Урок 37
Тема. Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції.
Мета: ознайомити учнів з транспортом речовин в організмі різних тварин, сформувати поняття про незамкнену та замкнену кровоносні системи, ознайомити зі складом крові, її основними функціями; розвивати уважність, уміння активно мислити, висловлювати пропозиції, аналізувати їх; удосконалювати вміння працювати з різними джерелами інформації; виховувати активність, уважність.
Обладнання і матеріали: таблиці «Еволюція кровоносної системи», «Кровоносна система риб», «Кровоносна система земноводних», «Кровоносна система плазунів», «Кровоносна система птахів», «Кровоносна система ссавців», «Будова крові ссавців», папки до уроку з опорними схемами, презентація, комп’ютер.
Базові поняття: Кровоносна система, незамкнена кровоносна система, замкнена кровоносна система, кров.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня!
Привітання вчителя і учнів. Перевірити готовність до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Фронтальне опитування
* Як дихає дощовий черв’як?
* Як здійснюється процес дихання у риб?
* Що таке дихання?
Робота з картками
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
З давніх часів рух речовин в організмі тварин привертав увагу і зберігав багато таємниць. За великим рахунком, тварина – це величезна колонія одноклітинних, яка носить із собою частину стародавнього океану, де, як відомо виникло життя. Незважаючи на те що багатоклітинні організми вже давно вийшли з води, але жити без неї вони не можуть. По-перше, тому, що клітини самі на 90% складаються з води і вимагають, щоб їх оточувало водне середовище, інакше утримувати її в клітинах буде дуже складно. По-друге, для життя клітини повинні обмінюватися речовинами з навколишнім середовищем (у них мають надходити поживні речовини і виділятися екскременти). Це можливо, тільки якщо клітини оточує вода, оскільки транспортуватися більшість із них може тільки в розчиненому стані, а вода виконує функцію розчинника. Таким чином, наявність рідкого середовища навколо клітин створює умови для життєдіяльності, характерною рисою якої є обмін речовин і енергії із зовнішнім середовищем. Кровоносна система є середовищем для клітин.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Кровоносна система призначена для транспорту різних речовин, захисту організму від паразитів і шкідливих речовин та підтримання сталості внутрішнього середовища організму. Вона складається з судин. У частини тварин є спеціальний пульсуючий орган – серце. У різних тварин воно різне за будовою. Серце спричиняє рух крові по судинах – кровообіг. Судини, що відходять від серця, мають назву артерії, а ті що впадають в нього, - вени. Між артеріями та венами знаходяться дрібні судини – капіляри. У багатьох тварин кров транспортує гази: насичена киснем кров має назву артеріальної, а позбавлена кисню чи насичена вуглекислим газом – венозної. У кільчастих червів та хордових тварин кров рухається лише по судинах і не потрапляє до порожнини тіла. Така кровоносна система називається замкненою. У членистоногих та молюсків кров із судин потрапляє до порожнини тіла (незамкнена кровоносна система
Кров – рідка тканина, що циркулює в кровоносній системі тварин. Кров складається з плазми і клітинних елементів: еритроцитів, лейкоцитів, тромбоцитів. Вона переносить кисень від органів дихання до тканин і вуглекислого газу від тканин до органів дихання. Кров доставляє поживні речовини з органів травлення до тканин, а продукти обміну – до органів виділення, бере участь у регуляції водно-сольового обміну й кислотно-лужної рівноваги в організмі, у підтримці постійної температури тіла, виконує захисну функцію.
Д |
И |
Х |
А |
|
(Кров)
Учні опрацьовують текст підручника й продовжують заповнювати опорну таблицю, з якою працюють на кожному уроці даної теми.
(Кровоносна система у тварин - ……)
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Перегляд і опрацювання презентації «Кровоносна система у різних тварин ».
2. Самостійна робота учнів у робочому зошиті.
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал підручника відповідно до теми уроку.
2. Продовжити ведення записника учня (за бажанням), в якому діти записують, наклеюють вирізки з цікавими даними про кровоносну систему, кров різних тварин.