Дата ___/____/____ Клас _________ Прізвище вчителя __________________________
Урок № 4
Тканини тварин, їх функції
Мета уроку: сформувати в учнів знання про будову та функції різних типів тканин тварин; розвивати вміння порівнювати та робити висновки; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати навички дотримання правил техніки безпеки під час виконання лабораторних робіт; виховувати бережливе ставлення до природи.
Очікувані результати: учні називають типи тканин тваринного організму та характеризують їх за будовою та функціями; розрізняють типи тканин на малюнках та постійних мікропрепаратах.
Обладнання: ____________________________________________________________________
Тип уроку: комбінований.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2.1. Індивідуальна робота учнів за картками.
2.2. Перевірка сенканів на тему «Клітина».
2.3. Складання діаграми Вена.
2.4. «Установи відповідність».
Учитель пропонує учням розглянути таблицю і встановити відповідність між клітинними органелами та їх функціями.
Органели |
Функції |
1 Рибосома |
А Бере участь у розщеплюванні органічних молекул |
2 Ядро |
Б Відіграє важливу роль під час поділу клітини |
3 Ендоплазматична сітка |
В Забезпечує формування клітинної мембрани, лізосом; упаковування речовин та виведення їх із клітини |
4 Апарат Гольджі |
Г Відіграє важливу роль у синтезі та транспорті речовин |
5 Мітохондрія |
Д Керує всіма процесами, що відбуваються в клітині |
6 Лізосома |
Е Відповідає за синтез білка |
7 Клітинний центр |
Є Забезпечує клітину енергією |
Відповідь: 1 — Е, 2 — Д, 3 — Г, 4 — В, 5 — Є, 6 — А, 7 — Б.
2.5. «Творча лабораторія» (робота у творчих групах).
— Доведіть, що клітина є одиницею будови, життєдіяльності, росту та розвитку організму.
Слово вчителя
Тваринний світ Землі дуже різноманітний, часом у цьому різноманітті форм буває надзвичайно важко розібратися. Однак існують певні ознаки, які відрізняють план будови тварин та зумовлюють різноманітність життєвих форм.
Царство Тварини включає два підцарства — Найпростіші (одноклітинні) та Багатоклітинні.
— Що спільного мають одноклітинні і багатоклітинні тварини та чим вони відрізняються? (Учні повинні вказати на наявність тканин у багатоклітинних організмів.)
— Пригадайте, які тканини характерні для рослин. Чи можуть тварини мати такі тканини?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
Типи тканин тваринного організму. (Робота в групах «Ажурна пилка», бесіда, складання опорної схеми.)
«Ажурна пилка»
Робота в групах
I група — схарактеризувати особливості будови та функції епітеліальної тканини;
II група — схарактеризувати особливості будови та функції сполучної тканини;
III група — схарактеризувати особливості будови та функції м’язової тканини;
IV група — схарактеризувати особливості будови та функції нервової тканини.
Складання опорної схеми за результатами роботи.
Лабораторна робота № 1. Вивчення особливостей тваринних клітин та тканин.
1. Інструктаж із техніки безпеки учнів, інструкція № _________.
2. Виконання лабораторної роботи (згідно з інструкційною карткою).
Фронтальна бесіда
1. Які типи тканин є у тварин?
2. Які особливості будови та функцій епітеліальних тканин?
3. Які є різновиди тканин внутрішнього середовища? Які їхні функції?
4. Які тканини забезпечують рухи тварин? Яка їхня будова?
5. Які функції нервових тканин?
6. Які тканини рослин і тварин подібні між собою за виконуваними функціями?
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Скласти три тестові завдання формату А (з одним правильним варіантом відповіді).
1