Пропоную вашій увазі заняття № 2 (тренінг) з громадянського виховання для учнів 10-11 класів .
Завдання цього тренінгу - сприяти формуванню лідерської Я-концепції , формуванню у учнів відповідальності за ролі , яки ми беремо на себе в суспільстві.
Заняття №2. для учнів 10-11 класів
Тема . Суспільство : ролі , прагнення і можливості.
Мета: продовжити розвивати навички учнів працювати в колективі , опрацьовувати інформацію , осмислюючи її , доводити власну думку , викладати і цивілізовано відстоювати власну точку зору.
Завдання:
- сприяти формуванню лідерської Я-концепції , відповідальності .
Обладнання: фліпчат , плакати з першого заняття , ватман , фломастери, інструктивні картки .
Хід заняття
Епіграф: "Будь собою. Інші ролі вже зайняті"
Оскар Уальд
І Організаційний момент
Вчитель : Добрий день усім! Мені приємно привітати всіх учасників нашої зустрічі. Сьогодні в нас буде , сподіваюсь, цікаве заняття , тема якого «Суспільство : ролі, прагнення і можливості».
Перш ніж почнемо працювати , нагадую вам про правила роботи , які ми склали минулого разу.
Нагадую вам , також , що ми визначили низку проблем підлітків в соціумі (плакат №2). Сьогодні ми поговоримо з вами про лідерство , конкуренцію і устрій в суспільстві.
1. Очікування ( 10 хв. ) розминка.
Вправа "Акваріум"
Учасникам роздаються аркуші, ножиці, фломастери. Протягом 5 хвилин вони повинні вирішити, рибкою якої породи вони будуть на даному занятті, намалювати, вирізати, розфарбувати рибку, написати на ній ім'я учасника, породу рибки.
На наступному етапі кожен з учасників повинен прикріпити свою рибку (аркуш ватману), який є образом акваріума. В яке місце приклеїти рибку – кожен вирішує сам (хтось глибше, хтось біля поверхні), хтось у водоростях, хтось серед каменів. Так само учасники повинні розповісти, що ця риба шукає в акваріумі, як уявляє своє існування серед інших риб.
Обговорення. Які ж рибки живуть в нашому акваріумі?
ІІ Основна частина
2. Гра Королівство ( приблизно 30 хв)
Учасникам пропонується уявити себе мешканцями королівства. Як у всякому королівстві, тут є король, королева, їхні придворні і піддані. Потім проводиться розподіл ролей: на роль короля вибирається той, хто сам захоче ним бути. Король вибирає собі королеву. Після цього король і королева вибирають собі по двоє придворних або підданих, називаючи при цьому їх функції при дворі. Ті, в свою чергу, також вибирають собі помічників, вже по одному, і так до тих пір, поки всі члени групи не отримують свої ролі в королівстві. По ходу розподілу ролей робляться і просторові переміщення учасників. Для короля і королеви споруджується трон, інші придворні розміщуються біля трону поруч з тими, хто їх обрав.
На наступному етапі починається сама гра, де всі її учасники по черзі, починаючи з короля і далі за ступенем підпорядкованості, роблять по одній зміні в королівстві з тим, щоб життя в ньому була краще. (Варіант: король і королева через 2-3 ходу інших учасників мають право зробити додаткові зміни.) Гра може проводитися в один або кілька кіл. По ходу частково обговорюється питання - що відбувається в нашому королівстві? Обговорення (орієнтовні теми):
Кл. керівник : дехто з вас зазначив , що дуже важко підкорюватись і виконувати роль яка вас не задовольняла ( не подобалась) . Чому так відбувалось ? (в обговоренні підводимо учнів до поняття «лідерські якості» , або інша причина «соціальне непідкорення») .
3. Спробуємо з’ясувати , чи є ці якості у вас.
Тест "Чи я Лідер ?"
1. Ще в дитинстві необхідність підкорятися іншим людям було для мене проблемою.
2. Думаю, що прогрес у науці і культурі немислимий без людей з розвиненими потребами панувати над іншими.
3. Думаю, що справжній чоловік вміє підкоряти своїй волі жінок.
4. Чесно кажучи, не люблю, коли близькі опікають.
5. Погоджуюсь з твердженням, що справжня натура жінки - покірність.
6. Не всі, можливо, здогадуються, що брати все на себе мені доводиться із-за постійних побоювань за благополуччя рідних.
7. По-моєму, більшість проблем виникає через брак лідерів з "залізною рукою".
8. У важких ситуаціях, які вимагають швидкого рішення, мені зазвичай не треба багато часу, щоб вчинити правильно.
9. Знаю, що люблю і можу керувати іншими людьми.
10. Не вмію і не хочу відкриватися до кінця не перед ким.
11. Мені приємні мрії про "тихої пристані".
12. Думаю, що підлеглому необхідно вміти виконувати будь-які накази начальника.
13. Можливо, це дивно, але в стосунках з близькими мені людьми відчуваю внутрішній опір, коли змушений(на) просити про щось.
14. Часто бувають ситуації, коли хтось чекає від мене пояснень, хоча, на мій погляд, все і так ясно.
15. Мені здається, що мій характер схожий на характер батька (матері), який(а) був(а) опорою в сім'ї.
За кожен відповідь : "так" - 10 очок "не знаю" - 5 очок " ні" - 0 очок.
150-100 очок: Ваші відповіді малюють образ великого диктатора, який вважає, що знає, як є і як має бути. І такої поведінки Ви легко знаходите виправдання. Ви вмієте переконувати і керувати іншими, змусити виконати роботу в строк.
99-50 очок: Гармонія і рішучість, мудрість і розрахунок, вміння дати мудру пораду - ось Ваші головні достоїнства. Якщо необхідно - керуєте, якщо потрібно - поступаєтеся, завжди беручи до уваги чужу думку і бажання.
49 - 0 очок: Ваші відповіді характерні для "психологічного вужа". Ви здатні проковтнути будь-який докір, навіть якщо це не обов'язково, всім пожертвувати, хоча цього ніхто не вимагає. Часто, відчуваючи власне безсилля, Ви здатні на... рішучий вчинок. Відчуваючи безпорадність, шукаєте в інших властиві вам риси характеру.
Обговорення :
- Чи задоволені ви результатом
- Чи погоджуєтесь з ним?
- Чи дізнались про себе щось нове?
4. Гра «Острів».
Кл. керівник. Я вважаю що ви погодитесь зі мною , що будь яка справа іде легше , якщо є людина , яка бере на себе керівництво і відповідальність, може об’єднати всіх довкола себе . ( Поділ класу на команди).
Уявіть , волею долі ви опинилися на безлюдному острові. Тут багатий тваринний і рослинний світ, але є і небезпеки: отруйні рослини, мінливе сонце вдень і прохолода ночі та суворі, холодні зими. У найближчі 10 років ви не зможете повернутися до цивілізації, до звичного способу життя.
Ваше завдання - створити для себе умови, в яких ви могли б вижити. За такий термін люди іноді дичають, з-за дратівливості спалахують сварки, бійки не на життя, а на смерть іі це , нажаль, природно . Як ви виявите себе в цьому житті? У вас є на всіх певні предмети для облаштування ( топор , фонарик , аптечка, посуд , сірники). Вам належить освоїти острів, організувати господарство і визначитися з тим:
1. Хто буде ваш лідер і чи буде він взагалі.
2. Розподілити обов'язки.
А також обговорити наступні Пункти ( картки видаються з позиціями для обговорення):
- Які санкції ви визначите за невиконання обов'язків?
- Які закони ви приймете в першу чергу?
- Як ви будете вирішувати завдання розподілу благ?
- Чи має право людина нікому не підкорятися і жити по-своєму?
- Чи органи управління втручатися в приватне життя?
- Якщо людина зла і шкодить іншим, що ви будете робити?
- Яке буде покарання за скоєний злочин? Хто буде «катом»?
- Чи будуть у вас свята, вихідні дні?
Може бути, вам вдасться не тільки вижити, але і створити ідеальне суспільство. Час на роботу у підгрупі - 20 хвилин.
(Після закінчення часу команди презентують свої проекти).
Рефлексія на гру : бов’язкове обговорення , як проходила дискусія в кожній команді.
- Хто був явним лідером у команді , як він визначився ? Як що обрали , то за що?
- Чи задоволені ви суспільством , яке побудували?
- Які пункти викликали найбільше утруднення при прийнятті рішень?
- Які якості допомогли вам прийняти загальні рішення?
Висновок : (приблизно )
- Побудова суспільних відносин залежить від прагнення кожного і співпраці всіх…
- людина може і водночас не може відмовитися від лідерської ролі , бо лідера не призначають, його обирають. Йому можна довірити свою долю…
- Лідер приймає не тільки владу , а і відповідальність….
ІІІ. Рефлексія :
- Що з сьогоднішньої зустрічі ви усвідомили?
- Чи виправдалися ваші очікування?
- Обмін враженнями, почуттями, думками щодо роботи .
ІV. Завершення тренінгу. Учасники беруться за руки і висловлюють побажання або усім учасникам, або комусь особисто.