Тренінг для підлітків до Міжнародного дня прав людини: «Гідність, свобода та справедливість для всіх – молодь ЗА!».
Вступне слово тренера.
Я маю право жити на Землі,
Творити, дихати, учитись,
Примножувати всі її скарби,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право Україну прославляти,
Боротися за неї і за честь стояти,
Безкраї поля її любити
І щовесни журавликів із вірою зустріти.
Я маю право на веселку і весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на поля зі стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
Не меркнуть зорі, йдуть у небуття,
Бо мають право вік світити.
Я ж маю право на життя,
Я гідно мушу жити.
Запитання:
Яке ключове слово у цьому вірші? Так, вірно – слово «Право».
10 грудня міжнародна спільнота відзначає День прав людини (Human Rights Day). У цей день в 1948 році Генеральна Асамблея ООН прийняла Загальну декларацію прав людини. Вона стала першим універсальним міжнародним актом з прав людини, що проголошує цивільні та політичні права і свободи особистості - рівність всіх перед законом, право кожного на свободу і особисту недоторканність, свободу совісті та інші. У Декларації заявлено також, що всі люди мають рівні права, які не залежать від їх раси, статі, мови, релігії тощо.
10 грудня 2023 року відзначатиметься 75-та річниця Загальної декларації прав людини (UDHR 75), яка пройде під гаслом «Гідність, свобода та справедливість для всіх».
Мета: привітати всіх учасників, зарядитися позитивними емоціями, створити сприятливу атмосферу для подальшої взаємодії.
Хід вправи: Учасники хаотично рухаються під музику (по типу «броунівського руху» по кімнаті), як тільки музика припиняється – учасники вітають свого найближчого товариша посмішкою і певним незвичним вітанням про яке каже тренер.
Привітаємося – плечико до плечика, долонька до долоньки, мізинчик до мізинчика,коліно до коліна, п’яточка до п’яточки, обіймами, реверансами.
Або сидячи за столом: називають своє ім’я, і називають природне вище, з яким вони зараз себе асоціюють (сонечко, вітерець, ураган, туман, блискавка…).
Мета: опанувати навички самодіагностики.
Обладнання: роздруківки ч-б «Батарейка», різнокольорові папірці різних геометричних форм - зелені, червоні, жовті, клей-олівець.
Хід вправи: Виконується на початку зустрічі, для відстеження емоційного стану учасників до тренінгу, оцінка самопочуття учасників «тут і тепер».
Слово тренера. На календарі є чимало дат, присвячених утвердженню однієї з найбільших цінностей людства – прав людини.
1 червня ми відзначаємо Міжнародний день захисту дітей, 28 червня – День Конституції України, 20 листопада – Всесвітній день захисту прав дитини, 10 грудня Міжнародний день прав людини. Та, незважаючи на таку, здавалося б, значну увагу правам людини і поціновування їх, ми, на жаль, щодня стикаємося з випадками свідомого чи неусвідомленого порушення прав людини.
Мета: проаналізувати , які права героїв порушуються у відомих казках.
Обладнання: роздруківки кольорових ілюстрацій з відомих казок, кольорові стрічки.
Тренер об’єднує (за кольором стрічок) всіх учасників у 2-3 групи. Далі кожній групі тренер демонструє кольорові картинки-ілюстрації з відомих казок, а підлітки називають - які права героїв порушуються у тій чи іншій ситуації; пропонують рішення - якби вони вчинили.
Приклади запитань:
(Ілюстрації: «Бридке каченя», «Айболить», «Піннокіо», «Попелюшка», «Снігова королева», «12 місяців», «Рукавичка», «Івасик-Телесик» та інші).
Мета: вправа на розслаблення, зняття м’язової напруги, зменшення втоми, синхронізацію півкуль, енергетичну підзарядку, створення групової взаємодії та гарного настрою.
Обладнання: ритмічна музична композиція.
Хід вправи: група утворює коло, тренер веде розповідь про тітоньку з Бразилії, описує її і супроводжує свою розповідь рухами, учасники повторюють за тренером рухи (можна додатково включити ритмічну музику).
Мета: прищеплювати підліткам розуміння необхідності правил та законів, цінності їх у суспільстві, а також подати основні ідеї щодо справедливості, створення атмосфери групової взаємодії для пошуку спільного рішення.
Обладнання: великі кольорові плакати з намальованими островами, маркери, фломастери, клей-олівець – 3, кольоровий папір, ножиці - 3, кольорові стрічки.
Хід вправи:
Слово тренера: Уявімо, що, нажаль, на Землі сталася катастрофа, й усе було знищено. Ви – єдині з усіх людей, кому випала можливість опинитися на острові(ах). Там є гори, озера, долини. Там є ліси, дерева, трави, фрукти, овочі, тварини…. Єдине, чого немає, – людей, тільки – ви. У вас є можливість: визначити, які правила діятимуть у суспільстві на цьому острові. Тренер об’єднує (за кольором стрічок) всіх учасників у 2-3 групи - «острови».
Ваше завдання: дати назву вашому острову та виробити 10 правил, які будуть стосуватися всіх мешканців острова. Правила мають виконувати всі, але, щоб ці правила не порушували права жодного мешканця острова, аби всі змогли жити щасливо.
Дуже важливо, щоб члени групи-«острова» дійшли згоди щодо правил.
Правила необхідно записати на великому аркуші (можна намалювати, як ви уявляєте свій острів, що там є). Через 10 хвилин вам потрібно представити результати своєї роботи, а також, аргументувати правила, що були напрацьовані групою.
Презентуючи свої «острівні законопроекти» всією групою, дайте відповідь на запитання:
Приклади запитань.
Мета: ознайомити учнів з основними питаннями законодавства щодо підлітків та молоді, з найбільш поширеними прикладами правопорушень серед молоді - з метою їх попередження серед школярів, розвивати інтерес учнів до читання літератури (періодики), перегляду відео-контенту на правову тематику, виховувати в учнів правову свідомість.
Хід вправи: Спілкування з офіцером ювенальної поліції (у форматі круглого столу). Учні задають запитання, офіцер поліції – відповідає.
Рефлексія.
Мета: аналіз правових ситуацій, знання власних прав і можливостей, колективна взаємодія, вміння знаходити конструктивні рішення.
Обладнання: кольорові стрічки, роздатковий матеріал – роздруківки з прикладами ситуацій – 3, аркуші ф А-4, маркери, ручки, олівці.
Хід вправи:
Слово тренера: У житті бувають ситуації, коли права людини порушуються. У цих випадках дуже важливо вміти захистити себе, знати хто може допомогти, до кого слід звернутися. Для захисту прав людини кожен може використовувати можливості, які гарантує Конституція України.
Аналіз правових ситуацій:
Обговорення.
Мета: Розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, удосконалювати вміння командної взаємодії. Сприяти вихованню доброзичливості, людяності, тактовності, взаєморозуміння, неприйняття насильства, моральні, емоційно-вольові якості особистості. Спрямовувати пізнавальну активність старшокласників на самовдосконалення. Створити невимушену, емоційно позитивну атмосферу.
Обладнання: паперові стаканчики, кольорові стрічки, нитки, резиночки, колонка, музична композиція.
Хід вправи: учасники об’єднуються за кольором стрічок у 2 групи. Кожна група отримує набір паперових стаканчиків, резинки з нитками.
Тренер надає інструкцію: «Кожна команда має побудувати вежу за зразком тренера, зробити це треба за 5 хв. Будувати вежу можна тільки за допомогою резинки і ниток, стаканчиків руками не торкаємося. Спілкуватися між собою учасникам не можна, будуємо під музику». Кожна команда має 1 тренувальну спробу для оволодіння «інструментом» будування.
Обговорення: Як відбувалося будівництво в командах? Чи відразу Ви змогли побудувати вежу? Це було легко чи складно? Що заважало? Що допомагало? Чи була у команди певна стратегія роботи? Чому ваша команда обрала саме цю стратегію? Як ви вважаєте, якщо б можно було б під час роботи говорити, швидше б побудували вежу? Ви зрозуміли, що важлива і потрібна робота кожного у взаємодії, навіть у невербальній, важливо відчувати один одного, бути, як кажуть, «на одній хвилі» і тоді внесок кожного – це відмінний загальний результат!
Мета: закріпити навички самодіагностики.
Обладнання: роздруківки ч-б «Батарейка», різнокольорові папірці різних геометричних форм - зелені, червоні, жовті, клей-олівець.
Хід вправи: Виконується на завершенні зустрічі, для відстеження зміни в емоційному стані учасників, оцінка самопочуття учасників після тренінгу.
Мета: підкріплення позитивних емоцій, сприятливої атмосфери групи, дізнатися чи справдилися очікування учасників.
Обладнання: кольорові роздруківки у вигляді «нотатничків», маркери, плакат на фліпчарті з намальованою відкритою книгою, клей-олівець.
Хід вправ: учасники по черзі висловлюють свої враження від заняття, що дізналися нового, чого навчилися, що сподобалося. Прикріплюють на плакат свої «роздруківки-нотатнички». Тренер, на згадку про тренінг, дарує кожному яскравий презентик з побажанням та «розмальовкою – антистрес».
Д/З розмалювати «розмальовку – антистрес», це буде запрошенням на наступну зустріч.