Тренінг для батьків

Про матеріал
Познайомити батьків з розвиваючими іграми, їх впливом на прискорення інтелектуального розвитку дитини, довести до розуміння того, що ці ігри та вправи розвивають логічне мислення, пам'ять, мову дитини, уміння спілкуватися з однолітками, поважати та розуміти товариша
Перегляд файлу

КЗ «Краснопавлівський ЗДО (ясла-садок) «Оленка»

Лозівської районної ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренінг

для батьків

на тему:

«Логіко – математичні ігри та вправи для розумників»

 

 

 

 

 

 

 

Провела вихователь

                                                                       Лугова Л.Я.

 

 

 

2019р.
  Гра «Дванадцять місяців» - ця гра рекомендована дітям 6-7 років, та мої діти, яким виповнилось по 5 років, справляються із завданнями гри. Гра являє собою великий картонний круг, розділений на 12 рівних частин – секторів. Кожні три фрагменти секторів мають свій колір: три білих чи синіх (зима), три зелених (весна), три рожевих (літо) і три жовтих (осінь). Кожен сектор має також значок-підказку, що називає місяць: одна сніжинка – грудень, дві – січень, три – лютий. Аналогічно весняні місяці позначені квіточками, літні – ягідками, осінні – листочками. Пояснила дітям, що таке календарний рік та місяці року, чому вони слідують один за одним і ніколи не змінюють свої місця. Прочитала казку «Дванадцять місяців», тому діти швидко навчились викладати місяці по порядку та знають їх назви. За допомогою такої простої гри малята закріплюють поняття «рік», «чотири пори року», «місяці».

 

  Гра «Крапочки» - гра досить цікава, але не з легких. Тут треба розрізняти кольори, рахувати від одного до десяти, рахувати крапочки, які розміщені по прямій лінії, трикутником та по колу. Діти викладають квадрати з цифрами, а під ними квадратики з крапочками, чим закріплюються знання цифр та лічба. Даю дітям різні завдання: «порахувати крапочки на другому та шостому зелених квадратах»; «які два червоні квадрати слід покласти разом, щоб отримати парі десять крапочок?» Цікаві дітям такі завдання: «чим різняться квадрати одного ряду?», «чим відрізняються квадрати всіх трьох рядів?» Діти самостійно придумують нові завдання до гри і гра ніколи не набридає малюкам.

  Гра «Дроби» - ця гра виготовлена по посібнику Б.П.Нікітіна «Дроби», допомагає легко формувати у дошкільнят уявлення про дроби як частину цілого. В цьому я неодноразово переконувалась при знайомстві дітей з грою «Дроби». В своєму житті дитина бачить половину яблука, ділиться з товаришем половиною цукерки чи печива, бачить, як ділять на рівні частини пиріг чи торт. Розділений на частини круг став зручним для гри. Використовую для гри 12 різнокольорових кругів, які легко розрізнити за кольором. Кожен круг поділений на частини від одного до дванадцяти. Діти, підібравши частини за кольором, складають цілий круг, називають частини круга – одна друга, одна четверта, одна десята, а також вчаться легко порівнювати частини між собою: одна друга більша, ніж одна третя, одна пята менша, ніж одна четверта і т.д.

  Гра «Склади квадрат» - вона складається з двадцяти чотирьох квадратів різного кольору, які порізані хаотично на частини. З частин потрібно скласти квадрати потрібного кольору. Ця головоломка іноді важка навіть для дорослого. Діти виконують декілька видів робіт різних по змісту та  ступеню складності. Склавши один-два квадрати, діти починають розуміти, що з частин, іноді дуже дивної форми, можна скласти квадрат. Самостійно діти дійшли до того, що всі частинки слід перевернути на лицьову сторону і відібрати частинки певного кольору, а вже з них викласти квадрат. Таким чином проходить тренування кольоровідчуття і кмітливості при вирішенні проблеми частини цілого, їх можливих взаємовідносин та взаєморозміщень. Чим ще корисна гра для дітей? Кожен квадрат і його частинка нумеруються із зворотної сторони. Наприклад, квадрат 8/1, 8/2, 8/3, 8/4. Це робиться для полегшення роботи вихователя, для контролю виконання завдання, для того, щоб було легше встановити загублену частину. Діти помічають, що я звертаю увагу на номери, розуміють, що можна не лише за кольором знаходити частинки квадратиків і починають шукати їх ще й по цифрам. Іноді діти змагаються, хто знайде частинки квадрата швидше. Коли діти справляються з усіма квадратами, завдання ускладнюються: хто більше складе квадратів за певний час. Також разом з дітьми ми виготовляємо нові квадрати, які ділимо на частини, прямими лініями, кривими та колом. Перед дітьми відкривається необмежене поле діяльності, творчої фантазії.

 

  Гра «Унікуб» - це також гра із збірника Б.П. Нікітіна. Сприяє розвитку уваги мислення, розвитку просторових уявлень.

  Гра «Що з чого?» - дає можливість навчити малят встановлювати послідовність подій, своєрідний часовий ланцюжок. Даю завдання дітям розкласти по порядку предметні картинки із зображенням процесу росту та розвитку рослини від насіння до використання людиною. Наприклад, кісточка – паросток – дерево – квітка – плід – пакет соку, банка джему, цукерка, пиріжок.

   В своїй роботі нещодавно зробила для себе відкриття - логічні блоки Дьєнеша та палички Кюізенера. Можливо, для когось з педагогів ці технології відомі та опрацьовані , але для мене вони стали дійсно поштовхом для творчості . Саме математичної творчості. Як для мене, вихователя, так і для моїх вихованців, що завжди переймаються цікавинками, які я їм пропоную. Золтон Дьєнеш – угорський математик, автор методики навчання дітей дошкільного віку математиці. Свою методику він назвав «нова математика». Що ж є в основі цього методу? Математику діти вивчають за допомогою різних захопливих ігор, пісеньок. Професор Дьєнеш серйозно цікавився питанням: чи можна навчити математики дитину, яка на перший погляд у ній нездібна? Під час занять з малятами доктор Дьєнеш застосовував спеціальні так звані «логічні блоки». За допомогою таких блоків дитину можна навчити кодувати задану інформацію. А ігри з використанням логічних блоків впливають на розвиток мовлення дитини. В процесі заняття діти вчаться думати, аналізувати, порівнювати, а ще проговорювати назви геометричних фігур, висловлювати гіпотези, відповідати на запитання дорослого.

палички Кюїзенера.   З математичної точки зору, палички – це множина, в якій приховані різноманітні математичні ситуації. Палички різних кольорів та різної довжини, позначаючи число, допомагають підвести дітей до розуміння абстрактних понять, що виникають у мисленні дитини як результат її самостійної практичної діяльності: палички однієї довжини, що мають одинаків колір, означають одне й те ж число. Чим довша паличка, тим більше значення числа, яке вона символізує. Ігри з паличками допомагають дитині опанувати кількісну та порядкову лічбу, з’ясувати взаємозв’язок між кількістю, числом та цифрою, що його позначає, засвоїти склад числа в межах 10 і поняття числового ряду. Завдяки змозі маніпулювати паличками, малята вчаться додавати та віднімати числа в межах 1. Окрім цього, дуже легко засвоюються просторові відношення – зліва направо, вздовж, вище, нижче і т.д.

   Комплект гри складається з пластмасових (або деревяних) призм десяти кольорів. Найменша призма має довжину 10 мм і являє собою кубик, наступні – зі збільшенням по довжині на 10 мм.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: Познайомити батьків з розвиваючими іграми, їх впливом на прискорення інтелектуального розвитку дитини, довести до розуміння того, що ці ігри та вправи розвивають логічне мислення, пам'ять, мову дитини, уміння спілкуватися з однолітками, поважати та розуміти товариша. Спонукати батьків до використання логіко – математичних ігор та вправ у повсякденному житті. Навчити батьків дотримуватись наданих педагогом правил та рекомендацій щодо використання логіко – математичних ігор та вправ у родинному колі.

Матеріали:

 

Хід тренінгу

Розвиваючі ігри – це сильний стимул розвитку творчих здібностей дитини, креативного мислення, нестандартного підходу для вирішення завдання.

Розвиваючі ігри – це  ігри, які не можна просто дати дитині, без пояснення, не навчивши користуватись грою, не можна викласти все і відразу. У них дуже широкий діапазон складності та різний характер, тому ними може зацікавитись як дошкільник, так і дорослий. Такими іграми можна грати самому і удвох, і сім’єю, і групою  На заняття з використанням дидактичних ігор вважаю за доцільне використовувати пальчикові ігри та вправи. Декілька  пропоную до вашої уваги:

Ми вітаємо новий день,

Хай щасливим буде.

Ми вітаємо гостей:

«Добрий день вам, люди!»

Один одного вітаємо

І здоров’я всім бажаємо!

  Діти дуже полюбляють пальчикові ігри. Крім того, вони приносять користь: поліпшують пам’ять, розумові здібності, знижують емоційне напруження, покращують діяльність серцево-судинної і травної систем, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, підтримують життєвий тонус.

  Для роботи з дітьми мною власноруч виготовлені такі розвиваючі ігри: «Заплутані клубки», «Дроби», «Дванадцять місяців», «Крапочки», «Зашифровка», «Що з чого?» та інші.

  Гра «Крапочки» - гра досить цікава, але не з легких. Тут треба розрізняти кольори, рахувати від одного до десяти, рахувати крапочки, які розміщені по прямій лінії, трикутником та по колу. Діти викладають квадрати з цифрами, а під ними квадратики з крапочками, чим закріплюються знання цифр та лічба. Даю дітям різні завдання: «порахувати крапочки на другому та шостому зелених квадратах»; «які два червоні квадрати слід покласти разом, щоб отримати парі десять крапочок?» Цікаві дітям такі завдання: «чим різняться квадрати одного ряду?», «чим відрізняються квадрати всіх трьох рядів?» Діти самостійно придумують нові завдання до гри і гра ніколи не набридає малюкам.

  Гра «Дванадцять місяців» - ця гра рекомендована дітям 6-7 років, та мої діти, яким виповнилось по 5 років, справляються із завданнями гри. Гра являє собою великий картонний круг, розділений на 12 рівних частин – секторів. Кожні три фрагменти секторів мають свій колір: три білих чи синіх (зима), три зелених (весна), три рожевих (літо) і три жовтих (осінь). Кожен сектор має також значок-підказку, що називає місяць: одна сніжинка – грудень, дві – січень, три – лютий. Аналогічно весняні місяці позначені квіточками, літні – ягідками, осінні – листочками. Пояснила дітям, що таке календарний рік та місяці року, чому вони слідують один за одним і ніколи не змінюють свої місця. Прочитала казку «Дванадцять місяців», тому діти швидко навчились викладати місяці по порядку та знають їх назви. За допомогою такої простої гри малята закріплюють поняття «рік», «чотири пори року», «місяці».

 

  Гра «Дроби» - ця гра виготовлена по посібнику Б.П.Нікітіна «Дроби», допомагає легко формувати у дошкільнят уявлення про дроби як частину цілого. В цьому я неодноразово переконувалась при знайомстві дітей з грою «Дроби». В своєму житті дитина бачить половину яблука, ділиться з товаришем половиною цукерки чи печива, бачить, як ділять на рівні частини пиріг чи торт. Розділений на частини круг став зручним для гри. Використовую для гри 12 різнокольорових кругів, які легко розрізнити за кольором. Кожен круг поділений на частини від одного до дванадцяти. Діти, підібравши частини за кольором, складають цілий круг, називають частини круга – одна друга, одна четверта, одна десята, а також вчаться легко порівнювати частини між собою: одна друга більша, ніж одна третя, одна пята менша, ніж одна четверта і т.д.

  Гра «Склади квадрат» - вона складається з двадцяти чотирьох квадратів різного кольору, які порізані хаотично на частини. З частин потрібно скласти квадрати потрібного кольору. Ця головоломка іноді важка навіть для дорослого. Діти виконують декілька видів робіт різних по змісту та  ступеню складності. Склавши один-два квадрати, діти починають розуміти, що з частин, іноді дуже дивної форми, можна скласти квадрат. Самостійно діти дійшли до того, що всі частинки слід перевернути на лицьову сторону і відібрати частинки певного кольору, а вже з них викласти квадрат. Таким чином проходить тренування кольоровідчуття і кмітливості при вирішенні проблеми частини цілого, їх можливих взаємовідносин та взаєморозміщень. Чим ще корисна гра для дітей? Кожен квадрат і його частинка нумеруються із зворотної сторони. Наприклад, квадрат 8/1, 8/2, 8/3, 8/4. Це робиться для полегшення роботи вихователя, для контролю виконання завдання, для того, щоб було легше встановити загублену частину. Діти помічають, що я звертаю увагу на номери, розуміють, що можна не лише за кольором знаходити частинки квадратиків і починають шукати їх ще й по цифрам. Іноді діти змагаються, хто знайде частинки квадрата швидше. Коли діти справляються з усіма квадратами, завдання ускладнюються: хто більше складе квадратів за певний час. Також разом з дітьми ми виготовляємо нові квадрати, які ділимо на частини, прямими лініями, кривими та колом. Перед дітьми відкривається необмежене поле діяльності, творчої фантазії.

 

Гра «Унікуб» - це також гра із збірника Б.П. Нікітіна. Сприяє розвитку уваги мислення, розвитку просторових уявлень.

  Гра «Що з чого?» - дає можливість навчити малят встановлювати послідовність подій, своєрідний часовий ланцюжок. Даю завдання дітям розкласти по порядку предметні картинки із зображенням процесу росту та розвитку рослини від насіння до використання людиною. Наприклад, кісточка – паросток – дерево – квітка – плід – пакет соку, банка джему, цукерка, пиріжок.

 

  На перших заняттях даю дітям прості завдання:

1.Знайди всі блоки такого ж кольору, як моя (такої ж форми, такого ж розміру, такої ж товщини). Знайди не таку фігуру за кольором (за розміром, за формою, за товщиною).

2.Знайди такі ж фігури за кольором, але не такі за товщиною, або однакові за формою, але різні за розміром і таке інше.

3.«Ланцюжок». Від будь якої обраної фігури побудуйте якомога довший ланцюжок. Варіанти побудови ланцюжка: щоб поруч не було фігур однакової форми (розміру, товщини чи кольору); щоб поруч не було однакових за формою та кольором фігур (або розміром та формою чи іншими двома ознаками).

4. «Другий ряд». Викласти в ряд 5-6 будь яких фігур. Побудувати під ними другий ряд, але так, щоб під кожною фігурою верхнього ряду опинилася фігура іншої форми (кольору, товщини, розміру); такої ж форми (кольору, розміру, товщини); така ж за кольором та розміром, але не така за формою та товщиною і т.д.

Окрім блоків Дьєнеша в своїй роботі широко використовую дидактичний матеріал з логіко-математичного розвитку, розроблений бельгійським математиком Кюїзенером – палички Кюїзенера.

   З математичної точки зору, палички – це множина, в якій приховані різноманітні математичні ситуації. Палички різних кольорів та різної довжини, позначаючи число, допомагають підвести дітей до розуміння абстрактних понять, що виникають у мисленні дитини як результат її самостійної практичної діяльності: палички однієї довжини, що мають одинаків колір, означають одне й те ж число. Чим довша паличка, тим більше значення числа, яке вона символізує. Ігри з паличками допомагають дитині опанувати кількісну та порядкову лічбу, з’ясувати взаємозв’язок між кількістю, числом та цифрою, що його позначає, засвоїти склад числа в межах 10 і поняття числового ряду. Завдяки змозі маніпулювати паличками, малята вчаться додавати та віднімати числа в межах 10. Окрім цього дуже легко засвоюються просторові відношення – зліва направо, вздовж, вище, нижче і т.д.

   Оволодівши побудовою числових східців, повправлявшись в кількісній та порядковій лічбі, діти переходять до засвоєння відношень між числами. Я запитую: «Між якими двома східцями знаходиться пята східця?». У випадку забруднення пропоную завдання на порівняння чисел 4 і 6, використовуючи при цьому паличку 1.

   Вслід за практичним оволодінням складом числа, діями на додавання та віднімання за кольоровими паличками, діти починають здійснювати їх в умі. Для урізноманітнення вправ використовую в своїй роботі посібник «Країна блоків і паличок», робота з яким поєднує в собі використання методик роботи з логічними блоками Дьєнеша та паличками Кюїзенера.

 

Золоті правила

  • Радійте успіхам, але не захвалюйте дитину. Слід визначити, що будь які ігри є ефективнішими, якщо малюк грається з інтересом та задоволенням. Інтерес до ігор, до інтелектуальної напруги слід розвивати і підтримувати у дітей.
  • Не виконуйте завдання за дитину, не підказуйте способи її виконання ні словом, ні жестом, ні поглядом. В молодшому дошкільному віці підказки інколи можливі, але постійне їх використання може призвести до того, що дитина почне судити про свої дії не за результатами роботи, а відповідно до зауважень дорослого.
  • Спробуйте виконати завдання самі, а потім запропонувати його дітям.
  • Пропонуйте дітям посильні вправи.
  • «Забувайте» про гру на місяць-два, якщо в дітей зникає інтерес до неї.
  • Для найменших урізноманітнюйте гру казкою.
  • Для старших дошкільників частіше влаштовуйте змагання.
  • Під час проведення ігор створюйте невимушену обстановку.

 

docx
Додано
24 січня 2020
Переглядів
649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку