Широкому загалу мало відомо про політику та процедури функціонування залізничних вантажних коридорів (англ., Rail Freight Corridor, RFC) мережі TEN-T. Однак, безперебійна робота даної мережі кожен день після 24 лютого 2022 року рятує нашу країну, допомагаючи експортувати залізницею українські товари. TEN-T
Мапа пан’європейських транспортних коридорів вперше була визначена на ІІ пан’європейській конференції з транспорту на Криті (березень 1994) і доповнена на ІІІ конференції в Гельсінкі (1997). З 1997 року зміни до мапи коридорів не вносилися. З 10 коридорів 4 проходять територією України (№3 Брюссель - Київ, №5 Венеція-Київ, №7 Північний Захід – Південний Схід, №9 Гельсінкі – Александруполіс). Відносини між державами, які входять до одного транспортного коридору, регулюються меморандумами взаєморозуміння на рівні міністерств. Відповідно, внесення змін до мапи може бути досягнуте шляхом угоди між державами-учасницями відповідних транспортних коридорів.ІСТОРІЯ ТА РЕГУЛЮВАННЯ
Транс’європейська транспортна мережа (TEN-T) є проектом Європейського Союзу та охоплює основні транспортні маршрути в рамках ЄС з метою вирівнювання дисбалансу між рівнем розвитку транспортних мереж держав-членів. Створення транс'європейської транспортної мережі є продовженням реалізованого з початку 90-х років проекту Критських транспортних коридорів, з акцентом на будівництво автобанів. У новому проекті особлива увага приділяється будівництву швидкісних залізниць. Транспортні сполучення та вузли, зображені на мапі транс’європейських транспортних коридорів ґрунтуються на всеохоплюючій та базовій мережах, затверджених Постановою № 1315/2013 Європейського Парламенту та Ради про керівні принципи розвитку транс’європейської транспортної мережі. РОЗВИТОК ТА ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ
Всеохоплююча мережа є базовим рівнем TEN-T, і охоплює усі існуючі та заплановані інфраструктурні об’єкти, які відповідають вимогам Керівних принципів. Кінцева дата завершення всеохоплюючої мережі – грудень 2050 року. Базова мережа є основою розвитку сталої мультимодальної транспортної мережі, і її планується завершити до 2030 року. Базова мережа охоплює дев’ять коридорів, які проходять через ЄС: Балтика - Адріатика, Північне море - Балтика, Середземноморський коридор, Середньосхідний коридор, Скандинавія - Середземне море, Рейн - Альпи, Атлантичний коридор, Північне море - Середземне море і Рейн – Дунай. Коридори об’єднані у три генеральних напрями: «схід-захід», «північ-південь» та діагональні коридори. ВСЕОХОПЛЮЮЧА ТА БАЗОВА МЕРЕЖА
Транс’європейська транспортна мережа (TEN-T) - це не лише залізниця. Це велика мультимодальна транспортна система, що охоплює всю Європу. TEN-T включає залізниці, внутрішні водні шляхи, морські маршрути та автодороги. Вона з'єднує 424 важливих міста з портами, аеропортами та залізничними терміналами. Теперішня стратегія TEN-T ґрунтується на Регламенті (ЄС) № 1315/2013. Залізнична компонента мережі TEN-T включає дев’ять залізничних вантажних коридорів загальною довжиною залізничних колій понад 230 000 км по всій Європі. МУЛЬТИМОДАЛЬНА ТРАНСПОРТНА МЕРЕЖА
Для концентрації ресурсів політика ЄС спрямована на виділення транспортної інфраструктури в державах-членах на маршрутах, що мають високу додану вартість на європейському і міжнародному рівні. З цією ж метою TEN-T поділяють на два «рівнів» мережі:- Базова мережа (англ., The Core Network) включає найважливіші сполучення, що з’єднують найважливіші вузли, і має бути завершена до 2030 року.- Всеосяжна мережа (англ., The Comprehensive Network) охоплює всі європейські регіони і має бути завершена до 2050 року. РОЗВИТОК TEN-T
Російська агресія проти України відкрила можливості для змін у мережі TEN-T. Пропозиції Європейської Комісії від грудня 2021 року включають покращення пасажирських та вантажних залізничних послуг, встановлення високих стандартів для інфраструктури та підвищення швидкостей для залізничних перевезень. НОВІ ПЕРСПЕКТИВИ
Після початку геноцидної російської війни проти громадян України постали нові виклики - допомога переміщення великих обсягів українських вантажів та гуманітарної допомоги Україні. Крім того, значні переміщення збройних сил в межах і за межами ЄС, одразу були визначені в Плані дій щодо військової мобільності та політиках Єврокомісії щодо розвитку TEN-T. Нові виміри політики TEN-T після 24 лютого й були викладені 27 липня 2022 Єврокомісією у запропонованих змінах до своєї пропозиції від грудня 2021 року щодо перегляду Регламенту TEN-T. ТРАНСПОРТНА АДАПТАЦІЯ
1. Коридор Балтійське море – Адріатичне море – залізничні вантажні перевезення, порти та залізнично-дорожні термінали3. Коридор Балтійське море – Адріатичне море – залізничні вантажні перевезення, порти та залізнично-дорожні термінали2. Північне море – Балтійський коридор – залізничні вантажні перевезення, порти та залізнично-автомобільні термінали