Тема: Тональний малюнок натюрморту.
Мета: учити малювати натюрморт одним кольором, розвивати вміння бачити, аналізувати та передавати у своїх роботах головну форму предмету, його особливості, об’єм, виховувати любов до мистецтва, слідкувати за правильною вимовою учнів.
Тип уроку: комбінований.
Техніка виконання: тонова графіка.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Вправа на зосередження уваги.
Вставте в пустий квадрат одне із зображень наведених нижче.
Відповідь №3.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Повторення матеріалу попереднього уроку (машина часу).
Для цього спочатку аналізують форму куба, визначають відношення висоти до ширини, з'ясовують, яка сторона більш видима, яка — менше, порівнюють віддалені ребра куба з передніми і т. д.
Тільки добре вивчивши предмет, можна приступити до зображення його на площині. Послідовність виконання малюнка може бути така:
на малюнку перспективні явища: паралельні лінії граней куба при умовному продовженні їх ніби зливаються в одній точці на лінії горизонту.
4. Лінійний малюнок куба закінчують проведенням двох віддалених ребер верхньої горизонтальної грані. В разі потреби намічають невидимі ребра куба.
Для розвитку окоміру і набуття навичок малювання ніколи не слід проводити лінії горизонту і точки сходження, що найчастіше містяться за межами малюнка, треба уявляти їхнє місце і в уяві спрямовувати до них відповідні лінії.
Малювання предметів циліндричної форми. Аналізуючи форму циліндра, звертаючи увагу на верхню і нижню його основи, які мають форму круга і сприймаються в перспективі у вигляді еліпсів. Для цього беруть склянку або інший предмет циліндричної форми і розглядають його на різних рівнях щодо горизонту, пояснюючи сприймання форми круга (в горизонтальному положенні) щодо лінії горизонту.
Певні труднощі в перспективному зображенні предметів циліндричної форми становить передача ступеня скорочення в перспективі кругів предмета, що розміщені на різному рівні щодо горизонту. Щоб полегшити вивчення циліндричної форми, доцільно для першого завдання взяти просту прозору циліндричну форму, наприклад скляну банку або склянку. Прозора форма банки дає змогу порівнювати форму верхнього отвору і дна, які сприймаються як еліпси різної величини, бачити і графічно правильно зображувати відмінності в ступені скорочення кругів зображуваного предмета.
Розглядаючи й аналізуючи натуру, визначають відношення її ширини до видимої висоти, відношення так званої малої осі еліпса до великої в зображенні основ циліндричного предмета, а також звертають увагу на композиційне розміщення малюнка на аркуші паперу.
Послідовність малювання предмета циліндричної форми показано на малюнку. Насамперед проводять вертикальну лінію, яка буде віссю циліндра; на ній тонкими лініями позначають висоту циліндра. Потім визначають ширину циліндра пропорційно до його висоти, намічають малі осі верхнього і нижнього еліпсів (нижній ширший) і, нарешті, малюють форму еліпсів. При цьому слід мати на увазі, що нижній еліпс (основу циліндра) треба промальовувати повністю, щоб точніше передати форму предмета.
Після того як з'ясували форму циліндричного предмета (скляного) з видимими верхньою і нижньою основами, завдання ускладнюють: малюють з натури циліндр та виявляють форму його за допомогою світлотіні. Для цього краще малювати предмет з матовою поверхнею (гіпсовий або картонний циліндр), на якому добре видно світлотінь, і сам він простий за будовою.
Поверхня предмета освітлюється неоднаково: на одну частину його проміння падає перпендикулярно — це найбільш освітлене місце поверхні — блік, на другу частину проміння падає під незначним кутом, і вона менш освітлена — світло, на третю частину промінь падає під значним кутом, і освітленість поверхні незначна — півтінь.
На половину циліндра, протилежну освітленій, падаючі промені зовсім не потрапляють. Це найтемніша частина поверхні предмета (власна, тінь предмета), яка частково пом'якшується світлом, що відбите від поряд розташованих предметів; його називають рефлексом.
Основне завдання з'ясувати розміщення світлотіні на матовій поверхні гіпсового циліндра, щоб навчитись передавати на малюнках, градацію світла й тіні, яка спостерігається на предметі: блік, світло, півтінь, тінь, рефлекс.
Світло розділяє бічну поверхню циліндра на освітлену і тіньову частини, межа яких визначена на малюнку площиною Р. На циліндрі умовна площина Р (межа) проходить через вісь циліндра та найтемнішу смужку тіні на поверхні.
Щоб передати світлотінь на малюнку, треба намітити межу між освітленою та тіньовою частинами циліндра. Спочатку знаходять місце найтемнішої смужки на бічній поверхні циліндра, яка часто буває розміщена глибше від тіньового краю циліндра. Потім визначають найсвітліше місце (блік) на середині освітленої частини циліндра і намічають на малюнку межу світлої вертикальної смужки. Якщо перетнути циліндр площиною Q через вісь перпендикулярно до площини Р, то на перетині освітленої бічної поверхні з площиною Q визначиться блік.
Враховуючи ступінь освітлення частин поверхні циліндра, на малюнку штрихами слід передати поступовий перехід від світла до тіні. Тіньова частина циліндра на краю трохи висвітлюється (рефлекс).
Малювання предметів конічної форми. При вивченні конічної форми слід пригадати основні елементи конуса (основа, вісь, вершина, твірна).
Побудова предметів конічної форми в перспективі близька до побудови циліндричної форми.
Малюнок починають з проведення вертикальної лінії (осі) та лінії основи, тонкими лініями намічають ширину основи, порівнюючи її з висотою конуса. Потім визначають основу, яка матиме форму еліпса, і через вершину конуса проводять прямі, дотичні до основи. При цьому звертають увагу на правильність проведення дотичної до еліпса (основи) і уміння пояснити на малюнку місце точки дотику.
Перевіривши і уточнивши лінійний малюнок, з'ясовують розміщення світлотіні на гіпсовій моделі, яке подібне до розміщення її на циліндричній формі. При цьому слід пам'ятати, що блік, світло, півтінь, тінь на конічній поверхні мають напрям на вершину конуса, а не паралельно дотичній (контурній), як на циліндричній поверхні.
Щоб закріпити зображення конічної форми в перспективі, малюють предмети конічної форми, наприклад квітковий горщик, вазочку, відро та ін. Ці предмети зображують у такій самій послідовності, як конус і предмети циліндричної форми.
Зображення кулі та предметів кулястої форми. Одним з найскладніших геометричних тіл є куля, з формою якої ознайомлюють учнів початкових класів.
У зображенні кулі трудність становить передача об'єму світлотінню. Щоб краще сприйняти форму кулі, розглядають гіпсову кулю (можна м'яч одноколірний, краще білий), вирізаний з картону круг, обруч (коло) і порівнюють форми цих предметів.
Визначають відмінності між спостережуваними предметами: куля має круглу об'ємну форму, круг — плоску, обруч — замкнуту криву лінію (коло). Для цього доцільно використати таблицю з зображенням кола, круга та кулі, бо складність градації світлотіні на кулі не дає змоги достатньою мірою передати її на дошці так, як на папері. Потім детально аналізують форму кулі. Щоб світлотінь було добре видно, модель установлюють на світлому фоні і так, щоб світло падало на кулю зліва, зверху і трохи спереду. Помічаємо, що є якась межа, де закінчується світла половина кулі і починається затінена, на яку промінь світла не попадає (тінь). На кулі ця межа являє собою не пряму (як на циліндрі або конусі), а криву за формою кулі.
При цьому слід звернути увагу, що тінь біля контурної лінії пом'якшується відбитим від сусідніх предметів світлом (рефлекс). Тому найгустіша тінь не скраю, а на межі з освітленою частиною кулі.
Найсвітліше місце на освітленій половині кулі (блік) знаходиться найближче до джерела світла і перпендикулярне до нього.
Якщо ми визначимо напрям світла прямою, яка пройде через блік і центр кулі, то частина її буде малою віссю еліпса, а велика вісь буде перпендикулярна до малої і пройде через центр кулі. Еліпс, побудований на цих осях, буде межею освітленої і тіньової частин кулі. Промінь світла падає на одну частину кулі під незначним кутом до поверхні (світло), а на другу частину — під значним кутом (півтінь).
Слід зауважити, що переходи від світла до півтіні і тіні на кулі зображують плавно. Рефлекс завжди сприймається темнішим від світла. Після аналізу форми кулі малюють з натури кулю або предмет кулястої форми, наприклад м'яч.
З'ясувавши послідовність виконання малюнка, намічають величину його, уточнюють контур.
Конструктивну форму кулі на малюнку виявляють за межами світлотіні, намічаючи тонкими еліптичними кривими місце і форму світла, півтіні, тіні й рефлексу.
Маючи конструктивну основу форми кулі, на малюнку прокладають (за наміченими межами) основні градації світла, півтіні, тіні. Форму кулі, виражену на малюнку світлотінню, порівнюють з натурою.
Правильне зображення предметів кулястої форми потребує певних знань щодо розміщення світлотіні і навичок у зображенні її. Тому спочатку зображують предмети, прості за кольором, на яких форма кулі не ускладнюється кольорами і чіткіше видима (гіпсову кулю, м'яч одноколірний).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
А тепер на самостійне опрацювання ви ознайомитесь з послідовністю виконання яблука і груші.
Елемент тренінгу (самостійне ознайомлення і обговорення).
Малюючи з натури яблуко, слід пам'ятати, що форма яблука нагадує форму кулі, тому принцип розташування світлотіні на його поверхні такий самий, як і на поверхні кулі. Послідовність зображення яблука олівцем дано на малюнку. Спочатку тонкими лініями намічають загальну форму яблука, уточнюють форму і малюють корінчик, потім намічають місце світла й тіні, бліка та рефлексу, закінчують малюнок передачею форми олівцем або фарбами.
Якщо форму яблука виявляють кольором (кольорові олівці, пастель, фломастери), то освітлену поверхню зображення (крім бліка) покривають основним кольором, а тіньову сторону його кольором тіні та рефлексу (краще робити це штрихами, які б виявляли форму). Потім кольори поступово посилюють до повного насичення, виявляючи при цьому світлотінню форму яблука.
Зображуючи комбіновану форму груші, слід звернути увагу на те, з яких геометричних форм складається вона. Так, форму груші можна поділити на дві кулі різного розміру, що плавно з'єднані між собою.
Зображення груші починають з визначення величини малюнка на папері. Проводять вісь і визначають на ній висоту і ширину. Потім намічають основні пропорції зображення, розчленувавши комбіновану форму на дві кулі, і місце для корінчика. Далі уточнюють форму груші, промальовують її деталі й намічають тонкими лініями межу освітленої і тіньової частин, місця бліків. Закінчують малюнок груші передачею світлотіні (так само, як і кулі).
Можна малювати фрукти і ягоди з гілочкою та листям. При цьому потрібно насамперед гарно композиційно розміщувати малюнок на папері, а виявляючи об'ємну форму світлотінню, не забувати про загальну конструкцію форми натури.
ІV. Пояснення нового матеріалу.
Перед поясненням нового матеріалу показ репродукцій робіт художників та кращих робіт учнів нашої школи.
Гра дошифровщик.
Твори мистецтва які зображують речі побуту, квіти, овочі, фрукти…
5 |
1 |
7 |
0 |
6 |
5 |
5 |
6 |
7 |
1 абв |
2 гдеє |
3 жзиі |
4 їйкл |
5 мно |
6 прс |
7 туф |
8 уцч |
9 шщь |
|
0 юя |
|
н |
а |
т |
ю |
р |
м |
о |
р |
т |
Повідомлення теми
Засвоївши перспективне зображення окремих предметів різної форми (прямокутної, циліндричної, конічної, кулястої та комбінованої), переходять до малювання груп предметів. Група предметів, в яку найчастіше входять квіти, фрукти, предмети домашнього вжитку та інші «неживі предмети», називається натюрмортом.
Малювання гіпсових геометричних тіл дає можливість глибше засвоїти правила перспективної і конструктивної побудови предметів, виявити їхню форму світлотінню і додержуватись тонової закономірності всього натюрморту.
Спочатку з'ясовують перспективну побудову предметів натюрморту, а потім знайомлять з їхнім тоновим вирішенням у малюнку.
Групу предметів зображують у такій послідовності:
3)конструктивно аналізують форми предметів, будують зображення на площині у перспективі;
4)виконують натюрморт у тоні;
5) роблять аналіз роботи.
Малювати натюрморт слід починати
після усвідомлення методичної послідовності побудови предметів та кінцевої мети.
Послідовність виконання олівцем натюрморту гіпсових геометричних тіл (циліндра та куба) показано на малюнку. Малюнок починають з нанесення легкими лініями загальної форми всієї групи предметів (композиція малюнка), зберігаючи визначені за натурою співвідношення між найбільшою шириною та висотою всієї групи, а також окремих частин натюрморту. Розміщаючи малюнок на аркуші паперу, краще залишити більше місця зверху, щоб будова натюрморту здавалась міцнішою. Крім того, звертають увагу на те, щоб предмети не здавались занадто великими або малими на форматі паперу.
Далі виконують легкий начерк групи предметів, розміщених у просторі відносно лінії горизонту, виявляючи при цьому характерні особливості предметів і їхні пропорції. Потім уточнюють форму предметів натюрморту, промальовують конструктивно видиму і невидиму форми їх з урахуванням явищ перспективи. Особливу увагу слід звертати на перспективну передачу розміщення предметів на горизонтальній площині стола; предмети натюрморту повинні лежати на одній площині відносно єдиної лінії горизонту і не «наїжджати» один на одний. Ми добре уявлятимемо просторове розміщення предметів на площині стола, якщо крейдою окреслимо їхні основи на столі і, прийнявши предмети, порівняємо розміщення основ предметів на поверхні стола з основами на малюнку.
Для пояснення просторового розміщення предметів на площині під основи предметів підводяться окремі палички в горизонтальному положенні, використовуються допоміжні вертикальні площини тощо.
Закінчивши побудову малюнка групи предметів і перевіривши лінійне зображення, пригадують основні правила передачі світлотіні на предметах натюрморту (циліндрі і кубі) й аналізують тонове та просторове рішення натюрморту в цілому.
Світлотінь розміщується на предметах за точними законами, які треба знати при тоновому рішенні натюрмортів. Крім того, слід повторити закони розподілу світла на поверхні предметів при розміщенні їх у натюрморті.
Аналізуючи натуру, роблять такі висновки :
а) освітленість поверхні предмета послаблюється в міру віддалення його від джерела світла; світло і тінь на предметах, розташованих ближче до глядача, повинні бути зображені інтенсивнішими, ніж на тих, що віддалені;
б) контраст світла і тіні на предметах, які розташовані ближче до джерела світла, чіткіший, ніж на тих, що віддалені;
в) тінь, що падає від предметів, інтенсивніша від їхньої власної тіні; тінь від ближчого до глядача предмета сильніша від тіні віддаленого предмета.
Щоб нанести світлотінь на малюнку, треба визначити найсвітліший і найтемніший тони на натурі і відповідно витримати їх на малюнку. Інші тони також передають відповідно до натури, порівнюючи . їх з бліками і найтемнішим тоном.
Проробляти малюнок у світлотіні треба одночасно весь, включаючи і фон.
Спочатку намічають тонкими лініями контури бліків, тіней і рефлексів відповідно до натури, злегка проробляють весь малюнок з фоном, крім світла і бліків. Це допоможе ясніше побачити форму кожного предмета і зображену групу предметів в цілому; в разі потреби малюнок уточнюють. Потім олівцем посилюють темніші місця натури, виявляють рефлекси предметів, завдяки чому досягається їхня об'ємність.
Протягом усієї роботи над натюрмортом слід порівнювати малюнок з натурою, розглядати його на відстані витягнутої руки, а натуру — трохи примруженими очима, перевіряючи перспективну побудову і тонове рішення малюнка.
V. Практична робота.
Самостійна робота учнів під фонову музику.
VІ. Підсумок уроку.
Комплексний огляд робіт, кросворд (по новому матеріалу).
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
По горизонталі:
Знайди ключове слово по вертикалі.
VІІ. Домашнє завдання.
Спостереження за освітленістю навколишніх предметів.
Як визначити художні здібності дитини вчителю образотворчого мистецтва.
Як вчити обдарованих дітей?