Трагедія Й.В.Гете "Фауст". Загальна характеристика змісту твору. Історія життєвих шукань Фауста.

Про матеріал
Відкритий урок із зарубіжної літератури на тему: Трагедія Й.В.Гете "Фауст". Загальна характеристика змісту твору. Історія життєвих шукань Фауста
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок в 9 класі на тему:

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель зарубіжної літератури

Брага Тетяна Леонідівна

 

 

 

 

 

 


Тема. Трагедія Й.В.Гете "Фауст". Загальна характеристика змісту твору. Історія життєвих шукань Фауста.

 

Мета: ознайомити учнів з історією створення та сюжетом трагедії; вдосконалювати їхні навички аналізу літературного образу, готуючи ґрунт для творчих відкриттів, зокрема написання листа; виховувати прагнення прокладати шлях до твору, його образів через власне "я".

 

Обладнання: портрет Й.В.Гете;"Конверт допомоги" ( матеріал, заздалегідь підготовлений вчителем – висловлювання про письменника, цитати з авторських творів); текст трагедії "Фауст"; музичний запис "Симфонія №5" Людвіга ван Бетховена.

 

Тип уроку: урок-майстерня складання листа.

Людина пізнає світ через пізнання

самої себе,  а себе – через пізнання світу.

Й.В.Гете

                                           Хід уроку-майстерні

Iетап. Активність

Вправа «Позитивчик»

Учитель: Доброго дня діти! Погляньте який сьогодні гарний день: яскраво світить сонце, тихо, спокійно на вулиці. Погляньте як світло, тепло та затишно у нашому класі. Я вам сьогодні бажаю успіху та натхнення, щоб ви всі отримали гарні оцінки. Я хочу, щоб ви зараз побажали один одному чогось гарного, і подарували щиру посмішку.

 

Вступна бесіда

Учитель.

Сьогодні я пропоную вам роботу в літературній майстерні.

  •                   Що, на вашу думку, виготовляють у майстернях? (Деталі до машин. Одяг. Взуття. Здійснюють ремонт, тощо)
  •                   А що створюють у майстернях художників? (Картини).
  •                   А в майстернях письменників, музикантів? (Вірші. Оповідання. Повісті. Романи. Музичні твори).
  •                   У нас з вами сьогодні урок-майстерня. Урок, як вам уже відомо,- це завжди навчання. Чому ж ми навчимося під час уроку-майстерні?(Знанням).
  •                   Ми набуватимемо знання у формі листа. Досліджуватимемо за матеріалом "Конверта допомоги".

А от до кого саме з літераторів буде звернено ваш лист, дізнаєтеся самі. Ви отримаєте аркуші, на одній половині яких є уривки з віршів поета, а на другій – вислови про нього інших митців. Спочатку ми виразно прочитаємо вголос, а потім з'ясуємо, про кого саме йдеться? Почнемо з віршів.

 

 

 

"Конверт допомоги"

Великий гуманіст, він чи не найважливішою метою свого життя вважав боротьбу з темрявою." Далі до світла "– його постійний девіз. (В.Стус)

 

 

 

 

Про нього почуєте всяке. Безсмертний, божеський, аполлінський геній німецької нації, пророк свого народу, народжений співець, виразник болю людини, віщий поет і т. ін.. Таким  чином можемо зробити з (нього), (як узагалі з кожного письменника), що тільки хочемо…

Але значення (його) в іншому. Із своєю все сторонністю він – поет, повістяр, філософ, критик, ідеолог, теоретик, учений, дослідник…

                     ( Б.Ы. Антонич)

Наприкінці  життя ( цей митець) надіслав Пушкіну своє перо. Золота доба німецької літератури ніби символічно передала естафету золотій добі російської літератури.

                      (Г.Іванов)

 

 

 

Однією з найхарактерніших ознак його генія є надзвичайна чутливість і вразливість, що виходили за межі звичайних уявлень… Він буквально був усі свої дні  залежний від природи, від погоди – він порівнював себе з квіткою, у якої згортаються пелюстки, коли заходить сонце…

                      ( Г.Кочур)

 

                                                

Божественне

Благородною будь,         Добротворною будь, людино!

   З-помежи сущого

   На всій землі

   Це єдине тебе,У житті вирізняє…

                Переклад М. Рильського

 

 

Майова пісня

О, як яріє

     Весь світ навкруг!

Як сяє сонце,

Як мріє луг!

Квітує кожне

Живе стебло,

   Пташиним співом

Ліс облягло…

                             Переклад В.Стуса

 

Мінливе й вічне

 …Сам вперед лети бистріше,

     Від подій і від речей,

     Поєднавши бурю й тишу,

     Світло днів і тьму ночей

     Музи слав: вони у вічність

     Перекинули, як міст,-

     Розум:форми без граничність,

     Серце: твій натхненний

      зміст!

           Переклад І.Муратова

 

 

 

 

Учитель.

Хто з вас  здогадався, чиї це вірші, про кого ці вислови?

Так, ви сьогодні писатимете лист до Гете ( прикріпляю портрети В.Гете на дошку), але насамперед скажіть, що вам відомо про життя і творчість цього німецького поета, драматурга, прозаїка, філософа?

  •                              "Мікрофон". ( моє речення про Й.В.Гете).

Сучасники називали Йоганна Вольфганга Гете "Зевсом європейської культури"…

Бліц-опитування.

  •                   Представником якої доби був Й.В.Гете?

(Доби Просвітництва).

- Назвіть хронологічні рамки цієї доби.

(Кінець   XVII - початок XVIII).

- Чому діячів цієї доби називають саме так – просвітники, просвітителі?

( Вони несли людям світло істини).

- Що просвітники вважали найвищим законом життя?

(Розум).

- Яке найголовніше гасло доби Просвітництва?

(Найдосконалішою є "природна людина". Від народження всі люди рівні. Освіту мають отримувати всі).

II етап.  Релаксія.

Учитель.

  •                   Й.В. Гете – просвітник, він належить до тих небагатьох митців, що за життя здобули надзвичайну шану, популярність і славу. Влітку 1831 року, незадовго до смерті, Й.В.Гете завершив основну працю свого життя – трагедію "Фауст".
  •                   Запис у зошиті: "Фауст". Загальна характеристика змісту трагедії. Історія життєвих шукань Фауста.
  •                   Що відомо вам про історію створення  трагедії "Фауст"?

( Ще з юнацьких літ Йоганну Гете запам’яталась легенда  про мага і чарівника, вченого-чорнокнижника Фауста, що за молодість, силу і багатство продав душу дияволові, і тому той завжди і в усьому допомагав докторові. Ця легенда виникла ще на межі Середньовіччя і Відродження, коли людина вірила в те, що знайде філософський камінь", за допомогою якого можна буде перетворити будь-який метал на золото; вона також шукала "еліксир життя", щоб залишатися вічно молодою. Добре знав Гете і трагедію Фауста англійського драматурга, сучасника Шекспіра, Крістофера  Марло, який знову ж таки використав цю легенду. Крім   того, у творчості  "штюрмерів" був широковідомий сюжет, згідно з яким закоханий юнак спокушає недосвідчену дівчину, а Каїн дізнається, що вона чекає дитину, залишає її напризволяще. Й.В.Гете об'єднав  ці сюжети у своїй трагедії "Фауст". Роботу над драмою письменник розпочав ще молодим, але тема виявилась надто складною, і він припинив роботу над рукописом. Лише через 20 років Й,в,Гете, коли став справжнім майстром, під впливом Ф.Шиллера знову продовжив працю над трагедією).

 

 

 

Учитель.

Над трагедією “Фауст” Й.В.Гете працював протягом 60 років (з 83 прожитих).

16-11-9.jpg

  •                               Запис у зошиті:"Повний текст "Фауста" складається з "Посвяти" ("Присвяти"), "Театрального вступу" ( "Прологу у театрі"), "Прологу на небі" із 2-частин".
  •       У "У пролозі на небі"  змальована суперечка між Богом і Мефістофелем. Про що вона?

(Бог любить Людину і пишається  нею, вірить у її високе призначення, адже Людина, як і Земля,- творіння Боже. Диявол, на відміну від Бога, вважає людську душу нікчемною, ницою і сперечається з Всевишнім, доводячи, що людину легко можна спокусити грошима, славою, почуттями. Бог  не погоджується з Мефістофелем і вказує на Фауста, називаючи його взірцем Людини, пропонуючи Дияволові випробувати Фауста, "звести його на стежку зла").

  •                                            Випереджувальне завдання: легенда про істину.

За однією східною легендою, якось боги вирішили створити світ. З'явились зорі,місяць, море, гори, квіти, хмари… А потім і людина.

А наприкінці вони подбали про Істину. Задумались боги: куди сховати її, щоб людина не одразу знайшла, їм хотілось, щоб якомога довше шукали Істину.

"Давайте сховаємо її на найвищій вершині",- сказав один бог. "Давайте сховаємо її на самому дні моря", - заперечив інший. "Давайте сховаємо її на найвищій   зірці", - втрутився третій бог. І лише найстарший і наймудріший бог сказав: Ні, ми  сховаємо її в душі людини. Вона шукатиме істину в усьому Всесвіті, не підозрюючи, що носить її у собі".

 

  Кожна людина у своєму житті шукає істину. Шукав її і німецький письменник і філософ Й.В.Гете. шукав істину і його герой – доктор Фауст.

III етап. Активність

  •                              «Асоціативний кущ». Створення асоціативного тексту.

Завдання.

Що ж таке пошук? Візьміть аркуш паперу і на його половині доберіть асоціації  до слова "пошук", а також синоніми, спільнокореневі та асоціативні слова.

Пошук         Боротьба            Праця            Мандрівка         Сумніви

              Радість                      Страждання               Шукати

 

Спробуйте, використовуючи слово "пошук" і слова асоціації до нього, створити невеликий текст. Зачитайте його.

Пошук – це завжди страждання, це злети і падіння, це успіхи і розчарування, це бажання рухатися вперед. Це невтомна праця, ознака дієздатної людини. Мандрівка може розвіяти всі сумніви або навпаки дати поштовх шукати справжню сутність.

  •                              Бесіда.
  •                                            У яких науках Фауст досяг значних успіхів?

( Медицині. Юриспруденції, богослов'ї , філософії)

  •                                            Підтвердіть  усне твердження цитатою з твору.

( У філософію я вник,

До краю всіх наук дійшов –

Уже я лікар, і правник.

І, на нещастя, богослов…)

- До якого висновку прийшов доктор Фауст?

( Знання нічого не варті).

  •                                            що не влаштовує Фауста у житті? Чому герой незадоволений?

(Він не знає радощів, не вірить  у свої знання, має сумнів – чи так навчає учнів).

  •                                            Підтвердіть цю думку цитатою з твору.

(Зате  ніяких радощів не маю. Не вірю я, що я щось знаю….)

  •                                            Чому доктор Фауст вдається до ворожіння?

(Щоб пізнати одвічні таємниці)

  •                                            Підтвердіть думку цитатою з твору.

(Щоб я дарма не мудрував,

Чого не знаю не казав,

Щоб я збагнув почин думок

І світу внутрішній зв'язок…)

- На, яку думку наштовхує Фауста усвідомлення обмеженості власних сил?

( На самогубство)

- Що рятує вченого?

( Великодній спів).

-У якій подобі з'являється  перед Фаустом Мефістофель?

(У подобі пса, чорного пуделя).

- Як  Мефістофель характеризує сам себе?

Підтвердіть думку цитатою з твору.

(Я – твої сили  часть.

Що робить лиш добро,

Бажаючи лиш злого…

Я – заперечення усього).

-Що обіцяє Мефістофель дати Фаусту?

( Все те, чого Фауст прагне).

  •                   Яку угоду пропонує Мефістофель вченому?

Підтвердіть думку цитатою з твору.

( Я маю тут тобі у есть служить,

    Скоряючись у всім твоєму слову.

         Коли жми там зустрінемося знову –

Ти мусиш те ж мені робить).

  •                                            До  яких спокус Мефістофеля доктор Фауст залишається байдужим?

( Спокус вином. Бурхливими веселощами в шинку.)

  •                                            До яких хитрощів, чародійства вдається  Мефістофель у надії спокусити Фауста? ( Омолоджує героя).
  •                                            Чому доктор Фауст, проживши довгий вік, володіючи багатьма науками, погодився продати нашу душу дияволові?

( Він не знайшов істину, а хотів її пізнати).

 

IV етап. Релаксація

  •                                            Розповідь учня або вчителя ( короткий зміст трагедії).

Омолоджений Фауст закохується в юну Гретхен ( Маргариту) без " допомоги" Мефістофеля і серйозно роздумує над майбутнім дівчини. Маргарита для того, щоб зустрітися  з Фаустом, дає матері сонне  зілля, приготовлене Мефістофелем. Відчуваючи, що вона носить під серцем дитину, Маргарита зі страхом  прислухається до пересудів про покриток, а народивши  -  вбиває дитину. Гине і брат Гретхен. Нещасна жінка, ставши причиною смерті  матері, брата, дитини, щиро кається у гріхах.

Фауст намагається врятувати її, але запізно. Не витримавши горя. Маргарита божеволіє.  Мефістофель пророкує їй вічні муки, але вона, як і Фауст, який пройшов через усі спокуси, прощена Богом. На них чекає небо.

Фінал твору загадковий. Але це і було метою Й.В.Гете. В одному з листів він писав, що трагедію задумано так, щоб у ній " Усе разом являло відверту загадку, яка знову і знову непокоїтиме людей і даватиме їм поживу для роздумів".

  •                   Запис в зошиті: " За жанром Фауст"- драматична поема ( авторська мова відсутня, а зміст розкривається через репліки  та монологи  персонажів).
  •                                            Прослуховування розповіді учня  "Фауст про себе".

Я багато вчився і дійшов "до краю всіх наук". У мене докторське звання, і ніхто ліпше від мене не знає  ні філософії, ні права. Я – богослов і лікар, уже впродовж десяти років навчаю учнів, і хоча я не вірю в забобони, не маю ні до чого страху, навіть не боюся чортів, але мене ніщо не тішить. Я не нажив добра. Не заслужив слави. Мене постійно мучать сумніви, чи так я навчаю учнів, чи я знаю, у чому полягає істина.

  Я хочу збагнути, зрозуміти  таємницю буття і тому викликав Духа  землі, щоб почути  від  нього  сокровенні слова  про істину. Та Дух, який я викликав за допомогою магії, відмовився зі мною розмовляти. Я зрозумів:  істина незбагненна, а людина настільки мізерна, що не може її осягнути. Мене охопив відчай, я хотів покінчити з цим життям, але почув голоси, що вітали Великодній ранок, і забув про смерть. Щоб зазнати вищої радості пізнання, я уклав угоду з нечистою силою і зрозумів, що радість  -  це реальне  життя. Я щиро полюбив Гретхен, але каюсь, адже причинив їй страждання. Мені шкода її, тож хочу врятувати нещасну.

 

V етап. Активність.

         Робота  з епіграфом.

       Учитель.

 Зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Й.В.Гете вважав, що "людина пізнає світ через пізнання самої себе, а себе – через  пізнання світу ". Пропоную також пізнати вам образ Фауста через самого ( саму) себе і написати листа від імені Фауста, використовуючи ключове слово "пошук", слова-асоціації до нього    і ваш раніше створений асоціативний текст. Лист має бути невеликий, за обсягом 5-7 речень. А щоб вам краще писалося, слухайте

          "Симфонію №5" Людвіга ван Бетховена.

  •                               Створення листів від імені Фауста "Як я шукав істину" та їх  зачитування.

 

Орієнтовний лист.

Пошук – це завжди страждання, це злети і падіння, це успіхи і розчарування, це бажання рухатися вперед. Втім, без нього життя стає буденним і нецікавим, воно втрачає сенс, як втратило для мене, доктора Фауста. Я прагнув зрозуміти таємницю буття, але не знайшов відповіді у мудрих книгах. Я так хотів дізнатися, у чому полягає істина, що навіть уклав угоду з Мефістофелем. Був переконаний: світле кохання до милої Гретхен стане для мене найвищою цінністю, але моє втручання у життя дівчини прирекло нас чомусь на страждання.

Я побував скрізь, мандруючи у часі та просторі, побачив початок світу, багато і невтомно працював, але моя жадоба   діяльності не вичерпалась, я хотів би вічно пізнавати світ, приносячи добро людям…

 

VI етап. Підсумки.

1.Слово вчителя.

"Фауст" став підсумком  філософських шукань самого Й.В.Гете. Сьогодні слово "Фауст" стало крилатим  і означає  втілення невтомного пошуку істини. У фіналі трагедії доктор Фауст приходить до розуміння того, що свої помилки людина може спокутувати  лише невтомною   працею, боротьбою.

Лиш той життя і волі гідний,

Хто б’ється день у день за них.

Результатом вашого сьогоднішнього пошуку стали ваші листи. Сподіваюся, що вас зацікавила трагедія Й.В.Гете "Фауст" і ви схочете зрозуміти цей твір глибше. Гадаю, що вони відчули через власне "я" душу доктора Фауста і також шукатимете, як і він, істину життя.

Хай вам у цьому щастить!

 

2. Вправа «Мікрофон»

Сьогодні на уроці:

  • Я зрозумів ( зрозуміла), що …
  • Я дізнався ( дізналася), що…
  •  Мене зацікавило….

 

VII.Домашнє завдання.

  1.  Опрацювати стор. 90-100 підручника
  2.  Дібрати цитати до характеристики образів Фауста, Мефістофеля, Маргарити.
  3. Дочитати трагедію «Фауст» .

 

1

 

doc
Додано
14 червня 2022
Переглядів
10172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку