Тренінг "Емоційна компетентність сучасного вчителя"

Про матеріал
Представлено розробку тренінгового заняття для педагогічних працівників "Емоційна компетентність сучасного вчителя"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тренінг «Емоційна компетентність сучасного вчителя» Підготувала: Забаровська С.М., практичний психолог Сновського ВПУЛГ

Номер слайду 2

«Поняття емоційного інтелекту та емоційної компетентності» Поняття «емоційний інтелект» з’явилося у психологічній літературі з виходом у світ відомої монографії Говарда Гарднера «Frames of mind» у 1983 році. У ній фактично вперше було дане визначення поняття «емоційний інтелект» у двох його формах репрезентації: міжособистісній та внутрішньоособистісній. Під міжособистісним емоційним інтелектом він запропонував розглядати спроможність людини розуміти інших людей, усвідомлювати мотиви їхньої діяльності, ставлення їх до роботи, вирішувати, як краще співпрацювати з цими людьми. Для поняття внутрішньоособистісного емоційного інтелекту він бере за основу властивість людини, спрямовану на себе: спроможність формувати точну адекватну модель власного «Я» та використовувати цю модель, щоб ефективно функціонувати у житті

Номер слайду 3

Дж. Майєр і П.Саловей розглядають наступні компоненти (гілки) емоційного інтелекту: 1 компонент: сприйняття, оцінка і вираз емоцій: а) здібність ідентифікувати емоцію в фізичних станах, відчуттях і думках; б) здібність ідентифікувати емоції інших людей в картинах, художніх творах, через мову, звук, прояви і поведінку; в) здібність точно виражати емоції і потреби; г) здібність розрізняти точні/неточні, дійсні/недійсні вирази почуттів. 2 компонент: використання емоцій для підвищення ефективності мислення і діяльності: а) використання емоцій для спрямування уваги на пріоритетні для мислення речі, спрямування уваги на важливу інформацію; б) використання яскравих і доступних емоцій як допоміжних засобів мислення і пам’яті; в) використання емоційних коливань настрою для зміни перспективи індивідуумів і для розширення багатоманітності можливих точок зору на певні події; г) актуалізація у себе тих емоцій, які сприяють рішенню певних завдань. 3 компонент: розуміння і аналіз емоцій: а) здібність до маркування емоцій і їх вербалізації; розуміння різниці між відмінними по назві, але близькими за змістом емоціями; б) здібність інтерпретувати значення зміни емоцій, розуміння причинно-наслідкових зв’язків; в) здібність розуміти комплекс почуттів чи суміші почуттів; г) здібність розпізнавати неочікувані зміни емоцій. 4 компонент: свідоме управління емоціями: а) здібність залишатися відкритим для почуттів, як приємних, так і неприємних; б) здібність свідомо звертати увагу чи відволікатися від емоцій, в залежності від оцінки їх інформативності чи корисності; в) здібність до свідомого контролю своїх і чужих емоцій; г) здібність управляти своїми і чужими емоціями.

Номер слайду 4

І.М.Андрєєва визначає емоційну компетентність як “сукупність знань, умінь та навичок, що дозволяють приймати адекватні рішення і діяти на основі результатів інтелектуальної обробки зовнішньої та внутрішньої емоційної інформації ”

Номер слайду 5

Введення в психологію власне поняття емоційної компетентності здійснює Керолін Саарні, яка розглядає її як єдність 8 видів здібностей чи вмінь: усвідомлення власних емоційних станів; здатність розпізнавати емоції інших людей; здатність використовувати словник емоцій та форми вираження, прийняті в даній культурі; здібність симпатичного та емпатичного включення в переживання інших людей; здібність розуміти, що внутрішній емоційний стан не обов’язково відповідає зовнішньому вираженню як у самого індивіда, так і у інших людей; здібність справлятися зі своїми негативними переживаннями; усвідомлення того, що структура та характер взаємовідносин в значній мірі визначається тим, як емоції виражаються у відносинах; здібність бути емоційно адекватним.

Номер слайду 6

Почуття — це специфічні людські, узагальнені переживання ставлення до людських потреб, задоволення або незадоволення яких викликає позитивні або негативні емоції — радість, любов, гордість або сум, гнів, сором тощо. Інформаційне повідомлення «Емоції та почуття» Емоція — це загальна активна форма переживання організмом своєї життєдіяльності.

Номер слайду 7

Емоції (реакції) Почуття (ставлення) Виникли в процесі еволюції раніше Виникли в процесі еволюції пізніше Притаманні тваринам і людині В основному притаманні людині Прив’язані до ситуацій та подій Прив’язані до об’єктів Ситуативні і короткочасні Стійкі і тривалі Виділяють явища, які мають значення «тут і зараз» Виділяють явища, що мають стабільну мотиваційну значимість Одна і таж емоція проявляється в різних почуттях Одне і те ж почуття проявляється у різних емоціях Порівняльна характеристика емоцій та почуттів.

Номер слайду 8

Характеристики емоцій та почуттів: якість; полярність; активність; інтенсивність; тривалість. Класифікації емоцій: В залежності від модальності переживання: - позитивні, - негативні, - нейтральні. 2. За характером впливу на організм: - стенічні, - астенічні.

Номер слайду 9

Форми переживання почуттів: афекти, настрій, стреси, фрустрація, пристрасті. Види вищих почуттів: моральні, естетичні, праксичні, інтелектуальні.

Номер слайду 10

Поняття фундаментальних (базових, первинних) емоцій. Емоція вважається фундаментальною, якщо вона має: свій власний механізм виникнення (специфічний внутрішньо детермінований нервовий субстрат), виражається ззовні особливими мімічними чи нервово-мімічними засобами; володіє особливим суб’єктивним переживанням (феноменологічною якістю). Згідно з К.Є. Ізардом до фундаментальних емоцій відносяться: інтерес, радість, горе, гнів, огида, презирство, страх, подив, сором, провина.

Номер слайду 11

«Шкала емоційного усвідомлення» (розуміється як рівні здатності людини до розрізнення та усвідомлення свого емоційного стану) Вона має наступні щаблі (1 – найнижчий рівень, 7 – найвищий рівень):      7. Управління емоціями (взаємодія зі своїми почуттями) 6. Усвідомлене переживання емоцій 5. Причинність (розуміння причин переживання) 4. Розрізнення емоцій (вміння назвати) Лінгвістична лінія (вербалізація) 3. Хаотичні переживання емоцій 2. Фізичні відчуття (відчуття у тілі, зумовлені емоціями) 1. Оціпеніння (не розрізнення свого емоційного стану).

Номер слайду 12

Три способи приховування емоцій та почуттів: - витіснення; - заміщення; - симуляція. Чотири рівні вираження почуттів: - блокований; - заборонений; - ексгібіціоністський; - спонтанний.

Номер слайду 13

Схема роботи з емоціями: Емоції   Розпізнавання Диференціація Усвідомлення Визнання

Номер слайду 14

Локалізація емоцій в тілі

Номер слайду 15

ppt
Пов’язані теми
Психологія, Сценарії
Додано
31 липня 2019
Переглядів
2627
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку