Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції.

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з транспортом речовин в організмі різних тварин, сформувати поняття про незамкнену та замкнену кровоносні системи, ознайомити зі складом крові, її основними функціями; розвивати уважність, уміння активно мислити, висловлювати пропозиції, аналізувати їх; удосконалювати вміння працювати з різними джерелами інформації; виховувати активність, уважність.
Перегляд файлу

Урок 37

Тема. Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції.

Мета: ознайомити учнів з транспортом речовин в організмі різних тварин, сформувати поняття про незамкнену та замкнену кровоносні системи, ознайомити зі складом крові, її основними функціями; розвивати уважність, уміння активно мислити, висловлювати пропозиції, аналізувати їх; удосконалювати вміння працювати з різними джерелами інформації; виховувати активність, уважність.

 Обладнання і матеріали: таблиці «Еволюція кровоносної системи», «Кровоносна система риб», «Кровоносна система земноводних», «Кровоносна система плазунів», «Кровоносна система птахів», «Кровоносна система ссавців», «Будова крові ссавців», папки до уроку з опорними схемами, презентація, комп’ютер.

 Базові поняття: Кровоносна система, незамкнена кровоносна система, замкнена кровоносна система, кров.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня!

Привітання вчителя і учнів.  Перевірити  готовність до уроку.

ІІ. Актуалізація  опорних знань  і мотивація навчальної діяльності учнів

 Фронтальне опитування

* Як дихає дощовий черв’як?

* Як здійснюється процес дихання у риб?

* Що таке дихання?

Робота з картками

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

З давніх часів рух речовин в організмі тварин привертав увагу і зберігав багато таємниць. За великим рахунком, тварина – це величезна колонія одноклітинних, яка носить із собою частину стародавнього океану, де, як відомо виникло життя. Незважаючи на те що багатоклітинні організми вже давно вийшли з води, але жити без неї вони не можуть. По-перше, тому, що клітини самі на 90% складаються з води і вимагають, щоб їх оточувало водне середовище, інакше утримувати її в клітинах буде дуже складно. По-друге, для життя клітини повинні обмінюватися речовинами з навколишнім середовищем (у них мають надходити поживні речовини і виділятися екскременти). Це можливо, тільки якщо клітини оточує вода, оскільки транспортуватися більшість із них може тільки в розчиненому стані, а вода виконує функцію розчинника. Таким чином, наявність рідкого середовища навколо клітин створює умови для життєдіяльності, характерною рисою якої є обмін речовин і енергії із зовнішнім середовищем. Кровоносна система є середовищем для клітин.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь вчителя

Кровоносна система призначена для транспорту різних речовин, захисту організму від паразитів і шкідливих речовин та підтримання сталості внутрішнього середовища організму. Вона складається з судин. У частини тварин є спеціальний пульсуючий орган – серце. У різних тварин воно різне за будовою. Серце спричиняє рух крові по судинах – кровообіг. Судини, що відходять від серця, мають назву артерії, а ті що впадають в нього, - вени. Між артеріями та венами знаходяться дрібні судини – капіляри. У багатьох тварин кров транспортує гази: насичена киснем кров має назву артеріальної, а позбавлена кисню чи насичена вуглекислим газом – венозної. У кільчастих червів та хордових тварин кров рухається лише по судинах і не потрапляє до порожнини тіла. Така кровоносна система називається замкненою. У членистоногих та молюсків кров із судин потрапляє до порожнини тіла (незамкнена кровоносна система

Кров – рідка тканина, що циркулює в кровоносній системі тварин. Кров складається з плазми і клітинних елементів: еритроцитів, лейкоцитів, тромбоцитів. Вона переносить кисень від органів дихання до тканин і вуглекислого газу від тканин до органів дихання. Кров доставляє поживні речовини з органів травлення до тканин, а продукти обміну – до органів виділення, бере участь у регуляції водно-сольового обміну й кислотно-лужної рівноваги в організмі, у підтримці постійної температури тіла, виконує захисну функцію.

  1. Загадкове слово «Рідка тканина, що циркулює в кровоносній системі?».

Д

И

Х

А

 

 

 

(Кров)

  1. Складання схеми «Функції крові».
  2. Самостійна робота з підручником

Учні опрацьовують текст підручника й продовжують заповнювати опорну таблицю, з якою  працюють на кожному уроці даної теми.

(Кровоносна система у тварин  - ……)

V. Узагальнення і систематизація знань

  1.  Перегляд і опрацювання презентації «Кровоносна система у різних тварин ».

  2.  Самостійна робота учнів у робочому зошиті.

C:\WINDOWS\Temp\FineReader11\media\image1.jpeg

V. Домашнє завдання

1.  Опрацювати матеріал підручника відповідно до теми уроку.

2. Продовжити ведення записника учня (за бажанням), в якому діти записують, наклеюють вирізки з цікавими даними про  кровоносну систему, кров різних тварин.

  • У головоногих молюсків три серця: одне головне, яке забезпечує рух крові по тілу, і два зябрових серця, які проштовхують венозну кров через зябра.
  • У деяких кільчастих червів кров має зелений колір. Це пов’язано з тим, що в ній знаходиться зелений дихальний пігмент – хлоркруорин, який – забезпечує транспорт кисню.
  • Зелену кров має один з видів жаб, виявлений в Камбоджі. Це пов’язано з пігментом білівердином; у жаби прозора шкіра, через яку просвічується зелена кров. Це дозволяє їй залишитись непомітною в тропічних заростях.

 

doc
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
1067
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку