Впровадження і використання інтерактивних методів та інноваційних технологій в роботі вчителя початкових класів Куп'янської ЗОШ І-ІІІ ступенів №11
Остроушко Юлії Вікторівни
Одним з найважливіших завдань початкової школи є формування творчої, комунікативної, інформаційної особистості. Щоб бути успішною людиною в сучасному світі, недостатньо володіти певною сумою знань у тій чи іншій галузі. Важливо, щоб дитина не була пасивним об’єктом впливу, а могла самостійно знайти потрібну інформацію, обмінятися думками щодо певної проблеми з іншими людьми, брати участь у дискусії, знаходити аргументи і контраргументи, виконувати різноманітні ролі. Компетентний випускник початкової школи – це учень, який має високий рівень мотивації, характеризується високою навчальною й соціальною активністю, готовністю до самостійної розумової діяльності. Саме інноваційні технології допомагають готувати дітей нового покоління.
Сучасна українська школа різноманітна інноваційними технологіями. Вибрати серед запропонованих технологій якусь одну, яка давала б 100% результат якості навчання дуже складно, тому що кожна технологія має свої родзинки, які я намагаюся активно впроваджувати в своїй роботі.
Серед усіх інноваційних технологій активно впроваджую в навчальний процес такі інноваційні технології:
1. Технологію інтерактивного навчання;
2. Технологію ігрового навчання;
3. Проектну технологія;
4. Технологію критичного мислення.
Починаючи працювати з 1 класом, я поступово вводжу елементи інтерактивного навчання.
Часто практикую під час проведення уроків роботу в парах. Люблять мої вихованці гру «Вчитель ― учень» Один виступає в ролі вчителя, а другий ― учня. Така гра стимулює думку дітей, сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, учні можуть перевірити знання один одного.
На уроках навчання грамоти, «Я досліджую світ» використовую такий метод інтерактивного навчання, як складання «Асоціативного куща». Такий метод дозволяє швидко перевірити, узагальнити знання учнів.
Використовуючи метод «Мозкового штурму», підбираю до уроку такі творчі завдання, за допомогою яких можна розвивати пізнавальні процеси: пам’ять, увагу, уяву, швидкість реакції, логічне мислення дітей.
Ще з перших днів навчання в школі вчу дітей вільно висловлювати свої думки. Цьому сприяє технологія «Мікрофон».
З дітьми молодшого шкільного віку я працюю двадцять п’ять років і з упевненістю можу стверджувати, що грі належить особливе місце у вихованні та навчанні дітей цього віку.
На уроках української мови учні з великим задоволенням грають у мовні розвиваючі ігри. Наприклад, при вивченні теми «Іменник» я пропоную такі ігри: «Допоможи рибалці спіймати потрібну рибку», «Допоможи Сонечку вгадати : істота чи неістота».
При ігровій діяльності дитина спостерігає, порівнює, зіставляє, класифікує предмети. Ігри спрямовані на розвиток логічного мислення, творчої уяви, на формування в учнів інтересу до навчання, допомагають створювати світогляд дитини, а також урізноманітнюють зв’язне мовлення учнів, формують критичне мислення дітей.
На уроках з української мови використовую такі розвиваючі ігри:
«Грибочки», «Складалочка», «Конструктор», «В зоопарку».
На уроках математики учням подобаються такі ігри: «Хто швидше спіймає рибку?», «Катання на хмаринках», «Шифрувальники», «Футболісти»;
«Долети до аеропорту» та інші.
На уроках «Я досліджую світ» діти грають в такі ігри: «Космічний політ», «Знайди серед тварин звірів», «Чиє дитинча?», «Жива та нежива природа», «Лікарські рослини», «Обери правильну дорогу», «Допоможи колючці знайти живу природу»
В своїй педагогічній діяльності я широко застосовую проектну технологію, тому що вона створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції. Самостійне здобування знань, систематизація їх, можливість орієнтуватися в інформаційному просторі, бачити проблему і приймати рішення відбувається саме через метод проекту.
Тип проекту визначаю за характером діяльності, що в ньому є провідною. Організовую дослідницькі, інформаційні, творчі, ігрові та практичні проекти. Наприклад: дослідницький проект «Дитяча книжкова полиця моїх батьків», «Домашні тварини», творчий проект «Наш клас має таланти», практичний проект «Родом з дитинства» та інші.
Коли дитина приходить до школи відбувається процес її адаптації до тих видів і форм діяльності, в яких їй доведеться брати участь у дорослому житті. І цей процес відбувається за умови комунікативної діяльності.
Стратегії критичного мислення, перш за все, викликають інтерес до навчання, заохочують до творчого мислення, забезпечують атмосферу поваги до всіх думок.
Однією із стратегій розвитку критичного мислення є кола(діаграма) Вена. Використовую її з метою навчання учнів співставленню, порівнянню, знаходженню спільних чи відмінних явищ, рис, явищ природи, властивостей геометричних фігур, двох чи декількох об'єктів. Проводжу у парах, групах, індивідуально на уроках навчання грамоти, математики, «Я досліджую світ».
Діти — природжені конструктори, дослідники і винахідники. Ці, закладені природою задатки найшвидше реалізуються й удосконалюються у конструюванні. Адже саме у цьому виді діяльності діти мають необмежену можливість вигадувати і створювати свої побудови, конструкції, проявляючи зацікавленість, кмітливість і творчість.
Цеглинки лего використовую як на уроках навчання грамоти, так і на уроках математики та «Я досліджую світ».
На уроках української мови (навчання грамоти) діти з ЛЕГО складають звукові схеми. Червоні – голосні звуки, сині – тверді приголосні, зелені – м’які приголосні. Молодші школярі можуть вивчати букви не тільки у букварі, але й будувати букви з деталей конструктора. На деталі конструктора наклеюються букви алфавіту, слова і розділові знаки. Після цього учні можуть складати з деталей-букв слова, речення (прислів'я,приказки), одночасно вивчаючи орфографію і правопис.
Найбільш поширена стратегія критичного мислення– стратегія «Кубування» (кубик Блума). Кубик я використовую на уроках навчання грамоти, математики, «Я досліджую світ».
На кожній грані куба написано: опиши, порівняй, встановіть асоціації, проаналізуй, застосування, аргументи «за» та «проти». Завдання на гранях кубика можна змінювати. Практика показує, що прийом дуже подобається учням, вони швидко освоюють техніку його використання. А вчителю цей прийом допомагає розвивати навички критичного мислення та в активній і цікавій формі перевіряти знання і вміння учнів.
На уроках математики, навчанні грамоти з розвивальною метою використовую танграм. Працюючи з танграмом, дитина вчиться аналізувати зображення, виділяти в них геометричні фігури, візуально розбивати цілий об’єкт на частини, і навпаки – складати з елементів задану модель, а найголовніше – логічно мислити.
Під час узагальнюючих уроків та систематизації знань використовую метод фішбоун. Найбільше дітям подобається працювати в групі. Теми обираю різні: «Чому людина сміється», «Чи кожен може мати друга», «Чи важливо бути толерантним», «Чому треба охороняти рослини?» та інші.
Однією з новинок НУШ – є використання лепбуків. Лепбук дає змогу бачити поняття, що розглядається, в системі. Я забезпечую ресурсами та надаю консультації учням щодо розміщення інформації у лепбуці.
Всі лепбуки створювалися на основі тем тижня. Основу лепбуків я розробляю сама. Але перед цим цікавлюся, що саме діти хочуть в них побачити. Потім підбираю багато ресурсів. А вже діти обирають, що їм найцікавіше, вирізають та аналізуючи, заповнюють потрібні кишені. Лепбук – це не просто книга, яка повинна пилитися на полиці. Це книга, якою діти можуть користуватися з пізнавальною метою в будь який вільний час.
Отже, сучасний урок повинен бути результативним, діяльнісним, відповідати інтересам кожної дитини, запитам батьків, суспільства. На такому уроці на першому плані перебуває не формальне слідування стереотипам (обов’язкова перевірка домашнього завдання, пояснення та закріплення, контроль і оцінювання), а організація самостійної діяльності дітей, у якій педагог виступає в ролі організатора, координатора та консультанта.
Мій педагогічний світ - це світ творчості, за допомогою якого я можу реалізувати будь-яку навчальну або виховну задачу, максимально наблизившись до життєвих ситуацій, а в таких умовах розвиток творчих компетентностей учнів досягає найвищого результату.
Мій кодекс честі вчителя:
«Не бувають кепські діти,
Коли вправні вчителі.
Діти – це маленькі квіти.
Барви в кожного свої!»