18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Традиційні типи вузлових ляльок-мотанок. Практична робота: «Технологія виготовлення ляльки-мотанки з ниток».

Про матеріал
Дистанційний урок з посиланнями на відеопрезентацію та відео виконання практичного завдання з виготовлення ляльки-мотанки з ниток
Перегляд файлу

5 клас

Учитель трудового навчання вищої кваліфікаційної категорії,

старший учитель

ХЗОШ І-ІІІ ступенів №168 Прокопенко А.А.

Тема уроку: Традиційні типи вузлових ляльок-мотанок. Практична робота: «Технологія виготовлення ляльки-мотанки з ниток».

Мета уроку:

ознайомча

навчальна

виховна

розвиваюча

ознайомити учнів:

  •                   з історичними відомостями народних традицій виготовлення вузлових ляльок- мотанок;
  •                   з типами вузлових ляльок-мотанок

навчити технології виготовлення вузлової ляльки-мотанки з ниток

виховувати повагу до народних традицій; охайність під час практичної роботи

сприяти розвитку пізнавальних інтересів учнів

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форми роботи: фронтальна, індивідуальна.

Прийоми, методи: робота з використанням платформи ZOOM, електронна відео презентація за посиланням: https://drive.google.com/file/d/1canznD6X4jBZbQPbDrNS_pjXIeGHnWQg/view?usp=sharing

Відео майстер-класу практичної роботи з виконання ляльки з ниток за посиланням: https://drive.google.com/file/d/1PZwPdyq_tBDfQrT7oUzz52Mf78TYsJbV/view?usp=sharing .

Інструкційна картка з виготовлення ляльки з ниток Додаток 2 за посиланням: https://docs.google.com/document/d/1UzgD30g7SvltvvFBimoWVBRiW7I__rGDvd6G5FwLGAY/edit?usp=sharing

Обладнання,  матеріали, інструменти: комп’ютерна техніка, нитки вовняні, лляні або бавовняні (як для в’язання),  стрічка шириною 5 мм довжиною 20 см, ножиці.

Об’єкт праці: лялька-мотанка з ниток.

Очікувані результати: учні поглиблять знання з теми «Лялька-мотанка (Технологія виготовлення народної ляльки)»; вдосконалять навички роботи з інтернет-ресурсами (Zoom, відео); засвоять нові знання щодо типів ляльок-мотанок; вдосконалять навичку узагальнювати матеріал, робити висновки; навчаться самостійно виготовляти ляльку-мотанку з ниток за відео майстер-класом або інструкційною карткою.

Наочність: електронна відео презентація, відео майстер-класу з виготовлення ляльки з ниток, інструкційна картка, ляльки-мотанки з кабінету трудового навчання.

Хід уроку

  1.               Організаційна частина.

Налаштувати роботу з інтернет-ресурсом та зайти в конференцію платформи Zoom (посилання на вхід в конференцію учні отримали заздалегідь в електронному щоденнику).

Перевірити підключення учасників конференції на платформі Zoom.

Привітати учнів, нагадати правила роботи в режимі конференції.

 

2.Мотивація навчально-трудової діяльності учнів (до 1 хв)

Лялька завжди була бажаним подарунком для дівчат. Знати як її виготовляти, які матеріали використовувати знали ще наші пращури і знання вони передавали з покоління в покоління.  Але і сьогодні, у час  великих інформаційних та технологічних  можливостей,   не зникає зацікавленість у виготовлені традиційних вузлових ляльок різних типів.  Саме тому  сьогодні ви навчитеся виготовляти ляльку. Ця іграшка може бути оберегом для вас або ваших рідних та близьких. Також це чудовий подарунок, який зроблений з любов’ю та добрими побажаннями.

3. Вивчення нового матеріалу (розповідь) Інформаційний блок(8 хв.)

План викладу матеріалу

3.1.Історичні відомості традиційних вузлових ляльок- мотанок.

Вузлова лялька – нащадок ляльки – божества, що символізувала Рожаницю, богиню-заступницю жіночої долі, хранительку плодючості, що їй поклонялися за давньослов’янських і трипільських часів. Сьогодні така лялька більш відома як мотанка.

3.2. Перегляд  відео презентації (6хв.)  під час роботи конференції Zoom з коментарем вчителя, посилання на яку розміщено в електронному щоденнику https://drive.google.com/file/d/1canznD6X4jBZbQPbDrNS_pjXIeGHnWQg/view?usp=sharing

 

Слайд 1

  • Сьогодні ви продовжите знайомство  з історією та типами традиційних вузлових ляльок та навчитися виготовляти ляльку-мотанку з ниток.

Слайд 2

  •  Лялька завжди була бажаним подарунком для дівчат.

Іграшка – це найдорожче, що є у дитини. Це найвірніші друзі, яким довіряють свої таємниці, з ними пізнають навколишній світ. І саме для них  ви виготовляли свою першу колекцію одягу або прикрас.

Хоча українська народна лялечка не співає пісні і немає модельного вигляду, проте вона ближча та дорожча для нас. А українська вишиванка, спідниця та фартушок, замість модного заморзького одягу – ось те національне вбрання, в якому ходили наші предки. А ще… знання як її виготовляти, які матеріали використовувати передавались з покоління в покоління.  Ось і зберігає та передає тепло сердець така лялька, зроблена своїми руками. Крім того це чудовий подарунок близьким та рідним.

Слайд 3

  • Лялька-мотанка (або вузликова лялька)  є прадавнім сакральним оберегом.  Їй вже майже 5000 років, вона з'явилася з тих пір, як почали вирощувати льон.  Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей та бід. У Єгипті знайдена римська ганчір'яна набивна лялька: виконана з грубого полотна та набита клаптиками і папірусом. В Україні старовинні іграшки вперше були знайдені на території Чернігівської області. Це були фігурки пташок і собаки, виготовлені з кісток мамонта.

Слайд 4

  • Перші ляльки  слугували оберегом і були пов’язані з природою  та з такими святами як Масляна, Купала.   Матеріалом для виготовлення таких ляльок слугували:  дерево, солома, глина, льон, вовна, кукурудза, сир, мука, мох, береста, прутья, лико, мочало, ганчірки, навіть звичайну колоду  могли нарядити лялькою.  «Стригушками» називали  ляльки з соломи.

Слайд 4

  • Лялька-мотанка здавен була оберегом в українській родині. Кожна матір робила для своєї дитини ляльку, щоб та гралась. Раніше кожна дівчинка повинна була вміти робити цей оберіг, тому дівчата до цього ставились відповідально.

Слайд 5

  • Здавна був звичай возити в скрині з приданим ляльку, яку зробила дівчині  мати або бабуся.  Вона їй слугувала оберегом у чужій родині.

Слайд 6

  • Згадайте найбільш відомі традтиційні види оберегових вузлових ляльок або ляльок-мотанок. Такі ляльки не шиються. Спосіб творення цих ляльок – скручування, скочування, змотування, зв’язування, завивання. Голка використовується дуже рідко.

Слайд 7

  • Існувало три типи ляльок-мотанок: немовля, баба-берегиня, наречена або молода дівчина.

При народженні дитини українці виготовляли ляльку-немовляти. Її укладали в ліжечко поряд з дитиною для охорони її сну та здоров'я. 

    Баба-берегиня допомагала оберігати достаток сім'ї. У середину ляльки вкладали монети, зерно, вовну для збереження домашнього тепла та достатку. 

    Лялька-наречена захищала дівчат і підтримувала їх. Цю ляльку багато одягали і прикрашали, так як вона символізувала придане нареченої і привертала багатого нареченого.

Слайд 9

  • Висновок

Чому в сьогоденні серед народних майстринь стало популярним робити мотанки?

Лялька, зроблена власними руками, значно тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова. Такі ляльки несуть добро та злагоду.  Це повертає людей до своїх народних традицій.

Слайд 10

  •  Ознайомся з питаннями самоперевірки та дай на них відповіді, що допоможе тобі під час проходження тестів.
  1.               Скільки років найстародавнішій ляльці-мотанці?
  2.               Де в Україні вперше були знайдені старовинні іграшки?
  3.               Які матеріали використовували для виготовлення ляльок?
  4.               З якого матеріалу виготовлялась лялька “Стригушка”?
  5.               Назви способи    створення ляльок-мотанок.
  6.               Які типи ляльок ти взнала?

Слайд 11

А тепер ознайомтесь зі змістом практичної роботи:

  1. Повтори правила безпечної роботи (Додаток 1 до уроку). Перевірь інструменти, пристосування, обладнання, матеріали до роботи.
  2. Уважно розглянь інструкційну картку (Додаток 2 до уроку) та відео з виготовлення ляльки-мотанки з ниток за посиланням: https://drive.google.com/file/d/1PZwPdyq_tBDfQT7oUzz52Mf78TYsJbV/view?usp=sharing  
  3. Поетапно виконай роботу,  дотримуючись правил безпечної роботи
  4. Зроби самоконтроль якості виробу.

 

4. Практична робота. «Технологія виготовлення ляльки-мотанки з ниток». Норма часу (на виконання практичного завдання 25 хв.).

Учні виконують практичну роботу самостійно, керуючись відео майстер-класом або інструкційною карткою.

Норма виробітку: завдання вважається виконаним, якщо лялька закінчена, охайно оформлені кінці ниток, краї спідниці ляльки та волосся підрівнені, волосся заплетене.

Якщо нитки витягнуті, кінці ниток не сховані, не гарно укладені – недоліки треба усунути

 

Можливість зворотнього зв’язку: учням пропонується (за бажанням) відео-консультація в Вайбер.

Результати практичної роботи вчитель може перевірити за фото звітом учня, який він надсилає на електронну пошту вчителя.

 

Домашнє завдання: Озвучується домашнє завдання (також воно надається у електронному щоденнику)

На наступний урок підготувати:  ножиці; круглі клаптики тканини: біла – діаметром 15 см, барвиста -  діаметром 17 см; квадратний клаптик барвистий – 15 на 15 см, прямокутний білий розмірами 4см на 18 см, нитки швейні білого кольору, синтепон.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

 

ПРАВИЛА ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ:

-  робочий інструмент і матеріал розкладати у встановленому місці, в зручному і безпечному для користування порядку.

- тримайте в порядку і чистоті робоче місце, не допускайте захаращення його інструментами, відходами і сміттям;

- будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим;

- не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу;

- положення тіла при роботі повинне бути зручним, відстань до виконуваної роботи повинна бути 25-30 см;

Вимоги безпеки при роботі з ножицями:

-кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе;

- стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна упустити і поранити себе або працюючого поряд;

- передавайте ножиці колечками вперед, із зімкнутими лезами;

- не ходіть під час роботи з ножицями по приміщенню.

Після виконання роботи - прибрати своє робоче місце, інструменти, матеріали покласти на свої місця

 

 

ДОДАТОК 2

 

ІНСТРУКЦІЙНА КАРТКА З ВИГОТОВЛЕННЯ ЛЯЛЬКИ-МОТАНКИ З НИТОК

 

№ з/п

Зображення

Опис

1

https://lh3.googleusercontent.com/UCetA00KfFKVTkRWsnsZeVAqGVCQunNj88kOLa7bchdTtfiGIPNfEzqVDwi1xkP8eNVeqBd2gOg6s2fqdSSFFJB6Dly_EFWnkNx_d84OgjfAI191GQvXST8YUR1DQvi__nsPh-59https://lh3.googleusercontent.com/IHQLTz4OAs6PfTwEfnACYw3yP9L-3lC1yB1zfk6Xvt1MQPAo41STXzEUHMOnY57ZXHKTnAglHaBMjha6sb9xXSzi1WtoTn4ERpAg4F95Zxg-swxv3goVMReRX1XKXOwtfBnsE-2H

Намотати три мотка:

два коротких - один ширше (тулуб), другий вужче (ручки);

один довгий - волосся (ширина як для ручок)

2



 

3

https://lh3.googleusercontent.com/nJHE7kWKC2mVx7j1TZbEmevGd6jTvL-gii_DlhUaBjSV58jsx0cOH9nwEeY2oScjaeoXTzk3P27LaGQ5Usgljta4EH64UwWGvedZ8hg-WUEFQpX9zltt0D3OJM7KpTvs4XMFWlTs

https://lh6.googleusercontent.com/5j26-eb7NNhpWRKOBMDSpUwTHSb-TCg5mj9aEjlI6bk5cS6O_u6XUBQ9GWr2sU0I8e1jpcxd7O1Y0e0moKCzEcOkeiXxQmILuspkJOH8VZpZV2BjhhL2s-tM9FtvbP1yrY_-ufORhttps://lh5.googleusercontent.com/ocYMFpmb8go4Pn28DUwdq3XMvGgMsIbs1beqAgQyjlsBU9v-DQT1dpggnXz7aOKdlhXUbtF56y_9dgUczYOXxxzqgT6zYXKD5Rj5eqVoYXF9YBPTBUHV9N6CiGjMJhttlrF4GKLh

Моток для волосся розрізати з однієї сторони 


 

Вставити волосся в середину тулуба, обкрутити ниткою і зав’язати

 

4

https://lh6.googleusercontent.com/JIIHxEvjT6cM3Jm-etzvKZpdzA00KNZztJ9k2MdHe68Y3mDr28_63PvsVXSsOxHjxnPy0VMoYjLYMbVs_NEV2akjM2Zl7H7ahicAsjzFGj6jS7z5IPfciDHCUiFss36Bskg46LIo

 Обкрутити ниткою і зав’язати нижче, 

утворивши голову.

5

https://lh5.googleusercontent.com/hMC_XccmP0usHogoefwSfWs-eM7dZchb-n5GmWJNJdXJ7gUcWgutuDCpIzZmudZVTywnVt7UwyUD3HBfnAjWCkQiefu-l53s8haGjiizkEdx8tNbzVxAjdCOBtEx2WSZWWnRpmRQ

 

Підготувати ручки: по краям обмотати ниткою, утворивши кулачки.

Вставити ручки у тулуб, нижче голови та перепоясати ниткою.

6

https://lh6.googleusercontent.com/1MF7ZVh7IjZBMBqcN6vtipU5KuIC9ZL0_71CrYKnvO_9hPR72z54cHdxMMevQlrTwBkwUaUyzEiYxLiftGBHyk8qz9XE_74N-wnOhlnDSmi_IvyYVonoyQYLDsmrLhsFQ-GIIcYXhttps://lh4.googleusercontent.com/IzoJnZOzMz7-_EDjIUZ63idTooGv1N1VJh9uv2mqZzTxYsUcI3yW2b1mDSSDf3FlzXjLHNwg61kY-4Q_BUAYmz2rrxulhIEyn6XshbwBxA4F6bigb1XYgE4HP93btbVUJUoYkl-G

Низ тулуба розрізати, підрівняти нитки, косу заплести.

Можна перепоясати ниткою іншого кольору

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 січня
Переглядів
293
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку