Ми - українці,мова в нас співуча,
Як роса на сонці, мов сльоза пекуча.
Ми ж бо свого роду сьогодення світле -
Збережемо мову чисту і привітну.
Мову треба вчити, мову треба знати,
бо вона священна, як мир, хліб і мати
З
День 1
День 1
Розповідь вчителя про історію української мови
Мова - це не просто засіб людського спілкування, це те, що живе в наших серцях. Змалечку, виховуючи в собі справжню людину, кожен з нас повинен, у першу чергу, створити у своїй душі світлицю, у якій зберігається найцінніший скарб - мова.
Люди говорять різними мовами. їх налічується приблизно 6 тисяч. На жаль, філологи попереджають, в XXI столітті щонайменше 40% цих мов вимруть. А це страшенна втрата для людства, бо кожна -геніальний прояв людського духу, унікальне бачення світу. Справа в тому, що 95% тих шести тисяч мов охоплюють дуже малу частину населення світу. За даними ЮНЕСКО, ними розмовляють всього 4% людства.
Впродовж кількох століть український народ привчали до думки про нібито "вторинність" української мови, ретельно приховуючи від українців величезний масив української ж писемності, історії та культури, яка сягає глибокої давнини і нараховує багато тисячоліть. За науковими розвідками лінгвістів, мова української народності почата формуватися ще у VI-IX столітті. Процес її нормування вчені відносять до XIII-XIV століття. У різні періоди літературна мова української народності поєднувала в собі елементи давньоруської писемної мови, українсько-білоруської, слов'яноукраїнської, староукраїнської, церковнослов'янської. Інтенсивне формування нової української мови дослідники відносять до другої половини XVIII-XIX століть. Зачинателем сучасної української літературної мови вважається Іван Котляревський, а основоположником - Тарас Шевченко. Разом з розвитком писемного слова український народ став великою нацією, здатною вирішувати питання будь - якої складності й ваги. Ще Вольтер писав, що всі основні європейські мови можна вивчити за шість років, а свою рідну мову треба вивчати все життя. Тому в 1989 році Верховна Рада УРСР надала українській мови статус державної.
У день української писемності та мови за традицією стартує VI Міжнародний конкурс знавців української мови імені Петра Яцика. Цей унікатьний мовний марафон був зіініційований великим українським благодійником і громадським діячем Петром Яциком, який усе життя прожив у Канаді, але завжди пам'ятав про рідну землю.
Після здобуття незалежиості він часто приїздив до України. Мовна ситуація в Україні дуже непокоїла Петра Яцика, бо він був переконаний, що є мова єй держава, немає мови - немає держави. Так народилася ідея конкурсу з української мови для української ж молоді. Рік від року конкурс набуває популярності, бо головна мета цього мовного змагання - утверджувати державний статус української мови, підносити її престиж
Відео «Цікаві факти про українську мову»
https://www.youtube.com/watch?v=tFgnu_v7FnM
День 2
https://www.youtube.com/watch?v=ZFcbJEVmk4g
День 3
- Державна мова України / українська/
- Назвіть головні члени речення / підмет та присудок/
- Як називаються літери, що записані у певному порядку / алфавіт/
- Скільки букв в українському алфавіті? (33)
- Скільки голосних в українській мові? (6)
- Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)
- Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)
- Скільки звуків у слові «кущ»?(4)
- Як називається збірник віршів Шевченка?(Кобзар)
- Всі види невіршованої мови художніх творів. (Проза)
- Український народний танець. (Гопак).
- Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
- Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір. (Псевдонім)
- Змалювання в літературі картин природи або будь-якого незамкненого простору. (Пейзаж)
- Віршований твір, який призначений для співу.(Пісня)
- Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)
- Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)
- Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)
- Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного. (Апостроф)
- Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)
- Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)
- Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
- Частина слова без закінчення. (Основа слова)
- Слова, що мають багато значень ( багатозначні)
- Слова, що мають спільний корінь ( спільнокореневі)
- Яка буква не має звука ( м’який знак )
- Словник, з якого дізнаємося значення слова (тлумачний)
- Який знак ставиться в кінці розповідного речення ( крапка)
- Частина слова перед коренем (префікс)
- Розмова двох осіб (діалог)
День 4
Закінчити прислів’я :
- Письменний бачить поночі більше, як неписьменний / вдень/.
- Хто пише й малює, той діток своїх / годує/.
- Писать – не язиком /чесать/.
- Слово чемне кожному /приємне./
- Мудре слово – добрий друг/ в біді/.
- Ласкаве слово – що весняний /день/.
- Хто хоче більше знати, треба менше / спати/.
- Вчиться ніколи /не пізно/.
- Учись змолоду – пригодиться на / старість/.
- Гостре словечко коле /сердечко/.
- Добрим словом мур проб’єш, а лихим – у двері /не ввійдеш/.
- Слово – не горобець, вилетить – /не впіймаєш/.
- Праця людину годує, / а лінь марнує/.
- За рідний край / життя віддай/.
- Мудрим ніхто не вродився, / а навчився/.
- Маленька праця краща / за велике безділля/.
- Умій сказати, / умій і промовчати/.
- Не кажи не знаю, / а кажи навчуся/.
День 5
Українські колискові надзвичайно ніжні, прекрасні та зворушливі. Слухаючи їх, малюки засинають із задоволенням та швидко, а батьки мають нагоду продемонструвати чадам власне українську пісню, що вчить добру.
Конкурс колискової маминої пісні