ТЕНІНГ БАТЬКІВСЬКОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ
(конспект інтерактивного заняття для батьків)
Тривалість заняття 1год
Мета: Ознайомити батьків з віковими особливостями дітей; формувати основи батьківської компетентності щодо ефективної взаємодії «батьки – діти»; розкрити типові помилки сімейного виховання та активувати прагнення до самовдосконалення у статусі батьківства.
Мета: Створення комфортної атмосфери для успішної роботи.
Обладнання: плакат «Дерево», фломастери, паперові квітки.
Тренер роздає кожному учаснику квітку вирізану з паперу. На цих квітках учасники пишуть ім’я своєї дитини/дітей або вихованця та усно готують відповідь на питання «Що мені подобається робити як матері/батьку чи вихователю? Що мені не подобається робити як матері/батьку чи вихователю? Під час презентації напрацювань, прикріплюють квіти на дерева.
До уваги тренера!
Самопрезентацію учасникам важливо закінчувати інформацією про те, що їм подобається робити як батькам чи вихователям. При обговоренні наголосити на тому, що батьки можуть мати певні проблеми та сумніви щодо методів виховання, які вони використовують, і саме участь у подібних тренінгах є одним із шляхів підвищення їх батьківської компетентності.
Рефлексія вправи.
У зворотному зв’язку батьки висловлюються про те, яку частину обов’язкової фрази їм було легше сказати: першу – що їм подобається робити як батькам, чи другу - що їм не подобається робити як батькам?
Відповідають на питання: що дало виконання цієї вправи?
2. Правила роботи в групі
Обладнання: плакат «Примірний перелік правил»
Тренер пропонує учасникам вважати групу великою сім’єю, у колі якої обговорюватимуться питання взаємовідносин, виховання та розвитку дитини. Для ефективної роботи варто прийняти правила роботи в групі.
Кожен учасник по черзі зачитує одне правило, решта учасників шляхом голосування визначають, прийняти це правило чи відхилити.
Мета: ознайомити учасників з типовими характерологічними особливостями відповідної вікової групи.
Обладнання: Цитати і виписки з робіт відомих психологів, наукові і життєві факти надруковані на окремих картках (по три екземпляри кожної цитати)
Учасники об’єднуються у три підгрупи (молодший шкільний вік, підлітковий і юнацький). Кожна підгрупа має завдання вибрати з поміж цитат характеристики відповідної їх назві вікової групи. Скласти на їх основі невеличку загальну характеристику визначеної вікової групи.
По завершенню роботи презентація напрацювань
Цитати:
Рефлексія вправи.
Мета: допомогти учасникам визначити типові помилки сімейного виховання.
Обладнання: Перелік типових помилок виховання на аркушах А4 - три екземпляри, папір А4. фломастери.
Учасники залишають працювати у трьох підгрупах.
Їх завдання: вибрати з «Переліку типових помилок виховання» найтиповіші помилки сімейного виховання, що зустрічаються у їх родинах, та на їх основі створити експрес повідомлення і дати йому назву.
ПЕРЕЛІК ТИПОВИХ ПОМИЛОК ВИХОВАННЯ:
Рефлексія вправи.
Обладнання: Малюнок стилів сімейного виховання
Агресивне мислення
Мої потреби є
важливішими
за твої
Пасивне мислення
Твої потреби є
важливішими за мої
Асертивне мислення
І ти, і я маємо потреби.
І твої, і мої потреби є важливими.
Давай поговоримо
й подумаємо, що
ми можемо зробити
Асертивний / авторитарний
Авторитарні батьки встановлюють суворі правила, віддають накази і очікують, що діти коритимуться їм. Вони ставляться дуже суворо до дітей, які не виконують їхні накази. Такий батько або мати часто вважають: «Я правий, а ти – неправий» або «Ти будеш це робити, оскільки я тобі так сказав». Агресивні батьки є вимогливими, вказують, що робити дітям, кричать на них, наказують не слухаючи заперечень, і, загалом, суворі та безкомпромісні.
Цілком імовірно, що авторитарно виховані діти чинитимуть опір своїм батькам, коли стануть підлітками.
Діти, які виховуються дуже авторитарними батьками, можливо, погано навчатимуться, як обговорювати питання та домовлятися. Їм буде дуже складно навчитися, як упоратися із зовнішнім світом, розмовляти з іншими людьми та слухати їх. Їм буде дуже складно самостійно приймати рішення, вони будуть недовірливими та вважатимуть, що стосунки - це боротьба за владу та контроль.
Пасивний /ліберальний
Пасивним або ліберальним батькам не подобається оспорювати вчинки дітей або піддавати їх критиці. Вони не схильні рішуче обстоювати свій авторитет. Пасивні батьки можуть щось зробити за дитину замість того, щоб заохотити її зробити це самостійно, надто часто поступаються її вимогам, відмовляються від протиборства і, загалом, застосовують підхід – «віддам усе, що завгодно, за спокійне життя».
Зрештою, виховані ліберальними батьками діти виростають досить невпевненими в собі та нерішучими, не мають належних умінь володіти собою або соціальних навичок. Вони можуть почуватися незахищеними через нерозвинене почуття обмежень.
Орієнтований на провину / пасивно – агресивний
Батьки, які застосовують такий стиль, намагаються примушувати робити своїх дітей те, що вони, батьки, хочуть, примушуючи їх почувати себе винними або почуватися незручно, якщо вони не послухаються своїх батьків. Вони досить часто виховують дітей, думаючи про те, що скажуть люди, або порівнюють своїх дітей з іншими дітьми. Батьки, які обирають такий стиль, уміють примусити своїх дітей почувати, що вони обманюють надії своїх батьків чи підводять їх. Пасивно – агресивні батьки намагаються викривати вину дитини за допомогою таких слів: «Ти, дійсно, засмучуєш свою маму, якщо не робиш домашнє завдання» або «Твій дідусь буде дуже розчарований, якщо я йому скажу, який ти неслухняний хлопчик». Вони схильні грати на почуттях та емоціях своїх дітей з тим, щоб домогтися свого.
Дітям таких батьків важко обстоювати свої права через побоювання бути не схваленим або невіру в свої сили. Вони можуть думати, що ніколи не стануть достатньо гарними, щоб отримати схвалення батьків. Як результат виховання, орієнтованого на провину, діти ростуть з острахом, зневірою в свої сили та почуттям недостатності/ невідповідності вимогам.
Асертивний / толерантний
Асертивні батьки проводять тонку межу між правилами та обмеженнями, а також знають, як і коли піти на компроміс та домовитися. Вони володіють ефективними вміннями слухати дітей та дають їм зрозуміти, що їхні потреби є важливими для них. Асертивні бать залишаються спокійними, ясно пояснюють чого вони хочуть від дітей, та допомагають \м розвивати їхнє почуття справедливості.
Рефлексія вправи.
Мета: Сформулювати уміння ефективного спілкування.
Обладнання: Плакат з описом чотирьох елементів ефективного спілкування
Учасники об’єднані у три групи, кожна група вибирає приклад ситуації відносно якої необхідно побудувати монолог звернення до дитини (згідно описаних елементів ефективного спілкування).
Приклади ситуації:
Рефлексія вправи
Мета: сприяти формування ієрархії взаємостосунків у родині.
Обладнання. Два малюнки «веселої сімейки» формат А4 (рис.1)
Форма роботи: дві підгрупи – «батьки» і «діти»
Кожна з підгруп відносно своєї ролі (дітей чи батьків) визначає, які позиції, в основному, займає сьогоднішня дитина на «дереві сімї» (обирати по три позиції)
Рефлексія вправи.
Тренер роздає учасникам стікери у формі яблука, груші і просить написати, якою буде його взаємодія з дитиною або, які форми взаємодії він буде використовувати у спілкуванні з дитиною.
Учасники оголошують свої записи і прикріплюють «поди» на плакат «Родинне дерево».
Рефлексія заняття.