I. Організаційний момент Вправа «Погода»
Яка зараз пора року?
Який місяць?
Яке число?
Тепло чи холодно надворі?
Який стан неба?
Яка температура повітря?
Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як людина пізнає світ.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда
- Які звуки ви чули, коли йшли до школи? (Гавкав собака, їхала машина, розмовляли люди.)
Природознавство
Урок 5
Тема. Як людина пізнає світ
Мета: ознайомити учнів із органами чуття (очі, вуха, ніс, язик, шкіра); учити називати їх; сприяти розвитку вмінь розпізнавати різноманітні форми предметів; учити знаходити між ними схоже і відмінне, визначати істотні ознаки; розвивати мовлення; виховувати повагу до однокласників.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент Вправа «Погода»
Яка зараз пора року?
Який місяць?
Яке число?
Тепло чи холодно надворі?
Який стан неба?
Яка температура повітря?
Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як людина пізнає світ.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда
- Які звуки ви чули, коли йшли до школи? (Гавкав собака, їхала машина, розмовляли люди.)
- Які запахи ви відчували, гуляючи на шкільному подвір'ї? (Запах хвойних дерев, трав'янистих рослин)
- Хто з вас гладив собаку, кішку? Що ви відчували? (Гладячи собаку, кішку, ми відчуваємо тепло тіла тварини, м'якість шерсті, форму тіла; бачимо радість тварини.)
- Що допомогло вам побачити предмети, почути звуки, відчути запахи відчути тепло? (У цьому нам допомогли очі, вуха, ніс, шкіра.)
- Чи будемо ми відчувати тепло і м'якість шерсті собаки або кішки, якщо тварина торкнеться нашої щоки або голої ноги?
- Якщо ми гладитимемо собаку, кішку в рукавичках, то ми зможемо відчути тепло тварини? (Ми можемо відчувати, що шерсть тварини м'яка, не лише руками, але і щокою, і лобом, і ногою, якщо нога гола.)
- Уявіть, що ви загоряєте на сонечку. Що ви бачите? чуєте? відчуваєте?
- Що допомогло вам?
Висновок. Інформацію про навколишній світ ми отримуємо за допомогою органів чуття (носа, очей, вух, шкіри).
2. Гра «Око, вухо»
Діти утворюють коло.
- Я називатиму частини тіла людини: голова, рука, ніс, лоб, шия, вуха, губи, палець, нога тощо. Якщо ви почуєте слово «око», то повинні швидко сісти на місце, потім підвестися і сказати, що ви бачите праворуч від себе.
•• Фізкультхвилинка
3. Гра «Відгадай, чий голосок»
Спочатку обирають ведучого, йому зав'язують очі. Весь клас хором промовляє слова:
Нумо дружно встанемо в кружок
І скажемо:
- Відгадай, чий голосок!
Слова «Відгадай, чий голосок» промовляє тільки той, на кого показує учитель. Ведучий повинен відгадати, хто говорить.
—Який орган чуття допомагав вам грати? (Вуха)
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Робота над загадками
—Чи знаєте ви себе? Відгадайте загадки.
І м'ясо, і хліб — усю здобич мою —
Я з радістю білим звірам віддаю. (Губи, зуби)
2. Гра «Що змінилося?»
На набірне полотно виставляють предметні малюнки. За командою «День — ніч» учні заплющують та розплющують очі. Учитель змінює порядок, кількість предметів і запитує, що змінилося.
А один одного не бачать. (Очі)
Добре про них дбаємо,
Обидва близько себе,
Як зорі до неба. (Очі)
— Якою є відгадка до всіх цих загадок?
3. Гра «Хто краще чує»
Учитель пропонує дітям заплющити очі, зосередитися і намагатися запам'ятати всі звуки, які вони почують протягом однієї хвилини. Потім діти розплющують очі та називають все, що вони почули. Перемагає той, хто почув більше звуків.
Учитель просить дітей зосередитися і намагатися почути, як працює їх організм: як стукає їх серце, які звуки видають рухаючись суглоби тощо. Після цього діти розповідають усе, що вони почули, і про звуки свого організму.
Самі мовчать, а нам допомагають почути тих, хто розмовляє й весело співає. (Вуха)
4. Гра «Імітатор»
Один учень - ведучий - імітує звуки тварин. Хто відгадав - стає ведучим.
5.Гра «Що я бачу»
Ведучий учень вигукує: «Кругле!». Усі відгадують, що побачив учень. Це може бути, наприклад годинник. Хто першим правильно назвав круглий предмет, той називає іншу ознаку. Це може бути матеріал, із якого зроблені предмети:
певного кольору;
прямокутні;
дерев'яні;
назви яких починаються з певної літери тощо.
V. Підсумок уроку
- Назвіть органи чуття.
1