Урок алгебри у 8 класі.
Тема. Тотожні перетворення дробово-раціональних виразів. Урок засвоєння знань.
Мета. Удосконалювати математичну компетентість: вміння працювати з раціональними виразами; формувати екологічно грамотну свідомість, розуміння необхідності бережливого ставлення до води. Розвивати пізнавальну активність, зорову пам’ять, правильне математичне мовлення, свідомого сприймання матеріалу;
виховувати почуття взаємо відповідальності, взаємодопомоги, культуру діалогу.
Обладнання: ноутбук, дошка, плакати, крейда, картки із завданнями, сигнальна картка, картка самооцінки освітньої діяльності.
Хід уроку
I.Організаційний момент(1 хв)
Заповнена САМООЦІНКА ДІЯЛЬНОСТІ НА УРОК (на початку уроку (П) проставити знак у вибрану комірку і здали вчителю).
Діти, продовжуємо роботу з формування математичних компетентностей з теми «Раціональні вирази». Які у вас є до мене запитання з домашнього завдання? Зміна зошитів з домашніми завданнями.
ІІ. НАСТРІЙ ДО РОБОТИ на уроці. Прошу вас вибрати смайлик, який характеризує ваше бажання працювати на уроці. (Учні, схематично на сигнальній картці малюють один із трьох смайликів і показують його учителю).
Дякую! Я висловлюю своє сподівання на підтримку ваших кращих сподівань.
Сьогоднішній урок поділено на три компоненти. Перший компонент – це, звичайно, математика, а саме, робота з дробово-раціональних виразами. Другим компонентом є екологічна складова нашого уроку. Ми поговоримо про найпоширенішу речовину в природі – про воду. Третім компонентом виступить самооцінка. Кожен з вас заробить собі оцінку за урок. Для цього у вас є картка самооцінки діяльності, у яку ви будете заносити набрані бали.
III.МОТИВАЦІЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Діти, я хочу нагадати вам, що дробово-раціональні вирази є важливою частиною математичного матеріалу, який використовується в різних предметах, а отже і у різних професіях.
Наприклад, з фізики:
у формулі повного електричного опору для паралельного з’єднання:
з біології: у формулі розрахунку маси крові, яка проходить через поперечний переріз судини за одиницю часу:
з хімії: у формулі Клайперона – Менделєєва
Продовжимо нашу роботу з ТЕОРЕТИЧНОЇ РОЗМИНКИ
IV.ТЕОРЕТИЧНА РОЗМИНКА.
На уроці ми працюємо в парах, які ви самостійно створили.
Представники пар вибирають картки-завдання з питаннями. У кожній картці по 3 запитання. Учасники груп готують відповіді на отримані запитання і через 1 хвилину пропонують свою відповідь.
V. Теорія без практики – сліпа.
А практика без теорії – вузька.
Щоб показати цей зв'язок перейдемо до практичної розминки.
ТЕСТИ (на вибір відповіді)
6.Фізкультхвилинка.
7.ПРАКТИЧНА РОЗМИНКА.
VI. Робота в парах. Навчаючись учусь.
А тепер повернемося до другої складової уроку – екології.
Світ навколо нас створений бездоганно. Налічується 1,5 млн. видів живих організмів, які існують в природі. Існування цього величного ансамблю не можливе без води.
Без води життя на Землі неможливе. Все живе на землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним даром природи.
Сьогодні на уроці мовою виразів та рівнянь ми поговоримо про цей найважливіший природній ресурс споживання людства, про бережливе ставлення до води.
І в цьому Ви маєте мені допомогти.
Учень 1. Якщо ми не закриємо кран, коли чистимо зуби, то дарма витікає деяка кількість води. Скільки літрів води витікає даремно через нашу необізнаність і неуважність? Відповідь на це запитання ми отримаємо спростивши вираз. (відповідь у літрах).
1.Спростити вираз:
2. Учень 2. Одним з найважливіших елементів багатовікового і послідовного життя на Землі є кругообіг води. Саме у воді зародилися перші форми життя на нашій планеті. На перший погляд, води у природі дуже багато, адже на всій планеті 71% території займає саме вода. Та, на жаль, 97,5% всієї води – це солона вода морів і океанів, яка непридатна до використання її в їжу. Але проблема не лише в нестачі питної води, а насамперед, в її якості. Вже нині на нашій планеті люди відчувають брак чистої води. Яка частина населення планети страждає від нестачі чистої води ви можете відповісти розв’язавши рівняння, утворивши число обернене до кореня рівняння.
2. Розв’язати рівняння:
(Відповідь до рівняння x = 4).
(Відповідь до питання ¼ жителів планети страждає від нестачі чистої води)
Учень 3. Один мільярд людей по всьому світу не мають доступу до прісної питної води.
Кожні 8 хвилин, з-за проблем із забрудненою водою, у світі вмирає одна дитина.
Двадцять п’ять мільйонів людей помирає щороку від забрудненої води.
Скільки людей кожної години вмирає від отруєння водою? Щоб отримати відповідь на це питання треба розв’язати задачу. Знаменник отриманої відповіді помножити на 200.
Розв’язати задачу. Знаменник дробу на 3 більший за чисельник. Якщо до чисельника дробу додати 8, а від знаменника відняти 1, то одержимо дріб обернений даному. Знайти початковий дріб.
Відповідь: 1000 чоловік
Коментар |
Чисельник дробу |
Знаменник дробу |
Дріб |
Порівняння |
було |
x |
x + 3 |
|
|
зміна |
x +8 |
x +3 - 1 |
|
Обернений до початкового дробу |
Хочу завершити свій виступ словами Антуана де Сент-Екзюпері, автора дуже цікавої книжки «Маленький принц»: «Вода – ти саме життя, ти наповнюєш нас радістю, що не поясниш ніякими почуттями, с тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже попрощалися».
VIІ. Оцінювання уроку
Підрахунок виставлених балів. Виставлення оцінок.
НАСТРІЙ після уроку. Прошу вас вибрати смайлик, який відображає ваш настрій тепер. (Учні, схематично на сигнальній картці малюють один із трьох смайликів і показують його учителю).
Дякую!
VIІI. Підсумок
Але сьогодні на уроці ми не тільки удосконалювати вміння працювати з раціональними виразами, а також з’ясували, що найважливіший природній ресурс споживання людства – вода – потребує нашого захисту.
ІХ. Домашнє завдання.
Щоб дізнатися про домашнє завдання треба пройти запропонований лабіринт.
Повторити §5 - 8, виконати домашню самостійну роботу №2 с.66.
|
Вмію дуже добре |
вмію |
Вмію, але ще допускаю помилки |
Дається складно |
Не вмію |
|||||
П |
К |
П |
К |
П |
К |
П |
К |
П |
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
скорочувати дріб |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
підносити дріб до степеня |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
визначити порядок дій у виразі |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Примітка: П – на початку уроку, К – на кінець уроку.