АНОТАЦІЯ
В наш час є багато форм і методів викладання курсу географії в школі. Одним з ефективних методів є використання методики опорних схем.
За їх допомогою можна логічно поєднати всі структурні елементи та визначити їх причинно-наслідкові зв’язки. Інформаційні схеми являють собою так званий «графічний конспект», у якому логічно подається найважливіша інформація з конкретної теми або навіть цілого розділу.
Коли учень відповідає на запитання вчителя, користуючись схемою, зникає скутість, страх, мовні помилки. Схема стає алгоритмом міркування, доведення, а увага зосереджується не на запам`ятовуванні чи відтворенні вивченого, а на сутності міркування, усвідомленні причинно - наслідкових залежностей і зв`язків.
Логічні схеми , таблиці не тільки урізноманітнюють форми проведення уроків, роблять їх такими, що легше запам’ятовуються , емоційними, а й розвивають логічне мислення учнів, сприяють глибокому і послідовному засвоєнню матеріалу, служать підмогою в практичній діяльності учнів для закріплення знань і умінь.
Запропонована мною методика не нова, але актуальна.
Актуальність її у тому, що за останні роки кількість годин на вивчення предметів скоротилася, а програма залишилася незмінною.
За допомогою ОЛС є можливість подати матеріал компактно і у повному обсязі. Учні запам`ятовують його краще, бо працює зорова пам`ять. Тому я на уроках застосовую таку методику і рекомендую її своїм колегам.
ЗНАЧЕННЯ ОПОРНО – ЛОГІЧНИХ СХЕМ
6 клас
Пропоную учням самостійно допрацювати схему (замалювати види хмар за власними спостереженнями).
Застосовуючи дану схему на уроці учні краще засвоюють ключові терміни і поняття.
Використовуючи власні спостереження (календарі погоди), учні характеризують різні види опадів по черзі.
7 клас
Урок проходить у формі бесіди. Учні обмінюються інформацією про джерела знань, якими найчастіше користуються. Можна робити висновок про те, скільки діти читають і скільки часу проводять біля телевізорів чи в інтернеті.
Учні знають, що кожен материк вивчається за планом. Тому в процесі вивчення материків діти схему доповнюють самостійно.
Пропоную учням заздалегідь підготувати коротке повідомлення про дані озера, використовуючи різноманітні джерела інформації. Таким чином діти беруть участь у створенні даної схеми.
8 клас
У новому підручнику (2016 р.), автора С.Г.Кобернік, Р.Р.Коваленко багато опорних схем (майже до кожної теми).
Деякі з них доповнюю.
Пропоную учням доповнити таблицю наведеними прикладами, використовуючи політичну карту світу.
У процесі вивчення теми учні самостійно заносять у схему назви найбільших родовищ цих корисних копалин.
9 клас
10 клас
Пропоную складати та використовувати дані схеми для усіх країн, що вивчаються.