Білик Т.А.
вихователь-методист
ЗДO (ясла-садок) «Дніпряночка»
с.Червoна Слoбoда, Черкаська oбласть, Україна
Тренінг для педагогів
«Ми одна команда! Тимбілдинг або командоутворення ».
Мета: формування і посилення загального командного духу, прийняття особливостей один одного, згуртування колективу, отримання навичок спільної роботи і навчання прийомам вироблення загальної стратегії.
Завдання:
- Формування і посилення загального командного духу, шляхом згуртування групи людей.
- Розвиток відповідальності та внеску кожного учасника у вирішення загальних проблем.
- Отримання емоційного і фізичного задоволення від результатів тренінгу.
- Самоусвідомлшення колективу, як команди.
Прогнозовані результати:
- Підвищення рівня комунікації.
- Поліпшення взаємодії між співробітниками.
- Збільшення швидкості прийняття командного рішення.
- Вміння вирішувати спірні ситуації.
- Формування позитивного погляду на можливості команди.
Хід тренінгу.
1. Привітання.
Мета: розвиток довіри серед учасників один до одного, позитивного ставлення до подальшої роботи.
Ведучий. Пропоную розпочати нашу зустріч з чогось теплого, доброго і легкого. Але тепле і світле саме по собі не з'являється, його роблять люди. І якщо ви хочете привнести це в своє життя, то вам потрібно хоч що-небудь для цього зробити. На цей рахунок існує одна притча.
«Жив-був один Чернець. І протягом більшої частини свого життя він намагався з'ясувати, чим відрізняється Пекло від Раю. На цю тему він розмірковував днями і ночами. І в одну ніч, коли він заснув під час своїх болісних роздумів, йому наснилося, що він потрапив в Пекло. Він озирнувся і побачив: перед казанами сиділи люди з продуктами. Але якісь виснажені і голодні. Придивився він краще - у кожного в руках ложка з довгою ручкою. Черпати з котла вони можуть, а в рот ніяк не потраплять. Раптом до нього підбігає місцевий службовець (судячи з усього, Чорт) і кричить: - Швидше, а то ти запізнишся на поїзд, що йде в Рай. Приїхав Чернець в Рай. І що ж він бачить ?! Та ж картина, що й в Аду. Котли з їжею, люди з ложками з довгими ручками. Але всі веселі і ситі. Придивився чоловік - а тут люди цими ж ложками годують один одного».
Всім нам хочеться, що б у нас в житті було більше світлого, теплого, доброго. Але для того, що б це з'явилося, потрібно щось зробити. Тобто зараз, у вас є чудова можливість поділитися чимось теплим, світлим і радісним. Це означає, що ви маєте повне право підійти до будь-якого, і не тільки одного, і сказати і зробити так, щоб у нього в душі з'явилися ці тепло і світло. А він вам може на це відповісти. І я сподіваюся, що таких зустрічей буде якомога більше.
2. Актуалізація теми тренінгу.
Мета: ознайомити учасників з темою і метою роботи, знайомство з складовою корпоративної культури - тимбілдингом. Тімбілдинг (англ. Team building - побудова команди), або командоутворення. У наш час тимбілдінг є однією з перспективних моделей корпоративного управління, забезпечує повноцінний розвиток колективу, і є одним з найбільш ефективних інструментів управління персоналом. Метою нашого заняття є створення моделі ефективної команди, формування і посилення командного духу, прийняття особливостей один одного, отримання навичок спільної роботи і навчання прийомам вироблення загальної стратегії!
3. Вправа «Граємо за правилами».
Мета: ознайомлення учасників групи з правилами роботи. Групам пропонується прийняти деякі правила поведінки і спілкування під час заняття.
Правила:
- Поважати один одного.
- Виявляти активність.
- Правило «одного мікрофона» (всі мовчать, коли хтось говорить)
- Дотримуватися відведеного для тренінгу часу (не відходити від теми, дотримуватися затвердженого регламент).
- Я-висловлювання (говорити тільки від свого імені: «Мені не подобається…», «Я не можу...» ,«Я не хотів би...» і т.п.).
- Правило - дотримуватися правил.
4. Вправа «Секрет дамської сумочки»
Мета: згуртування групи, створити атмосферу довіри. Учасникам пропонується уявити себе будь-якою реччю, яка знаходиться зазвичай в його сумочці.
5. Вправа «Ланцюжки»
Цілі:
- мотивувати учасників до спільної роботи;
- допомогти зняти напругу;
- дати кожному відчути відповідальність перед іншими членами команди;
- викликати довіру один до одного;
- працювати над об'єднанням команди.
Гра проводиться в кілька етапів.
1.Тренер просить учасників об'єднатися в пари і встати в потилицями один до одного. Потім дається таке завдання: «Учасник, що стоїть позаду, буде управляти рухом переднього гравця (можна і словесно). Той, що стоїть попереду закриває очі, намагаючись відповідно до команд партнера ходити по кімнаті протягом 2-х хвилин. Темп руху (повільно, швидше, ще швидше) змінюється по команді тренера. Завдання полягає в тому, щоб не зіткнутися з іншими рухомими парами». Через 2 хвилини учасники в парах міняються ролями і ще 2 хвилини продовжують рух в іншому порядку.
2. Учасники об'єднуються в трійки. Їм дається те ж саме завдання, тільки тепер при русі очі закривають двоє перших, так що залишаються відкритими очі лише у третього учасника, який і керує рухом. Час виконання завдання - 6 хвилин (по 2 хвилини на те, щоб кожен учасник побував в ролі керуючого рухом).
3. Група вибирає трьох лідерів для виконання третього етапу. Вся група вибудовується в колону один за одним. Тільки у першого абонента очі відкриті, всі інші закривають їх. Завданням першого учасника буде провести всю колону на якусь певну відстань або, як в перших двох етапах, водити колону спочатку повільно, а потім швидше і ще швидше.
Після виконання вправи проводиться групове обговорення з учасниками. Час обговорення - 10 хвилин.
Обговорення:
Що при виконанні вправи було найлегше?
Що при виконанні вправи було найважче?
Як ви себе почували в ролі ведучого і в ролі веденого? Яка роль була важча і чому?
Що було найлегше?
Чи відчували ви довіру до інших членів команди, коду були в ролі веденого?
6. Вправа «Закон гармонії».
Матеріал: аркуші паперу, олівці.
У цивілізованому соціумі існує неписаний закон гармонії спілкування і міжособистісних відносин. Слідуючи йому можна не допустити зародження багатьох протиріч, конфліктів, образ. Звучить він так: «Дозволяючи собі - дозволяй іншим. Забороняючи іншим - забороняй собі». Досить справедливо, що виконання цього правила позбавляє нас від взаємних докорів. Але поняття норми відносин і спілкування ми сприймаємо, розуміємо, оцінюємо суб'єктивно. Так, наприклад, ми не дозволяємо іншим підвищувати на нас голос, вказувати, критикувати нас, встановлювати нам заборони. Разом з тим, часом самі кричимо на інших, лаємо і повчаємо їх, намагаємося обмежити їх дії. Яким же чином контролювати свої дії в тих чи інших ситуаціях спілкування?
Розділіть лист на дві частини:
1.«Дозволяю собі, забороняючи іншим». Перелічіть ваші вчинки, спрямовані на отримання переваги за рахунок оточуючих. Визначте ступінь свободи ваших дій. Чи дозволяєте ви собі: спізнюватися, підвищувати голос на інших, ігнорувати чиюсь думку (товариша, дитини, підлеглого і ін.), Висміювати когось і так далі.
2.«Забороняю іншим, дозволяючи собі». Перерахуйте, на які дії оточуючих накладаєте заборону, але дозволяєте собі. Наприклад: критикувати, оцінювати, розводити безлад, байдикувати.
Обговорення: Чи варто забороняти собі, бути вільним, щоб мати підстави засуджувати інших? Чи варто дозволяти собі помилятися, що, забороняючи іншим, ви маєте на це право?
7. Вправа «Будинок».
Розділіться на 2 команди. «Кожна команда повинна стати повноцінним будинком. Кожна людина повинна вибрати, ким він буде в цьому будинку - дверима, стіною, а може бути шпалерами або предметом меблів, квіткою або телевізором? Вибір за вами. Але не забувайте, що Ви повинні бути повноцінним і функціональним будинком. Протягом декількох хвилин побудуйте свій будинок! Можна спілкуватися між собою».
Обговорення: Як проходило обговорення в командах? Відразу Ви змогли визначити свою роль в «будинку»? Чому Ви вибрали саме цю роль? Я думаю, Ви все зрозуміли, що кожна частина Вашого «дому» важлива і потребує його, кожна несе свою певну функцію, без якої будинок не може бути повноцінним.
Точно так само як предмети в будинку, кожен чоловік є важливою ланкою в команді. Давайте поговоримо про те, що таке команда.
8.Визначення поняття «команда».
Команда - форма взаємодії, в якій проявляється «синергетичний ефект». За рахунок взаємодоповнення, прийняття відповідальності за загальний результат, відкритості при обміні ресурсами стає можливим результат, не доступний при інших видах взаємодії. У цьому випадку 10 осіб, що володіють 10-ма одиницями енергії кожен, здатні зробити корисної роботи на 130 одиниць.10 * 10 = 130 При такій взаємодії немає втрат на міжособистісні конфлікти, на з'ясування функціональної відповідальності, додаткове стимулювання до діяльності, при цьому починається магія командного духу і формується справжня корпоративна культура. Такому виду взаємодії характерна філософія «Я виграю, тоді, коли виграєш ти», «Я виграю, коли ми всі виграємо».
9.Вправа «Безлюдний острів».
«Ваша група летіла на килимі-літаку і випадково потрапила невідомо куди. Виявилося, що це безлюдний острів, який представляє собою високо підняте над морем плато, що має обривчасті скелясті береги і вузьку смужку землі внизу, на узбережжі. На плато є дерева, тварини, прісна вода, тобто умови для життя. На узбережжі немає нічого. Тому на острові можна проіснувати лише кілька днів. Досліджуючи острів, ви виявляєте в скелі печеру, і від випадково вимовлених слів, яких ніхто не запам'ятав, вона несподівано відкрилася. У ній є будь-які предмети. Кожен з вас може взяти по 10 предметів. Радитися з іншими не можна. Поділитися, обмінятися предметами з іншими учасниками потім теж буде не можна. Складіть список тих предметів, які ви хотіли б взяти з печери.
Після виконання цієї частини завдання завдання буде наступне: «У кожного з вас є по 10 предметів, проте ситуація така, що вся група може винести з печери тільки 10 предметів. Протягом декількох хвилин ви повинні порадитися між собою і скласти єдиний, загально груповий список.
Обговорення: Чи вдалося учасникам групи домовиться? Якщо ні, то чому? Які форми взаємодії в групі сприяли досягненню результату, а які перешкоджали? Чи був у дискусії лідер? Призначили його свідомо або він проявив себе сам? В процесі обговорення можна вийти на алгоритм прийняття рішення.
10. Вправа «Сполучна нитка».
Матеріали: моток міцних товстих ниток. Встаньте в коло на відстані витягнутих рук і закрийте очі. Зараз я розкажу вам історію.
«Багато років тому на землі жив мудрець, який довгі роки провів спочатку в подорожах по всіх дивним містах, а потім присвятив роки роздумам про сутність людини. І сплів мудрець довгу тонку нитку. Задумав він обійти добрих серцем людей і зв'язати їх цієї чудової найтоншої ниткою».
Ведучий розповідає історію і обходить учасників, вкладаючи кожному в руки нитку. На останньому учаснику відрізає нитку і зав'язує кінці.Таким чином, нитка утворює замкнуте коло. Воістину, нитка була унікальна. Гладка, тонка, вона була зовсім непомітна для людини, але, незважаючи на це, впливала на його взаємини з іншими людьми. Ті, кому мудрець передав чудову нитку, стали добрішими, спокійнішими, терплячішими. Вони стали більш уважно ставитися один до одного, прагнули зрозуміти думки і почуття ближнього. Іноді вони сперечалися, але, о диво, нитка розтягувалася, але не рвалася. Іноді вони сварилися, і нитка розривалася, але при примиренні обірвані кінці нитки зв'язувалися знову. Тільки вузлик нагадував про минулі сварки. Що зробили люди з подарунком мудреця? Хтось дбайливо беріг, передаючи її таємницю з покоління в покоління. Хтось, не відчуваючи присутності нитки, залишав на ній безліч вузликів, та й характер його поступово ставав «вузлуватим». Але, головне, у кожного з'явилася здатність простягати нитки до тих, кого він вважав близькими і друзями, соратниками та партнерами.
Зараз ви відчуваєте в своїх руках чудову нитку, подарунок мудреця. Давайте перевіримо, що може статися, якщо кожен потягне її на себе. Вона натягнеться, і буде різати руки. Такі відносини називаються натягнутими. А якщо хтось потягне нитку на себе, а хтось не стане це робити. Рівновага кола порушиться. Хтось буде відчувати себе більш стійко. Про такі ситуації кажуть: «Він тягне ковдру він себе».
Деякі люди вважають за краще надягати цю нитку собі на шию. Хочете спробувати? Відчули, як боляче нитка ріже шию? У подібних ситуаціях кажуть: «Посадив собі на шию». Різні експерименти можна проводити з цією ниткою. Багато людей навіть присвячують цьому ціле життя.
Давайте зараз знайдемо такий стан і натяг нитки, який для всіх нас буде найбільш зручним. І запам'ятаємо цей стан кожною клітинкою свого тіла.
Обговорення: Які були ваші враження від зіткнення з чудовою ниткою, подарунком мудреця? Що було легко, що важко в цій грі? Чому ця гра може навчити команду? Відчуття невидимою зв'язку допомагає встановити довірчі відносини в команді, комфортність взаємин залежить від того, в якому стані знаходиться нитка: натягнутому або вільному. Експериментуючи з натягом нитки, ми символічно проживали різні типи взаємин один з одним. Головне, не дивлячись ні на що, вміти відновлювати комфортний стан нитки.
11. Завершення тренінгу.
Ну, що ж, наш тренінг підійшов до кінця. Мені хочеться подякувати кожному з вас за активну участь і бажання взаємодіяти. Бажаю вам успіхів у вашій трудовій діяльності.