачу. (Земля)

18. Гуляє в полі — та не кінь, літає, та не птах. (Вітер)

19. Що дужче за сонце, слабкіше за вітер? (Хмари)

20. Всі його чекають, а прийде — тікають. (Дощ)

21. На дворі горою, а в хаті водою. (Сніг)

22. Скрізь узимку я мандрую, вправно вікна розмалюю, пофарбую поле й ліс, твої щоки й навіть ніс. (Мороз)

Подрож країнами. Історія чаювання (9 клас)

Традиції чаювання.

Мета: освітня – розширити учнів уявлення про напій, який виготовляють люди, а саме – чай; ознайомити з історією походження чаю, географією чаю, культурою та побутом українського народу, традиціями чаювання у різних європейських країнах, а також з правилами прийому гостей;

 виховна – виховувати шанобливе ставлення до батьків, бажання зберігати родинні традиції, охайність, естетичний смак; виховувати взаєморозуміння, взаємоповагу при роботі в групах, бережливе ставлення до шкільного майна;

 розвиваюча – розвивати вміння працювати в групі.

Тип уроку: практичного використання знань, умінь і навичок.

 Обладнання: фотоматеріали, презентація, чайний сервіз, солодощі, чай.

  Епіграф:

“Чай підсилює дух, пом΄якшує серце, знищує втому, пробуджує думку, не дозволяє поселитися ліні, освіжає тіло…”

Хід заходу

Питання до учнів:

- Вас запрошували коли-небудь на чай?

Слово вчителя

А от якщо Ви звернетеся з цим питанням до старшого покоління, це викличе добру посмішку і багато приємних спогадів про чаювання з батьками та друзями.

Завдання для учнів:

Поясніть, що означає слово «традиція».

Традиція – 1)  …..                    2) ….                        3) ….

Вчитель. - Які традиції наявні у вашій родині?

Слово вчителя

Деякі традиції ваших родин тісно пов’язані з невід’ємною рисою українців- гостинністю. Згадаймо народні прислів’я:

1. Будь  гостем  доти,  доки  гостина  триває.

2. Що  хата  має,  тим  і  приймає.

3. Веселий гість  – дому  радість.

4. Любиш  у  гостях  бувати – люби  і  приймати.

Слово вчителя. У всьому світі українці вважаються гостинною нацією. Гостю – чи проханому, чи ні – у нашій країні раді завжди, на відміну від тієї ж Німеччини, де прийти до когось у дім без попередження вважається неприпустимим. У такому випадку з вами поговорять з порогу, навіть не запросивши ввійти до дому. У нашій країні все навпаки – гостя не тільки вводять у дім, а ще й намагаються нагодувати та розважити. Гостинність поляків, як і у всіх слов'ян, не має меж - він часто заради доброго товариства віддасть усі свої запаси, живе понад свої доходи, через те часто потрапляє в залежність. Однак, природжена зневага до скупості, глитайства свідчить про те, що поляки здатні на самовіддану працю заради ідеї національного блага. Звичай запрошувати гостей на чай притаманний і українцям. У нас «чайна країна» і п'ють його багато, але культура чаювання загубилася. Зараз інтерес до чаювання відроджується.

                                       Асоціативний кущ до слова «чаювання»

 

 

 

 

 

Щорічно 15 грудня у всіх країнах, які мають статус провідних світових виробників чаю, відзначається Міжнародний день чаю – напою № 1 у всьому світі. І якщо іноді ділять країни на «чайні» і «кавові», то це досить умовно. Як у традиційно чайних країнах (Англія) є любителі кави, так і в країнах, що віддають перевагу каві (США, Болгарія, Польща), є любителі чаю. Його п’ють майже всі: хто помалу, хто побільше, хто кожен день, хто хоч раз на тиждень. Але – на всіх континентах земної кулі й не одне тисячоліття. Хто п’є чай чорний, хто зелений, хто червоний, хто трав’яний, а хтось любить змішувати букети … Чай п’ють, щоб зігрітися, щоб підбадьоритися, щоб заспокоїтися, щоб поспілкуватися. Саме за чашкою чаю бувають різні довірчі бесіди.

 

Гра-вікторина «За чайним столом»

За кожну правильну відповідь – бублик.

1. Чому самовар співає перед тим, як закипіти, а також тоді, коли починає охолоджуватись? (Вода біля трубки перетворюється в пар, який утворює у воді невеличкі бульки, вони витісняються водою наверх. Пар в бульках охолоджується, стискується, і стінки бульбашок під тиском води змикаються).

2. Чому ручки у самовара дерев’яні? (Дерево поганий провідник тепла).

3. Чому у стаканів дно товще, чим стінки? (Щоб він був більш стійким).

4. Стакани часто лопаються, коли в них наливають гарячу воду. Який стакан швидше трісне: гранований чи гладенький? (Грановані стакани з товстими стінками лопаються частіше,тому що внутрішня і зовнішня сторона нагріваються нерівномірно).

5. Чому в стакан кладуть ложечку, коли наливають гарячий чай або окріп? (Металева ложка є прекрасним провідником тепла, поглинає значну його кількість, тому стакан нагрівається не так швидко).

6. Яка вода – сира чи кип’ячена, скоріше закипить, якщо перед нагріванням температура була однакова? (Швидше закипить сира вода, тому що вона містить повітря, яке прискорює кипіння)

7. Чому чайник для заварки споліскують окропом? (Він нагрівається і вода, налита в нього другий раз, буває гарячішаю і краще заварює чай).

Слово вчителя. Улюблений усіма нами напій виготовляють з листя чайного дерева, яке належить до сімейства камелій. Звідси й з'явилося наукова назва чаю, прийняте в ботаніці: китайська камелія.

Розповідь учителя

Пропоную послухати про родовід чаю. Цей популярний напій у давніх китайських руко­писах згадується ще за 2700 років до н. е. Біль­шість науковців батьківщиною чаю вважають Китай. Поява чаю овіяна легендами. Ось одна з них. У провінції Юньнань Південно-Західного Китаю пастухи помітили: після того, як вівці чи кози з'їдять листя цього вічнозеленого деревця, вони стають спритними і бадьорими. Ви­рішили спробувати дію листя на собі. Висушили, заварили в окропі і стали пити ароматний напій. Так було відкрито чай.

 Чай – китайською означає «молодий листочок».

«Чай всім своїм єством уособлює чистоту і ніжність. Він був дарований людині, щоб дати собою приклад безкорисної допомоги і чесності» - так писав стародавній китайський мудрець Тінь – Бао.

У Китаї є відома приказка: «Краще три дні не їсти хліба, ніж один день не пити чаю».

Дякуючи своїм тонізуючим і цілющим властивостям, чай є популярним напоєм вранці і ввечері майже в усьому світі. А ще китайці знають, що чай з добавками фруктів рятує від депресії, створює атмосферу радості, є ефективним засобом проти безлічі хвороб, є символом вічного кохання, здатний привабити удачу та достаток.

Так де будемо пити сьогодні чай по фен - шуй: в південно – східній зоні достатку чи південно – західній зоні кохання?

Упродовж багатьох століть вирощування чаю зали­шалося «китайським секретом». Але і його було розгадано. Поступово чай потрапив ще до однієї азіатської країни – Індії, яка згодом стала одними з найбільших його виробників.

  Повідомлення учнів

 Учень 1. В Індії ростуть чайні дерева, що сягають 10-15 метрів висоти, хоча, зазвичай, чайний кущ до 3 метрів заввишки. І хоча батьківщина чаю Китай, в світі переважно п’ють індійський чай, який теж оспіваний в піснях і танцях індійського народу.

Поступово чай потрапив із країн Сходу на Захід. Першими в Європу чай завезли португальці (1517 рік) за ними (1610 рік) — голландці. Пізніше чай завоював усю Європу. В Південному Китаї чай називають «те», тому англійці звуть чай «ті», а німці «тее».

Учень 2. Спочатку  чай був напоєм багатих, бо коштував дуже дорого. І пили його як ліки, що «очищували кров». Лише в кінці 19 століття чай спускається «в низи».

Завдяки своїм цілющим властивостям, здатністю бадьорити і зігрівати в холодні зимові вечори, чай швидко став популярним напоєм на слов’янських землях.

 

Конкурс «Мозаїка»

До участі в ньому запрошуємо всю команду. Умови конкурсу: має­мо слово «чаювання», з літер якого учасникам слід скласти якнайбільше слів. Кожне слово — це один бал.

 

Слово вчителя. А зараз поговоримо про типи чаїв.

Залежно від технології виробництва чай поділяють на такі основні типи :

Чорний чай вважають найкращим,, і в торгів­лі він посідає перше місце. Чорним його нази­вають через колір, дає інтенсивну настоянку, має терпкуватий смак.

Зелений чай. Називають через колір продукції і настоянку. Має найбільш виражені лікуваль­ні якості. П'ють його без цукру, тому що з цу­кром він несмачний.

Жовтий чай. За біологічними якостями близький до зеленого. Вирізняється м'яким смаком і тонким, ні з чим не зрівняним аро­матом.

Червоний чай. При настоюванні дає яскраво-червоний колір. Має дуже приємний пряний аромат і вважається найароматнішою насто­янкою.

Конкурс «Дегустатор».

Із зав'язаними очима, лише на смак ви повинні визначити тип чаю. Найбільшу кількість балів отримає той, хто жодного разу не помилиться.

Розповідь учителя «  Як за­варювати чай»

Для смачного напою потрібна якісна вода.

Для заварки потрібно брати воду, яка кипить білим ключем. Воду можна кип'ятити тільки один раз. Якщо її піді­грівати чи доводити до кипіння повторно, якість чаю погіршується. Особливо смак псується, коли кип'ячену воду долити свіжою. Для заварювання слід брати фарфоровий посуд. Чайник перед зава­рюванням сполоснути окропом, добре прогрівши. Потім всипати чай і залити окропом. Чайник на­крити серветкою, щоб вона прикрила носик чай­ника. Це роблять для того, щоб ароматні речови­ни не випаровувалися.

 

 

                                                  Конкурс із цукерками

До чаю добре смакують ще й цукер­ки. Запрошуємо по одному учаснику. За­вдання: без допомоги рук розмотати і з'їсти цукер­ку.

Слово вчителя.

Усі народи п'ють чай по-різному. Деякі узбеки і каракалпаки п'ють чорний чай з перцем, молоком і медом. Буряти п'ють чай не з цукром, а з сіллю, варячи його у казані.

Англійці чай п'ють з лимоном і цукром. З ли­моном п'ють чай в Ірані і Туреччині, закушуючи за­мість цукру ізюмом, інжиром або мигдалем.

     Чай потрібно пити не поспішаючи, з почуттям. Таке чаю­вання корисне, воно покращує настрій, робить людину добрішою. Чай є символом гостиннос­ті. Культура чаювання — це культура людських взаємин.

                                                          Чи корисний чай?

1.Танін, що міститься в чаї, позитивно впливає на організм: знімає втому, підвищує розумову актив­ність, покращує кровообіг і травлення.

За правильного заварювання чай містить 150 корисних речовин.

Чай добре лікує цингу, серцеві хвороби, про­студні захворювання. І не тільки тому, що він гарячий!

4.Обпечені місця посипають потертим чаєм.

5.Щоб убити запах часнику, треба пожувати су­хого чаю. -

6.Міцна заварка чаю добре допомагає при розла­ді шлунку.

7.Коли втомилися очі, слід покласти на них ват­ні тампони, змочені в чайній заварці.

8.Якщо хворі на гіпертонію регулярно спожи­вають зелений чай, їхній тиск знижується

  на 10-20 %.

Вчитель. Дорогі гості! Ми маємо заварений чай. Маємо соло­дощі. Знаємо все про чаювання. А головне — сьо­годні у нашій оселі гості. Тож можемо роз­почати цей священний ритуал доброго чаювання в колі друзів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Географія 7 клас (Чернов Б.О., Стадник О.Г., Миколів І.М.)
Додано
21 лютого 2023
Переглядів
1177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку